Guvernul a modificat, prin ordonanta de urgenta nr. 228/2008, mai multe acte normative in vederea facilitarii modalitatilor prin care pot fi expropriate terenurile care fac obiectul constructiilor de autostrazi, a obiectivele de lucrari publice de interes national.
OUG nr. 228/2008 a fost
publicata luni, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 3. Actul normativ completeaza Ordonanta Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii cu unele dispozitii procedurale cu privire la contestatiile referitoare la procedurile de atribuire de lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national.
Ordonanta de urgenta prevede o derogare in ceea ce priveste solutionarea contestatiilor referitoare la procedurile de atribuire de lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national, astfel acestea nu mai sunt de competenta Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), urmand numai calea contenciosului administrativ.
Astfel, cererile de chemare in judecata sunt acum de competenta Curtii de Apel Bucuresti si se judeca de urgenta si cu precadere, cu citarea partilor.
Daca sunt motive intemeiate, pentru care partile nu sunt in masura sa iti prezinte apararile in mod complet, instanta va putea, in mod exceptional, sa acorde un singur termen in cunostinta de cel mult 5 zile, pentru aceste motive. De asemenea, instanta este obligata sa pronunte hotararea in termen de 3 zile de la inchiderea dezbaterilor si sa comunice partilor hotararea in termen de cel mult 5 zile de la pronuntare.
Ordonanta de urgenta adoptata modifica si unele prevederi ale Legii nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. In consecinta, pentru lucrarile aferente infrastructurii de transport rutier de interes national, autorizarea executarii lucrarilor de constructii se face de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin directia de specialitate, cu respectarea prevederilor legii privind unele masuri si ale normelor metodologice de aplicare ale Legii nr.198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de autostrazi si drumuri nationale.
Legea nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii prevedea ca pentru lucrarile aferente infrastructurii de transport rutier de interes national, autorizatia de construire se elibereaza de catre presedintii consiliilor judetene respective, in baza avizului coordonator emis de Ministerul Transporturilor.
De asemenea, legea prevedea ca autorizarea constructiilor cu caracter militar se face in conditiile stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului impreuna cu ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale interesate si ca publicul are dreptul sa participe efectiv si din timp la procedura de autorizare a executarii lucrarilor de constructii, sa se documenteze si sa transmita comentarii si opinii autoritatilor administratiei publice locale competente, inaintea luarii unei decizii asupra cererii pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii aferente investitiei pentru care autoritatea competenta pentru protectia mediului a stabilit necesitatea evaluarii efectelor acesteia asupra mediului.
Scutiri de taxe pentru proprietari si investitori
Actul normativ aprobat de Guvern mai hotaraste modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.214/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, astfel incat se abroga prevederea conform careia investitorii sau proprietarii vor vira lunar catre Inspectoratul de Stat in Constructii - I.S.C. o suma echivalenta cu o cota de 0,3% din cheltuielile pentru executarea constructiilor si a lucrarilor, urmand a se aplica art.3 alin 10 din legea 198/2004, astfel cum a fost modificata prin Legea nr.184/2008 care scuteste de toate aceste taxe.
Raport de evaluare, pe baza expertizei notarilor publici
Ordonanta de urgenta adoptata in sedinta de Guvern mai modifica si unele prevederi ale Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local. Noul act normativ introduce o clauza conform careia intocmirea Raportului de evaluare va avea in vedere expertiza intocmita de camera notarilor publici, prevazuta de art. 77 din Codul Fiscal.
Astfel, conform art. 4 alin 1, dupa aprobarea studiului de prefezabilitate respectiv studiului de fezabilitate, amplasamentul lucrarii se aduce la cunostinta publica prin afisarea la sediul consiliului local respectiv, prin afisare pe pagina proprie de internet a expropriatorului si va fi comunicat Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara in vederea notarii intentiei de expropriere a imobilelor situate pe coridorul de expropriere.
Amplasamentul va fi materializat prin bornarea tuturor punctelor de coordonate care il definesc pe acesta.
Autoritatile administratiei publice locale vor include coordonatele coridorului de expropriere in planurile urbanistice generale ale localitatilor.
De asemenea, ordonanta de urgenta prevede ca pe langa lucrarile de utilitate publica privind drumurile care fac obiectul prezentei legi, nici procedura de expropriere nu poate fi suspendata sau sistata la cererea vreunei persoane care invoca existenta unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
Noul act normativ precizeaza expres competenta de solutionare a contestatiilor formulate cu privire la cuantumul despagubirii si anume instantele de drept comun. De asemenea, creeaza temeiul legal pentru avansarea cheltuielilor aferente realizarii rapoartelor de evaluare judiciara in cadrul litigiilor aferente contestatiilor cu privire la cuantumul despagubirilor.
Comentarii articol (0)