Art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici [1] stipuleaza ca ocuparea functiilor publice se face potrivit modalitatilor stabilite anual prin planul de ocupare a functiilor publice. Intelegem ca ocuparea functiilor publice in afara planului nu este permisa.
Planul respectiv este un instrument de planificare privind dezvoltarea carierei in functia publica utilizat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, care asigura managementul carierei in functia publica
2. In temeiul art. 23 alin. 1 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
3, prin intermediul sau se stabilesc:
a) numarul maxim al functiilor publice rezervate promovarii functionarilor publici;
b) numarul maxim al functiilor publice care vor fi rezervate in scopul promovarii rapide;
c) numarul maxim al functiilor publice care vor fi ocupate prin recrutare;
d) numarul maxim al functiilor publice care vor fi infiintate;
e) numarul maxim al functiilor publice care vor fi supuse reorganizarii;
f) numarul maxim de functii publice pe fiecare clasa, categorie si pe grade profesionale;
g) numarul maxim al functiilor publice de conducere si al functiilor publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici.
Planul de ocupare a functiilor publice se elaboreaza anual, dupa modelul prevazut in Anexa nr. 2 din Instructiunile pentru elaborarea Planului de ocupare a functiilor publice aprobate prin Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 7660/2006
4, cu consultarea sindicatelor reprezentative ale functionarilor publici, astfel
5:
a) de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici, pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite, pentru autoritatile si institutiile publice din administratia publica centrala;
b) de catre primar sau, dupa caz, de catre presedintele consiliului judetean, prin aparatul de specialitate, pentru autoritatile si institutiile publice din administratia publica locala.
Planul de ocupare a functiilor publice se intocmeste centralizat, pe fiecare ordonator principal de credite si pe fiecare institutie din subordinea acesteia sau finantata prin bugetul sau si se aproba prin hotarare a Guvernului, respectiv prin hotarare a consiliului local sau a consiliului judetean. Pentru autoritatile si institutiile publice din administratia publica locala, proiectul planului de ocupare a functiilor publice se transmite Agentiei Nationale a Functionarilor Publici cu 45 de zile inainte de data aprobarii.
Aceasta analizeaza propunerile autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica locala si transmite eventuale observatii si propuneri in termen de 30 de zile de la data primirii datelor transmise, iar autoritatile sau institutiile publice au obligatia de a modifica proiectul planului, pe baza observatiilor Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in conformitate cu prevederile legale.
6 Daca nu se transmite nici o observatie, opereaza prezumtia de corectitudine si planul se poate aproba astfel prin hotarare a consiliului local, respectiv a consiliului judetean.
Modalitatile de ocupare a functiilor publice devin obligatorii dupa adoptarea prin hotarare a Guvernului, pentru autoritatile si institutiile publice din administratia publica centrala, sau prin hotarare a consiliului judetean, respectiv hotarare a consiliului local, pentru autoritatile si institutiile publice din administratia publica locala. Prin exceptie, pentru autoritatile si institutiile publice din administratia publica locala modalitatile de ocupare a functiilor publice pot fi modificate semestrial, prin hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, cu respectarea acelorasi prevederi care au stat la baza elaborarii initiale.
7
Observam ca in planul analizat nu se precizeaza numarul maxim al functiilor publice care se pot ocupa prin alte modalitatile de ocupare a functiilor publice, cum sunt: transferul, detasarea, exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, mutarea in cadrul unui alt compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice.
La transfer se refera insa art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008: “functiile publice care se vacanteaza in cursul anului si nu au fost prevazute in planul de ocupare a functiilor publice pot fi ocupate prin recrutare, promovare, transfer si redistribuire, in conditiile legii”. Mentionam ca, potrivit art. 45 lit. d) din aceeasi hotarare, “functiile publice pentru care a fost demarata procedura de desfasurare a concursului de recrutare nu pot fi ocupate prin transfer”. Se impune, deci, ca aceste reguli vor fi avute in vedere la elaborarea instrumentelor interne de gestiune si planificare a resurselor umane din cadrul fiecarei autoritati sau institutii publice, care, in functie se situatia concreta, vor recurge la una dintre modalitatile de mai sus.
De asemenea, la transfer si redistribuire se refera si art. 5 din Instructiunile pentru elaborarea Planului de ocupare a functiilor publice, aprobate prin Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 7660/2006: “(1) Pentru functiile publice propuse a fi infiintate in anul urmator, autoritatile si institutiile publice au obligatia de a prevedea modalitatile de ocupare a acestora.
(2) In cazul in care autoritatile si institutiile publice intentioneaza sa ocupe functiile publice prevazute la alin. (1) prin transfer si redistribuire, acestea nu vor fi incluse in propunerile inaintate Agentiei Nationale a Functionarilor Publici”.
Avand in vedere cele expuse mai sus, putem concluziona ca ocuparea functiilor publice prin detasare, exercitare cu caracter temporar a unei functii de conducere si mutare in cadrul unui alt compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice sunt asigurate la alegere, in functie de situatia concreta, prin instrumentele interne de gestiune si planificare a resurselor umane din cadrul fiecarei autoritati sau institutii publice, care sunt tot
8 instrumentele de planificare privind dezvoltarea carierei in functia publica, insa subsecvente planului de ocuparea a functiilor publice.
Dar, de aceste modalitati subsecvente de ocupare a functiilor publice celor prevazute in planul de ocupare a functiilor publice, precum si transferului, se va tine seama la elaborarea noului plan al functiilor publice. In acest sens sunt si prevederile art. 152 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008, potrivit carora autoritatile si institutiile publice pot asigura instrumentele de dezvoltare a carierei functionarilor publici prin mobilitate pentru dezvoltarea carierei in functia publica. In continuare se arata ca mobilitatea functionarilor publici din cadrul unei autoritati sau institutii publice se realizeaza, in principal, in vederea asigurarii
9:
a) protectiei functionarilor publici din sectoarele vulnerabile la coruptie, prin exercitarea periodica a unor atributii diferite ori prin utilizarea mutarii temporare in cadrul unui alt compartiment al autoritatii sau institutiei publice;
b) dezvoltarii cunostintelor, abilitatilor si competentelor functionarilor publici prin realizarea unor stagii practice in cadrul altor autoritati sau institutii publice, in conditiile legii, ori prin utilizarea mutarii temporare in cadrul unui alt compartiment al autoritatii sau institutiei publice.
Tot prin instrumentele de organizare a carierei elaborate de autoritatile si institutiile publice se stabileste periodicitatea organizarii concursului de promovare prin raportare la numarul de functionari publici care indeplinesc anual conditiile prevazute de lege pentru promovare, in conformitate cu art. 123 alin. 2 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008.
____
NOTE:
1 Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 14 iulie 2008, modificata si completata ulterior.
2 Art. 5 lit. a) si art. 6 lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 611/2008.
3 Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, modificata ulterior.
4 Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 742 din 31 august 2006.
5 Art. 23 alin. 2 din Legea nr. 188/1999.
6 Art. 23 alin. 3-5 din Legea nr. 188/1999.
7 Art. 6 din Instructiunile pentru elaborarea Planului de ocupare a functiilor publice aprobate prin Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 7660/2006.
8 Art. 6 lit. a) si b) din Hotararea Guvernului nr. 611/2008.
9 Art. 152 alin. 2 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008.
Comentarii articol (8)