Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului(AVAS) intentioneaza sa modifice prin intermediul unui nou act normativ cadrul legislativ care guverneaza activitatea de privatizare a societatilor comerciale din domeniul cercetarii-dezvoltarii.
Motivele principale pentru care AVAS a solicitat promovarea acestui act normativ deriva din utilizarea (conform legislatiei actuale in domeniu) a criteriilor de precalificare, a grilei de punctaj si a obligatiilor pe care cumparatorul si le asuma prin contractul de vanzare - cumparare de actiuni, pentru care depune garantie si este monitorizat o perioada de aproximativ 5 ani. Toate acestea reprezinta, din punct de vedere comunitar, conditionari cu consecinte directe in formularea pretului de oferta de catre potentialul cumparator, intrucat ingusteaza sfera de participare a potentialilor ofertanti si sfera de decizie asupra afacerilor viitoare ale cumparatorului.
AVAS a incercat in cadrul mecanismului de preconsultare pe care il deruleaza statul roman cu expertii Comisiei Europene, sa sustina faptul ca aceste constrangeri reprezinta interesul statului roman in pastrarea activitatii de cercetare si a personalului calificat invocand prevederile art. 3 din OG nr. 57/2002.
Potrivit AVAS acest argument nu a fost acceptat de catre expertii Comisiei Europene deoarece Guvernul promoveaza, sustine, dezvolta si stimuleaza activitatea de cercetare-dezvoltare de interes national, scop in care: ”asigura surse de finantare si instituie structuri organizatorice corespunzatoare pentru administrarea fondurilor respective, conform prevederilor OG nr. 57/2002, art. 3 alin (2);
Pe de alta parte, forma actuala a grilei de punctaj ce se utilizeaza pentru departajarea ofertantilor, contine elemente abrogate prin alte acte normative cum este, de exemplu, punctajul care se acorda pentru modalitatea de achitare a datoriilor societatii. Aceasta, desi, indiferent de propunerea pe care ofertantul o face, societatea nu poate beneficia de amanari, scutiri sau esalonari intrucat prin OUG nr. 26/2005 privind abrogarea dispozitiilor legale referitoare la acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare restante, facilitatile au fost anulate din toate actele normative.
Mai mult, aplicarea grilei de punctaj poate conduce la neincasarea de catre AVAS a celui mai mare pret oferit in cadrul procesului, avand in vedere faptul ca punctajul asupra pretului nu are o influenta mare in totalul punctajului obtinut de un ofertant.
Tinand cont de toate acestea, cat si de faptul ca pentru multe dintre societatile comerciale care se incadrau, inainte de noua clasificare, in codul CAEN la categoria 73 – 74, veniturile din activitatea de baza nu justificau utilizarea metodei de privatizare, AVAS a propus modificarea metodei de privatizare.
Proiectul actului normativ de modificare a fost transmis Comisiei Europene prin intermediul Consiliului Concurentei .
In prezent, AVAS asteapta un punct de vedere din partea Comisiei Europene cu privire la proiectul de act normativ, precum si din partea celorlalte ministere avizatoare.
Comentarii articol (0)