Parlamentul European a votat, ieri, trei rapoarte din domeniul justitiei, privind imbunatatirea principiului recunoasterii reciproce a hotararilor judecatoresti in materie penala intre statele membre, consolidarea competentelor Eurojust si Reteaua Judiciara Europeana.
Primul dintre cele 3 rapoarte a fost prezentat in cadrul sedintei plenare a Parlamentului European de europarlamentatul roman Renate Weber. Raportul Weber se refera la agentia europeana pentru coordonarea actiunilor de combatere a terorismului si a criminalitatii grave transfrontaliere in interiorul Uniunii Europene.
Propunerea a fost initiata de 14 state membre in ianuarie 2008 si se refera la compozitia Eurojust, competentele si statutul membrilor nationali si ale personalului Eurojust.
Eurojust este agentia europeana pentru coordonarea actiunilor de combatere a terorismului si a criminalitatii grave transfrontaliere in interiorul UE. Sustinand necesitatea intaririi capacitatii de actiune si coordonare a Eurojust, deputatul european Renate Weber a declarat ca trebuie sa se garanteze ca „Eurojust nu va deveni un super-procuror general european.”
Echilibru intre competentele Eurojust si cele nationale
Potrivit raportorului, amendamentele propuse de Parlamentul European reprezinta "un echilibru corespunzator intre puterile Eurojust si cele ale membrilor sai nationali, pe de o parte, si drepturile inculpatilor, pe de alta parte. De aceea, mai multe amendamente pe care le-am propus au ca obiectiv cresterea nivelului de protectie a drepturilor procedurale, precum dreptul la aparare, dreptul la un proces corect, dreptul de a fi informat si accesul la justitie in cazul unei investigatii abuzive."
Protectia datelor personale si drepturile acuzatilor
Pentru a garanta tratarea adecvata a datelor personale transmise organizatiilor internationale si tarilor terte, este necesara crearea unui mecanism de evaluare care sa garanteze protectia acestor date.
In raport se solicita sa se tina cont de drepturile acuzatilor si ale victimelor atunci cand se stabileste care stat membru este cel mai potrivit pentru a desfasura cercetarea penala sau pentru a lua alte masuri de aplicare a legii. Raportorul PE a afirmat ca “este nevoie sa se gaseasca un echilibru real intre exercitarea puterilor Eurojust si drepturile persoanelor suspecte de a fi comis infractiuni.”
De asemenea, se solicita adoptarea cat mai curand posibil de catre Consiliu a deciziei-cadru privind protectia datelor personale prelucrate in contextul cooperarii politienesti si judiciare in materie penala.
Rolul Parlamentului European
Raportorul PE si-a exprimat preocuparea cu privire la rolul PE in relatia cu Eurojust din cauza incertitudinii legata de Tratatul de la Lisabona: "Faptul ca nu stim care va fi soarta Tratatului de la Lisabona nu face decat sa intareasca aceasta ingrijorare. Cu toate acestea, nu exista nicio prevedere in actuala legislatie comunitara care sa impiedice Parlamentul sa aiba o functie activa in supravegherea activitatii Eurojust. Este in intregime o problema de vointa politica si sper sincer ca acestui Parlament i se va permite sa isi faca treaba.”
Masuri comune pentru recunoasterea hotararilor judecatoresti
Cel de-al doilea raport, Raportul Franca, urmareste stabilirea unor masuri comune pentru recunoasterea reciproca si executarea hotararilor judecatoresti intr-o tara membra a UE diferita de cea care a luat hotararea, in cazul in care persoana in cauza nu este prezenta.
Cel de-al treilea raport, Raportul Kaufmann se refera la la consolidarea Retelei Judiciare Europene pentru a asigura cooperarea juridica dintre statele membre.
Comentarii articol (0)