Prin amabilitatea domnului judecator Cristi Danilet, va prezentam Sentinta civila nr. 165/2008 din Dosarul nr. 5359/117/2007 - Tribunalul Cluj, Sectia Mixta de Contencios Administrativ si Fiscal, de Conflicte de Munca si Asigurari Sociale.
Dosar nr. 5359/117/2007
R O M AN I A
TRIBUNALUL CLUJ
SECTIA MIXTA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DE CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE
SENTINTA CIVILA Nr. 165/2008
Sedinta publica de la 01 Februarie 2008
Completul compus din:
PRESEDINTE Georgeta Gliga
Judecator Cristi Danilet
Grefier Mariana Dediu
S-a luat spre examinare actiunea privind pe reclamant G.N si pe parat ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE CLUJ, parat DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE CLUJ, avand ca obiect contestatie act administrativ fiscal.
La apelul nominal facut in sedinta publica se prezinta reprezentantul reclamantului, av. CC si reprezentanta paratelor Administratia Finantelor Publice Cluj si Directia Generala a Finantelor Publice Cluj, cons. jr. BL.
Procedura este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei dupa care se constata ca in data de 31.01.2008 s-a depus la dosar prin registratura instantei intampinare din partea paratelor, din care un exemplar se comunica reprezentantului reclamantului.
Reprezentanta paratelor depune la dosar o completare la intampinare, copia sentintei civile nr. 2563/2007 a Tribunalului Arad si copia sentintei civile nr. 2789/2007 a Tribunalului Gorj. Cate un exemplar din aceste acte se comunica reprezentantului reclamantului.
Reprezentantii partilor arata ca nu mai au alte cereri de formulat si probe de administrat, imprejurare fata de care instanta declara inchisa faza probatorie si acorda cuvantul asupra exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratelor si pe fondul cauzei.
Reprezentanta paratelor DGFP Cluj si AFP Cluj solicita admiterea exceptiei si respingerea actiunii formulate de reclamant.
Reprezentantul reclamantului solicita respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratelor DGFP Cluj si AFP Cluj aratand ca suma a fost platita la Trezorerie, iar pe fond solicita admiterea actiunii asa cum a fost formulata intrucat judecatorul national trebuie sa aplice direct dreptul comunitar, cu cheltuieli de judecata conform chitantei depuse la dosar.
TRIBUNALUL
1. Obiectul actiunii
Prin actiunea din data de 1.12.2007 (f.2-4), GN a solicitat instantei anularea Deciziei nr. 168/2007 emisa de DGFP Cluj, precum si obligarea AFP Cluj la restituirea taxei speciale pentru autoturisme achitate, in cuantum de 636 RON actualizata cu dobanda legala.
Reclamantul si-a motivat actiunea aratand ca in luna iulie 2007 a achizitionat un autoturism marca Ford Mondeo, fabricat in 2001, pentru inmatricularea caruia a fost obligat sa plateasca in Romania taxa speciala in data de 2.07.2007; ca a solicitat la data de 04.09.2007 restituirea acestei taxe, dar cererea i-a fost respinsa, prin adresa nr. 26095/25.09.2007 a AFP Cluj; ca a formulat contestatie, respinsa prin Decizia 168/20.11.2007 a DGFP Cluj. Reclamantul considera nelegala aceasta decizie, fata de prevederile art. 90 paragraful l din Tratatul privind Instituirea Comunitatii Europene.
2. Apararile formulate
Prin intampinarea depusa (f.16-20), paratele au solicitat respingerea actiunii, pe motiv ca taxa achitata nu a fost stabilita prin vreo decizie de impunere sau alt act administrativ ori fiscal emise de ele, ci ea a fost achitata de petent in baza dispozitiilor legale in vigoare, iar chitanta a fost depusa la autoritatea competenta sa efectueze inmatricularea autoturismului.
Au mai aratat ca cererea petentului este inadmisibila, pe motiv ca adresa AFP nr. 26095/2007 nu constituie act administrativ sau fiscal, ca plata a fost efectuata voluntar. De asemenea, paratele au invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, aratand ca restituirea taxei auto ar fi trebuit solicitata de la autoritatea care a efectuat inmatricularea.
3. Rezolvarea exceptiilor
a. Inadmisibilitatea actiunii Cu privire la faptul ca adresa AFP nu ar fi act administrativ in sensul Legii nr. 554-2004 sau administrativ fiscal in sensul OG nr 92-2003, instanta uneaste aceasta exceptie cu fondul cauzei, natura juridica a actului contestat tinand determinand motivul promovarii actiunii si, deci, a admiterii sau respingerii pe fond a acesteia.
b. Lipsa calitatii procesuale pasive Plata a fost facuta in contul Trezoreriei si au fost astfel varsati in bugetul de stat. Daca cauza juridica a acestei plati va fi lamurita mai jos, este cert ca in contul paratelor a fost achitata aceasta suma si ca aceste autoritati sunt cele care au refuzat restituirea si ale caror raspunsuri sunt contestate in instanta.
Nu ar putea figura in calitate de parat autoritatea adminstrativa din cadrul MIRA care a procedat la inmatriculare, fiindca plata sumei de bani este o operatiune obligatorie si prealabila inmatricularii si care tine de aspectul fiscal rezolvabil in contenciosul administrativ-fiscal.
4. Starea de fapt
Fata de inscrisurile depuse la dosar, instanta retine ca reclamantul
a achitat in contul Trezoreriei mun. Cluj-Napoca suma de
6036 RON cu titlu de taxa de prima inmatriculare auto, aspect dovedit cu chitanta 2050193 din 02.07.2007 (f.5).
Prin cererea inregistrata la AFP Cluj-Napoca sub nr 26905 din 4.09.2007, reclamantul a dovedit ca a solicitat
restituirea acestei taxe, ca fiind contrara reglementarilor comunicare (f.6), iar ca prin adresa cu acelasi numar din 25.09.2007 ca AFP Cluj-Napoca a respins cererea de restituire a taxei, pe motiv ca acestea au fost incasate in temeiul art. 214
1 - 214
3 din Codul Fiscal (f.6 bis).
Contestatia formulata impotriva acestui raspuns (f. 7-10) a fost respinsa prin Decizia nr. 168/2007 a DGFP Cluj, pe motiv ca in mod corect organele fiscale au aplicat legislatia specifica in Romania, cu privire la perceperea si modul de calcul al acestei taxe (f.11-12).
4. Reglementari incidente
a. Reglementari interne
Potrivit art. 214
1 - 214
3 din Codul Fiscal si pct.31
1 – 31
2 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatricularii in Romania, de catre persoana fizica sau juridica care face inmatricularea, atat pentru autoturisme si autovehicule noi cat si pentru cele rulate, aduse din import, din state comunitare ori din alte state.
b. Reglementari comunitare
Conform art. 90 par.1 din Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene nici un stat membru, nu aplica, direct sau indirect, produsele altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.
Conform hotararii CJE in cauza Weigel (2004), obiectivul reglementarii comunitare este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre .
Asadar, rostul acestei reglementari este de a interzice discriminarea fiscala intre produsele importate si cele similare autohtone. Or, in Romania nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele produse in tara si inmatriculate aici.
#PAGEBREAK#
c. Normele aplicabile in speta
Organele fiscale din Romania au invocat legalitatea incasarii taxei, ca urmare a aplicarii dreptului intern, respectiv a Codului fiscal. Reclamantul a invocat nelegalitatea acesteia ca urmare a aplicarii directe a reglementarii comunitare.
Instanta constata ca, intr-adevar, in cauza sunt aplicabile in mod direct dispozitiile din dreptul comunitar, care au prioritate fata de dreptul national. Acesta rezulta din doua argumente:
c.1. Constitutia Romaniei: de la 1 ian 2007, Romania este stat membru al Uniunii Europene. Potrivit art.148, ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare (alin 2), iar Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alineatului 2 (alin.4).
De altfel, prin Legea nr. 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, statul nostru si-a asumat obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele originare ale Comunitatii, dinainte de aderare.
c.2. Jurispudenta Curtii de Justitie Europene:. Prin Decizia in cauza Costa/Enel (1964), CJE a stabilit ca legea care se indeparteaza de Tratat – un izvor independent de drept – nu ar putea sa duca la anularea lui, data fiind natura sa originala si speciala, fara a-l lipsi de caracterul lui de lege comunitara si fara ca baza legala a Comunitatii insasi sa fie pusa la indoiala.
Mai mult, aceeasi decizie a definit relatia dintre dreptul comunicar si dreptul national al statelor membre aratand ca dreptul comunicat este o ordine juridica independenta care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior – or, in speta, taxa speciala auto a fost introdusa in legislatia interna prin Legea nr. 343/2006 privind Codul FIscal.
De asemenea, in cauza Simmenthal (1976), CJE a stabilit ca judecatorul national este obligat sa aplice normele comunitare, in mod direct, daca acesta contravin normelor interne, fara a solicita sau astepta eliminarea acestora pe cale administrativa sau a unei alte proceduri constitutionale.
5. Solutia adoptata
Deoarece in Romania, stat comunitar, nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturismele produse si inmatriculate ori reinmatriculate in tara noastra, dar se percepe o astfel de taxa pentru autoturismele inmatriculate deja in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania dupa aducerea acestora aici, instanta constata o diferenta de tratament, ceea ce constituie o discriminare a regimului juridic fiscal si contravine dispozitiilor mentionate din Tratatul CEE.
Aceste dispozitii se opun unei taxe speciale de prima inmatriculare pentru achizitiile intracomunitare de autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national, altfel incalcandu-se principiul libertatii circulatiei mafurilor - adica se dezavantajeaza, direct sau indirect, masinile din celelalte tari membre UE, in competitia cu produsele similare autohtone.
Intrucat tribunalul constata ca suma platita de reclamat nu a fost datorata potrivit legislatiei comunitare, taxa trebuie restituita.
Faptul ca reclamantul a achitat voluntar aceasta taxa este irelevant, intrucat altfel nu ar fi avut posibilitatea inmatricularii autoturismului in Romania. Cum organul fiscal a refuzat in mod expres restituirea taxei incasate, DGFP emitand o decizie in acest sens, aceasta va fi anulata. Atat aceasta decizie, cat si adresa AFP constituie acte administrative fiscale in sensul art-41 din OG 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala intrucat sunt emise de organele fiscale competente si privesc drepturi si obligatii fiscale, astfel incat sunt cenzurabile pe calea contenciosului administrativ intrucat constituie acte administrative in intelesul art. 2 alin 1 lit c din Legea 544.
Pentru repararea integrala a prejudiciului, paratii vor fi obligati sa achite si folosul nerealizat, potrivit art. 1084 raportat la 1082 Cod Civil, respectiv dobanda legala calculata conform art 3 alin 3 din OG 9/2000, de la data incasarii sumei pana la data restituirii integrale si efective.
6. Alte aspecte
In cauza de fata nu a fost necesara declansarea procedurii prejudiciare prevazita de art 234 din Tratatul CEE in fata Curtii de Justitie Europene, intrucat pentru tribunal nu exista nici un dubiu cu privire la incompatibilitatea dintre dreptul national si dreptul comunitar aplicabil in speta de fata. De altfel, pe rolul instantei europene s-au aflat doua cauze asemanatoare - Nadasdi si Nemeth (Ungaria) si Brzezinski (Polonia).
Potrivit art. 274 Cod Procedura Civila paratele vor fi obligate sa plateasca cheltuielile de judecata constand in onorariul avocat in cuantum de 1000 RON, plata fiind dovedita prin chitanta anexata la dosar (f.31).
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocate de paratele Directia Generala a Finantelor Publice Cluj si Administratia Finantelor Publice Cluj-Napoca, ambele cu sediul in Cluj-Napoca, P-ta A.Iancu nr. 19, jud.Cluj.
Admite actiunea formulata de reclamantul GN, dom. in Cluj-Napoca str. Gr.Alexandrescu nr. 8, ap.26, jud.Cluj impotriva paratelor si, in consecinta:
Anuleaza dispozitia nr. 168/20.11.2007 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice Cluj.
Obliga parata Administratia Finantelor Publice Cluj-Napoca sa restituie reclamantului suma de 6.036 RON incasata cu titlu de taxa pentru autoturisme si autovehicule, cu dobanda legala.
Obliga paratele sa plateasca reclamantului suma de 1000 RON cheltuieli de judecata.
Cu drept de recurs in 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 01.02.2008.
PRESEDINTE, JUDECATOR, GREFIER,
GEORGETA GLIGA CRISTI DANILET MARIANA DEDIU
Comentarii articol (3)