In doua luni de functionare efectiva, Biroul de Credit a inregistrat 150.000 de persoane fizice care au avut probleme cu rambursarea creditelor. Interogarile facute de banci au ajuns la o medie de 4.000 pe zi, semn clar ca solicitarile de credit au inceput din nou sa creasca. Oglinda debitorilor persoane fizice functioneaza deja la turatie maxima.
Raportarile bancilor se fac acum in doua directii: Centrala Riscurilor Bancare (CRB) si Biroul de Credit. La CRB, bancile raporteaza lunar orice intarziere la plata a ratelor de credit care depaseste 30 de zile, in timp ce la Biroul de Credit raportarile se fac zilnic. Chiar daca momentan activitatea celor doua institutii se suprapune, BNR sustine ca, in timp, va ramane doar cu monitorizarea riscurilor bancare, inregistrand doar imprumuturile restante mai mari de 200 de milioane de lei.
Biroul de Credit va fi cel care in timp isi va diversifica la maximum activitatea, urmand ca pana in martie 2005 sa aiba o baza de date completa asupra tuturor debitorilor din sistemul bancar, un fel de dosar financiar a fiecarei persoane fizice care intra in relatie cu o banca si nu numai. Biroul de Credit urmareste sa inceapa colaborarea si cu institutiile non-bancare: societati de credit, societati de leasing, societati de asigurari si companii de telefonie mobila si fixa. Ceea ce diferentiaza la ora actuala Biroul de Credit de CRB (n.r.-CRB are oglinda completa a rau-platnicilor, in timp ce Biroul acopera aproximativ 95% din sectorul bancar) este consistenta informatiilor.
Debitorii inregistrati la Birou se impart in trei categorii: cei care inregistreaza intarzieri mai mari de 30 de zile la plata ratelor, cei fraudulosi, care au folosit documente false pentru contractarea unui credit si cei suspecti de frauda (n.r.- care au dat declaratii cu inadvertente). Pe langa aceste clasificari, Biroul de Credit ofera bancilor care cer informatii si un raport al debitorului.
Raportul contine istoricul debitorului la Birou, un grafic al restantelor, sumele luate pe credit, precum si un indicator de risc. Raportand suma contractata de client la numarul de zile restante la plata, Biroul de Credit calculeaza un anumit grad de risc al clientului pe care il comunica bancii. Banca este cea care hotaraste daca mai acorda sau nu credite unui solicitant. Tot banca este cea care sesizeaza instantele de judecata pentru cei care apar cu inadvertente in declaratii si urmareste in instanta debitorii fraudulosi.
Totodata, raportul de credit prezentat de Birou bancilor interesate contine si situatia fiecarui cont la care un client inregistreaza restante. serban Epure, directorul general al Biroului de Credit, arata ca, la ora actuala, institutia pe care o conduce are 24 de banci ca actionari, iar alte patru si-au exprimat intentia de a intra in sistemul Biroului de Credit.
Pentru continuarea articolului, puteti accesa www.capital.ro.
Comentarii articol (0)