Proiectul propune un set de solutii pentru problemele de informare cu care se confrunta utilizatorii de comunicatii din Romania, stabilind modalitatile in care furnizorii de telefonie vor comunica abonatilor informatii privind preturile si tarifele, precum si celelalte conditii de utilizare a serviciilor.
Personalul de vanzari al furnizorilor va trebui sa ofere utilizatorilor, inainte de semnarea contractului sau de cumpararea ori reincarcarea cartelei, trei informatii importante:
-suma minima pe care o vor plati pentru toata durata contractului, formata din pretul abonamentului/cartelei, plus eventuale tarife de conectare/instalare, plus pretul telefonului (daca e cazul), cu toate taxele incluse;
-ce tarife se aplica si in ce conditii: modul de taxare (la minut, la secunda etc.), daca se percepe tarif pentru stabilirea legaturii, daca se tarifeaza diferit in functie de ora, in ce conditii se folosesc minutele incluse sau creditul inclus;
-durata minima a contractului, conditiile de reziliere si taxele pe care utilizatorul trebuie sa le plateasca daca renunta la contract inainte de termen, precum si conditiile in care contractul se prelungeste automat.
Clientii vor fi instiintati cu 15 zile inainte de expirarea contractului
Operatorii de telefonie vor avea obligatia de a-si anunta abonatii cu 15 zile inainte de momentul in care acestia pot rezilia contractul, atat prin intermediul facturii, cat si printr-un mesaj SMS, informandu-i cand si in ce conditii au dreptul de a renunta la contract, precum si daca acesta se prelungeste automat si pentru ce perioada.
Orice utilizator de telefonie va avea dreptul sa ceara si sa obtina gratuit, inainte de semnarea contractului sau de cumpararea sau reincarcarea cartelei, o copie a Contractului si a Conditiilor generale de furnizare a serviciului.
Set minim de informatii, in factura detaliata
Proiectul stabileste, totodata, setul minim de informatii pe care trebuie sa le cuprinda factura detaliata emisa de furnizorii de servicii de comunicatii electronice.
ANC considera ca "in conditiile cresterii diversitatii serviciilor oferite pe piata, facturile detaliate vor permite utilizatorilor sa cunoasca tipul serviciilor facturate, (...) permitandu-le in acelasi timp asumarea responsabilitatii in ceea ce priveste utilizarea serviciilor."
In cazul apelurilor, informatiile minime vor trebui sa evidentieze daca s-au efectuat apeluri in aceeasi retea, apeluri catre alte retele pe tipuri de retele – catre fix, catre mobil sau catre anumite retele –, catre numere dintr-un grup definit, apeluri internationale, apeluri efectuate/primite in roaming, apeluri catre numere cu tarif special, apeluri dial-up pentru acces la internet, apeluri video, SMS, MMS, apeluri nationale/internationale, catre retele fixe/mobile, apeluri in roaming.
"De asemenea, prin evidentierea intr-o maniera clara si detaliata a modalitatii de tarifare (...), utilizatorii finali isi vor putea ajusta modul de utilizare a serviciilor de comunicatii electronice sau categoriile de servicii utilizate la nevoile lor reale, actionand astfel in mod informat si responsabil", se mai arata in expunerea de motive a proiectului de decizie a ANC.
Spre exemplu, in cazul apelurilor, informatiile vor viza precizarea numarului apelat/apelant, a momentului si duratei apelurilor, precum si a tarifului unitar si total pentru fiecare convorbire efectuata.
„Din cauza complexitatii pachetelor si schemelor de tarife, multi utilizatori din Romania nu pot aprecia corect cat platesc pentru serviciile de telefonie. Utilizatorii resimt efecte negative chiar si atunci cand au o multitudine de informatii in esenta corecte, dar abundenta si lipsa lor de claritate face ca ele sa nu poata fi comparate si evaluate corect", a declarat presedintele ANC, Liviu Nistoran.
"Prin aceasta decizie, dorim sa ne asiguram ca utilizatorii finali iau decizii informate in momentul achizitionarii serviciilor de comunicatii. Intr-o piata concurentiala, un utilizator informat este mai puternic in relatia sa cu furnizorul”, a adaugat Nistoran.
Procedura de solutionare a reclamatiilor
Furnizorii de telefonie vor mai avea obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor si de a le inmana la semnarea contractului o Procedura de solutionare a reclamatiilor si, de asemenea, vor prezenta drepturile de informare ale utilizatorilor finali pe site-urile proprii si prin afise expuse la toate punctele de lucru proprii sau din retelele de distributie ale partenerilor.
Proiectul de Decizie a ANC poate fi vizualizat aici.
Comentarii articol (7)