Prin Decizia nr. 77/2007, publicata ieri in Monitorul Oficial, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a stabilit ca functionarii publici aveau dreptul la primele de concediu suspendate intre anii 2001-2006. Prima este egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu.
ICCJ a constatat ca instantele de judecata nu au aplicat in mod unitar dispozitiile art. 34 alin. (2) ( n.r. devenit art. 35 alin 2 ) din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la acordarea primei de concediu de odihna.
Potrivit acestor prevederi, functionarii publici au dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat.
Unele instante au respins cererile functionarilor publici privind plata primelor de concediu, " considerand ca desi prin art. 34 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata, este reglementat dreptul acestora la prima de concediu, respectiv acordarea, pe langa indemnizatia de concediu, a unei sume egale cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, un atare drept nu poate fi valorificat cat timp a fost
suspendat succesiv, incepand cu anul 2001, prin (...) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si, in continuare, pentru anii urmatori, prin legile de adoptare a bugetului de stat pe anii 2002—2006. "
Aceste instante au sustinut ca "dispozitiile respective nu fac parte din ordinea de drept , astfel ca apare lipsita de temei legal obligarea angajatorului, pe cale judecatoreasca, sa plateasca prima de concediu pentru perioada 2001—2006 prin infrangerea vointei legiuitorului, pentru ca instanta s-ar substitui in atributiile sale, ceea ce ar constitui o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat. "
In schimb,
alte instante au admis cererile formulate de functionarii publici si au stabilit ca primele de concediu sa fie platite, retinand ca
suspendarea succesiva a acordarii dreptului
nu echivaleaza cu stingerea lui, ci are ca efect numai imposibilitatea realizarii sale in momentul suspendarii. Decizia ICCJ confirma ca aceste instante
au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.
ICCJ argumenteaza ca in Codul muncii se prevede, in mod imperativ, ca drepturile persoanelor incadrate in munca nu pot face obiectul vreunei tranzactii, renuntari sau limitari, ele fiind formulate si aparate de stat impotriva oricaror incalcari ale manifestarilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu.
"De aceea, fiind un drept castigat, derivat dintr-un raport de munca, prima de concediu nu poate fi considerata anulata prin actele normative mentionate", se mai arata in Decizia nr. 77/2007.
"Intr-o atare situatie, suspendarea exercitiului dreptului la prima de concediu nu echivaleaza cu insasi inlaturarea lui, cat timp prin nicio dispozitie legala nu i-a fost inlaturata existenta si nici nu s-a constatat neconstitutionalitatea textului de lege ce prevede acest drept", concluzioneaza ICCJ.
Admitand recursul in interesul legii, inaintat de Procurorul general, ICCJ a decis ca "dispozitiile art. 34 alin. (2) [(devenit art. 35 alin. 2)] din Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata,
se interpreteaza in sensul ca:
Prima de concediu, reprezentand o suma egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu,
se cuvenea acestei categorii de personal. "
Comentarii articol (3)