Pentru cariera functionarului public[1] promovarea reprezinta una din modalitatile de dezvoltare a acesteia[2], prin ocuparea unei functii publice superioare in ierarhia autoritatilor si institutiilor publice in care-si desfasoara activitatea, pe baza competentei si contributiei la activitatea administrativa, care aduce, pe langa transformarea raporturilor de serviciu si majorarea salariului[3], o mai mare autonomie a activitatii iar prin aceasta o mai mare raspundere.
Un rol deosebit il are Agentia Nationala a Functionarilor Publici cu privire la reglementarea promovarii in clasa prin transformarea posturilor pentru functionarii publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, care absolva o forma de invatamant superior.
Astfel, incepand cu 14.10.2008, a intrat in vigoare un nou Regulament cadru pentru organizarea si desfasurarea examenului de promovare in clasa a functionarilor publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, care absolva o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea, care a fost aprobat prin Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 10280/2008
4.
Acesta vine cu
reglementari utile in legatura cu “valoarea” studiilor superioare necesare promovarii in clasa.
De aceea, se impune sa amintim ca, in conformitate cu art. 9 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, functiile publice se impart in 3 clase, definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:
a) clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu diploma, respectiv studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta (inspector, consilier, expert, consilier juridic, auditor);
b) clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma – referent de specialitate;
c) clasa a III-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diploma de bacalaureat - referent.
In acest an a absolvit prima promotie cu studii de licenta cu durata de 3 ani
5.
Cum, potrivit art. 4 alin. (6) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cele de licenta asigura un nivel de calificare adecvat exercitarii unei profesii in vederea insertiei pe piata fortei de munca, trebuie sa intelegem ca
absolventii studiilor universitare de licenta de 3 ani vor fi incadrati pe functii publice de clasa I.
Precizam ca, intrucat art. 16 din Legea nr. 288/2004 stipuleaza ca invatamantul superior de scurta durata a intrat in lichidare sau se reorganizeaza in studii universitare de licenta, pentru domeniile existente sau apropiate,
functiile publice de clasa II se vor ocupa in prezent numai de absolventii de studii superioare de scurta durata, beneficiari ai legislatiei anterioare.
Solutiile de mai sus au creat controverse in practica.
Apreciem insa ca acestea ar trebui sa inceteze datorita precizarilor din Regulamentul mentionat.
Astfel, daca, art. 144 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 stipuleaza ca “la examenul de promovare in clasa a functionarilor publici pot participa functionarii publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, care au absolvit o f
orma de invatamant superior de lunga sau de scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea” (s.n.), art. 2 din noul Regulament, dat in
aplicarea primelor prevederi, dipune ca “functionarii publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, care au absolvit o
forma de invatamant superior de lunga durata, studii universitare de licenta sau o forma de invatamant superior de scurta durata, in specialitatea in care isi desfasoara activitatea, trebuie sa prezinte diploma de absolvire sau, dupa caz, adeverinta care sa ateste absolvirea unei forme de invatamant superior de lunga durata, de scurta durata sau a studiilor universitare de licenta, precum si o cerere de inscriere la examenul de promovare in clasa, in termen de 5 zile de la data afisarii” (s.n.).
Deci, daca un functionar public care intra sub incidenta prevederilor de mai sus, prezinta incepand cu acest an o diploma de licenta sau o adeverinta echivalenta in specialitatea in care isi desfasoara activitatea, are, fara indoiala, dreptul de a participa la examenul pentru promovarea in clasa.
In acest sens, mentionam ca, in conformitate cu art. 14 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 611/2008, printre actele transmise Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, dupa promovarea examenului, pentru avizarea transformarii postului, se numara si copia diplomei de absolvire sau, dupa caz, a adeverintei care sa ateste absolvirea unei forme de invatamant superior de lunga sau de scurta durata.
Cum potrivit art. 4 lit. e) din Hotararea Guvernului nr. 1000/2006 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
6, aceasta are competenta de a aproba atat conditiile cat si procedura promovarii, reiese ca valoarea avizului dat cu aceasta ocazie este unul ad validitatem.
Deci
numai aceasta autoritate isi poate pune problema cu privire la valoarea unei diplome de licenta.
In acest sens sunt si prevederile art. 4 lit. i) din Hotararea Guvernului nr. 1000/2006, dar mai ales art. 15 din noul Regulament care dispune: “in situatia in care, pe baza documentelor transmise potrivit art. 14 alin. (2), Agentia Nationala a Functionarilor Publici constata ca nu este indeplinita conditia prevazuta la art. 144 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta nu acorda avizul de transformare a postului si solicita instantei de contencios administrativ constatarea nulitatii examenului de promovare in clasa”.
Asadar,
promovarea in clasa reprezinta o modalitate de dezvoltare a carierei functionarilor publici prin novarea raporturilor de serviciu si transformarea administrativa a postului detinut intr-unul de o calitate superioara, atat ca atributii cat si ca responsabilitati, determinata de absolvirea cu diploma de licenta a unei forme de invatamant superioare. Acest proces este conditionat de natura studiilor absolvite si de conditia de a promova examenul organizat in acest sens (care transforma o vocatie intr-un drept).
________
NOTE :
[1] Art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 14.07.2008) dispune ca aceasta cuprinde ansamblul situatiilor juridice si efectele produse, care intervin de la data nasterii raportului de serviciu al functionarului public pana in momentul incetarii acestui raport, in conditiile legii.
[2] A se vedea in acest sens: art. 64 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007); art. 3 lit. g) din Hotararea Guvernului nr. 611/2008.
[3] Art. 9 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 29.01.2007) mentinuta cu modificari in anul 2008 de Ordonanta Guvernului nr. 9/2008 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 01.02.2008) dispune: “Functionarii publici care absolva o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta durata, incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, se numesc, prin examen, intr-o functie publica de executie, un grad profesional si o treapta de salarizare care sa le asigure acestora o crestere de pana la 20% a salariului de baza avut anterior. Examenul se organizeaza de autoritatea sau de institutia publica in care isi desfasoara activitatea functionarul public, pe baza unui regulament-cadru aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici. In cazul in care, dupa aplicarea procentului de 20%, salariul de baza astfel stabilit se situeaza sub nivelul prevazut pentru gradul profesional asistent, treapta de salarizare 3, se va acorda salariul de baza de la acest nivel”.
[4] Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 698 din 14.10.2008.
[5] A se vedea art. 19 din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 07.07.2004, modificata si completata ulterior).
Durata normala a studiilor universitare de licenta este de 3-4 ani. Durata studiilor de licenta pentru invatamantul tehnic este de 4 ani. La invatamantul seral, durata studiilor pentru obtinerea numarului de credite de studiu transferabile, necesare absolvirii, este mai mare cu un an fata de cea de la invatamantul de zi in domeniul respectiv. [a se vedea art 4 din aceeasi lege].
[6] Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1, nr. 698 din 15.08.2006.
Comentarii articol (4)