Proiectul completeaza prevederile substantiale si procesuale privind pedepsele din noile Coduri penal si de procedura penala.
In primul titlu al proiectului de lege, pe langa normele fundamentale in materia executarii pedepselor, a fost adaugata o noua norma cu valoare de principiu, potrivit careia exercitarea de catre persoanele private de libertate a tuturor drepturilor civile si politice cu exceptia celor care au fost interzise prin hotararea de condamnare sau a celor a caror neexercitare sau exercitare restransa rezulta inerent din privarea de libertate ori din ratiuni de mentinere a sigurantei locurilor de detinere.
Proiectul distinge clar intre competentele judecatorului delegat cu executarea hotararilor judecatoresti – ce va avea competente legate exclusiv de punerea in executare a tuturor hotararilor de condamnare si a masurilor neprivative de libertate, respectiv a masurilor educative neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, si judecatorul de supraveghere a libertatii, care, desfasurandu-si activitatea in penitenciare, centre de retinere si arestare preventiva, centre de arestare preventiva, centre educative si de detentie, ori la instanta de judecata, are ca principala atributie supravegherea, prin controlul permanent si atitudine pro-activa, a modului in care se executa privarea de libertate, fie in penitenciare fie in alte locuri de retinere sau de arestare preventiva.
In domeniul executarii pedepsei amenzii, proiectul reflecta, prin prevederile continute, noua optica din noul Cod penal.
Institutia judecatorului de supraveghere a privarii de libertate vizeaza, in acord cu optiunea legiuitorului roman, controlul eficient al modului in care persoanele, minore sau majore, sunt private, potrivit legii, de libertatea lor, indiferent de spatiul de detinere: penitenciare, centre de retinere si arestare preventiva, centre de arestare preventiva, centre educative, centre de detentie pentru minori. Proiectul opereaza o distinctie clara intre activitatea de verificare a modului si conditiilor in care se executa pedepsele si masurile privative de libertate si activitatea judiciara a judecatorului de supraveghere a privarii de libertate. In exercitarea atributiilor sale judiciare, judecatorul de supraveghere a privarii de libertate solutioneaza contestatiile formulate de persoanele detinute, retinute, arestate preventiv, internate intr-un centru educativ sau de detentie cu privire la modul de exercitare a drepturilor prevazute in lege, cu privire la stabilirea si schimbarea regimului de executare si cu privire la masurile sanctionatorii aplicate. Solutionarea acestor contestatii se face in cadrul unor sedinte de judecata ce se desfasoara saptamanal la sediul judecatoriei.
Noutatea pe care o aduce proiectul in ce priveste executarea masurilor de supraveghere si a obligatiilor dispuse de instanta potrivit Codului penal, o constituie prevederile potrivit carora serviciile de probatiune pot incredinta executarea masurilor de supraveghere si obligatiilor prevazute in Codul penal in cadrul organizatiilor neguvernamentale de profil.
- In privinta organizarii executarii pedepselor privative de libertate proiectul aduce ca element de noutate posibilitatea construirii de penitenciare sau de obiective in cadrul penitenciarelor, prin parteneriat public-privat, in ideea incurajarii investitiilor si atragerii de fonduri.
Un alt element de noutate il reprezinta stabilirea regimului de executare a pedepsei pe baza unor criterii complexe si in cadrul unei proceduri detaliate, tinandu-se cont atat de pedeapsa aplicata cat si de persoana condamnata. Cat despre schimbarea regimului de executare, proiectul impune o noua abordare, in sensul incurajarii si implementarii procesului de resocializare a persoanelor condamnate.
Din punct de vedere al reglementarii situatiei persoanelor pentru care se decide transferul si fata de care exista in derulare diverse proceduri judiciare, proiectul prevede ca, in cazul in care se decide transferarea persoanei aflate in executarea unei pedepse intr-un alt penitenciar sau intr-un centru de retinere si arestare preventiva sau de arestare preventiva, solutionarea contestatiilor formulate de persoana transferata pana la data cererii de transfer se face, de urgenta, de catre judecatorul de supraveghere a privarii de libertate de la penitenciarul de la care s-a dispus transferul, inainte de realizarea efectiva a transferului. Proiectul, in ansamblu, impune o viziune unitara asupra institutiei liberarii conditionate, in sensul ca sunt avute in vedere pentru schimbarea regimului de executare intr-unul mai usor aceleasi criterii ca cele luate in considerare la liberarea conditionata.
In ceea ce priveste executarea masurilor educative privative de libertate, proiectul prevede infiintarea de centre educative si centre de detentie, ca institutii specializate in recuperarea minorilor condamnati, unde acestia urmeaza un program de pregatire scolara si formare profesionala potrivit aptitudinilor lor precum si programe de reintegrare sociala, proiectul reflectand noua abordare din dreptul substantial potrivit careia pentru minorii care savarsesc infractiuni masurile educative sunt cele ce trebuie aplicate si nu pedepse.
In materia sanctiunilor disciplinare, proiectul se indeparteaza in totalitate de actualele prevederi, si anume Decretul nr.545/1972 care prevedea sanctiuni disciplinare precum izolarea de colectiv pe o perioada de pana la 10 zile sau separarea in sectii cu regim restrictiv pe o perioada de cel mult 3 luni si promoveaza alte tipuri de sanctiuni, care exclud, insa, izolarea minorului de colectivitate.
Proiectul de lege a fost elaborat in cadrul Ministerului Justitiei si a fost transmis, intr-o prima versiune, la data de 30.05.2008, spre consultare prealabila curtilor de apel, Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Ministerului Internelor si Reformei Administrative, Consiliului Superior al Magistraturii, Administratiei Nationale a Penitenciarelor si barourilor.
De asemenea, a fost discutat in cadrul a trei intalniri cu judecatorii delegati pentru executarea pedepselor organizate de catre APADOR-CH.
In aceeasi ordine de idei, proiectul a fost discutat si in intalniri cu reprezentantii Administratiei Nationale a Penitenciarelor fiind supus, totodata, dezbaterilor publice prin afisare pe site-ul institutiei incepand cu data de 11 iulie 2008.
Discutii pe marginea acestuia au avut loc si in cadrul Comisiei de dialog social, iar modificari au mai fost operate si ca urmare a procedurii de avizare, printre institutiile avizatoare numarandu-se Ministerul Internelor si Reformei Administrative, Ministerul Sanatatii, Consiliul Superior al Magistraturii.
Comentarii articol (0)