Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse nr. 550/2008 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 653 din 16.09.2008.
Nr. 550/1.544/1.075
Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii De Sanse
Ministerul Afacerilor Externe
Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale
Avand in vedere:
- Hotararea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse;
- Hotararea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 387/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea Statutului Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul muncii, familiei si egalitatii de sanse, ministrul afacerilor externe si ministrul pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale emit urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se aplica de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, casele teritoriale si locale de pensii, precum si de catre persoanele juridice si fizice carora le revin drepturi si obligatii care decurg din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3. - Prezentul ordin abroga Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse, al ministrului afacerilor externe si al ministrului pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale nr. 853/2.157/993/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 7 noiembrie 2007.
Art. 4. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii, familiei si egalitatii de sanse
Paul Pacuraru
Ministrul afacerilor externe
Lazar Comanescu
Ministrul pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
Anexa
NORME
de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului
diplomatic si consular, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 595/2003, cu modificarile si completarile ulterioare
CAPITOLUL I
Conditii generale
Art. 1. - (1) Conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta de urgenta, pensia de serviciu are regimul unei pensii de limita de varsta si se acorda, la cerere, categoriilor de personal prevazute la art. 3, cu respectarea prevederilor ordonantei de urgenta, in situatia in care solicitantii indeplinesc simultan urmatoarele conditii:
a) au varsta de 60 de ani si stagiul complet de cotizare de 30 de ani;
b) au o vechime in munca in structurile administratiei centrale a Ministerului Afacerilor Externe, in misiunile diplomatice, oficiile consulare si institutele culturale ale Romaniei din strainatate si/sau in structurile activitatii de comert exterior si cooperare economica internationala de cel putin 18 ani, dintre care pentru categoriile de personal prevazute la art. 3 lit. b) si c) este necesara si indeplinirea conditiei minime de misiune permanenta sau temporara in strainatate pe functii diplomatice sau consulare.
(2) La implinirea varstei de 60 de ani si a unui stagiu complet de cotizare de 30 de ani beneficiaza de pensie de serviciu:
a) persoanele care au indeplinit timp de minimum 10 ani functii de demnitate publica in Ministerul Afacerilor Externe, in coordonarea directiilor generale de comert exterior din cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, in fostele ministere si departamente de comert exterior, potrivit art. 10
1 alin. (1) din ordonanta de urgenta;
b) persoanele care au exercitat unul sau doua mandate de ambasador al Romaniei in strainatate, pe o perioada totala de minimum 8 ani, potrivit art. 10
1 alin. (2) din ordonanta de urgenta;
c) personalul diplomatic si consular si persoanele care realizeaza o vechime de minimum 10 ani prin cumularea vechimii in functii de demnitate publica, indeplinite in institutiile mentionate la lit. a), cu mandatul sau mandatele de ambasador in strainatate, potrivit art. 101 alin. (3) din ordonanta de urgenta.
Art. 2. - In perioada 1 iulie 2007-31 decembrie 2008, pentru femei se esaloneaza conditiile de varsta, stagiu, precum si de vechime in structurile reglementate de ordonanta de urgenta, conform anexelor nr. 1-3 la ordonanta de urgenta.
Art. 3. - In sensul ordonantei de urgenta, beneficiaza de pensie de serviciu urmatoarele categorii de personal:
a) personalul diplomatic si consular reprezentand actualii si fostii angajati ai Ministerului Afacerilor Externe, inclusiv personalul diplomatic incadrat la cabinetele demnitarilor din administratia centrala a acestui minister. Gradele si functiile acestui personal sunt cele precizate in Statutul Corpului diplomatic si consular al Romaniei, si anume: ambasador, ministru plenipotentiar, ministru consilier, consilier diplomatic, secretar I, secretar II, secretar III, atasat, consul general, consul, viceconsul si agent consular;
b) personalul de specialitate cu studii superioare - functionari publici si personal contractual, actualii sau fostii angajati ai Ministerului Afacerilor Externe, trimisi in misiune permanenta la reprezentantele diplomatice ale Romaniei din strainatate, notificati in tarile respective pe una dintre functiile diplomatice mentionate la lit. a), pe o perioada cumulata de cel putin 4 ani;
c) personalul directiilor generale, directiilor si compartimentelor cu atributii de comert exterior si cooperare economica internationala si al cabinetului demnitarului din subordinea ministrului delegat sau a secretarului de stat pentru comert din Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, trimis cel putin 4 ani in misiune permanenta la ambasadele, consulatele si alte reprezentante ale Romaniei din strainatate, cu grade diplomatice sau consulare. De la conditia de cel putin 4 ani in misiune permanenta la ambasadele, consulatele si alte reprezentante ale Romaniei din strainatate sunt exceptate persoanele care realizeaza o vechime de cel putin 4 ani pe functii diplomatice in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, precum si persoanele care au fost trimise in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, pe parcursul desfasurarii activitatii de comert exterior si cooperare economica internationala, in perioade cumulate de cel putin 4 ani. Gradele, functiile diplomatice si functiile publice de executie ale personalului din cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale sunt: ministru consilier, consilier diplomatic, secretar I, secretar II, secretar III, atasat, consilier (expert) clasa I, gradul profesional superior, consilier (expert) clasa I, gradul profesional principal, consilier (expert) clasa I, gradul profesional asistent. Gradele si functiile personalului din fostele ministere si departamente de comert exterior si cooperare economica internationala sunt: ministru consilier, consilier economic, secretar economic, economist principal, inginer principal, economist, inginer, consilier juridic, inspector general, consilier IA, consilier I, consilier II, consilier A/I/1, consilier A/I/2, consilier A/I/3, precum si inginer principal I, II, III, economist principal I, II, III, inginer si economist din unitatile cu specific de comert exterior.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Vechimea in structurile reglementate de ordonanta de urgenta
Art. 4. - Constituie vechime in munca in structurile Ministerului Afacerilor Externe activitatea desfasurata de membrii personalului diplomatic si consular incepand cu data dobandirii calitatii respective pana la data pensionarii sau transferarii din Ministerul Afacerilor Externe, la care se adauga perioadele mentionate la art. 1 alin. (3) lit. a)-g) din ordonanta de urgenta, precum si:
a) perioadele lucrate de angajatii cu studii superioare ai Ministerului Afacerilor Externe de la data incadrarii lor ca referenti ajutori, referenti, interpreti relatii, referenti ajutori relatii si referenti relatii, consilieri relatii etc. pana la data dobandirii calitatii de membru al personalului diplomatic si consular, conform art. 1 alin. (3) lit. h) din ordonanta de urgenta;
b) perioadele in care membrii personalului diplomatic si consular au fost detasati la alte autoritati ori institutii din Romania sau in strainatate, conform art. 63 din Legea nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu modificarile ulterioare;
c) perioadele lucrate de membrii personalului diplomatic si consular, precum si de celelalte persoane prevazute la art. 1 alin. (1) din ordonanta de urgenta pe baza de contracte individuale de munca in Institutul Diplomatic Roman, Asociatia de Drept International si Relatii Internationale, Agentia Nationala de Control al Exporturilor - ANCEX, Comisia Fulbright si Asociatia Internationala de Studii Sud-Est Europene, care se afla in subordinea sau coordonarea Ministerului Afacerilor Externe, conform Hotararii Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in Clubul Diplomatic, care functioneaza sub patronajul Ministerului Afacerilor Externe, avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.059/1996 privind trecerea unui teren, situat in municipiul Bucuresti, in administrarea Ministerului Afacerilor Externe, cu completarile ulterioare, pentru desfasurarea activitatii specifice Clubului Diplomatic, precum si ale art. 1 alin. (6) din Statutul Clubului Diplomatic.
Art. 5. - Constituie de asemenea vechime in munca in structurile Ministerului Afacerilor Externe activitatea desfasurata de personalul de specialitate cu studii superioare - functionari publici si personal contractual - de la data angajarii sau de la data dobandirii studiilor superioare si pana la data pensionarii sau transferarii din Ministerul Afacerilor Externe, la care se adauga perioadele prevazute la art. 1 alin. (3) lit. d1) din ordonanta de urgenta si la art. 4 lit. c) din prezentele norme. Pentru acest personal, la stabilirea vechimii in specialitate se va lua in calcul si jumatate din activitatea desfasurata in structurile Ministerului Afacerilor Externe in functii cu studii medii, postliceale sau superioare de scurta durata, potrivit art. 14 lit. b) din Metodologia-cadru pentru gestionarea resurselor umane in administratia publica centrala, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 510/1998, coroborata cu Ordinul ministrului afacerilor externe pentru aprobarea Metodologiei privind angajarea in Ministerul Afacerilor Externe si promovarea in grade si trepte profesionale a personalului contractual si a celui incadrat in functii de executie specifice in administratia centrala si serviciul exterior din Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 6. - In situatia intreruperii activitatii din diverse motive, perioadele lucrate in structurile administratiei centrale a Ministerului Afacerilor Externe, in misiunile diplomatice, oficiile consulare si institutele culturale ale Romaniei din strainatate, precum si in subunitatile prevazute la art. 1 alin. (3) lit. d1) din ordonanta de urgenta si la art. 4 lit. c) din prezentele norme se insumeaza.
Art. 7. - Se considera vechime in munca in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala perioadele lucrate in directiile generale, directiile si compartimentele cu specific de comert exterior si cooperare economica internationala din Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, din administratiile centrale ale fostelor ministere si departamente de comert exterior si cooperare economica internationala, precum si in unitati cu specific de comert exterior si cooperare economica internationala, mentionate la art. 1 alin. (3) lit. e) din ordonanta de urgenta, pana la data pensionarii sau transferarii, la care se adauga perioadele prevazute la art. 1 alin. (3) lit. a)-d) si g) din ordonanta de urgenta.
Art. 8. - In situatia intreruperii activitatii de comert exterior si cooperare economica internationala din diverse motive, perioadele lucrate in acest domeniu se insumeaza.
CAPITOLUL III
Stabilirea pensiei de serviciu
Art. 9. - (1) Pensia de serviciu se stabileste in conformitate cu art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta, in cuantum de 80% din venitul lunar brut realizat in administratia centrala, cu o luna inainte de implinirea varstei de pensionare, de persoana care indeplineste conditiile de acordare a pensiei de serviciu. Venitul lunar brut realizat se compune din salariul de baza si sporurile cu caracter permanent sau nepermanent avute de persoana care indeplineste conditiile de acordare a pensiei de serviciu cu o luna inainte de implinirea varstei de pensionare. In venitul lunar brut nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontari, restituiri de drepturi aferente altei perioade, indemnizatia de reprezentare, sumele reprezentand ore suplimentare, indemnizatia pentru intretinerea locuintei si nici indemnizatia egala cu cele 5 salarii de baza nete prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 269/2003, cu modificarile ulterioare, ori alte drepturi fara caracter salarial. Baza de calcul a pensiei de serviciu in cazul personalului care la data pensionarii se afla in misiune permanenta in strainatate este venitul lunar brut realizat in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe cu o luna inainte de trimiterea la post, actualizat la nivelul venitului lunar brut realizat, reprezentand salariul de baza si sporurile acordate potrivit legii, de personalul cu acelasi grad si/sau functie aflat in activitate in administratia centrala a aceluiasi minister, la data pensionarii personalului respectiv.
(2) In cazul persoanelor care indeplinesc conditiile de acordare a pensiei de serviciu si care s-au pensionat sau se vor pensiona din alte institutii decat cele mentionate la art. 1 alin. (1) si art. 4 alin. (1) din ordonanta de urgenta, baza de calcul a pensiei de serviciu este egala cu venitul lunar brut al functiei avute la data pensionarii sau transferarii, actualizat la nivelul corespunzator venitului unei persoane in activitate cu aceleasi grade sau functii.
(3) In cazul persoanelor care s-au pensionat sau se vor pensiona din alte institutii decat cele mentionate la art. 1 alin. (1) si art. 4 alin. (1) din ordonanta de urgenta si care au fost numite prin decrete prezidentiale ambasadori ai Romaniei in alte state sau pe langa organizatii internationale, baza de calcul a pensiei de serviciu este egala cu salariul de baza si sporurile acordate potrivit legii, actualizat la nivelul corespunzator al unui membru in activitate al personalului diplomatic si consular corespunzator gradului sau functiei de ambasador din administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe.
(4) Cuantumul pensiei de serviciu se majoreaza cu:
a) 1% din venitul lunar brut realizat pentru fiecare an in plus peste limitele de vechime in munca prevazute la art. 1 lit. b), art. 4 alin. (1) lit. b) si la art. 10
2 alin. (1) din ordonanta de urgenta;
b) cu 0,084% din venitul lunar brut realizat pentru fiecare luna in care personalul pensionat din functii de executie a exercitat functia de sef serviciu si/sau sef birou;
c) cu 0,125% din venitul lunar brut realizat pentru fiecare luna in care personalul pensionat din functii de executie a exercitat functia de director general, director general adjunct, director si/sau director adjunct;
d) cu 0,167% din venitul lunar brut realizat pentru fiecare luna in care personalul pensionat din functii de executie a exercitat functia de secretar general si/sau secretar general adjunct;
e) cu 0,3% pentru fiecare an de contributie la pensia suplimentara achitata in valuta, respectiv 0,025% pentru fiecare luna de contributie la pensia suplimentara achitata in valuta, din venitul lunar brut realizat de personalul cu acelasi grad si/sau functie aflat in activitate in administratia centrala a celor doua ministere.
(5) Cuantumul pensiei rezultat in urma aplicarii majorarilor prevazute la alin. (4) nu poate depasi 100% din venitul lunar brut realizat.
(6) Pentru persoanele care, la data deschiderii dreptului la pensia de serviciu, au depasit varsta de pensionare prevazuta de ordonanta de urgenta, baza de calcul pentru pensia de serviciu o reprezinta venitul brut realizat cu o luna inainte de pensionare.
CAPITOLUL IV
Pensia de urmas
Art. 10. - (1) Cuantumul pensiei de urmas calculata din pensia de serviciu se stabileste, in functie de numarul urmasilor indreptatiti, prin aplicarea procentelor prevazute la art. 77 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, asupra cuantumului pensiei de serviciu aflate in plata sau cuvenite sustinatorului decedat.
(2) Partea din pensia de urmas calculata din pensia de serviciu, care depaseste nivelul pensiei de urmas din sistemul public de pensii, se suporta din bugetul de stat.
(3) Pana la varsta de 60 de ani sotul supravietuitor beneficiaza de pensie de urmas in conditiile prevazute de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Urmasul poate opta intre pensia de urmas din sistemul public de pensii si pensia de urmas calculata din pensia de serviciu aflata in plata sau la care ar fi avut dreptul sustinatorul decedat.
Art. 11. - (1) Sotul supravietuitor care are dreptul la o pensie proprie si indeplineste conditiile prevazute de ordonanta de urgenta pentru obtinerea pensiei de urmas poate opta pentru cea mai avantajoasa pensie.
(2) Drepturile de pensie, ca urmare a optiunii de trecere de la pensia proprie la pensia de urmas, calculata din pensia de serviciu, se cuvin si se acorda incepand cu luna urmatoare depunerii cererii.
CAPITOLUL V
Pensia suplimentara
Art. 12. - (1) In conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 751/2004 privind criteriile si procentele de majorare a pensiei de serviciu a membrilor personalului diplomatic si consular pentru contributiile la pensia suplimentara achitate in valuta, in situatiile in care contributiile la pensia suplimentara au fost achitate in valuta, pensiile de serviciu reglementate de ordonanta de urgenta se majoreaza cu 0,3% din venitul lunar brut realizat, calculat potrivit art. 2 din ordonanta de urgenta, respectiv cu 0,025% pentru fiecare luna de contributie in valuta, fara ca pensia de serviciu sa depaseasca 100% din acest venit.
(2) Majorarea prevazuta la art. 1 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 751/2004 se acorda si membrilor personalului diplomatic si consular care nu indeplinesc conditiile de acordare a pensiei de serviciu, dar care beneficiaza de pensie din sistemul public.
(3) In vederea acordarii acestei majorari, se va depune la casa teritoriala care are in evidenta dosarul de pensie din sistemul public adeverinta prevazuta la anexa nr. 13 sau 14, dupa caz, eliberata de compartimentele de specialitate din Ministerul Afacerilor Externe si, respectiv, din Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale.
(4) Baza de calcul utilizata in vederea aplicarii majorarii prevazute la art. 1 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 751/2004, in situatia persoanelor care nu au beneficiat de prevederile actului normativ sus-mentionat, este constituita de venitul brut realizat de personalul cu acelasi grad si/sau functie aflat in activitate in administratia centrala a celor doua ministere, la data eliberarii adeverintelor-tip.
CAPITOLUL VI
Stabilirea pensiei de serviciu pentru persoanele care la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta beneficiaza de pensie din sistemul public
Art. 13. - (1) In cazul persoanelor prevazute la art. 3 si art. 4 alin. (3) din ordonanta de urgenta, care indeplinesc conditiile de la art. 1 alin. (1) si art. 4 alin. (1) din aceeasi ordonanta de urgenta, actualizarea pensiilor de limita de varsta din sistemul public se face la cerere, insotita de adeverinta al carei model este cuprins in anexa nr. 2, respectiv in anexa nr. 4.
(2) In sensul art. 3 si art. 4 alin. (3) din ordonanta de urgenta, actualizarea reprezinta o inscriere noua la pensia de serviciu.
(3) Drepturile de pensie de serviciu se cuvin incepand cu data de 13 iulie 2008, data intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2008 de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2003, si se platesc cu respectarea termenului general de prescriptie.
(4) Pentru persoanele care beneficiaza de o categorie de pensie din sistemul public, alta decat cea de limita de varsta, pensia de serviciu se suporta integral din bugetul de stat. In acest caz, pensia din sistemul public se suspenda.
Art. 14. - (1) In cazul persoanelor care indeplinesc conditiile prevazute la art. 1 din ordonanta de urgenta si care s-au pensionat sau se vor pensiona din alte institutii decat din administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, actualizarea pensiilor de limita de varsta din sistemul public de pensii aflate in plata pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2008 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic si consular, se face la cerere.
(2) Venitul lunar brut realizat, pe baza caruia se calculeaza pensia de serviciu, se stabileste in functie de gradul si/sau functia avute la data transferului corespunzatoare limitei maxime de incadrare a membrilor personalului diplomatic si consular, precum si limitei maxime de incadrare a personalului de specialitate cu studii superioare - functionari publici si personal contractual - cu aceleasi grade diplomatice sau functii, aflati in activitate in cadrul Ministerului Afacerilor Externe, si avute de acestia la data intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2008.
Art. 15. - (1) Stabilirea pensiilor persoanelor prevazute la art. 4 alin. (3) din ordonanta de urgenta se face prin echivalarea functiilor avute la data pensionarii din fostele ministere si departamente de comert exterior si cooperare economica internationala cu functiile persoanelor aflate in activitate in directiile generale cu atributii de comert exterior si cooperare economica internationala din cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, luandu-se in considerare salariile de baza ale acestora la limita maxima de incadrare valabile la data de 13 iulie 2008.
(2) Responsabilitatea privind legalitatea si corectitudinea pentru aceasta echivalare revine in exclusivitate ministerului respectiv.
Art. 16. - Pentru persoanele care s-au pensionat din fostele ministere si departamente de comert exterior se aplica prevederile Ordinului ministrului economiei si comertului pentru echivalarea functiilor avute la data pensionarii cu functiile actuale ale persoanelor aflate in activitate in directiile generale cu atributii de comert exterior si cooperare economica internationala aflate in coordonarea ministrului delegat pentru comert din Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale.
CAPITOLUL VII
Actualizarea pensiei de serviciu si a pensiei de urmas calculata din pensia de serviciu
Art. 17. - Actualizarea pensiilor de serviciu, in intelesul prevederilor art. 7 din ordonanta de urgenta, se aplica doar pensiilor de serviciu deja stabilite si intervine odata cu majorarea salariilor de baza ale personalului in activitate in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, respectiv ale personalului din cadrul directiilor generale de comert exterior din Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale. La fiecare actualizare casele teritoriale de pensii vor emite o noua decizie pe baza datelor transmise de aceste institutii.
Art. 18. - (1) Actualizarea presupune modificarea bazei de calcul avute in vedere la stabilirea initiala a pensiei de serviciu, metodologia de calcul ramanand cea prevazuta de actul normativ in vigoare la data acordarii, actualizarii sau recalcularii, dupa caz, a acestei categorii de pensii.
(2) In urma acestei operatiuni cuantumul pensiei de serviciu nu poate depasi 100% din baza de calcul utilizata la actualizare.
(3) Actualizarea se face potrivit gradului si/sau functiei avute la data pensionarii, in conformitate cu evolutia salariilor de baza majorate, corespunzatoare limitei maxime de incadrare a membrilor personalului diplomatic si consular cu aceleasi grade diplomatice sau consulare si a personalului de specialitate cu studii superioare - functionari publici si personal contractual - din administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, respectiv a persoanelor cu aceleasi functii din directiile generale cu atributii de comert exterior si cooperare economica internationala din cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale.
Art. 19. - Pentru respectarea principiilor egalitatii de tratament si de sanse, precum si pentru evitarea aparitiei unor discriminari intre personalul pensionabil si cel deja pensionat, care desfasoara sau a desfasurat activitate asemanatoare, ministrul de resort va emite un ordin pentru echivalarea functiilor avute la data pensionarii cu gradele si functiile noi din grila de salarizare ale persoanelor aflate in activitate, in asa fel incat persoanele care au desfasurat sau desfasoara aceeasi munca sa primeasca pensie egala.
Art. 20. - In aplicarea prevederilor art. 7 si art. 8 alin. (4) din ordonanta de urgenta, referitoare la actualizarea pensiei de serviciu si a pensiei de urmas calculate din pensia de serviciu, se stabileste urmatoarea procedura:
a) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale vor informa in scris Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale ori de cate ori va avea loc o majorare a salariilor de baza ale personalului aflat in activitate;
b) Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale va transmite celor doua institutii listele cu titularii pensiilor de serviciu si ai pensiilor de urmas din pensia de serviciu, aflati in plata;
c) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale vor completa adeverinte individuale, conform anexelor nr. 5 si 6, cu datele necesare actualizarii pensiilor de serviciu si le vor transmite caselor teritoriale de pensii, in vederea punerii in aplicare.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VIII
Recalcularea pensiei de serviciu
Art. 21. - (1) Recalcularea pensiei de serviciu prin adaugarea unor perioade nevalorificate la calculul initial sau realizate dupa pensionare, care conform ordonantei de urgenta pot fi avute in vedere la calculul pensiei de serviciu, se face in conditiile art. 95 si 169 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Recalcularea se face, la cerere, in conformitate cu procedura stabilita la cap. III si, respectiv, cap. IV din prezentele norme, avandu-se in vedere:
a) venitul lunar brut realizat in luna anterioara ultimei luni a perioadei care face obiectul recalcularii, in cazul persoanelor care solicita recalcularea in temeiul art. 95 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) salariul de baza actualizat si sporurile, in procent, avute la data pensionarii, in cazul persoanelor care solicita recalcularea in temeiul art. 169 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL IX
Recalcularea pensiei de serviciu in conformitate cu art. II din Legea nr. 135/2008
Art. 22. - (1) Pensiile de serviciu si pensiile de urmas calculate din pensiile de serviciu, stabilite in baza legislatiei in vigoare anterior datei de 13 iulie 2008, se recalculeaza la cerere, in functie de modificarile si completarile aduse la art. 1 alin. (1), (2) si (3), art. 2, art. 4 alin. (1), art. 5, art. 8 alin. (4), art. 10
2, art. 11
1 alin. (2) si art. 11
2 din ordonanta de urgenta, pe baza adeverintei eliberate de Ministerul Afacerilor Externe sau, dupa caz, de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale.
(2) Drepturile rezultate din recalcularea pensiei de serviciu in baza art. II din Legea nr. 135/2008 se cuvin si se platesc de la data de 13 iulie 2008, data intrarii in vigoare a acesteia, cu respectarea termenului general de prescriptie.
CAPITOLUL X
Constituirea dosarului
Art. 23. - In conformitate cu prevederile ordonantei de urgenta, in vederea stabilirii pensiei de serviciu, dosarul de pensie va cuprinde:
a) actele necesare stabilirii pensiei conform prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) adeverinta necesara stabilirii pensiei de serviciu, prevazuta in anexa nr. 1 sau 3, intocmita de Ministerul Afacerilor Externe, respectiv de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, care va cuprinde vechimea in structurile Ministerului Afacerilor Externe sau, dupa caz, vechimea in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala, vechimea utilizata pentru majorarea pensiei de serviciu conform art. 5 si 11
2 din ordonanta de urgenta, perioada de contributie la pensia suplimentara, precum si venitul lunar brut realizat, la data acordarii, recalcularii sau actualizarii dreptului la pensie de serviciu.
Art. 24. - In cazul persoanelor prevazute la art. 3 si art. 4 alin. (3) din ordonanta de urgenta, dosarul va cuprinde cererea insotita de adeverinta al carei model este prevazut in anexa nr. 2, respectiv in anexa nr. 4, intocmita de Ministerul Afacerilor Externe sau, dupa caz, de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, si o copie de pe decizia/talonul de pensie.
CAPITOLUL XI
Dispozitii finale
Art. 25. - (1) Stabilirea, actualizarea, recalcularea si plata pensiilor de serviciu si a pensiilor de urmas calculate din pensiile de serviciu se efectueaza de catre casele teritoriale de pensii. Cererea de inscriere la pensie, de actualizare sau de recalculare, insotita de documentatia de pensionare si adeverinta corespunzatoare, prevazuta in anexele nr. 1-12, se depune la casa teritoriala de pensii in raza careia isi are domiciliul persoana indreptatita, care calculeaza atat pensia din sistemul public, cat si pensia de serviciu stabilita potrivit prevederilor ordonantei de urgenta.
(2) Casa teritoriala de pensii va emite o singura decizie de pensie in care vor fi inscrise distinct cuantumurile celor doua categorii de pensii, atat pensia din sistemul public, cat si pensia de serviciu, precum si diferenta dintre cele doua pensii, care urmeaza a fi suportata de la bugetul de stat conform art. 9 din ordonanta de urgenta. Aceasta diferenta urmeaza a fi evidentiata distinct si in fisa pentru evidenta drepturilor banesti ale pensionarului.
(3) Pensia care se achita titularului este pensia cea mai avantajoasa.
Art. 26. - Ministerul Afacerilor Externe elibereaza adeverinte pentru:
a) persoanele care s-au pensionat sau se vor pensiona din administratia centrala a acestui minister si persoanele care s-au transferat ori se vor transfera din aceasta institutie si s-au pensionat sau se vor pensiona din cadrul altor institutii, cu exceptia celor din Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, fostele ministere si departamente de comert exterior si fostele unitati cu specific de comert exterior si cooperare economica internationala;
b) persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 alin. (1) din ordonanta de urgenta si care au indeplinit functia de ambasador in strainatate;
c) persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 10
1 din ordonanta de urgenta. Adeverinta pentru aceste persoane se intocmeste conform anexei nr. 7;
d) urmasii persoanelor decedate care la data decesului indeplineau conditiile de acordare a pensiei de serviciu;
e) membrii corpului diplomatic si consular care nu indeplinesc conditiile de obtinere a pensiei de serviciu, pentru perioadele in care acestia au activat la reprezentantele diplomatice ale Romaniei in strainatate si au achitat contributia pentru pensia suplimentara in valuta, in vederea majorarii pensiei pentru limita de varsta in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 751/2004.
Art. 27. - Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale elibereaza adeverinte pentru:
a) persoanele care s-au pensionat sau se vor pensiona din directiile generale cu atributii de comert exterior si cooperare economica internationala si de la cabinetul demnitarului din subordinea ministrului delegat sau secretarului de stat pentru comert din cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, precum si de la Centrul Roman de Comert Exterior;
b) persoanele care s-au pensionat din fostele ministere si departamente de comert exterior, fostele intreprinderi de comert exterior, fostele intreprinderi de stat de comert exterior, fostul Institut de Economie Mondiala si fosta Comisie Guvernamentala de Colaborare Economica si Tehnico-Stiintifica Internationala;
c) persoanele care s-au transferat de la institutiile si intreprinderile mentionate mai sus la institutii si intreprinderi care nu au specific de comert exterior si care s-au pensionat ori se vor pensiona din cadrul acestora;
d) persoanele care s-au pensionat din Departamentul de Comert Exterior si Promovare Economica, in perioada in care acest departament facea parte din structurile Ministerului Afacerilor Externe.
In acest scop persoanele indreptatite la pensia de serviciu vor prezenta la Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale carnetul de munca (copie si original), copie de pe decizia de pensionare (dupa caz) si adeverinta eliberata de unitatile cu specific de comert exterior si cooperare economica internationala, din care sa rezulte vechimea in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala, calculata pana la data de 31 decembrie 1989, si vechimea de cel putin 4 ani realizata in misiune permanenta in strainatate, cu grade diplomatice si consulare;
e) persoanele care nu indeplinesc conditiile de obtinere a pensiei de serviciu, pentru perioadele in care acestea au activat la reprezentantele diplomatice ale Romaniei in strainatate si au achitat contributia pentru pensia suplimentara in valuta, in vederea majorarii pensiei pentru limita de varsta in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 751/2004.
Art. 28. - (1) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale elibereaza adeverintele pe baza inscrisurilor din carnetele de munca, a documentelor din arhiva acestor ministere si a adeverintelor eliberate de urmatoarele institutii:
a) Administratia Prezidentiala, Parlamentul Romaniei, Guvernul Romaniei si unele ministere, pentru persoanele care au lucrat in aceste institutii ca angajati de specialitate cu studii superioare pe probleme de politica externa, relatii internationale politice, economice, juridice, tehnico-stiintifice, consiliere diplomatica, precum si de protocol, care vor mentiona in adeverinte perioadele lucrate, functiile avute si specificul activitatii desfasurate;
b) Administratia Prezidentiala, Parlamentul Romaniei si Guvernul Romaniei, ministere si alte institutii de stat, pentru persoanele care au indeplinit functii de demnitate publica, care vor mentiona in adeverinte durata mandatelor, functiile avute, precum si numarul decretului sau al deciziei de numire.
In situatia Administratiei Prezidentiale, Parlamentului Romaniei si Guvernului Romaniei se au in vedere si denumirile anterioare ale acestor institutii.
Prin Guvernul Romaniei, in sensul ordonantei de urgenta, se intelege aparatul de lucru al Guvernului si cancelariile ministrilor - membri ai Guvernului;
c) ambasadele, oficiile consulare, misiunile permanente si celelalte reprezentante ale Romaniei din strainatate, pentru personalul de specialitate cu studii superioare - functionari publici si personal contractual - trimis la post pana la data adoptarii prezentelor norme si care a fost notificat la autoritatile locale pe functii diplomatice, mentionand in adeverinta perioada si gradul diplomatic in care s-a facut acreditarea. Dovada acreditarii in functii diplomatice se poate face si prin prezentarea de catre persoanele in cauza a fotocopiilor legitimatiilor de serviciu, eliberate de autoritatile din tarile respective, sau a oricarui alt inscris din care sa rezulte notificarea in functie diplomatica;
d) institutiile prevazute de Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele care au lucrat in magistratura, care vor mentiona in adeverinte perioadele lucrate si functiile indeplinite;
e) Centrul Roman de Comert Exterior, Centrul Roman pentru Promovarea Comertului, fostul Institut de Economie Mondiala, fostul Institut Roman pentru Relatii Culturale cu Strainatatea, fostele intreprinderi de comert exterior si fostele intreprinderi de stat de comert exterior, pentru persoanele care au lucrat in aceste unitati, care vor mentiona in adeverinte perioadele lucrate, gradele diplomatice sau consulare avute in misiunile permanente in strainatate si specificul activitatii desfasurate.
(2) Vechimea in munca realizata in institutiile mentionate la alin. (1) lit. a), b), d) si e), in functii de demnitate publica sau in functii publice, se insumeaza cu vechimea din celelalte institutii prevazute in ordonanta de urgenta, indiferent de ordinea cronologica in care s-au realizat.
(3) Pentru personalul de specialitate cu studii superioare - functionari publici si personal contractual - trimis la post dupa adoptarea prezentelor norme, nu se vor mai solicita adeverintele mentionate mai sus. In vederea eliminarii lor, in ordinul ministrului prin care se aproba trimiterea la post a personalului respectiv se va preciza si functia diplomatica in care va fi notificat la oficialitatile din tara in care este trimis, urmand ca pe aceasta baza sa se faca precizarea respectiva si in carnetul de munca al salariatului.
Art. 29. - Pentru persoanele care au lucrat atat in diplomatie, cat si in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala, Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale elibereaza, dupa caz, adeverinte in care se vor consemna perioadele lucrate si specificul activitatii desfasurate de aceste persoane.
Art. 30. - Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale vor clarifica situatiile in care din evidentele unitatilor cu specific de comert exterior sau ale ambasadelor nu rezulta gradul diplomatic sau consular avut de unele persoane in timpul misiunilor permanente in strainatate.
Art. 31. - Adeverintele necesare stabilirii si actualizarii pensiei de urmas din pensia de serviciu se intocmesc, dupa caz, de Ministerul Afacerilor Externe sau de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, conform anexelor nr. 8, 9 si 10.
Art. 32. - (1) Raspunderea asupra corectitudinii si legalitatii stabilirii venitului lunar brut realizat si a vechimii in diplomatie, respectiv a vechimii in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala, precum si asupra indeplinirii conditiilor prevazute de ordonanta de urgenta revine in exclusivitate institutiei care elibereaza adeverinta.
(2) Raspunderea pentru legalitatea si corectitudinea datelor din adeverintele care stau la baza intocmirii adeverintelor conform anexelor nr. 1-14 revine in exclusivitate institutiilor emitente.
Art. 33. - (1) La deschiderea dreptului de pensie de serviciu pentru persoanele transferate din magistratura se cumuleaza vechimea in diplomatie, vechimea in activitatea de comert exterior si vechimea in magistratura, iar drepturile de pensie de serviciu se acorda numai daca vechimea in diplomatie sau vechimea in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala este de cel putin 9 ani.
(2) In cadrul vechimii de cel putin 9 ani in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala, persoanele in cauza trebuie sa indeplineasca conditiile de vechime in misiuni permanente in strainatate, prevazute de art. (4) alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta.
(3) Intregirea prevazuta la art. 4
1 din ordonanta de urgenta se face o singura data, dupa insumarea acestor vechimi, si se aplica numai in situatia vechimilor care depasesc necesarul prevazut de ordonanta de urgenta pentru deschiderea dreptului.
(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica persoanelor ale caror drepturi de pensie de serviciu se stabilesc potrivit art. 10
1 din ordonanta de urgenta.
Art. 34. - (1) Pentru inscrierile noi la pensie de serviciu sau pensie de urmas stabilita din pensia de serviciu, drepturile se cuvin si se platesc in conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Potrivit prevederilor art. 9
1 din ordonanta de urgenta, pensia de serviciu stabilita pentru persoanele care nu indeplinesc conditiile de pensie pentru limita de varsta prevazute de legislatia privind sistemul public de pensii se suporta de la bugetul de stat, pana la data stabilirii acesteia.
Art. 35. - Perioada in care persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si art. 4 alin. (1) din ordonanta de urgenta au beneficiat de pensie de invaliditate nu constituie vechime in diplomatie sau in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala.
Art. 36. - Perioadele lucrate in diplomatie sau in activitatea de comert exterior si cooperare economica internationala pe baza de conventii civile de colaborare si contracte de prestari de servicii nu se valorifica la calcularea pensiei de serviciu.
Art. 37. - Adaosul la vechimea in munca acordat in baza Decretului nr. 112/1965 privind acordarea unor drepturi angajatilor trimisi sa lucreze in tari cu clima greu de suportat, cu modificarile ulterioare, constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, dar nu se valorifica la stabilirea pensiei de serviciu.
Art. 38. - Perioadele necontributive, denumite perioade asimilate, in care personalul pensionabil a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, precum si perioadele in care personalul respectiv a satisfacut serviciul militar constituie vechime in sistemul public de pensii, dar nu se valorifica la stabilirea pensiei de serviciu.
Art. 39. - Anexele nr. 1-14 fac parte integranta din prezentele norme.
________________
Nota Avocatnet.ro:
- Anexele Normelor vi le prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (1)