Hotarare din 13/02/2008 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 962/2001
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 178 din 07/03/2008
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. I. - Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 962/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. In tot cuprinsul normelor metodologice, denumirile "Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului", "Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei" sau "Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului" se inlocuiesc cu denumirea "Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor".
2. La articolul 2, dupa alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (11)-(14), cu urmatorul cuprins:
"(1
1) Agentia Nationala pentru Locuinte colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale pentru sprijinirea programelor de constructie a locuintelor, prin asigurarea terenurilor de constructie si/sau realizarea retelelor de utilitati si a dotarilor tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit.
(1
2) Terenurile care sunt in proprietatea publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale ori trec, in conditiile legii, in administrarea autoritatilor administratiei publice locale si care sunt destinate realizarii de locuinte prin Agentia Nationala pentru Locuinte se dau sau raman, in conditiile legii, in folosinta gratuita a agentiei, libere de orice sarcina, pana la finalizarea lucrarilor de constructie a locuintelor respective, astfel incat regimul juridic al acestora sa asigure categoria de folosinta prevazuta in planurile urbanistice si in studiile de prefezabilitate si/sau in studiile de fezabilitate aprobate pentru promovarea programelor de constructii de locuinte.
(1
3) Pentru terenurile prevazute la alin. (12), destinate construirii de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar, se va stabili, in baza unor hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale care le au in administrare sau potrivit conditiilor prevazute in actele de transmitere a terenurilor in administrarea acestora, modalitatea de atribuire a acestora catre titularii dreptului de proprietate asupra locuintelor - prin concesionare sau, dupa caz, dare in folosinta, pentru toata durata de existenta a constructiilor -, autoritatile administratiei publice locale avand totodata obligatia sa hotarasca si sa transmita Agentiei Nationale pentru Locuinte cuantumul redeventei sau al taxei stabilite potrivit legii.
(1
4) Pentru reconstructia locuintelor distruse sau grav avariate, situate in zonele afectate de calamitati naturale, terenurile aflate in proprietatea privata sau in folosinta proprietarilor locuintelor se preiau de primarii prin contracte de custodie incheiate cu detinatorii acestora si se dau in folosinta gratuita Agentiei Nationale pentru Locuinte, libere de orice sarcina, pana la finalizarea lucrarilor de reconstructie a locuintelor respective."
3. La articolul 2, alineatele (2) si (3) se modifica dupa cum urmeaza:
"(2) In aplicarea prevederilor art. 21 alin. (3) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, transmiterea fara plata a terenurilor din proprietatea statului in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale in care sunt amplasate si in administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau, dupa caz, in administrarea consiliilor judetene se face astfel incat regimul juridic al acestora sa asigure categoria de folosinta prevazuta in planurile urbanistice si in studiile de prefezabilitate si/sau in studiile de fezabilitate aprobate pentru promovarea programelor de constructii de locuinte. Terenurile aferente constructiilor de locuinte se transmit defalcat de cele destinate realizarii retelelor de utilitati si a dotarilor tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit, astfel:
a) pentru constructia de locuinte sociale si de necesitate finantate prin investitii publice, precum si a altor locuinte proprietate publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, ambele categorii se transmit in proprietatea publica a unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit legii;
b) pentru constructia de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, altele decat cele destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant sau din sanatate, pentru asigurarea terenurilor destinate stramutarii locuintelor distruse sau grav avariate, situate in zonele afectate de calamitati naturale, si pentru constructii de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar, terenurile aferente constructiilor de locuinte se transmit in proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale in care sunt amplasate, iar terenurile destinate realizarii retelelor de utilitati si a dotarilor tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit se transmit in proprietatea publica a unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit legii.
(3) In actele de transmitere a terenurilor conform prevederilor alin. (2) si in conformitate cu legislatia in vigoare, se vor consemna, dupa caz, in mod obligatoriu, urmatoarele:
a) dreptul Agentiei Nationale pentru Locuinte de folosinta gratuita a terenurilor aferente constructiilor de locuinte pe perioada realizarii investitiilor;
b) modalitatea de atribuire a terenurilor aferente constructiilor de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar - prin concesionare sau, dupa caz, dare in folosinta catre titularii dreptului de proprietate asupra locuintelor pe toata durata de existenta a constructiilor -, autoritatea administratiei publice care le preia in administrare avand obligatia sa hotarasca si sa transmita Agentiei Nationale pentru Locuinte cuantumul redeventei sau al taxei stabilite potrivit legii."
4. La articolul 2, dupa alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (31)-(33), cu urmatorul cuprins:
"(3
1) Pentru constructia de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant sau din sanatate, terenurile urmeaza regimul juridic prevazut de art. 242 alin. (4) din Legea nr. 152/1998 cu modificarile si completarile ulterioare.
(3
2) Constructia de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar se poate realiza de Agentia Nationala pentru Locuinte si pe terenuri proprietate privata a unor persoane fizice sau juridice, pe baza unor contracte de parteneriat incheiate cu proprietarii acestora, in conditiile prevazute de lege.
(3
3) In cadrul contractelor de parteneriat prevazute la alin. (32) se vor stabili in mod obligatoriu urmatoarele obligatii ale proprietarilor terenurilor:
a) transmiterea terenurilor in folosinta gratuita Agentiei Nationale pentru Locuinte, libere de orice sarcina, pe perioada de realizare a investitiilor respective;
b) transmiterea cu titlu gratuit a terenurilor destinate realizarii retelelor de utilitati si a dotarilor tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit in proprietatea publica a unitatii administrativ-teritoriale in care sunt amplasate sau, dupa caz, transferul proprietatii asupra acestor terenuri catre titularii dreptului de proprietate asupra locuintelor, conform planurilor urbanistice aprobate;
c) stabilirea modalitatii de transfer al proprietatii asupra terenurilor aferente locuintelor catre titularii dreptului de proprietate asupra locuintelor."
5. La articolul 2, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Lucrarile tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit in interiorul ansamblurilor de locuinte proprietate privata construite prin credit ipotecar se pot include in devizul general al obiectivului de investitii, cu conditia ca terenurile aferente acestora sa fie libere de orice sarcina si sa fie trecute sau sa ramana, dupa caz, in folosinta gratuita a Agentiei Nationale pentru Locuinte pe perioada de realizare a investitiilor respective. In aceste cazuri, contractele prevazute la alin. (5) vor avea in vedere numai lucrarile tehnico-edilitare necesar a fi realizate pana la limitele exterioare ale ansamblurilor de locuinte."
#PAGEBREAK#
6. La articolul 2, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu urmatorul cuprins:
"(61) Pentru realizarea lucrarilor tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit in interiorul ansamblurilor de locuinte prevazute la alin. (6), Agentia Nationala pentru Locuinte incheie, in conditiile legii, contracte de proiectare si executie direct cu operatori economici specializati in astfel de lucrari si/sau cu operatori in domeniul serviciilor de gospodarie comunala, autorizati potrivit legii. Finantarea lucrarilor este in sarcina titularilor dreptului de proprietate asupra locuintelor."
7. Articolul 10 se abroga.
8. La articolul 132, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator si contractelor de parteneriat prevazute la art. 2 alin. (32)."
9. Dupa articolul 132 se introduc trei noi articole, articolele 133-135, cu urmatorul cuprins:
"Art. 13
3. - (1) In aplicarea prevederilor art. 247 din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, solicitarile de dezvoltare a unor programe de constructii de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar, destinate in mod exclusiv personalului institutiilor din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, altor institutii din administratia publica centrala si autoritatilor administratiei publice locale, se pot efectua de catre fiecare persoana juridica sau prin asociere intre acestea. In acelasi mod, dar fara a se intersecta cu solicitarile institutiilor publice, se pot efectua si solicitarile unor persoane juridice cu capital privat.
(2) Asocierea prevazuta la alin. (1) nu este necesar a fi legalizata, dar termenii si conditiile de realizare a acesteia vor fi consemnate printr-un "Acord de asociere" incheiat intre partile implicate, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. In cadrul acestui acord se va stabili un reprezentant al asociatiei care va asigura corespondenta cu Agentia Nationala pentru Locuinte.
(3) In cazul in care solicitarile de dezvoltare a unor programe de constructii de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar sunt efectuate in asociere, terenurile destinate constructiei de locuinte pot fi puse la dispozitia Agentiei Nationale pentru Locuinte de unul sau de mai multi asociati. Pentru acelasi teren de constructie/amplasament nu pot fi prezentate atat solicitari individuale, cat si in asociere. Pentru amplasamente ale constructiilor de locuinte in care sunt cuprinse terenuri detinute de doi sau mai multi solicitanti, solicitarile pot fi prezentate numai in asociere.
(4) Pentru constructia de locuinte proprietate privata, studiile de prefezabilitate se intocmesc, de regula, de detinatorii terenurilor de constructii pe care se amplaseaza acestea. In cazul programelor de constructii de locuinte dezvoltate in asociere, finantarea si realizarea studiilor de prefezabilitate se stabilesc prin acordul de asociere incheiat intre partile implicate.
Art. 13
4. - (1) Solicitarile de dezvoltare a unor programe de constructii de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar, prevazute la art. 133, vor fi prezentate Agentiei Nationale pentru Locuinte si vor fi insotite de:
a) numarul de cereri efectuate de persoanele fizice care fac parte din personalul propriu al persoanelor juridice prevazute la art. 133 alin. (1), defalcat pe numarul de camere al locuintelor solicitate si, dupa caz, defalcat si pe persoanele juridice asociate;
b) studiile de prefezabilitate, pentru intocmirea carora se va avea in vedere, orientativ, continutul-cadru cuprins in anexa nr. 14;
c) o copie a acordului de asociere, daca este cazul.
(2) Numarul cererilor prezentate conform prevederilor alin. (1) lit. a) nu trebuie sa depaseasca numarul de locuinte prevazute in studiile de prefezabilitate conform prevederilor alin. (1) lit. b).
(3) Solicitarile prevazute la alin. (1) sunt analizate in cadrul Consiliului de administratie al Agentiei Nationale pentru Locuinte, tinandu-se cont de angajamentele asumate in dezvoltarea unor programe de constructii de locuinte, precum si de solicitarile primite pentru dezvoltarea unor programe noi, avand prioritate programele guvernamentale.
(4) Pe parcursul efectuarii analizei prevazute la alin. (3), Agentia Nationala pentru Locuinte poate cere, in conditiile prevazute de lege, date si informatii celor care au efectuat solicitari de dezvoltare a unor programe de constructii de locuinte proprietate privata prin credit ipotecar, despre sau in completarea celor transmise prin documentele prevazute la alin. (1).
Art. 13
5. - (1) Dezvoltarea unor programe noi de constructii de locuinte, potrivit solicitarilor primite si analizate conform art. 134 de catre Agentia Nationala pentru Locuinte, se poate face numai cu avizul favorabil al Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, obtinut in conditiile art. 131 alin. (3).
(2) Pentru dezvoltarea programelor care au primit aviz favorabil, potrivit alin. (1), Agentia Nationala pentru Locuinte va incheia contracte de parteneriat cu fiecare dintre persoanele juridice prevazute la art. 133 alin. (1) sau cu asociatii ale acestora, caz in care asocierea este necesar a fi legalizata.
(3) Prin contractele de parteneriat prevazute la alin. (2) se vor stabili modalitatea de primire a cererilor din partea persoanelor fizice care fac parte din personalul angajat al persoanelor juridice prevazute la art. 133 alin. (1) si actele prin care justifica aceasta apartenenta. Se vor stabili totodata daca sunt admise si conditiile in care se pot face modificari sau completari in lista persoanelor care solicita locuinte, precum si eventuale cesionari ale contractelor incheiate pentru construirea locuintelor."
10. Articolele 14-191 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti ori, dupa caz, autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului sau din domeniul sanatatii ori serviciile deconcentrate in teritoriu ale acestora vor stabili masurile necesare pentru luarea in evidenta si analiza solicitarilor de locuinte pentru tineri destinate inchirierii. In acest scop, vor stabili si vor da publicitatii locul de primire a solicitarilor si actele justificative necesare.
(2) Solicitarile/cererile privind repartizarea de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, se inregistreaza in ordinea primirii acestora si se analizeaza de comisii sociale.
(3) La nivel local, comisiile sociale prevazute la alin. (2) se vor constitui prin dispozitie a primarilor comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti sau, dupa caz, prin dispozitie a presedintilor consiliilor judetene ori a primarului general al municipiului Bucuresti. Comisiile sociale nu sunt comisii de specialitate ale consiliului local, in sensul prevederilor Regulamentului-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 673/2002.
(4) Analizarea cererilor pentru locuintele destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant si din sanatate se efectueaza de comisii sociale constituite prin ordin al conducatorilor autoritatilor administratiei publice centrale din domeniul invatamantului sau din domeniul sanatatii ori prin ordin al conducatorilor serviciilor deconcentrate in teritoriu ale respectivelor autoritati, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
(5) Structura pe specialitati a membrilor comisiilor sociale prevazute la alin. (3) se aproba de consiliile locale, la propunerea primarilor localitatilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, de consiliile judetene, la propunerea presedintelui consiliului judetean, si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, la propunerea primarului general, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
(6) Pentru analizarea cererilor de locuinte destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant sau din sanatate, comisiile sociale prevazute la alin. (4) se vor structura majoritar pe specialitati specifice domeniului respectiv si vor cuprinde specialisti desemnati de catre autoritatile publice centrale interesate si/sau de catre serviciile deconcentrate in teritoriu ale acestora.
(7) Stabilirea solicitantilor care au acces la locuinte si a ordinii de prioritate in solutionarea cererilor inregistrate in conditiile alin. (1) si (2), precum si repartizarea locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, se realizeaza in mod obligatoriu dupa criterii care vor respecta criteriile-cadru cuprinse in anexa nr. 11 si care se adopta, cu avizul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, de autoritatile administratiei publice locale si/sau centrale care preiau in administrare aceste locuinte.
(8) In adoptarea criteriilor prevazute la alin. (7) se vor avea in vedere urmatoarele:
a) criteriile de acces la locuinta vor fi adaptate la situatiile concrete existente pe plan local, numai din punctul de vedere al cuprinderii teritoriale.
b) pentru criteriile de ierarhizare prin punctaj nu se admit modificari si/sau completari, acestea urmand a fi preluate sub forma si cu punctajul stabilite in anexa nr. 11;
c) pentru locuintele destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant sau din sanatate se pot propune si criterii specifice, in suplimentarea celor stabilite conform lit. a) si b);
d) criteriile pentru stabilirea ordinii de prioritate in solutionarea cererilor de locuinte si in repartizarea locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, se adopta sub forma de propuneri care se transmit spre avizare Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, insotite de o copie a actului prin care au fost adoptate. Forma finala a criteriilor se adopta dupa primirea avizului favorabil al Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor si efectuarea eventualelor modificari si completari solicitate prin avizul respectiv;
e) solicitarea avizului Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor prevazut la lit. d) se efectueaza, de regula, odata cu transmiterea inventarului locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, propuse a fi finantate in cadrul programului aprobat conform art. 164. Acest aviz se solicita insa si ori de cate ori este necesara modificarea criteriilor in vederea adaptarii acestora la situatii care difera de cele stabilite initial. Solicitarea va fi insotita de o fundamentare a criteriilor propuse, in care se va prezenta motivatia adoptarii acestora, a adaptarilor efectuate, precum si a criteriilor suplimentare, dupa caz.
(9) Locuintele pentru tineri, destinate inchirierii, repartizate dupa criterii care nu sunt avizate si aprobate in conditiile prevederilor alin. (7) si (8) intra sub incidenta prevederilor art. 64 sau, dupa caz, ale art. 246 din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15. - (1) In urma analizarii cererilor de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, comisiile sociale vor prezenta consiliilor locale, consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau conducatorilor autoritatilor administratiei publice centrale din domeniul invatamantului ori din domeniul sanatatii, dupa caz, lista solicitantilor care au acces la locuintele pentru tineri, destinate inchirierii, precum si propuneri privind ordinea si modul de solutionare a cererilor, luandu-se in considerare folosirea spatiului locativ existent, precum si construirea de locuinte noi in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice. Analizarea cererilor si stabilirea listei de prioritati in solutionarea acestora se fac anual, pana la sfarsitul lunii februarie a anului respectiv, luandu-se in considerare cererile depuse pana la sfarsitul anului precedent.
(2) Lista de prioritati prevazuta la alin. (1) se intocmeste sau se reface anual numai in cazul in care in anul respectiv urmeaza sa se finalizeze si sa se repartizeze locuinte noi pentru tineri, destinate inchirierii, si se aproba, dupa caz, prin hotarare a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv prin ordin al conducatorului autoritatii administratiei publice centrale din domeniul invatamantului sau din domeniul sanatatii.
(3) Listele privind solicitantii care au acces la locuinte si cele cu privire la stabilirea ordinii de prioritate in solutionarea cererilor, criteriile care au stat la baza stabilirii respectivelor liste, precum si hotararile sau ordinele prin care au fost aprobate vor fi date publicitatii prin afisare intr-un loc accesibil publicului.
(4) Contestatiile cu privire la stabilirea accesului la locuinte, precum si la acordarea prioritatilor in solutionarea cererilor se vor adresa, dupa caz, primarului, presedintelui consiliului judetean, primarului general al municipiului Bucuresti sau autoritatii administratiei publice centrale din domeniul invatamantului ori din domeniul sanatatii, in termen de 7 zile de la afisarea listelor prevazute la alin. (3). Solutionarea contestatiilor se va asigura in termen de 15 zile de la primire, in conditiile legii.
(5) La data repartizarii locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, solicitantii acestora au obligatia sa reconfirme indeplinirea tuturor criteriilor de acces. Data la care se poate incepe efectiv repartizarea locuintelor si la care se raporteaza indeplinirea conditiilor referitoare la varsta solicitantilor de locuinte, prevazute la art. 62 alin. (1) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, este data preluarii in administrare a locuintelor respective de catre cei indreptatiti, conform prevederilor art. 19
1 alin. (3) din prezentele norme metodologice.
(6) Lista de repartizare a locuintelor se intocmeste prin preluarea solicitantilor inscrisi in lista de prioritate stabilita potrivit alin. (1) si (2), urmarindu-se asigurarea spatiului locativ la care au dreptul solicitantii de locuinta si evitandu-se repartizarea unor spatii excedentare. Pentru stabilirea numarului de camere la care au dreptul solicitantii de locuinta se aplica prevederile Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la exigentele minimale in asigurarea spatiului locativ pe numar de persoane.
(7) Lista de repartizare a locuintelor se supune aprobarii, dupa caz, consiliului local, consiliului judetean, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau conducatorului autoritatii administratiei publice centrale din domeniul invatamantului ori din domeniul sanatatii si va fi data publicitatii prin afisare la un loc accesibil publicului. Contestatiile cu privire la repartizarea locuintelor se adreseaza si se solutioneaza in conditiile prevazute la alin. (4).
(8) Repartizarea efectiva a locuintelor se face catre persoanele inscrise in lista de repartizare ramasa definitiva, urmarindu-se, dupa caz, repartizarea prioritara catre persoane cu handicap si asigurarea spatiului locativ la care au dreptul solicitantii de locuinte, in ordinea descrescatoare a numerelor de camere.
(9) Locuintele ramase vacante pe perioada exploatarii acestora in regim de inchiriere se repartizeaza solicitantilor care au inregistrate cereri in conditiile prevederilor art. 14 alin. (1) si (2) si care indeplinesc criteriile de acces adoptate in conditiile prevederilor art. 14 alin. (7). Repartizarea acestor locuinte se face in urmatoarea ordine de prioritate:
a) in ordinea stabilita prin lista anuala de prioritati, intocmita sau refacuta in conditiile prevederilor alin. (1) si (2);
b) in ordinea crescatoare a datei de inregistrare a cererilor de locuinta, in cazul in care in anul respectiv nu se pot aplica prevederile lit. a), neexistand o lista de prioritati intocmita sau refacuta in conditiile prezentelor norme metodologice.
(10) Administrarea locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, se face in conditiile prevazute de lege pentru locuintele din fondul locativ de stat. Pentru incheierea si/sau prelungirea contractelor de inchiriere a locuintelor se aplica si prevederile art. 62 alin. (31) si (32) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Contractul de inchiriere initial se incheie conform repartitiei si va cuprinde clauze referitoare la revizuirea cuantumului chiriei, in functie de varsta solicitantului, aplicabile la datele de prelungire a acestuia, conform legii.
#PAGEBREAK#
Art. 16. - (1) In aplicarea prevederilor art. 61 alin. (4) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru promovarea programelor de investitii in constructia de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, autoritatile administratiei publice locale raspund de asigurarea serviciilor comunitare de utilitati publice si a dotarilor edilitare necesare conditiilor de locuit, conform documentatiei urbanistice aprobate.
(2) Constructiile noi de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, se pot amplasa pe terenurile prevazute la art. 2 alin. (12), alin. (2) lit. b) si alin. (31), transmise in folosinta gratuita Agentiei Nationale pentru Locuinte pe perioada realizarii investitiilor, precum si pe terenuri proprietate publica sau privata a statului, transmise in administrarea agentiei, conform prevederilor Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile si completarile ulterioare, ori prin legi speciale. Terenurile care sunt in administrarea Agentiei Nationale pentru Locuinte se transmit in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, cu respectarea regimului juridic prevazut la art. 2 alin. (2) lit. b) si alin. (3) lit. a).
(3) Pentru realizarea de constructii noi de locuinte destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant si din sanatate, autoritatile administratiei publice centrale interesate raspund de asigurarea terenurilor si transmiterea acestora in folosinta gratuita Agentiei Nationale pentru Locuinte pe perioada realizarii investitiilor. Pentru realizarea retelelor de utilitati si a dotarilor tehnico-edilitare necesare asigurarii conditiilor de locuit, autoritatile administratiei publice centrale interesate sunt parte in contractele incheiate de Agentia Nationala pentru Locuinte potrivit prevederilor art. 2 alin. (5).
(4) Necesitatea si oportunitatea realizarii unor constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, vor fi stabilite prin studii de prefezabilitate promovate si aprobate de consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau, dupa caz, de autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului ori din domeniul sanatatii sau serviciile deconcentrate in teritoriu ale acestora. Studiile de prefezabilitate se finanteaza din surse prevazute cu aceasta destinatie in bugetele proprii ale autoritatilor administatiei publice locale sau centrale beneficiare.
(5) In elaborarea studiilor de prefezabilitate prevazute la alin. (4) se vor avea in vedere solutii arhitecturale model pentru constructia locuintelor, care se realizeaza prin grija Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor si pot fi puse la dispozitia solicitantilor de catre Agentia Nationala pentru Locuinte.
Art. 17. - (1) In vederea cuprinderii obiectivelor de investitii prevazute la art. 16 alin. (4) in programul de realizare a locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor intocmi si/sau vor actualiza si vor transmite anual Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor un inventar al obiectivelor noi de investitii propuse, conform modelului prevazut in anexa nr. 1, cel mai tarziu pana in data de 15 mai a fiecarui an.
(2) Pentru realizarea de constructii noi de locuinte, destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant si din sanatate, autoritatile administratiei publice centrale interesate vor intocmi si/sau vor actualiza si vor transmite anual Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor inventarul prevazut la alin. (1), centralizat la nivelul autoritatii administratiei publice centrale respective si defalcat pe judete, localitati si obiective de investitii.
(3) Solicitarile prevazute la alin. (1) si (2) sunt centralizate la nivelul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor si sunt analizate in cadrul Consiliului de administratie al Agentiei Nationale pentru Locuinte, tinandu-se cont de angajamentele asumate in dezvoltarea Programului de constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii.
Art. 18. - (1) Pentru obiectivele noi de investitii, aprobate in conditiile art. 16 alin. (4), Agentia Nationala pentru Locuinte va achizitiona studii de fezabilitate, care vor fi supuse aprobarii potrivit legii.
(2) Finantarea studiilor prevazute la alin. (1) se asigura din alocatii de la bugetul de stat prevazute cu aceasta destinatie, prin bugetul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, aprobat in conditiile legii, precum si din resursele prevazute cu aceasta destinatie de catre Agentia Nationala pentru Locuinte in bugetul propriu.
(3) Studiile de fezabilitate supuse aprobarii conform alin. (1) vor fi insotite de cate un exemplar al contractelor incheiate potrivit prevederilor art. 2 alin. (5).
Art. 19. - (1) Derularea investitiilor in constructia de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, se realizeaza prin Agentia Nationala pentru Locuinte, institutie aflata sub autoritatea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor.
(2) Pentru obiectivele noi de investitii propuse in conditiile art. 17, Agentia Nationala pentru Locuinte va prelua, prin protocol, de la consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de la autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, dupa caz, studiile de prefezabilitate si terenurile aferente constructiilor. Terenurile aferente constructiilor de locuinte raman sau sunt preluate in folosinta gratuita a Agentiei Nationale pentru Locuinte pe durata de realizare a investitiilor.
(3) In protocolul de preluare a studiilor de prefezabilitate si/sau a terenurilor aferente constructiilor se vor preciza si urmatoarele:
a) conditia de exceptare de la plata taxei pentru autorizarea constructiilor, obiectivele de investitii fiind de utilitate publica, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
b) obligativitatea consiliilor locale de a asigura serviciile comunitare de utilitati publice si dotarile edilitare necesare in asigurarea conditiilor de locuit, coroborat cu programul de receptie si punere in functiune a locuintelor, conform contractelor incheiate potrivit prevederilor art. 2 alin. (5);
c) participarea la receptia la terminarea lucrarilor si la receptia finala a obiectivelor de investitii;
d) conditiile de transmitere a constructiilor de locuinte din administrarea Agentiei Nationale pentru Locuinte in administrarea consiliilor locale, consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau de la autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, dupa caz;
e) devizele financiare pentru cheltuieli efectuate de consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, dupa caz, pentru promovarea obiectivelor de investitii pana la predarea acestora catre Agentia Nationala pentru Locuinte.
(4) Pentru obiectivele de investitii propuse in conditiile art. 17 si amplasate pe terenuri aflate in administrarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, in actele de transmitere a terenurilor conform prevederilor alin. (2) si in conformitate cu legislatia in vigoare, se vor prevedea in mod obligatoriu si urmatoarele:
a) dreptul Agentiei Nationale pentru Locuinte de folosinta gratuita a terenurilor aferente constructiilor de locuinte pe perioada realizarii investitiilor;
b) obligativitatea consiliilor locale, consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a autoritatilor administratiei publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, dupa caz, de a intocmi si a aproba, potrivit legii, studiile de prefezabilitate si de a le transmite Agentiei Nationale pentru Locuinte in termen de maximum 60 de zile de la data preluarii terenurilor;
c) precizarile prevazute la alin. (3) lit. a) - e);
d) decaderea din calitatea de administrator al locuintelor in cazul nerespectarii uneia sau a tuturor prevederilor lit. a) - c).
Art. 19
1. - (1) In aplicarea prevederilor art. 62 alin. (2) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa finalizarea lucrarilor de constructie a locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, altele decat cele destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant si din sanatate, acestea fac obiectul proprietatii private a statului si se administreaza de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau, dupa caz, se administreaza de consiliile judetene din unitatile administrativ-teritoriale in care sunt amplasate, in conditiile prevazute de lege.
(2) Potrivit prevederilor art. 244 alin. (1) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, locuintele pentru tineri, destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant si din sanatate, dupa finalizarea lucrarilor de constructie, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice a statului si se administreaza de autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, care au solicitat construirea acestora, sau de serviciile deconcentrate in teritoriu ale acestora, dupa caz.
(3) Predarea-preluarea locuintelor prevazute la alin. (1) si (2), precum si a terenurilor aferente, dupa caz, se face odata cu receptia la terminarea lucrarilor, prin protocol incheiat intre Agentia Nationala pentru Locuinte si cei indreptatiti, in conditiile stabilite la art. 19 alin. (3) lit. d), respectiv la art. 19 alin. (4) lit. d). La aceasta data folosinta gratuita acordata Agentiei Nationale pentru Locuinte asupra terenurilor aferente locuintelor inceteaza de drept."
11. Dupa articolul 191 se introduc trei noi articole, articolele 192-194, cu urmatorul cuprins:
"Art. 19
2. - (1) Locuintele pentru tineri, destinate inchirierii, altele decat cele destinate inchirierii in mod exclusiv unor tineri specialisti din invatamant si din sanatate, se pot vinde, la solicitarea titularilor contractelor de inchiriere, in conditiile prevazute de art. 63 din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In vederea stabilirii valorii de inventar a locuintelor, pana la aparitia unor noi reglementari in domeniu, se aplica prevederile pct. 38 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.753/2004, cu modificarile ulterioare, si, in mod corespunzator, prevederile cap. "Stabilirea valorilor de investitie" de la pct. 3 din Metodologia de stabilire a preturilor de deviz si de vanzare catre populatie a locuintelor construite din fondurile statului, receptionate dupa 1 ianuarie 1990, aprobata prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si amenajarii teritoriului nr. 197/D/1990 si publicat in Buletinul Constructiilor nr. 3/1990 si anexele aferente. In cazul in care aceasta metodologie nu poate fi aplicabila din cauza insuficientei datelor tehnice, dupa departajarea valorii locuintelor de cea a spatiilor cu alta destinatie, stabilirea valorii de inventar a fiecarei locuinte se face prin defalcarea valorii totale in raport direct proportional cu suprafata construita.
(3) Indeplinirea conditiei referitoare la venitul mediu pe membru de familie, prevazuta la art. 63 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se va stabili raportat la castigul salarial mediu brut pe economie, comunicat in ultimul Buletinul Statistic Lunar al Institutului National de Statistica, inainte de data incheierii contractului de vanzare-cumparare.
(4) In aplicarea prevederilor art. 63 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, valoarea de circulatie a locuintelor, stabilita prin expertizele camerelor notarilor publici si preluata in baza de date a Ministerului Economiei si Finantelor conform prevederilor art. 771 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se comunica celor care au in administrare locuintele respective, la solicitarea acestora, de catre directiile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
(5) In contractele de vanzare-cumparare a locuintelor prevazute la alin. (1) se va inscrie si clauza de interdictie a instrainarii locuintei prin acte intre vii pe o perioada de 5 ani de la data dobandirii acesteia, prevazuta la art. 63 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Neindeplinirea de catre beneficiarul locuintei a obligatiilor ce ii revin potrivit legii si clauzei contractuale prevazute la alin. (5) reprezinta conditii suspensive care afecteaza dreptul de proprietate asupra locuintei, acest drept urmand a fi inscris in Cartea funciara cu titlu provizoriu, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata. Aceasta conditie suspensiva se radiaza de drept dupa implinirea termenului de 5 ani de la data dobandirii prin contractul de vanzare-cumparare.
Art. 19
3. - (1) Pentru constituirea resurselor prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a2) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, Agentia Nationala pentru Locuinte va tine o evidenta extracontabila, in care vor fi incluse toate locuintele finalizate pana in prezent si care va fi completata pe masura finalizarii si receptionarii unor noi locuinte prin Programul de constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii.
(2) In evidenta prevazuta la alin. (1) va fi inscris fiecare obiectiv de investitie, defalcat pe blocuri si apartamente, cu specificarea valorii de inventar a fiecarui apartament la data finalizarii acestuia, respectiv la data de 1 ianuarie 2007 pentru cele finalizate si receptionate inainte de aceasta data.
(3) Pentru luarea in evidenta a valorii de inventar a locuintelor, prevazuta la alin. (2), Agentia Nationala pentru Locuinte va solicita date si informatii de la autoritatile administratiei publice locale si, respectiv, de la operatorii economici in a caror administrare se afla imobilele, pe care ii va consilia si sprijini in stabilirea valorii de investitie, respectiv a valorii de inventar, conform prevederilor art. 19
2 alin. (2).
(4) Agentia Nationala pentru Locuinte, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale si cu autoritatile administratiei publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, in a caror administrare se afla locuintele pentru tineri, destinate inchirierii finalizate si inregistrate ca mijloace fixe individual sau ca bloc de locuinte, va elabora documentele necesare si va initia, prin Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, proiecte de acte normative necesare in aplicarea prevederilor art. II alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 35/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu celeritate pentru locuintele care au o vechime de minimum 5 ani de la data receptionarii si punerii in functiune.
(5) In aplicarea prevederilor art. 63 alin. (3) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele obtinute din vanzarea locuintelor se inregistreaza in contul "Venituri din vanzarea locuintelor construite din fondurile statului", deschis pe seama consiliilor locale la Trezoreria Statului din municipiul resedinta de judet.
(6) Sumele obtinute din vanzarea locuintelor, prevazute la alin. (5), dupa retinerea comisionului prevazut de lege, se vireaza lunar de catre autoritatile administratiei publice locale in contul Agentiei Nationale pentru Locuinte deschis la Trezoreria Statului. Operatiunea se efectueaza prin ordin de plata pentru trezoreria statului - OPHT.
(7) Agentia Nationala pentru Locuinte va monitoriza actiunea de vanzare-cumparare a locuintelor, consiliile locale fiind obligate sa transmita lunar stadiul contractelor de vanzare-cumparare. Eventualele diferende intre Agentia Nationala pentru Locuinte si autoritatile administratiei publice locale, referitoare la cuantumul sumelor obtinute din vanzarea locuintelor si la termenele de virare a acestora in contul agentiei, se clarifica si se rezolva prin interventia directiilor teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor, la solicitarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu cel mult 10 zile lucratoare inainte de data incheierii anului financiar-bancar.
Art. 19
4. - (1) Locuintele prevazute la art. 192 alin. (1), pentru care nu sunt inregistrate cereri de cumparare de catre cei in drept sau cele care nu pot fi cumparate de titularii contractelor de inchiriere datorita faptului ca acestia nu indeplinesc cerintele prevazute de art. 63 din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care nu fac obiectul unor contracte de inchiriere se exploateaza in continuare in regim de inchiriere, in conditiile prevazute de Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru recalcularea chiriei prevazute la art. 62 alin. (31) lit. a) din Legea nr. 152/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se poate utiliza ca model exemplul din anexa nr. 16 la prezentele norme metodologice, administratorii locuintelor avand posibilitatea sa stabileasca si sa aplice cotele proprii de cheltuieli pentru administrarea si mentinerea in stare de folosinta a cladirilor de locuit in care sunt amplasate acestea.
(3) Autoritatile administratiei publice locale si/sau autoritatile publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii au obligativitatea tinerii evidentei stricte (lunare si cumulative) a locuintelor care fac obiectul art. 191 alin. (2), art. 192 alin. (1) si al art. 194 alin. (1), precum si a justificarilor, modului de calcul si nivelului actual al chiriei percepute. In completare, aceste entitati vor tine si evidenta necesarului de locuinte pentru tineri ''destinate inchirierii''."
12. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20. - (1) In baza datelor primite conform art. 17 si a studiilor de fezabilitate aprobate conform legii, in conditiile art. 18, Agentia Nationala pentru Locuinte va intocmi si va supune aprobarii Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor lista cuprinzand locuintele pentru tineri, propuse a fi finantate in anul urmator, conform modelului prevazut in anexa nr. 2, document care va sta la baza intocmirii listei obiectivelor de investitii privind constructia de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, si la fundamentarea alocatiilor bugetare necesare in vederea finantarii acestora, conform prevederilor legale in vigoare.
(2) Agentia Nationala pentru Locuinte va transmite Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, odata cu lista prevazuta la alin. (1), si lista cuprinzand defalcarea pe capitole bugetare a sumelor acumulate in anul anterior din vanzarea locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, prevazute la art. 193 alin. (6), insotita de un extras de cont emis de Trezoreria Statului pentru data de 31 decembrie a anului calendaristic anterior. Sumele necheltuite pe anul financiar in curs se cuprind in bugetul din anul urmator.
(3) Odata cu listele prevazute la alin. (1) si (2), in baza raportarilor lunare detaliate primite de la autoritatile publice locale si/sau autoritatile publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, pe baza evidentelor prevazute la art. 194 alin. (3), Agentia Nationala pentru Locuinte va centraliza aceste evidente, pe care le va transmite spre informare Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, pentru a se cunoaste in orice moment situatia locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii."
13. La articolul 21, alineatele (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Constructiile prevazute la alin. (3), care nu fac parte din domeniul privat al unitatilor administrativ-teritoriale, pot fi incluse in programul de constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, numai in conditiile schimbarii corespunzatoare a regimului juridic al proprietatii asupra respectivelor constructii si, dupa caz, a regimului juridic al proprietatii asupra terenului pe care sunt amplasate, potrivit legii.
(6) Cheltuielile efectuate pentru constructiile prevazute la alin. (3), reevaluate la zi pana la data preluarii acestora de catre Agentia Nationala pentru Locuinte, precum si toate costurile care rezulta ca efect al aplicarii prevederilor alin. (3), (4) si (5) vor fi cuprinse, pe capitole/subcapitole de cheltuieli, in devizul general al obiectivului de investitii. Costurile care rezulta ca efect al aplicarii prevederilor alin. (3), (4) si (5) se suporta din fondurile alocate pentru derularea programului de constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, context in care vor fi incluse in cheltuielile efectuate si nedecontate. In aceste cazuri cheltuielile totale de capital cuprinse in devizul general al obiectivului de investitii vor fi defalcate in cheltuieli efectuate, cheltuieli efectuate si nedecontate si in cheltuieli rest de efectuat."
14. La articolul 22, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Agentia Nationala pentru Locuinte comunica autoritatilor administratiei publice centrale din domeniul invatamantului si din domeniul sanatatii, precum si autoritatilor administratiei publice locale interesate, dupa caz, lista obiectivelor de investitii noi care urmeaza a fi finantate in anul in curs si solicita transmiterea terenurilor de constructie aferente, conform protocoalelor incheiate in conditiile art. 19 alin. (2) si (3)."
15. Articolul 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32. - Anexele nr. 1, 2, 2a) si 3-16 fac parte integranta din prezentele norme metodologice."
16. Anexele nr. 1, 2, 2a) si 9 la normele metodologice se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1-4, care fac parte integranta din prezenta hotarare.
17. Dupa anexa nr. 15 la normele metodologice se introduce o noua anexa, anexa nr. 16, avand cuprinsul prevazut in anexa nr. 5 la prezenta hotarare.
Art. II. - Hotararea Guvernului nr. 962/2001 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare si cu cele aduse prin prezenta hotarare, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor,
Laszlo Borbely
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 13 februarie 2008.
Nr. 165.
NOTA AvocatNet: anexele hotararii se gasesc atasat, in format HTML.
Comentarii articol (0)