Art. 56 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1] precizeaza ca ocuparea functiilor publice se face prin promovare, transfer, redistribuire, recrutare, alte modalitati prevazute expres de legea mentionata.
O problema se poate pune cu privire la ordinea acestor modalitati de ocupare a posturilor in contextul noii legislatii.
In primul rand trebuie precizat ca, in vederea ocuparii functiilor, se intocmeste un plan de ocupare, pe fiecare ordonator principal de credite si pe fiecare institutie din subordinea acesteia sau finantata prin bugetul sau, care, potrivit art. 23 alin. (1) din aceeasi lege stabileste:
a) numarul maxim al functiilor publice rezervate promovarii functionarilor publici;
b) numarul maxim al functiilor publice care vor fi rezervate in scopul promovarii rapide;
c) numarul maxim al functiilor publice care vor fi ocupate prin recrutare;
d) numarul maxim al functiilor publice care vor fi infiintate;
e) numarul maxim al functiilor publice care vor fi supuse reorganizarii;
f) numarul maxim de functii publice pe fiecare clasa, categorie si pe grade profesionale;
g) numarul maxim al functiilor publice de conducere si al functiilor publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici.
Observam ca in planul mentionat nu se stabilesc numarul maxim al functiilor publice care vor fi ocupate prin transfer.
Referire la acestea se fac in art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici
2 intrata in vigoare
relativ recent – 28 august 2008 – care stipuleaza ca “functiile publice care se vacanteaza in cursul anului si nu au fost prevazute in planul de ocupare a functiilor publice pot fi ocupate prin recrutare sau, dupa caz, promovare, in cazul functiilor publice de conducere, transfer si redistribuire”.
Coroborand prevederile anterioare cu cele ale art. 45 lit. d) din aceeasi hotarare care precizeaza ca “functiile publice pentru care a fost demarata procedura de desfasurare a concursului de recrutare nu pot fi ocupate prin transfer”, reiese ca daca o functie este vacanta, in vederea ocuparii ei, angajatorul public poate opta pentru transfer numai daca nu a fost demarata procedura specifica recrutarii, cu mentiunea ca in cazul functiilor de conducere, promovarea are intaietatea intre cele doua modalitati, aflate in situatia specificata si in cazul lor.
Precizam ca potrivit Hotararii Guvernului nr. 1209/2003 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, inlocuita de Hotararea Guvernului nr. 611/2008 in mod exceptional, autoritatile sau institutiile publice puteau organiza ori, dupa caz, puteau solicita organizarea concursului, in situatia in care functiile publice se vacantau in cursul anului si nu fusesera prevazute ca functii publice vacante in planul de ocupare a functiilor publice, caz in care concursul de recrutare se organiza dupa promovarea, transferarea si redistribuirea functionarilor publici.
Deci transferul avea prioritate fata de recrutare, ceea ce in prezent nu mai este valabil, situatia fiind cea mentionata mai sus.
In ceea ce priveste redistribuirea, mentionam ca aceasta este o modalitate de ocupare a functiilor care sunt temporar vacante pe o perioada de cel putin o luna de catre functionarii publici din corpul de rezerva care indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice respective, asa cum dispune art. 4 alin. 3 lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata.
________
1Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007.
2Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 14.07.2008. La data intrarii in vigoare s-a abrogat Hotararea Guvernului nr. 1209/2003 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 29.10.2003, care a avut ulterior modificari si completari).
Comentarii articol (0)