Conform art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesionala a functionarilor publici[1] , participarea la programele de formare profesionala a functionarilor publici se finanteaza, dupa caz, din bugetul autoritatii sau institutiei publice, din sumele special prevazute in acest scop, sau din alte surse, de regula, dupa cum urmeaza:
a) pentru programele de formare urmate la initiativa ori in interesul autoritatii sau al institutiei publice in domeniile care se regasesc in fisa postului, care au fost identificate ca necesare la evaluarea performantelor profesionale individuale si se regasesc in planul anual de perfectionare elaborat si aprobat in conditiile legii, precum si pentru cele rezultate din nevoia de instruire ca urmare a intrarii in vigoare a unor modificari ale cadrului normativ sau institutional, finantarea se asigura integral din bugetul autoritatii sau al institutiei publice;
b) pentru fiecare dintre programele de formare urmate la initiativa functionarului public, cu acordul conducatorului autoritatii sau al institutiei publice, in domenii care se regasesc in fisa postului, dar care nu au fost identificate ca necesare la evaluarea performantelor profesionale individuale si nici nu se regasesc in planul anual de perfectionare elaborat si aprobat in conditiile legii, finantarea se asigura din bugetul institutiei, in limita fondurilor disponibile. In functie de resursele financiare disponibile si de gradul in care programul de formare este in interesul autoritatii sau al institutiei publice, functionarului public i se poate solicita suportarea unei parti de pana la 50% din taxa de participare;
c) pentru programele de formare urmate la initiativa functionarului public, cu acordul conducatorului autoritatii sau institutiei publice, in alte domenii decat cele care se regasesc in fisa postului si cele identificate ca necesare la evaluarea performantelor profesionale individuale si care nici nu se regasesc in planul anual de perfectionare elaborat si aprobat in conditiile legii, finantarea se asigura integral de catre functionarul public participant.
Din aceste prevederi, rezulta ca:
a) pentru fiecare functionar public trebuie identificate toate domeniile din fisa postului si din eventualele modificari relevante ale acesteia, care pot face obiectul programelor de formare profesionala, tinandu-se cont de modificarile legislative in domeniile de competenta;
b) in urma evaluarii performantelor profesionale trebuie alese si cuprinse in planul anual de perfectionare profesionala, pentru fiecare functionar public, dintre domeniile de mai sus doar acelea care trebuie sa fie vizate de programele de formare profesionala;
c) in functie de alegerea de mai sus trebuie stabilite in planul mentionat tipurile de programe de formare profesionala necesare a fi urmate de fiecare functionar public - pe domenii - si nu prin individualizarea programelor dupa denumire, furnizor de formare etc.;
d) se admite participarea la alte tipuri de programe de formare profesionala decat cele stabilite asa cum am aratat ca urmare a intrarii in vigoare a unor modificari ale cadrului normativ sau institutional dupa aprobarea planului de formare profesionala;
e) pentru toate programele de formare profesionala care respecta conditiile mentionate, finantarea este asigurata integral din bugetul autoritatii sau institutiei publice;
f) in subsidiar, in functie de resursele financiare disponibile, din bugetul autoritatii sau institutiei publice se pot finanta in limita a 50% taxele de participare la alte programe de formare profesionala urmate la initiativa functionarului public justificat, cu acordul conducatorului autoritatii sau institutiei publice.
Potrivit art. 14 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1066/2008, participarea la programele de formare urmate la initiativa functionarului public, cu acordul conducatorului autoritatii sau institutiei publice, se aproba pe baza cererii justificate a functionarului public, cu evidentierea modului in care acesta considera ca ii va imbunatati activitatea profesionala dezvoltarea de abilitati si competente in domeniul din fisa postului in care doreste sa se formeze.
In scopul aplicarii prevederilor legale cu privire la formarea profesionala, conform art. 15 din acelasi act normativ, conducatorii autoritatilor si institutiilor publice desemneaza unul sau mai multi functionari publici, de regula din cadrul compartimentului specializat responsabil cu organizarea si realizarea gestiunii curente a resurselor umane si functiilor publice care exercita, in baza unui act administrativ ori a unui act aditional avand ca obiect completarea fisei postului, urmatoarele atributii:
a) raspund de elaborarea planului anual de perfectionare profesionala, precum si a oricaror altor masuri privind perfectionarea profesionala a functionarilor publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice, precum si, daca este cazul, din cadrul autoritatilor si institutiilor publice subordonate, le supun aprobarii conducatorului autoritatii sau institutiei publice si asigura transmiterea acestora catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici sau, dupa caz, catre ordonatorul principal de credite, conform legii;
b) asigura consultanta si asistenta functionarilor publici de conducere din cadrul autoritatii sau institutiei publice in stabilirea masurilor privind formarea profesionala a functionarilor publici din subordine;
c) monitorizeaza aplicarea masurilor privind formarea profesionala a functionarilor publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice si intocmesc trimestrial un raport privind stadiul realizarii masurilor planificate;
d) intocmesc raportul anual privind formarea profesionala a functionarilor publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice.
Potrivit art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 1066/2008, pe baza documentelor mentionate, functionarii publici de conducere elaboreaza un raport privind necesarul de formare profesionala a personalului din subordine, cu evidentierea domeniilor considerate prioritare, precum si a criteriilor ce stau la baza identificarii prioritatilor.
Functionarii publici de executie mentionati anterior au obligatia sa centralizeze rapoartele si sa elaboreze proiectul planul de masuri privind pregatirea profesionala a functionarilor publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice si sa il inainteze conducerii acesteia, impreuna cu proiectul planului anual de perfectionare profesionala a functionarilor publici pentru perioada urmatoare si fondurile necesar a fi alocate de la bugetul autoritatii sau institutiei publice in acest scop.
In functie de resursele disponibil a fi alocate in scopul formarii profesionale a functionarilor publici, in urma consultarilor efectuate cu sindicatele reprezentative ale functionarilor publici sau cu reprezentantii functionarilor publici cu privire la perfectionarea profesionala (obiect al acordului colectiv) si cu comisiile paritare, conducerea autoritatii sau institutiei publice aproba masurile privind pregatirea profesionala a functionarilor publici, planul anual de perfectionare profesionala si fondurile alocate de la bugetul autoritatii sau al institutiei publice in scopul instruirii functionarilor publici pe baza carora se aproba participarea la programele de formare. Documentele mentionate sunt transmise Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, centralizat si pentru autoritatile si institutiile publice din subordinea ordonatorului principal de credite sau finantate prin bugetul acestuia, pana la data de 31 martie a fiecarui an. Agentia, la randul ei, centralizeaza datele transmise de ordonatorii principali de credite si elaboreaza raportul anual privind formarea profesionala a functionarilor publici, care cuprinde domeniile prioritare de formare profesionala a functionarilor publici pe plan national. Acesta este adus la cunostinta publicului inclusiv prin publicare pe site-ul propriu. In limita fondurilor disponibile, in luna august a fiecarui an, documentele mentionate mai sus pot fi actualizate, cu justificarea modificarilor efectuate si precizarea, in cazul in care este prevazuta o crestere a sumelor alocate, a surselor de finantare
2.
In conformitate cu art. 21 din Hotararea Guvernului nr. 1066/2008, la incheierea exercitiului bugetar, autoritatile si institutiile publice intocmesc raportul anual privind formarea profesionala a functionarilor publici (care face parte integranta din raportul de activitate al autoritatilor si institutiilor publice), cu evidentierea urmatoarelor elemente:
a) numarul functionarilor publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice care au participat la programe de formare, conform planificarii, pe categorii de functionari publici;
b) tipurile de formare profesionala de care au beneficiat functionarii publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice;
c) furnizorii de programe de formare profesionala si modalitatea de realizare a formarii profesionale;
d) gradul de corelare dintre planificarea aprobata, masurile efectiv implementate si rezultatele obtinute;
e) actualizarile efectuate;
f) propuneri de imbunatatire a sistemului de formare profesionala a functionarilor publici, daca este cazul.
Datele referitoare la gradul de corelare dintre planificarea aprobata, masurile efectiv implementate si rezultatele obtinute, precum si propunerile de imbunatatire a sistemului de formare profesionala a functionarilor publici, se transmit Agentiei Nationale a Functionarilor Publici concomitent cu masurile privind pregatirea profesionala a functionarilor publici, planul anual de perfectionare profesionala si fondurile alocate de la bugetul institutiei in scopul instruirii personalului propriu pentru anul urmator.
Mentionam ca finantarea integrala sau partiala a programelor de formare profesionala pentru functionarii publici din bugetul autoritatii sau al institutiei publice este una din cele trei condiitii ce se cer a fi indeplinite cumulativ pentru valabilitatea angajamentului scris ce poate sta la baza recuperarii cheltuielilor de formare profesionala
3 .
_________
NOTE:
1Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 665 din 24.09.2008.
2A se vedea art. 17, art. 18, art. 19, art. 20 din Hotararea Guvernului nr. 1066/2008 si art. 72 alin. (1) lit. d) si art. 74 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007).
3A se vedea pentru detalii I. Popescu, A. Cioriciu Stefanescu, Formare profesionala - Obligatiile salariatului versus obligatiile functionarului public, pe www.Avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)