Ordin Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nr. 412/2008 privind aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru derularea Programului de finantare nerambursabila e-crestere!, aferent proiectului Economia bazata pe cunoastere", finantat de Banca Mondiala si Guvernul Romaniei a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 642 din 08.09.2008.
Avand in vedere prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007, ale Hotararii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii in domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2005 pentru ratificarea Acordului de imprumut, in valoare de 60,0 milioane dolari SUA, dintre Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor Publice, si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea proiectului "Economia bazata pe cunoastere", semnat la Bucuresti la 8 decembrie 2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 92/2006,
in temeiul prevederilor art. 5 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba schema "Ajutor de minimis pentru derularea Programului de finantare nerambursabila e-crestere!, aferent proiectului Economia bazata pe cunoastere", finantat de Banca Mondiala si Guvernul Romaniei, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin stabileste data de 24 noiembrie 2008, ora 14,00, ca data-limita de depunere a proiectelor din partea potentialilor beneficiari ai Programului de finantare nerambursabila "e-crestere!".
Art. 3. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Karoly Borbely
Bucuresti, 19 august 2008.
Nr. 412.
ANEXA
AJUTOR DE MINIMIS pentru derularea Programului de finantare nerambursabila "e-crestere!", aferent proiectului "Economia bazata pe cunoastere"
1. Prevederi generale
Art. 1. - Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de minimis, denumita "Ajutor de minimis pentru derularea Programului de finantare nerambursabila e-crestere!, aferent proiectului Economia bazata pe cunoastere", initiata de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu sprijinul Bancii Mondiale.
Art. 2. - Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevazute de Regulamentul CE nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379 din 28 decembrie 2006.
Art. 3. - Prezenta schema nu intra sub incidenta obligatiei de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1.998/2006.
Art. 4. - Prezenta schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
2. Obiectivul si scopul schemei
Art. 5. - Obiectivul prezentei scheme este acela de a imbunatati competitivitatea companiilor romanesti pe pietele nationale si internationale prin adoptarea tehnologiilor inovatoare si solutiilor informatice de tip e-business.
Pe langa obiectivul principal, Programul de finantare nerambursabila "e-crestere!", denumit in cele ce urmeaza PFN, din cadrul proiectului "Economia bazata pe cunoastere" mai cuprinde urmatoarele prioritati:
Prioritatea 1
PFN va sprijini proiecte care implementeaza solutii de tip e-business, menite sa dezvolte afacerile bazate pe infrastructura TIC.
Prioritatea 2
PFN va sprijini intreprinzatorii privati care doresc sa adopte solutii inovatoare in activitatea lor curenta, prin implementarea de planuri de afaceri care au ca obiectiv retehnologizarea proceselor de afaceri, dezvoltarea de produse inovatoare si sisteme TIC. Scopul este acela de a imbunatati competitivitatea companiilor prin investitii in active si active intangibile, dezvoltarea resurselor umane si strategii de marketing online.
Prioritatea 3
PFN va sprijini proiecte care sa exploateze brevete de inventie, prin realizarea de bunuri si servicii care sa fie comercializate pe piata.
Prioritatea 4
PFN va sprijini marketingul afacerilor prin mijloace electronice si prezenta pe internet, cu avantaje competitive si oportunitati de parteneriat.
Se considera proiect integrat acea propunere care contine simultan cel putin doua prioritati PFN, si anume prioritatea 1 cu prioritatea 2 sau prioritatea 1 cu prioritatea 3.
3. Baza legala
Art. 6. - Prezenta schema este elaborata in conformitate cu:
- Regulamentul CE nr. 1.998/2006;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 180/2005 pentru ratificarea Acordului de imprumut, in valoare de 60,0 milioane dolari SUA, dintre Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor Publice, si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea proiectului "Economia bazata pe cunoastere", semnat la Bucuresti la 8 decembrie 2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 92/2006.
4. Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schema se adreseaza tuturor intreprinderilor mici si mijlocii care activeaza in toate sectoarele de activitate, cu exceptia celor prezentate la art. 8.
Art. 8. - Prezenta schema nu se aplica:
a) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuit si acvacultura, reglementate de Regulamentul CE nr. 104/2000, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000;
b) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in productia primara a produselor agricole, astfel cum sunt enumerate in anexa 1 la Tratatul CE;
c) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in procesarea si comercializarea produselor agricole, prevazute in anexa 1 la Tratatul CE, in urmatoarele cazuri:
- cand valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii acestor produse cumparate de la producatorii primari sau puse pe piata de operatorii economici respectivi;
- cand ajutorul este conditionat de transferarea lui partiala sau integrala catre producatori primari;
d) ajutoarelor in favoarea activitatilor de export catre terte tari sau statele membre, si anume ajutoarele legate direct de cantitatile exportate, de crearea si functionarea unei retele de distributie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor care favorizeaza utilizarea produselor nationale in detrimentul celor importate;
f) ajutoarelor acordate operatorilor economici care activeaza in sectorul carbonifer, astfel cum este definit in Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria carbunelui, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 205 din 2 august 2002;
g) ajutoarelor pentru achizitionarea vehiculelor de transport rutier de marfa, acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfa contra cost;
h) ajutoarelor acordate intreprinderilor in dificultate, astfel cum sunt acestea definite in Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
5. Definitii
Art. 9. - In sensul prezentei scheme, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) administrator al schemei - Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, prin intermediul Unitatii de management al proiectului "Economia bazata pe cunoastere" (UMP);
b) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
c) intreprinderi mici si mijlocii (IMM), astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 175/2006 - acele intreprinderi care au mai putin de 250 de angajati si care fie au o cifra de afaceri anuala neta care nu depaseste echivalentul in lei a 50 milioane euro, fie detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro. Incadrarea in categoria IMM se va face in functie de cele 3 tipuri de intreprinderi: autonome, legate si partenere, astfel cum sunt acestea definite in Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, care a preluat prevederile Recomandarii CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definitia microintreprinderilor, a intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003.
In cadrul categoriei de IMM, intreprinderea mijlocie este intreprinderea care are intre 50 si 249 de salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detine active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro.
In cadrul categoriei de IMM, intreprinderea mica este intreprinderea care are intre 10 si 49 de salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 10 milioane euro, echivalent in lei, sau detine active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 10 milioane euro.
In cadrul categoriei de IMM, microintreprinderea este intreprinderea care are pana la 9 salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 2 milioane euro, echivalent in lei, sau detine active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 2 milioane euro;
d) persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, astfel cum sunt acestea definite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale. Nu au personalitate juridica;
e) societati cooperative si cooperative agricole, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 1/20051) privind organizarea si functionarea cooperatiei si prin Legea cooperatiei agricole nr. 566/20042), cu modificarile si completarile ulterioare;
f) asociatii care activeaza in domeniul agriculturii, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, cu modificarile ulterioare, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2007 [altele decat cele mentionate la art. 8 lit. d) si e)];
g) grupuri de producatori, astfel cum sunt acestea definite prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2005 privind recunoasterea si functionarea grupurilor si organizatiilor de producatori, pentru comercializarea produselor agricole si silvice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 338/2005;
h) institutii de drept public sau privat, astfel cum sunt acestea definite prin Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) rata de actualizare - rata de referinta stabilita de Comisia Europeana pentru Romania pe baza unor criterii obiective si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet;
j) societati in dificultate - intreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
___________
1) Societate cooperativa - o asociatie autonoma de persoane fizice si/sau juridice, dupa caz, constituita in baza consimtamantului liber exprimat de acestea, in scopul promovarii intereselor economice, sociale si culturale ale membrilor cooperatori, fiind detinuta in comun si controlata democratic de catre membrii sai, in conformitate cu principiile cooperatiste.
2) Cooperativa agricola - o asociatie autonoma cu un numar nelimitat de membri, cu capital variabil, care exercita o activitate economica, tehnica si sociala in interesul privat al membrilor sai.
6. Criterii de eligibilitate pentru beneficiari
Art. 10. - Solicitantii trebuie sa respecte urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt eligibile pentru acordarea unui ajutor financiar nerambursabil de:
maximum 33.450 lei:
- persoanele fizice autorizate;
- intreprinderile individuale;
- intreprinderile familiale;
- microintreprinderile;
maximum 223.000 lei:
- intreprinderile mici si mijlocii;
- asociatiile care activeaza in domeniul agriculturii (exceptandu-le pe cele din domeniul productiei primare agricole);
- societatile cooperative si cooperativele agricole;
- grupurile de producatori;
maximum 446.000 lei:
- parteneriatele formate din o IMM (beneficiar) si o institutie de drept public sau privat atestata (partener).
Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitantii trebuie sa completeze "Declaratia privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii", prevazuta in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, care a preluat prevederile Comunicarii CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 118 din 20 mai 2003;
b) sunt intreprinderi inregistrate la registrul comertului si isi desfasoara activitatea in Romania;
c) nu sunt in stare de insolventa, nu au afacerile administrate de un judecator sindic, nu au nicio restrictie asupra activitatii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente intre creditori sau nu se afla intr-o alta situatie similara cu cele mentionate anterior, reglementata prin lege;
d) nu inregistreaza datorii publice si si-au platit la timp taxele, obligatiile si alte contributii la bugetul de stat, bugetele speciale si bugetele locale prevazute de legislatia in vigoare;
e) reprezentantul legal al solicitantului nu a fost supus niciunei condamnari in ultimii 3 ani de catre nicio instanta de judecata din motive profesionale sau etic-profesionale;
f) nu sunt "societati in dificultate" conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
g) solicitantul demonstreaza ca detine resursele financiare necesare pentru cofinantarea proiectului;
h) nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata;
i) valoarea totala a ajutoarelor de minimis acordate operatorului economic pe o perioada de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in curs), cumulata cu valoarea alocarii financiare acordate in conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depaseste echivalentul in lei a 200.000 euro (100.000 euro in cazul operatorilor economici care activeaza in sectorul transporturilor);
j) pentru cheltuielile eligibile pentru finantare in cadrul prezentei scheme, solicitantul nu a mai beneficiat de alocari financiare nerambursabile provenite din surse publice;
k) valoarea totala a finantarii nerambursabile solicitate nu va depasi limitele maxime aprobate anterior pentru fiecare grup-tinta;
l) contributia solicitantului trebuie sa aiba minimum valoarea procentuala stabilita pentru fiecare grup-tinta;
m) solicitantul se angajeaza sa mentina proprietatea asupra proiectului si natura activitatii pentru care s-a acordat finantarea nerambursabila (acestea nu trebuie sa fie puse drept gaj sau inchiriate) pentru o perioada de minimum 36 de luni de la finalizarea proiectului si sa asigure exploatarea optima si mentenanta in perioada de timp mentionata mai sus;
n) solicitantul trebuie sa respecte principiul neutralitatii tehnologice (de a nu favoriza o anumita marca sau tehnologie);
o) compania solicitantului nu are drept principal obiect de activitate vreunul dintre sectoarele interzise, de catre reglementarile europene in cadrul schemelor de minimis, de la primirea ajutoarelor financiare nerambursabile;
p) solicitantul trebuie sa demonstreze ca nu a avut intarzieri in rambursarea curenta sau anterioara a imprumuturilor comerciale private ori publice si a schemelor de creditare (daca este cazul);
q) solicitantul trebuie sa pastreze registre contabile actualizate, in conformitate cu legislatia din Romania;
r) solicitantul trebuie sa demonstreze ca nu are pierderi financiare, in conformitate cu declaratiile fiscale din anul precedent;
s) solicitantul nu trebuie sa fi avut vreun incident de plata in anul fiscal precedent (de exemplu, emiterea de cecuri neacoperite);
t) solicitantii trebuie sa fie in functiune si trebuie sa fi inregistrat profit operational in anul 2007, asa cum rezulta din declaratiile lor financiare pentru anul 2007 (bilant si balanta);
u) alte conditii specificate in apelul de proiecte si in Ghidul solicitantului, fara a aduce atingere prevederilor in materie de ajutor de stat.
Art. 11. - Verificarea conditiilor de eligibilitate prevazute mai sus se realizeaza de catre Comitetul de evaluare constituit, prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei, in cadrul PFN, inainte de acordarea ajutorului.
7. Criterii de eligibilitate a proiectelor
Art. 12. - Pentru a fi eligibil in cadrul acestei scheme, un proiect trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii:
- sa intruneasca cerintele conformitatii administrative, ale conditiilor de eligibilitate a solicitantului si a costurilor proiectului, astfel cum sunt mentionate in prima etapa a procesului de evaluare, detaliate in Manualul de evaluare al PFN;
- sa obtina un coeficient de succes de minimum 0,700 in urma parcurgerii etapei a doua a procesului de evaluare, conform metodologiei descrise in Manualul de evaluare al PFN.
8. Criterii de selectie a proiectelor
Art. 13. - Evaluarea si selectia proiectelor se vor efectua de Comitetul de evaluare, in conformitate cu urmatoarele criterii:
a) relevanta - in ce masura proiectul aduce inovare si este integrat (se considera proiect integrat acea propunere care contine simultan cel putin doua prioritati PFN, si anume: prioritatea 1 cu prioritatea 2 sau prioritatea 1 cu prioritatea 3);
b) metodologie - fezabilitatea Planului de actiune al proiectului si in ce masura acesta contine indicatori verificabili in mod obiectiv;
c) sustenabilitate - sustenabilitatea proiectului in termeni de pozitie pe piata si resurse;
d) buget si performanta financiara - claritatea, detalierea si relevanta bugetului proiectului propus, justificarea necesitatii tuturor cheltuielilor in scopul implementarii proiectului si cota proprie de finantare a solicitantului;
e) capacitate de management - experienta anterioara a solicitantului in domeniul managementului de proiect si, pentru grupul-tinta C, calitatea parteneriatului (complementaritate, profilurile participantilor, evidentierea beneficiilor concrete si reale ale IMM-ului solicitant).
Toate aceste criterii se regasesc detaliate in Ghidul solicitantului al PFN, precum si in Manualul de evaluare al PFN.
9. Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
Art. 14. - (1) Masurile de sprijin oferite solicitantilor PFN definiti la art. 9 se acorda in baza unei cereri de finantare, insotita de documentele solicitate in apelul de proiecte, si in baza conditiilor prezente in contractul de finantare, insotit de anexele sale.
(2) Masurile de sprijin acordate in cadrul prezentei scheme constau in alocari financiare nerambursabile din fonduri nationale.
(3) Administratorul prezentei scheme va informa in scris operatorii economici beneficiari cu privire la cuantumul ajutorului acordat in baza prezentei scheme si caracterul de minimis al acestuia3).
___________
3) Asa cum este prevazut la art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006 pentru aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis.
#PAGEBREAK#
Art. 15. - (1) Valoarea maxima a finantarii acordate prin aceasta schema este de:
maximum 33.450 lei, in cazul:
- persoanelor fizice autorizate;
- intreprinderilor individuale;
- intreprinderilor familiale;
- microintreprinderilor.
Contributia proprie a beneficiarului trebuie sa fie de minimum 15% din valoarea totala a proiectului;
maximum 223.000 lei, in cazul:
- intreprinderilor mici si mijlocii;
- asociatiilor care activeaza in domeniul agriculturii (exceptandu-le pe cele din domeniul productiei primare agricole);
- societatilor cooperative si cooperativelor agricole;
- grupurilor de producatori.
Contributia proprie a beneficiarului trebuie sa fie de minimum 25% din valoarea totala a proiectului;
maximum 446.000 lei, in cazul:
- parteneriatelor formate din o IMM (beneficiarul) si o institutie de drept public sau privat atestata (partener).
Contributia proprie a beneficiarului trebuie sa fie de minimum 40% din valoarea totala a proiectului.
(2) Contributia mentionata la alin. (1) va fi asigurata fie din resurse proprii ale beneficiarului, fie prin finantare externa (de exemplu, credit bancar), intr-o forma libera de ajutor de stat.
(3) Cheltuielile neeligibile ale proiectului vor fi suportate integral de catre beneficiarul ajutorului de minimis.
(4) Plafonul stabilit va fi exprimat in numerar, ca valoare bruta inainte de deducerea taxelor sau a altor obligatii fiscale.
Art. 16. - Activitatile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme vor fi finantate numai daca au fost initiate dupa semnarea contractului de finantare dintre autoritatea contractanta (Unitatea de management al proiectului "Economia bazata pe cunoastere") si beneficiar, exceptie facand achizitia serviciilor de consultanta pentru pregatirea documentatiei de proiect.
Art. 17. - In cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se va acorda sub forma de finantare nerambursabila, esalonat, pe etape de implementare a proiectului. Valoarea ajutorului va fi actualizata folosindu-se o rata egala cu o rata de referinta stabilita de Comisia Europeana la momentul acordarii ajutorului de minimis.
Art. 18. - (1) Pentru a beneficia de finantare nerambursabila in cadrul acestei scheme, beneficiarul va da o declaratie privind ajutoarele de minimis primite in acel an fiscal si alte ajutoare de minimis primite in ultimii 2 ani fiscali (fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare).
(2) Autoritatea contractanta va acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a operatorului economic, faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, nu depaseste pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru operatorii economici care activeaza in domeniul transporturilor), echivalent in lei.
(3) In cazul in care valoarea totala a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic pe o perioada de 3 ani consecutivi, cumulata cu valoarea alocarii financiare acordate in conformitate cu prevederile prezentei scheme, depaseste pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru operatorii economici care activeaza in domeniul transporturilor), echivalent in lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea fractie din ajutor care nu depaseste acest plafon.
(4) Autoritatea contractanta va verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a operatorului economic, daca solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleasi cheltuieli eligibile.
(5) Ajutoarele de minimis acordate in cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat, in sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, acordate pentru aceleasi costuri eligibile, daca un astfel de cumul genereaza o intensitate a ajutorului de stat care depaseste intensitatea maxima stabilita in fiecare caz in parte printr-un regulament privind exceptarile in bloc sau printr-o decizie adoptata de Comisia Europeana.
10. Cheltuielile eligibile
Art. 19. - Sunt eligibile pentru finantare cheltuielile generate de urmatoarele activitati:
a) achizitionarea utilajelor de productie care sa contina elemente inovatoare sau tehnologii moderne; si
b) achizitionarea de echipamente TIC (calculatoare, periferice, retelistica).
Una dintre categoriile a) sau b) sau o combinatie a acestora - maximum 60% din valoarea totala a proiectului;
c) achizitionarea drepturilor de exploatare a unei inventii brevetate (prin contract de cesiune sau licenta); si
d) achizitionarea de licente software si sisteme TIC (aplicatii software existente).
Una dintre categoriile c) sau d) sau o combinatie a acestora - maximum 40% din valoarea totala a proiectului;
e) achizitionarea de aplicatii software care pot include urmatoarele: analiza proceselor, dezvoltarea aplicatiei, implementarea aplicatiei si procese de testare - maximum 40% din valoarea totala a proiectului;
f) achizitionarea de servicii de consultanta pentru planuri de afaceri pentru dezvoltarea solutiilor de tip afaceri electronice (e-business);
g) achizitionarea de servicii de consultanta pentru studii de piata;
h) achizitionarea de servicii de consultanta pentru pregatirea documentatiei proiectelor;
i) achizitionarea de servicii de consultanta pentru implementarea proiectului.
Una dintre categoriile f)-i) sau o combinatie a acestora - minimum 10% si maximum 20% din valoarea totala a proiectului;
j) achizitionarea de servicii de instruire (numai taxele pentru cursuri) - minimum 10% si maximum 20% din valoarea totala a proiectului;
k) participarea la expozitii si targuri nationale si internationale (numai taxa de participare); si
l) servicii pentru marketing online.
Una dintre categoriile k) sau l) sau o combinatie a acestora - maximum 10% din valoarea totala a proiectului;
m) costuri pentru audit - maximum 10% din valoarea totala a proiectului.
11. Durata de aplicare a schemei
Art. 20. - Prezenta schema se aplica de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana in anul 2010, in limita bugetului alocat.
12. Bugetul schemei
Art. 21. - (1) Bugetul total al prezentei scheme pentru perioada 2008-2010 este de 20.070.000 lei.
(2) Bugetul total al prezentei scheme este defalcat pe ani astfel:
Art. 22. - Numarul maxim estimat al beneficiarilor acestei scheme este de 500.
13. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 23. - Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, prin intermediul UMP, este autoritatea responsabila de administrarea prezentei scheme, urmand sa asigure derularea acesteia si fiind raspunzator pentru buna ei desfasurare.
Art. 24. - Procedura de implementare si derulare a schemei se desfasoara dupa cum urmeaza:
Etapele cuprinse in procesul de implementare al PFN sunt urmatoarele:
- lansarea apelului de proiecte;
- primirea si inregistrarea cererilor de finantare;
- verificarea conformitatii administrative (conformitatea cererilor si a documentelor insotitoare);
- verificarea criteriilor de eligibilitate, atat cele ale solicitantului, cat si cele ale costurilor proiectului propus.
Numai proiectele care trec de ultimele doua etape intra in etapa urmatoare:
- evaluarea prin notare, conform criteriilor prezentate in Ghidul solicitantului;
- selectia proiectelor castigatoare;
- semnarea contractului de finantare;
- depunerea cererilor de rambursare, insotite de documentele justificative;
- acordarea finantarii nerambursabile - se face de catre UMP, numai pe baza documentelor justificative si dupa verificarea eligibilitatii cheltuielilor;
- monitorizarea procesului de implementare a proiectelor, conform prevederilor contractuale;
- evaluarea de impact a PFN-ului.
Art. 25. - Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schema, solicitantul va depune la autoritatea contractanta o cerere de finantare, insotita de documentele solicitate in Ghidul solicitantului.
Art. 26. - (1) Cererea de finantare va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere prin care beneficiarul certifica faptul ca nu este indeplinita nicio conditie pentru a fi considerat "firma in dificultate", conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate (2004/C 244).
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitantii trebuie sa completeze "Declaratia privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii", prevazuta in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Solicitantul va depune, de asemenea, o declaratie pe propria raspundere, referitoare la alte ajutoare de stat sau de minimis acordate pentru aceleasi costuri eligibile. Administratorul prezentei scheme are obligatia de a verifica respectarea regulii de minimis.
(4) Administratorul prezentei scheme are obligatia de a verifica indeplinirea tuturor conditiilor de eligibilitate, atat cele referitoare la solicitant, cat si cele referitoare la proiectul de investitii finantat.
Art. 27. - Detalierea modalitatii de derulare a prezentei schemei se regaseste in Ghidul solicitantului, acesta fiind publicat pe site-urile www.mcti.ro si www.ecomunitate.ro
Art. 28. - Data de la care se pot depune cererile de finantare si documentele justificative la autoritatea contractanta va fi anuntata inainte de lansarea apelului de proiecte.
14. Reguli privind raportarea si monitorizarea ajutoarelor
Art. 29. - Prezenta schema va fi publicata integral pe site-ul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, la adresa www.mcti.ro, si pe site-ul proiectului "Economia bazata pe cunoastere", la adresa www.ecomunitate.ro
Art. 30. - Raportarea si monitorizarea ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme se fac in conformitate cu legislatia comunitara si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007.
Art. 31. - Furnizorul de ajutor de stat pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme pe o durata de 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata in baza prezentei scheme. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor impuse de legislatia comunitara in domeniul ajutorului de stat.
Art. 32. - (1) Furnizorul are obligatia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate in derulare, si de a dispune masurile care se impun in cazul incalcarii conditiilor impuse prin prezenta schema sau prin legislatia nationala ori europeana aplicabila la momentul respectiv.
(2) Furnizorul are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat4), toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.
(3) In cazul in care exista indoieli serioase cu privire la datele transmise de catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.
(4) In cazul in care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anulari, recalculari, recuperari, rambursari, se raporteaza pana la data de 31 martie a anului urmator anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre informare Consiliului Concurentei prezenta schema in termen de 15 zile de la data adoptarii acesteia, conform art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007.
___________
4) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 33. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, in 20 de zile lucratoare sau in termenul fixat in cerere, toate informatiile pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii conditiilor prezentei scheme.
Art. 34. - Administratorul prezentei scheme are obligatia de a pune la dispozitia furnizorului de ajutor de stat, in formatul si in termenul solicitate de catre acesta, toate datele si informatiile necesare in vederea indeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce cad in sarcina furnizorului, conform art. 30, 31, 32 si 33.
Comentarii articol (1)