Prin Hotararea nr. 35/2008, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a aprobat Norma nr. 19/2008 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat - Pilonul II - in caz de invaliditate si deces.
Hotararea CSSPP nr. 35/2008 a fost publicata in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 656, din 17 septembrie 2008, si intra in vigoare in termen de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial.
Norma nr. 19/2008 reglementeaza modul in care activul personal net al participantului va fi utilizat in cazul in care acesta:
a) beneficiaza de pensie de invaliditate in conditiile
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) decedeaza inainte de depunerea cererii pentru obtinerea unei pensii private.
Pana la adoptarea legii speciale privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate si supravegheate de CSSPP,
participantul va primi suma existenta in contul sau ca plata unica.
Utilizarea activului personal net in caz de invaliditate
In cazul in care participantul beneficiaza de pensie de invaliditate de
gradul I sau de
gradul II pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii, in conditiile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, acesta va avea dreptul sa primeasca contravaloarea activului sau personal net.
In cazul invaliditatii de
gradul III, daca participantul nu mai are calitatea de asigurat, potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000, si nu mai contribuie la sistemul public de pensii, plata contributiilor catre fondul de pensii administrat privat va fi suspendata. Acesta isi va pastra drepturile pe toata perioada de suspendare a platii contributiilor catre fondul de pensii administrat privat.
Pentru a primi contravaloarea activului personal net, participantul, personal sau prin mandatar avand procura speciala si autentica, va depune la administratorul fondului de pensii administrat privat o
cerere scrisa prin care solicita plata drepturilor cuvenite, insotita de
copia legalizata a deciziei de incadrare in gradul de invaliditate pentru care a fost pensionat, decizie care contine mentiunea „nerevizuibil prin afectiune” sau „nerevizuibil" conform Legii nr. 19/2000, dupa caz.
Cererea prin care se solicita plata drepturilor cuvenite va putea fi depusa doar dupa virarea contributiei aferente lunii in care a fost emisa decizia de incadrare in gradul de invaliditate pentru care a fost pensionat. In cererea scrisa, participantul va indica modalitatea aleasa de efectuare a platii drepturilor sale, prin virament in cont bancar sau prin mandat postal, si va specifica toate informatiile necesare efectuarii platii.
Plata se va face in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei.
Cuantumul sumei care urmeaza a fi platita se va calcula avand la baza ultima valoare unitara a activului personal net si nu va putea fi mai mica decat valoarea contributiilor platite, diminuata cu penalitatile de transfer si comisioanele legale.
Utilizarea activului personal net al participantului in caz de deces
In cazul decesului participantului inainte ca acesta sa solicite deschiderea dreptului la pensie, pe numele beneficiarului/beneficiarilor se va deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia.
Beneficiarul are dreptul, dupa caz, la:
a) cumularea conturilor la un singur fond de pensii, daca are calitatea de participant la un alt fond de pensii;
b) plata unica a contravalorii cotei-parti cuvenite din activul personal net al participantului decedat, daca nu are calitatea de participant.
Pentru a primi contravaloarea activului personal net, fiecare beneficiar, personal sau prin mandatar avand procura speciala si autentica, va depune la administratorul fondului de pensii administrat privat o
cerere scrisa prin care isi va revendica drepturile, insotita de
copia legalizata a certificatului de mostenitor/legatar, din care sa rezulte calitatea de mostenitor/legatar si cota-parte cuvenita din activul personal net al participantului decedat.
Cererea va putea fi depusa doar dupa virarea contributiei aferente lunii in care participantul a decedat.
Transferul sumelor de bani reprezentand contravaloarea activelor cuvenite fiecarui beneficiar in contul sau personal detinut la alt fond de pensii administrat privat, unde are calitatea de participant, se va efectua in termen de 10 zile lucratoare de la data solicitarii.
Administratorul va transfera in contul fiecarui beneficiar participant la un alt fond de pensii administrat privat cota-parte cuvenita din activul personal net, iar pentru fiecare beneficiar participant la acelasi fond cu participantul decedat, cota-parte cuvenita din activul personal net va fi transferata direct in conturile acestora, sub forma de unitati de fond.
In cazul in care beneficiarul nu are calitatea de participant, plata sumei reprezentand cota-parte cuvenita din activul personal net al participantului va fi efectuata prin virament bancar sau prin mandat postal pentru fiecare beneficiar, in termen de 10 zile de la depunerea cererii, insotita de copia legalizata a certificatului de mostenitor/legatar.
Prescriptia dreptului de a cere plata contravalorii activului personal net al participantului va incepe sa curga de la data eliberarii certificatului de mostenitor sau de legatar, respectiv de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de partaj succesoral.
Prin exceptie, in cazul in care data eliberarii certificatului de mostenitor sau de legatar, respectiv data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de partaj succesoral este anterioara datei incasarii contributiei aferente lunii in care participantul a decedat, prescriptia dreptului de a cere plata contravalorii activului personal net al participantului va incepe sa curga de la data incasarii ultimei contributii.
Comentarii articol (0)