Ordinul Ministerului Economiei si Finantelor nr. 3384/2008 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor reprezentand impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul de stat, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 782 din 24.11.2008.
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 117 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul economiei si finantelor emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Procedura de restituire a sumelor reprezentand impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul de stat, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aproba modelul formularului "Instiintare de restituire a sumelor reprezentand impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal", prezentat in anexa la procedura de restituire prevazuta la art. 1.
Art. 3. - Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala trezorerie si contabilitate publica, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, directiile generale ale finantelor publice judetene si organele fiscale subordonate vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul economiei si finantelor,
Catalin Doica,
secretar de stat
Bucuresti, 17 noiembrie 2008.
Nr. 3.384.
ANEXÃ
PROCEDURA
de restituire a sumelor reprezentand impozit pe veniturile din
transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal,
virate la bugetul de stat
1. Restituirea impozitului pe venitul realizat din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, datorat in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, retinut de biroul notarial si virat la bugetul de stat, aferent unor tranzactii desfiintate ulterior achitarii impozitului, se face la cererea contribuabilului de catre organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul acesta, respectiv de catre organul fiscal competent in administrarea contribuabililor nerezidenti, denumit in continuare organ fiscal competent.
2. Restituirea de catre organul fiscal competent a impozitului pe venitul realizat din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal se face prin raportare la cotele de distribuire cuvenite bugetului de stat, stabilite de dispozitiile legale in vigoare la momentul retinerii acestuia de catre biroul notarial.
3. Cererea de restituire se depune in cadrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, respectiv in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
4. Cererea de restituire trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele contribuabilului persoana fizica;
b) codul numeric personal, pentru cetatenii romani, sau numarul de identificare fiscala, pentru cetatenii straini;
c) domiciliul contribuabilului persoana fizica;
d) suma si natura creantei solicitate la restituire;
e) contul bancar in care urmeaza a se vira suma de restituit si codul IBAN aferent acestuia sau mentiunea ca aceasta va fi restituita in numerar, dupa caz;
f) datele de identificare ale biroului notarial care a calculat si a retinut impozitul in cauza, respectiv denumirea biroului notarial, codul de identificare fiscala si sediul.
5. La cererea de restituire contribuabilul va anexa:
a) copia legalizata a actului de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile. Pe copia acestui inscris biroul notarial care a autentificat actul de transfer al dreptului de proprietate va face o mentiune cu privire la cuantumul impozitului calculat si retinut, cu precizarea numarului si a datei ordinului de plata pentru Trezoreria Statului prin care acesta a fost virat la buget;
b) copia legalizata a actului de desfiintare cu efect retroactiv a actului de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile.
6. Cererea de restituire impreuna cu documentele prevazute la pct. 5 se depun la registratura organului fiscal competent, de unde se repartizeaza compartimentului cu atributii de compensare/restituire, urmand ca aceasta sa fie solutionata in termen de 45 de zile de la data inregistrarii.
7. Dupa primirea cererii de restituire, compartimentul cu atributii de compensare/restituire, denumit in continuare compartiment de specialitate, va efectua verificarea acesteia si a documentatiei anexate.
8. In situatia in care compartimentul de specialitate considera ca mai are nevoie de anumite documente relevante pentru solutionarea cererii, va solicita in scris contribuabilului, sub semnatura conducatorului organului fiscal competent, prezentarea acestora.
9. Termenul de 45 de zile prevazut pentru solutionarea cererilor de restituire se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informatii suplimentare relevante pentru solutionarea cererii si data inregistrarii la registratura organului fiscal competent a documentatiei in completare.
10. Cererea de restituire impreuna cu documentatia prevazuta la pct. 5 vor fi transmise, in copie, in vederea avizarii, compartimentului juridic competent. Compartimentul juridic va comunica avizul sau de legalitate in termen de 10 zile.
11. Dupa comunicarea avizului, compartimentul de specialitate va verifica situatia obligatiilor fiscale inregistrate de contribuabil, pe baza datelor din evidenta pe platitori.
12. In situatia in care se constata existenta unor obligatii fiscale restante, suma solicitata se va restitui contribuabilului numai dupa efectuarea compensarii cu obligatiile sale fiscale restante, in conformitate cu prevederile art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu dispozitiile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal.
13. In vederea efectuarii restituirii in numerar sau in contul indicat de contribuabil prin cererea de restituire, organul fiscal competent va transmite unitatii Trezoreriei Statului, cu cel putin 7 zile lucratoare inaintea implinirii termenului legal de solutionare a cererii de restituire, nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau nota privind restituirea/rambursarea unor sume.
14. Unitatea Trezoreriei Statului a organului fiscal competent va efectua restituirea sumei solicitate ori a celei ramase de restituit dupa efectuarea operatiunii de compensare, din contul de venituri al bugetului de stat 20.03.01.18 "Venituri ale bugetului de stat - impozit pe venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal", care se codifica cu codul numeric personal al contribuabilului.
15. Restituirea se efectueaza in contul bancar indicat de contribuabil prin cererea sa ori in numerar, dupa caz.
16. In cazul in care restituirea se efectueaza in cont bancar, dupa efectuarea compensarii si/sau a restituirii, dupa caz, unitatea Trezoreriei Statului pastreaza un exemplar al notei de compensare si/sau al notei de restituire/rambursare si le transmite pe celelalte doua organului fiscal competent, in termen de 3 zile de la efectuarea operatiunilor, in vederea inregistrarii acestora in evidenta analitica pe platitori - persoane fizice.
17. In termen de 7 zile de la primirea celor doua exemplare ale notei de compensare si/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, organul fiscal competent va comunica contribuabilului un exemplar al acestora si va pastra la dosarul fiscal celalalt exemplar.
18. In cazul in care restituirea se efectueaza in numerar la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, organul fiscal competent va emite in 3 exemplare Instiintarea de restituire a sumelor reprezentand impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, al carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura, pe care le va transmite unitatii Trezoreriei Statului impreuna cu documentele prevazute la pct. 13.
19. Programarea pe zile a contribuabililor in cazul carora restituirea se face in numerar se va efectua de catre unitatea Trezoreriei Statului, cu incadrarea in termenul legal de solutionare. Data la care a fost programat contribuabilul in vederea ridicarii in numerar a sumei va fi inscrisa de catre unitatea Trezoreriei Statului in instiintarea de restituire.
20. Unitatea Trezoreriei Statului va transmite organului fiscal competent, in ziua imediat urmatoare avizarii acestora, doua exemplare ale instiintarii de restituire si/sau ale notei de compensare, dupa caz.
21. Compartimentul de specialitate va transmite contribuabilului un exemplar al instiintarii de restituire si/sau al notei de compensare, dupa caz, cel tarziu in ziua imediat urmatoare primirii acestor documente de la unitatea Trezoreriei Statului.
22. In situatia in care contribuabilul nu se prezinta la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului la data stabilita, unitatea Trezoreriei Statului va efectua reprogramarea contribuabilului la o data ulterioara, in baza solicitarii exprimate in scris a acestuia.
23. In ziua urmatoare datei la care a fost efectuata restituirea sumei in numerar, unitatea Trezoreriei Statului va transmite organului fiscal competent doua exemplare ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume.
24. Dupa primirea de la unitatea Trezoreriei Statului a celor doua exemplare ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, organul fiscal va inregistra operatiunea in evidenta analitica pe platitori - persoane fizice, va pastra la dosarul fiscal un exemplar al acesteia si il va transmite pe celalalt contribuabilului, in cel mai scurt termen.
____________
Nota Avocatnet.ro:
- Anexa Procedurii v-o prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)