Executivul a aprobat, in sedinta de miercuri, un proiect de Lege care vizeaza adoptarea unor masuri privind aplicarea unor masuri speciale in vederea reducerii riscului de prabusire a cladirilor cu spatii cu alta destinatie decat aceea de locuinta si functiuni de interes public.
Domeniul de aplicabilitate a noii reglementari cuprinde cladiri de interes si utilitate publica proiectate pana la intrarea in vigoare a primului normativ românesc de proiectare anti-seismica, respectiv Normativul conditionat de proiectare a constructiilor in regiuni seismice-Indicativ P13/1963, probat prin Ordinul Comitetului de Stat pentru Constructii, Arhitectura si Sistematizare nr. 306/1963, publicat in Buletinul Comitetului de Stat pentru Constructii, Arhitectura si Sistematizare nr. 7/1963 si care prezinta pericol public prin modul de proiectare si amplasare, precum si prin gradul avansat de avariere, ca urmare a factorilor de risc naturali si antropici.
Cladirile vizate sunt scoli, gradinite, teatre, cinematografe, sali de spectacole, sali de expozitii, muzee, spitale, policlinici, centre de plasament si asistenta sociala, complexe comerciale, piete agroalimentare, unitati de alimentatie publica, sali polivalente si sali de sport, hoteluri, birouri, sedii ale administratiei publice banci si institutii bancare, cladiri abandonate care pun in pericol viata si siguranta oamenilor.
Conform actului normativ, masurile speciale constau in:
- expertizarea tehnica de calitate, obligatorie, a cladirilor notificate sau, dupa caz, actualizarea expertizelor tehnice de calitate elaborate anterior anului 1997, pentru stabilirea starii tehnice a cladirilor
- in situatia in care rapoartele de expertiza tehnica de calitate incadreaza cladirile expertizate tehnic in clasa I de risc seismic, masurile speciale se completeaza cu:
o marcarea cladirilor cu panouri de avertizare si afisarea concluziilor rapoartelor de expertiza tehnica de calitate in locuri vizibile si accesibile populatiei, la intrarile principale
o imprejmuirea zonelor de pericol si sprijinirea temporara a elementelor structurale si nestructurale avariate ale cladirilor
o proiectarea si executarea lucrarilor de consolidarea sau desfiintare, dupa caz, in conformitate cu concluziile rapoatrelor de expertiza tehnica de calitate, la cladirile incadrate in clasa I de risc seismic.
In vederea realizarii masurilor prevazute mai sus, actiunile necesare vizeaza:
- identificarea cladirilor de interes si utilitate publica si care prezinta pericol public, intocmirea fiselor de verificare pentru fiecare cladire si a listelor de inventariere
- verificarea si definitivarea listelor de inventariere in baza notelor de constatare
- avizarea listelor de inventariere de catre inspectoratele teritoriale in constructii si inspectoratele teritoriale/judetene pentru situatii de urgenta
- aprobarea listelor de inventariere avizate prin hotarâri ale consiliilor locale si ale sectoarelor Municipiului Bucuresti
- notificarea proprietarilor/ administratorilor cladirilor incluse in listele de inventariere aprobate cu privire la obligatiile care le revin pentru reducerea riscului de prabusire care le revin
- sistarea furnizarii utilitatilor si suspendarea de drept a autorizatiilor de functionare pentru activitatile desfasurate in cladiri, pe durata executarii lucrarilor de consolidare, precum si anularea contractelor de furnizare a utilitatilor si a autorizatiilor de functionare in cazul desfiintarii cladirilor.
- cu caracter exceptional, declararea, in conditiile legii, a utilitatii publice pentru lucrari de interes locale, in vederea executarii lucrarilor de consolidare sau demolare (aceste prevederi se aplica cladirilor cu peste P+4 etaje, construite inainte de 1940 si amplasate in zone de protectie a unor monumente istorice sau in zone construite protejate).
Primarii municipiilor, oraselor si comunelor, precum si primarii sectoarelor Municipiului Bucuresti au obligatia de a identifica cladirile si de a intocmi fisele de identificare pentru fiecare cladire, in termen de 90 zile de la intrarea in vigoare a legii.
In termen de 30 zile de la identificarea cladirilor si a fiselor de identificare, acestia vor intocmi listele de inventariere pe care le vor transmite, insotite de fisele de identificare, inspectoralelor teritoriale in constructii si inspectoralelor teritoriale/judetene pentru situatii de urgenta.
In termen de 30 zile calendaristice de la data primirii hotarârilor privind listele de inventariere, avizate de inspectoratele teritoriale in constructii si inspectoralelor teritoriale/judetene pentru situatii de urgenta, primarii trebuie sa notifice proprietarii, respectiv administratorii cladirilor vizate.
Prefectii au obligatia de a monitoriza modul de aplicare a prevederilor prezentei legi si de a intocmi si prezenta spre analiza Comitetului National pentru Situatii de Urgenta rapoarte semestriale privind stadiul lucrarilor de reducerera a riscului de prabusire cladirilor de interes si utilitate publica.
Proprietarii/administratorii cladirilor inventariate au obligatia de a:
- realiza expertizele tehnice de calitate, in termen de 180 zile de la data primirii notificarii
- actualiza expertizele tehnice de calitate elaborate inainte de 1997, in termen de 90 zile de la primirea notificarii
- marca cladirile aflate in situatia de a fi prevazute cu panouri de avertizare
- imprejmui zonele de pericol
- continua proiectarea, obtinerea autorizatiei de construire /desfiintarea si emiterea ordinului de incepere a lucrarilor de consolidare /desfiintare, in termen de 2 ani de la realizarea/ actualizarea expertizelor tehnice de calitate.
Fondurile necesare in vederea finantarii cheltuielilor pentru aceste masuri vor fi asigurate:
- din bugetul de stat sau din bugetele locale, pe baza programelor de investitii ale ordonatorilor principali de credite, respectiv veniturile proprii ale institutiilor publice - in cazul cladirilor aflate in proprietatea sau administrarea autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si ale institutiilor publice
- din fondurile proprii, in cazul cladirilor aflate in administrarea operatorilor economici
- din sursele proprii ale proprietarilor, in cazul cladirilor aflate in proprietatea privata a persoanelor fizice
- din bugetele locale, in cazul cladirilor dezafectate cu proprietari neidentificabili, respectiv in cazul la cladirilor aflate in litigiu, care au ca obiect stabilirea dreptului de proprietate.
Comentarii articol (1)