...cu certitudine, nu este vorba de ziua de 15 noiembrie. Nici de cea de 16, si nici de 25 decembrie, 4 iulie sau 23 august. Ziua aceasta a fost scoasa din contemporaneitate pentru ca, fie ca o ignoram sau nu, limita de viteza ne este impusa.
Conform unui studiu al Politiei Romane, o treime din soferi incalca cu buna stiinta limita de viteza, iar 60% dintre soferii care au fost implicati in accidente de circulatie cauzate de viteza prea mari, nu regreta nicio secunda ca au calcat prea mult acceleratia, incalcand legislatia.
Dincolo de nonsalanta si de tragedie
Oricate campanii de prevenire s-ar desfasura si oricat de drastice ar fi masurile legislative luate de autoritati, la nivel national, dar si la nivelul Uniunii Europene, punctul de vedere este unanim: o pereche de umeri ridicati, „doamne fereste” si un „se mai intampla”. Obiectii? Nu. Bineinteles ca se mai intampla, dar se intampla din ce in ce mai des. Astfel ca, nu exista zi in care ziarele sa nu titreze „accident tragic in locul x”. Doar in Bucuresti au avut loc peste 16.000 de accidente in primele luni ale anului.
Pe langa indiferenta sau speranta ca nu ti se va intampla tocmai tie asa ceva, pentru ca tu esti constient ca exista un cuvant cheie in ecuatie, si anume, prudenta, gandeste-te si la faptul ca, te vei afla in trafic, pe un bulevard sau pe o autostrada, langa un detinator de permis de conducere dornic de a testa performantele autovehiculului sau.
Povesti cu viteza de reactie
In rubrica sa din
Timesonline, Profesorul Gary Slapper prezinta cazurile unor persoane care au exagerat calcand pedala de acceleratie.
In 1896, pentru prima data in istorie, o persoana a fost condamnata pentru depasirea limitei de viteza legala. Walter Arnold avea 12.8 km/h pe un drum din Kent, Anglia. 3 ani mai tarziu, si in SUA a fost tras la raspundere primul sofer care a depasit limita de viteza. Ironia face ca politistul care l-a arestat sa se afle pe bicicleta. Din pacate, multi le-au urmat exemplul.
In urma cu 2 ani, un vitezoman englez a fost condamnat la inchisoare pentru ca a distrus proba incriminatorie. Fiind constient ca avea viteza mare, barbatul s-a gandit sa arunce in aer camera de filmat montata pe sosea. Insa, nu a luat in considerare faptul ca, din cauza zgomotului, camera i-a imortalizat numarul masinii.
Christina Downs, din SUA, a fost prinsa cu peste 70 km/h intr-o zona in care viteza legala era de doar 40 km/h. Nimic neobisnuit pana acum. Insa, politistul a declarat in timpul procesului ca, dupa ce i-a dat acesteia amenda pentru depasirea limitei de viteza, aceasta a pornit din nou cu viteza, astfel incat, a fost nevoit sa o urmareasca si sa o oblige sa opreasca a doua oara.
In fata judecatorului, Downs s-a aparat punand la indoiala toti factorii care ar putea sa o scape de pedeapsa: experienta reprezentantului politiei, pregatirea lui, programul de lucru, tehnica de utilizare a radarului, traficul, starea vremii sau cunostintele de baza ale politistului privind fizica. Ba mai mult: inculpata a mers pana atat de departe incat a obiectat si la unele remarci ale judecatorului, fiind nevoita sa plateasca o amenda de 100$. Fiind gasita vinovata, Downs a facut apel, motivand ca politia locala nu a prezentat documente tehnice din care sa reiasa depasirea vitezei legale. Curtea, insa, a considerat din nou vinovatia femeii, oricate eforturi ar fi depus aceasta astfel incat sa nu plateasca pentru pedeapsa comisa.
O femeie din Marea Britanie nu a scapat de pedeapsa pentru depasirea vitezei regulamentare, chiar daca sotul ei, cercetator la o universitate de prestigiu, a incercat sa demonstreze prin intermediul fizicii ca femeia nu avea cum sa aiba viteza mare in locul in care radarul a surprins-o.
Limita de viteza, drept si obligatie
Astfel de lucruri se intampla continuu, in orice punct al lumii ne-am afla, implicit in tara noastra. Oricum, este cunoscut faptul ca, in Romania, depasirea limitei de viteza legala este cauza principala a accidentelor. Asadar, fie ca este vorba de inconstienta sau de „ceasuri rele”, soferii care abuzeaza de pedala de acceleratie, incalca si dreptul la viata al celorlalti, pe langa obligatia pe care o au de a respecta prevederile Codului rutier.
In primul semestru al anului 2008, numarul persoanelor care si-au pierdut viata in accidente rutiere cauzate de viteza excesiva, este cu 14, 3% mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut. De altfel, Romania este una dintre tarile europene in care au loc cele mai multe accidente rutiere.
*
Poate ca, intr-un viitor indepartat, datorita evolutiei tehnologiei, omul nu va mai fi zeul suprem al volanului, iar autovehiculele vor avea capacitatea de a decide singure cu ce viteza sa circule pe strazi, astfel incat lumea, lumea sa fie lipsita de tragediile rutiere. Poate ca doar atunci, cand nu omul va controla viteza automobilului sau, limita de viteza nu va mai exista...
Comentarii articol (37)