MIRA a elaborat un proiect de ordonanta urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar. Proiectul de act normativ prevede organizarea unei evidente de cazier judiciar pentru persoane juridice, similara celei organizate pentru persoanele fizice.
Propunerea MIRA vine in contextul in care, prin Legea nr.278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penal, precum si pentru modificarea si completarea altor legi, s-a instituit posibilitatea tragerii la raspundere penala a persoanelor juridice pentru infractiunile savarsite in realizarea obiectului de activitate sau in interesul ori in numele acesteia, in scopul prevenirii si combaterii faptelor prevazute si pedepsite de legea penala, ce pot fi comise de catre persoanele juridice.
Astfel, modificarile aduse Codului penal prin Legea nr. 278/2006 impun reglementarea modului de organizare si exploatare a cazierului judiciar al persoanelor juridice. Pentru aceasta, in textul proiectului de act normativ s-a introdus conceptul de „persoana juridica – subiect al cazierului judiciar”, completandu-se prevederile existente privind modul de inregistrare a datelor ce fac obiectul cazierului judiciar si de eliberare a documentelor de cazier judiciar.
In nota de fundamentare a proiectului de OUG se arata ca "este necesara operarea unor distinctii intre regimul aplicabil persoanelor fizice si celor juridice, determinate in special de natura sanctiunilor penale si a masurilor preventive aplicabile."
"Pe langa aspectul legat de individualizarea pedepsei, organizarea cazierului judiciar pentru persoanele juridice este necesara si pentru indeplinirea conditiilor cerute pentru participarea la anumite activitati reglementate, cum ar fi participarea la procedurile pentru atribuirea contractelor de achizitie publica", se mai precizeaza in nota de fundamentare.
Datele inscrise in cazierul judiciar al persoanelor juridice
Conform proiectului de OUG, in ceea ce priveste persoanele juridice, in cazierul judiciar se vor inscrie urmatoarele date:
a) pedepsele si masurile de siguranta pronuntate prin hotarari judecatoresti definitive;
b) inceperea, intreruperea si incetarea executarii pedepselor, achitarea amenzii penale;
c) amnistia, gratierea, prescriptia executarii pedepsei, reabilitarea;
d) pedepsele si masurile pronuntate prin hotarari penale definitive de instantele judecatoresti din strainatate, precum si masurile luate prin actele efectuate de organele judiciare penale din strainatate, daca aceste hotarari au fost recunoscute de organele romane competente;
e) hotararile definitive care impun rectificari in cazierul judiciar.
Inscrierea datelor se va face in baza:
a) extraselor de pe hotararile judecatoresti definitive precum si de pe incheierile de extindere a
procesului penal, trimise de instanta judecatoreasca;
b) comunicarilor de incepere, intrerupere sau incetare a executarii pedepselor principale si
complementare, ori de executare a pedepselor complementare, trimise de instanta judecatoreasca;
c) comunicarii privind achitarea amenzii penale.
Scoaterea din evidente
Persoanele juridice inscrise in cazierul judiciar vor fi scoase din evidenta daca se vor afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) faptele pe care le-au savarsit nu mai sunt prevazute de lege ca infractiuni;
b) a intervenit reabilitarea;
c) a intervenit amnistia;
d) au fost condamnate la pedeapsa amenzii si au trecut 20 de ani de la data ramanerii definitive a condamnarii;
e) au fost dizolvate si au trecut 10 ani de la data ramanerii definitive a condamnarii;
f) au trecut 5 ani de la executarea pedepselor complementare cu exceptia celei prevazute la lit. e).
In cazul cand in cazierul judiciar al persoanelor juridice exista si alte mentiuni, se sterg numai cele care impun scoaterea din aceasta evidenta, mentiunile respective ramanand in evidenta operativa, potrivit prevederilor proiectului de OUG.
_____________
Proiectul de OUG poate fi consultat, in intregime, aici.
Comentarii articol (0)