Prin Ordonanta de urgenta nr. 53/2008, Guvernul a adus noi reglementari privind prevenirea si combaterea spalarii banilor care vizeaza, in principal, entitatile raportoare catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, dar si cresterea pragului de raportare a operatiunilor in numerar.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2008 a modificat Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism.
Actul normativ transpune Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si finantarii terorismului si Directiva 2006/70/CE a Comisiei Europene din 1 august 2006 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste definitia "persoanelor expuse politic" si criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precautie privind clientela, precum si de exonerare pe motivul unei activitati financiare desfasurate in mod ocazional sau la scara foarte limitata.
Desi, initial, Ministerul Justitiei a elaborat un proiect de lege, noile reglementari au fost promovate in regim de urgenta, avand in vedere ca termenul stabilit pentru transpunerea celor doua directive a expirat la 15 decembrie 2007.
Modificari privind entitatile raportoare
Prin OUG nr. 53/2008, Trezoreria Statului a fost scoasa din lista entitatilor care trebuie sa raporteze la Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.
In acelasi timp, Autoritatea Nationala a Vamilor va trebui sa comunice lunar, Oficiului, informatiile pe care le detine in legatura cu declaratiile
persoanelor fizice privind numerarul in valuta si/sau in moneda nationala, care este egal sau depaseste limita de
10 mii de euro, stabilita prin Regulamentul (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului privind controlul numerarului la intrarea sau la iesirea din Comunitate, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Comunitate. In plus, Autoritatea Nationala a Vamilor va comunica Oficiului in cel mult 24 de ore, toate informatiile legate de suspiciunile de spalare de bani sau finantare a terorismului ce sunt identificate in cursul activitatii specifice.
O alta modificare se refera la
auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda
consultanta fiscala sau contabila,
notarii publici,
avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale. In cazul acestora, raportarile se vor face de catre persoanele desemnate de catre structurile de conducere ale profesiilor liberale, care au obligatia de a le transmite Oficiului in cel mult 3 zile de la primire.
Conform noilor reglementari, persoanele juridice si fizice care intra sub incidenta Legii nr. 656/2002, prevazute la art. 8, sunt urmatoarele:
a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;
b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila;
f) notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii privind societati comerciale sau alte entitati, altii decat cei prevazuti la lit. e) sau f);
h) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
i) agentii imobiliari;
j) asociatiile si fundatiile;
k) alte persoane fizice sau juridice care comercializeaza bunuri si/sau servicii, numai in masura in care acestea au la baza operatiuni cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele.
Salariatii persoanelor juridice sau persoanele fizice enumerate la art. 8 trebuie sa informeze in momentul in care au suspiciuni asupra operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate in scopul spalarii banilor sau finantarii actelor de terorism.
OUG nr. 53/2008 da o noua definitie tranzactiei suspecte, prin care se intelege "operatiunea care aparent nu are un scop economic sau legal ori care, prin natura ei si/sau caracterul neobisnuit in raport cu activitatile clientului uneia dintre persoanele prevazute la art. 8, trezeste suspiciunea de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism".
Pragul de raportare, majorat la 15.000 de euro
OUG nr. 53/2008 a stabilit un prag de raportare de 15 mii de euro, obligatoriu pentru salariatii persoanelor juridice si pentru persoanele fizice, prevazute la art. 8 din Lege, fata de 10 mii de euro, cat era prevazut in reglementarea anterioara. Acest prag se va aplica in cazul efectuarii operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, care vor trebui raportate in cel mult 10 zile. Aceste prevederi se aplica si transferurilor externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15 mii euro.
Totodata, actul normativ emis de Guvern , redefineste operatiunile ce par a avea o legatura intre ele ca fiiind "operatiunile aferente unei singure tranzactii decurgand dintr-un singur contract comercial sau intelegere de orice natura intre aceleasi parti si a caror valoare este fragmentata in transe mai mici de 15.000 euro ori echivalentul in lei, atunci cand acestea sunt efectuate in cursul aceleiasi zile bancare, in scopul evitarii cerintelor legale."
Comentarii articol (2)