Art. I. - Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 21, alineatele (3), (4) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care terenurile prevazute la alin. (1) sunt in proprietatea publica ori privata a statului, acestea se transmit fara plata in proprietatea publica sau, dupa caz, in proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale in care sunt amplasate si in administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori, dupa caz, in administrarea consiliilor judetene, in conformitate cu legislatia in vigoare. Agentia Nationala pentru Locuinte isi pastreaza folosinta gratuita a terenurilor pe perioada realizarii investitiilor.
(4) Pe terenurile aflate in proprietatea publica ori privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale utilitatile si dotarile tehnico-edilitare se realizeaza prin obiective de investitii promovate de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, potrivit legii si in corelare cu programele de constructii de locuinte.
...............................................................................................................................
(7) Stabilirea si/sau clarificarea regimului juridic al terenurilor se realizeaza in baza planurilor urbanistice si a studiilor de prefezabilitate aprobate, odata cu promovarea programelor de dezvoltare a constructiilor de locuinte prin programele prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si e)."
2. La articolul 6 alineatul (1), dupa litera a1) se introduce o noua litera, litera a2), cu urmatorul cuprins:
"a2) sume incasate din vanzarea locuintelor pentru tineri, construite prin programele prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c), care se vireaza in contul Agentiei Nationale pentru Locuinte deschis la Trezoreria Statului si se utilizeaza pentru dezvoltarea fondului de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, in cadrul acestor programe. Aceste sume reprezinta fonduri publice si se administreaza potrivit legislatiei privind finantele publice;".
3. La articolul 61, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(11) La fundamentarea alocatiilor bugetare necesare anual se va avea in vedere utilizarea resurselor disponibile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a1), a2) si f)."
4. Articolul 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62. - (1) Tinerii, in sensul prevederilor prezentei legi, sunt persoane majore in varsta de pana la 35 de ani la data depunerii cererii pentru repartizarea unei locuinte construite prin programele Agentiei Nationale pentru Locuinte, destinate inchirierii, si care pot primi repartitii in cel mult 12 luni de la implinirea acestei varste.
(2) Locuintele pentru tineri destinate inchirierii, realizate in conditiile prezentei legi, fac obiectul proprietatii private a statului si sunt administrate, in conformitate cu prevederile legale in materie aflate in vigoare, de autoritatile administratiei publice locale ale unitatilor administrativ-teritoriale in care acestea sunt amplasate. Pentru celelalte locuinte care se realizeaza prin programele de investitii prevazute la art. 61 alin. (4) regimul juridic si modul de repartizare sunt prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Repartizarea locuintelor pentru tineri destinate inchirierii, construite si date in exploatare prin programele derulate de Agentia Nationala pentru Locuinte conform prevederilor art. 61 alin. (4), se face dupa criterii stabilite si adoptate de autoritatile administratiei publice locale si/sau centrale care preiau in administrare aceste locuinte, cu avizul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, pe baza unor criterii-cadru de acces la locuinte si, respectiv, de prioritate in repartizarea locuintelor, aprobate prin hotarare a Guvernului. In baza unor propuneri temeinic justificate pot fi adaptate la situatii concrete existente pe plan local numai criteriile-cadru de acces la locuinte si numai din punctul de vedere al cuprinderii teritoriale.
(4) Contractele de inchiriere se incheie pe o durata de 5 ani de la data repartizarii locuintei. Dupa expirarea acestei perioade contractuale prelungirea contractului de inchiriere se face pe o perioada de un an, in urmatoarele conditii:
a) prin recalcularea chiriei in conditiile prevederilor art. 31 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru titularii de contract care au implinit varsta de 35 de ani;
b) prin pastrarea conditiilor contractuale initiale referitoare la cuantumul chiriei, pentru titularii de contract care nu au implinit varsta de 35 de ani.
(5) Prevederile alin. (4) se aplica la toate prelungirile succesive ale contractului de inchiriere, realizate in conditiile legii."
#PAGEBREAK#
5. Dupa articolul 62 se introduc doua noi articole, articolele 63 si 64, cu urmatorul cuprins:
"Art. 63. - (1) Locuintele pentru tineri destinate inchirierii, repartizate in conditiile art. 62 alin. (3), pot fi vandute titularilor contractelor de inchiriere, dupa expirarea perioadei contractuale de 5 ani prevazute la art. 62 alin. (4), numai la solicitarea acestora, fara ca vanzarea sa fie conditionata de varsta solicitantului.
(2) Vanzarea locuintelor prevazute la alin. (1) se face conform prevederilor Legii nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei legi, cu respectarea urmatoarelor conditii obligatorii:
a) pretul locuintei se achita integral la data incheierii contractului de vanzare-cumparare, din sursele proprii ale beneficiarului si/sau din credite contractate de acesta de la institutii financiare autorizate;
b) titularul contractului de inchiriere si membrii familiei acestuia - sot/sotie, copii si/sau alte persoane aflate in intretinerea acestuia - pot beneficia o singura data de cumpararea unei locuinte pentru tineri destinate inchirierii;
c) titularul contractului de inchiriere si membrii familiei acestuia - sot/sotie, copii si/sau alte persoane aflate in intretinerea acestuia - sa nu detina o alta locuinta in proprietate, inclusiv casa de vacanta;
d) valoarea de vanzare a locuintei se stabileste de autoritatile administratiei publice locale sau de operatorii economici in a caror administrare se afla imobilele respective, potrivit legii, in baza evaluarii realizate de catre o persoana fizica sau juridica autorizata, selectionata de unitatea de administrare potrivit prevederilor legale privind achizitiile publice, dar nu mai mica decat valoarea de inventar actualizata. La evaluare nu va fi luat in considerare plusul de valoare adus locuintei prin lucrari efectuate de catre chirias pe cheltuiala proprie, cu respectarea prevederilor legale. Pentru acoperirea cheltuielilor de evidenta si vanzare, unitatile prin care se efectueaza vanzarea potrivit legii beneficiaza de un comision de pana la 1% din valoarea de vanzare a locuintei, comision care se include, impreuna cu valoarea de vanzare a locuintei si cu toate cheltuielile de evaluare, in pretul de vanzare al acesteia;
e) in cazul cladirilor dotate cu centrale termice proprii, valoarea acestora se cuprinde in pretul locuintelor. Centralele termice raman in administrarea consiliilor locale pana la vanzarea a jumatate plus unu din numarul locuintelor pe care le deservesc;
f) locuintele nu pot fi instrainate de proprietari prin acte intre vii pe o perioada de 5 ani de la data dobandirii acestora, conditie suspensiva a dreptului de a dispune de proprietate, care se va consemna la inscrierea dreptului de proprietate in cartea funciara in conditiile legii;
g) venitul mediu pe membru de familie la data vanzarii, al titularului contractului de inchiriere a locuintei, sa nu depaseasca cu 100% salariul mediu brut pe economie.
(3) Sumele obtinute din vanzarea locuintelor prevazute la alin. (1) se utilizeaza numai pentru finantarea constructiei de locuinte. Dupa retinerea comisionului prevazut la alin. (2) lit. d) si, dupa caz, a valorii de vanzare a constructiilor prevazute la art. 2 alin. (15) sumele obtinute se vireaza de catre autoritatile administratiei publice locale si, respectiv, de operatorii economici in a caror administrare se afla imobilele respective, prin bugetul local, Agentiei Nationale pentru Locuinte, pentru finantarea programului de locuinte pentru tineri. In colaborare cu autoritatile administratiei publice locale, Agentia Nationala pentru Locuinte tine evidenta sumelor rezultate din vanzare si incasate.
(4) Valoarea de vanzare a constructiilor prevazute la art. 2 alin. (15) se stabileste procentual din valoarea de vanzare a locuintei, determinata conform prevederilor alin. (2), dupa ce s-a dedus din aceasta valoarea comisionului si, dupa caz, a centralei termice. Procentul este dat de raportul dintre valoarea constructiilor prevazute la art. 2 alin. (15) si valoarea totala a obiectivului de investitii din care fac parte, stabilita prin devizul general aferent acestuia. Sumele corespunzatoare acestei valori, obtinute din vanzarea locuintelor prevazute la alin. (1), se fac venituri la bugetul local, destinate constructiei de locuinte.
(5) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa initieze procedurile legale pentru infiintarea asociatiilor de proprietari in cladirile de locuit pe care le administreaza si in care sunt situate locuinte pentru tineri destinate inchirierii, dupa vanzarea catre chiriasi a 3 unitati locative din cladire.
(6) Agentia Nationala pentru Locuinte asigura monitorizarea si tine evidenta terenurilor si a locuintelor construite pe acestea si transmise in administrarea autoritatilor administratiei publice locale, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 64. - Contractele de inchiriere, contractele de vanzare-cumparare, precum si orice alte acte incheiate cu incalcarea dispozitiilor art. 62 alin. (3) si ale art. 63 sunt lovite de nulitate absoluta. Depistarea acestor cazuri si sesizarea instantelor judecatoresti pentru constatarea nulitatii si restabilirea situatiei anterioare se fac prin grija prefectilor."
#PAGEBREAK#
6. Dupa articolul 241 se introduc sase noi articole, articolele 242-247, cu urmatorul cuprins:
"Art. 242. - (1) La solicitarea autoritatilor administratiei publice centrale din invatamant sau sanatate, Agentia Nationala pentru Locuinte poate promova, in cadrul programelor de constructii de locuinte pentru tineri destinate inchirierii, prevazute la art. 61 alin. (4), obiective de investitii publice in constructia de locuinte destinate inchirierii, in mod exclusiv unor tineri specialisti din aceste domenii de activitate.
(2) Necesitatea si oportunitatea realizarii constructiilor de locuinte pentru tineri destinate inchirierii, prevazute la alin. (1), se stabilesc prin studii de prefezabilitate promovate si aprobate de autoritatile administratiei publice centrale interesate, studii care se transmit Agentiei Nationale pentru Locuinte. Studiile de prefezabilitate se finanteaza din surse prevazute cu aceasta destinatie in bugetele proprii ale autoritatilor administratiei publice centrale interesate sau din alte surse legal constituite.
(3) La elaborarea studiilor de prefezabilitate prevazute la alin. (2) se au in vedere solutii arhitecturale model pentru realizarea locuintelor, care se realizeaza prin grija Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor si pot fi puse la dispozitia solicitantilor de catre Agentia Nationala pentru Locuinte.
(4) Pentru realizarea de locuinte destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant sau sanatate autoritatile administratiei publice centrale interesate raspund de punerea la dispozitie a terenurilor in conditiile prevazute la art. 21 alin. (1). Terenurile care nu sunt in proprietatea publica a statului pot fi puse la dispozitie in conditiile schimbarii, in prealabil si in mod corespunzator, a regimului juridic al proprietatii asupra acestora, prin trecerea lor, potrivit legii organice, in domeniul public al statului si in administrarea autoritatilor administratiei publice centrale respective sau, dupa caz, in administrarea unor institutii aflate in subordinea ori sub coordonarea acestor autoritati, in conditiile legii.
Art. 243. - (1) Agentia Nationala pentru Locuinte achizitioneaza studii de fezabilitate prevazute la art. 242, pentru realizarea constructiilor de locuinte pentru tineri destinate inchirierii, care vor fi supuse aprobarii potrivit legii.
(2) Finantarea studiilor prevazute la alin. (1) se asigura din alocatii de la bugetul de stat, prevazute cu aceasta destinatie prin bugetul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, aprobat in conditiile legii.
Art. 244. - (1) Locuintele pentru tineri destinate inchirierii, realizate in conditiile art. 244, prin exceptie de la prevederile art. 64 alin. (2), fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si nu pot fi instrainate.
(2) Inchirierea locuintelor prevazute la alin. (1) se face cu respectarea prevederilor art. 62 alin. (4) si (5).
Art. 245. - (1) Repartizarea locuintelor pentru tineri destinate inchirierii, construite si date in exploatare prin programele derulate de Agentia Nationala pentru Locuinte conform prevederilor art. 242-244, se face dupa criterii stabilite si adoptate de autoritatile administratiei publice centrale din invatamant sau sanatate, dupa caz, care preiau in administrare respectivele locuinte, cu avizul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, potrivit prevederilor art. 62 alin. (3).
(2) Pentru stabilirea prioritatii in repartizarea locuintelor destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant sau sanatate, conform alin. (1) se pot adopta criterii specifice, in suplimentarea celor prevazute de criteriile-cadru.
Art. 246. - Contractele de inchiriere, contractele de vanzarecumparare, precum si orice alte acte incheiate cu incalcarea dispozitiilor art. 244 si 245 sunt lovite de nulitate absoluta. Depistarea acestor cazuri si sesizarea instantelor judecatoresti pentru constatarea nulitatii si restabilirea situatiei anterioare se fac prin grija ministerelor care coordoneaza activitatile din domeniul invatamantului, respectiv din domeniul sanatatii.
#PAGEBREAK#
Art. 247. - (1) La solicitarea institutiilor din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, a altor institutii din administratia publica centrala, a autoritatilor administratiei publice locale, precum si a unor persoane juridice cu capital privat, Agentia Nationala pentru Locuinte poate dezvolta programe de constructii de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar, destinate in mod exclusiv personalului acestora, prin conventii incheiate cu acesta.
(2) Necesitatea si oportunitatea realizarii constructiilor de locuinte prevazute la alin. (1) se stabilesc prin studii de prefezabilitate promovate si aprobate de institutiile si/sau autoritatile administratiei publice centrale sau locale interesate, precum si de persoanele juridice cu capital privat, studii care vor fi transmise Agentiei Nationale pentru Locuinte. Studiile de prefezabilitate se finanteaza din surse prevazute cu aceasta destinatie in bugetele proprii ale institutiilor si/sau ale autoritatilor administratiei publice centrale sau locale interesate si, dupa caz, din bugetele persoanelor juridice cu capital privat.
(3) In elaborarea studiilor de prefezabilitate prevazute la alin. (2) se au in vedere solutii arhitecturale model pentru realizarea locuintelor, care pot fi puse la dispozitia solicitantilor de catre Agentia Nationala pentru Locuinte, sau, dupa caz, se are in vedere asigurarea proiectelor tehnice si detaliilor de executie de catre solicitanti, sub rezerva avizarii acestora in Consiliul tehnico-economic al Agentiei Nationale pentru Locuinte. Proiectantul general al lucrarilor va sustine avizarea studiilor de fezabilitate si, dupa caz, a proiectelor tehnice si detaliilor de executie in Consiliul tehnico-economic al Agentiei Nationale pentru Locuinte.
(4) Pentru realizarea de locuinte prevazute la alin. (1), solicitantii raspund de punerea la dispozitie a terenurilor, libere de orice sarcina, prin darea in folosinta gratuita Agentiei Nationale pentru Locuinte, pana la finalizarea lucrarilor de constructie a locuintelor respective, astfel incat regimul juridic al acestora sa asigure categoria de folosinta prevazuta in planurile urbanistice si studiile de prefezabilitate aprobate. Terenurile aferente constructiilor de locuinte se transmit separat de cele destinate realizarii retelelor de utilitati si dotarilor tehnicoedilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit.
(5) In actele de transmitere a terenurilor conform prevederilor alin. (4) si in conformitate cu legislatia in vigoare se consemneaza in mod obligatoriu:
a) dreptul Agentiei Nationale pentru Locuinte de folosinta gratuita a terenurilor pe perioada realizarii investitiilor;
b) modalitatea de atribuire a terenurilor aferente constructiilor de locuinte catre titularii dreptului de proprietate asupra locuintelor - prin vanzare, concesionare sau, dupa caz, dare in folosinta pentru toata durata de existenta a constructiilor -, detinatorul terenurilor avand obligatia sa hotarasca si sa comunice Agentiei Nationale pentru Locuinte pretul acestora sau, dupa caz, cuantumul redeventei ori al taxei stabilite potrivit legii.
(6) In cazul in care detinatorul unor terenuri proprietate publica sau privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale nu este abilitat ori nu poate indeplini conditiile precizate la alin. (5) lit. b), punerea la dispozitie a terenurilor se face in conditiile prevazute de art. 21.
(7) Analiza solicitarilor de constructii de locuinte proprietate personala prin credit ipotecar prevazute la alin. (1) se face de Agentia Nationala pentru Locuinte pe baza cererilor, a datelor si a informatiilor aflate in evidenta solicitantilor. In acest scop va stabili, prin conventia incheiata cu institutiile si/sau cu autoritatile administratiei publice, respectiv cu persoanele juridice cu capital privat, modalitatea de primire a solicitarilor si actele justificative necesare."
Art. II. - (1) Locuintele pentru tineri destinate inchirierii, construite prin programe de investitii la nivel national, in conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu modificarile si completarile ulterioare, care au fost receptionate si inregistrate ca mijloace fixe in proprietatea publica a unitatilor administrativ-teritoriale pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cu exceptia celor construite si destinate in mod exclusiv inchirierii tinerilor specialisti din invatamant sau sanatate, trec, in conditiile legii organice, in proprietatea privata a statului si raman in administrarea consiliilor locale din raza administrativ-teritoriala in care isi exercita autoritatea.
(2) Locuintele construite si destinate in mod exclusiv inchirierii tinerilor specialisti din invatamant sau sanatate prin programe de investitii la nivel national, in conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, care au fost receptionate si inregistrate ca mijloace fixe in proprietatea publica a unitatilor administrativ-teritoriale pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, precum si terenul aferent acestora, dupa caz, trec, in conditiile legii organice, in proprietatea publica a statului si in administrarea autoritatilor administratiei publice centrale din domeniul invatamantului, respectiv din domeniul sanatatii sau in administrarea unor unitati aflate in subordinea ori sub coordonarea acestor autoritati, potrivit legii.
(3) Locuintele pentru tineri destinate inchirierii, aflate in curs de executie prin programe de investitii in conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu au fost receptionate si nu au fost inregistrate ca mijloace fixe pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, urmeaza regimul juridic prevazut de Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum a fost modificata si completata prin prezenta lege. Reglementarea regimului juridic al terenurilor aferente locuintelor se realizeaza in mod corespunzator, potrivit legii.
#PAGEBREAK#
Art. III. - In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se vor actualiza Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 962/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. IV. - Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, publicata in Monitorul Oficial a Romaniei, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. V. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Ordonanta Guvernului nr. 35/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 574 din 22 august 2007.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR p. PRESEDINTELE SENATULUI,
BOGDAN OLTEANU DORU IOAN TARACILA
Bucuresti, 8 aprilie 2008.
Nr. 89.
Comentarii articol (0)