Directiva va intra in vigoare la data de 30 iunie 2008, aceasta data reprezentand a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Asistenta reciproca este definita prin doua aspecte. In primul rand, asistenta reciproca ar trebui sa insemne, pentru autoritatea solicitata, furnizarea catre autoritatea solicitanta a unor informatii necesare acesteia, in vederea recuperarii creantelor aparute in statul membru in care isi are sediul, si instiintarea debitorului in legatura cu toate actele referitoare la astfel de creante, eliberate in statul membru respectiv.
Pe de alta parte, asistenta reciproca presupune initierea, la cererea autoritatii solicitante, a operatiunilor de recuperare a creantelor aparute in statul membru in care se afla sediul autoritatii solicitante.
Potrivit directivei, autoritatea solicitanta este autoritatea competenta a unui stat membru care formuleaza o cerere de asistenta privind o creanta, iar autoritatea solicitata reprezinta autoritatea competenta a unui stat UE careia i se adreseaza cererea de asistenta.
Consiliul Uniunii Europene considera ca acest gen de asistenta pe care statele si-o vor acorda, se arata a fi o necesitate pentru a se raspunde amenintarilor reprezentate de inmultirea fraudelor la adresa intereselor financiare ale Comunitatii Europene. In acelasi timp, prin intermediul asistentei reciproce, se va asigura o mai buna competivitate si o mai mare neutralitate fiscala a pietei interne.
In acelasi timp, este necesar sa se determine conditiile in care autoritatea solicitanta inainteaza cererile de asistenta, dar si sa se delimiteze circumstantele speciale care pot aparea in anumite cazuri.
De asemenea, a fost luat in calcul si faptul ca dispozitiile nationale in materie de recuperare constituie, prin simpla limitare a domeniului de aplicare a acestora la teritoriul national, un obstacol in functionarea pietei interne. Aceasta situatie nu permite aplicarea integrala si echitabila a reglementarilor comunitare, facilitand realizarea unor operatiuni frauduloase.
Prevederile acestei directive se aplica tuturor creantelor aferente:
a) rambursarilor, interventiilor si altor masuri cuprinse in sistemul de finantare integrala sau partiala al Fondului European de Garantare Agricola (FEGA) si al Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), inclusiv sumelor care se percep in cadrul acestor actiuni;
(b) cotizatiilor si altor drepturi prevazute in cadrul organizarii comune a pietelor din sectorul zaharului;
(c) taxelor la import;
(d) taxelor la export;
(e) taxei pe valoarea adaugata;
(f) accizelor pentru tutunul prelucrat, alcool si bauturi alcoolice, uleiuri minerale;
(g) impozitelor pe venit si pe capital;
(h) impozitelor pe primele de asigurare;
(i) dobanzilor, penalitatilor si amenzilor administrative, precum si cheltuielilor privind creantele mentionate la literele (a)-(h), cu exceptia oricarei sanctiuni penale prevazute de legislatia in vigoare in statul membru in care isi are sediul autoritatea solicitata.
Domeniul asistentei reciproce in materie de recuperare a creantelor este reglementat inca din 1976, cand a fost emisa Directiva 76/308/CEE privind asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor privind anumite cotizatii, drepturi, taxe si alte masuri, care a fost modificata de mai multe ori in mod substantial. Acesta este motivul pentru care s-a impus redactarea unei noi Directive.
____
Nota AvocatNet:
-Directiva 2008/55/CE va este oferita integral sub forma de fisier atasat.
Comentarii articol (0)