Norma Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2009 privind completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 pentru modificarea si completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind comertul facut de institutiile de credit cu cecuri a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 30 din 15.01.2009.
Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si ale art. 405 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007,
in temeiul art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului si al art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca Nationala a Romaniei emite prezenta norma.
Art. I. - Norma Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 pentru modificarea si completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind comertul facut de institutiile de credit cu cecuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 7 iulie 2008, cu modificarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul I, punctul 30, la punctul 166
2 se introduc trei noi alineate cu urmatorul cuprins:
"Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia ca la receptionarea cecurilor sa stabileasca starea instrumentelor, in raport cu cerintele specifice aplicarii procedurii de trunchiere.
In situatia in care la receptionarea cecurilor se constata ca acestea prezinta motive pentru a fi refuzate tehnic in procedura de prelucrare electronica, respectiv alterari, indoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta vizibilitatea mentiunilor aflate pe aceste instrumente, institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor trebuie sa consemneze starea instrumentelor pe baza unui document semnat de catre acestea si clientii beneficiari ai sumelor inscrise pe respectivele cecuri si sa informeze clientii cu privire la modalitatile alternative de procesare si costurile aferente acestora, precum si cu privire la eventuala pierdere a dreptului de protest si de regres, in cazul in care acestia aleg o modalitate alternativa de procesare.
In situatia in care data receptionarii cecului este foarte apropiata de data-limita de prezentare la plata si, astfel, prin parcurgerea circuitului de compensare/decontare s-ar depasi termenul in care beneficiarul ar putea sa dreseze protestul si regresul ca urmare a unui eventual refuz la plata din partea platitorului, la momentul receptionarii instrumentului institutia de credit a beneficiarului trebuie sa obtina acceptul clientului beneficiar privind transmiterea spre plata a respectivului instrument."
2. La articolul I, punctul 30, la punctul 166
9 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"In cazul cecurilor receptionate care indeplinesc conditiile specifice aplicarii procedurii de trunchiere, institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia sa aplice trunchierea instrumentelor respective, institutiile de credit platitoare fiind singurele in masura sa refuze plata cambiilor exclusiv din motivele tehnice prevazute la pct. 166
2 alin. 3, refuzul trebuind sa fie confirmat de operatorul sistemului electronic de plati."
3. La articolul III, dupa punctul 2 se introduc patru noi puncte, punctele 2
1-2
4, cu urmatorul cuprins:
"2
1. Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligatia sa transmita spre plata cecurile receptionate de la clientii lor pana cel tarziu in ziua bancara urmatoare datei receptionarii respectivelor cecuri.
2
2. Institutiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor sumelor inscrise pe cecuri au obligatia sa crediteze conturile clientilor lor cu sumele incasate in aceeasi zi bancara in care le-au fost creditate conturile sau, in cazul in care cecurile au fost refuzate la plata, sa comunice in acelasi termen clientilor lor acest fapt, inclusiv motivele de refuz.
2
3. Pana la inchiderea casei de compensare pe suport hartie, situata in municipiul Bucuresti, operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hartie si al casei de compensare automata are obligatia sa raporteze saptamanal Bancii Nationale a Romaniei - Directia reglementare si autorizare, in termen de doua zile lucratoare de la incheierea saptamanii pentru care se raporteaza, situatia privind numarul cecurilor procesate in saptamana respectiva prin casa de compensatie pe suport hartie, cu indicarea numarului de cecuri emise in baza Normei tehnice nr. 4/2008 privind cecul, individual pentru fiecare institutie de credit beneficiara.
In situatia in care din raportarile transmise de operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hartie si al casei de compensare automata se constata cazuri de recurgere repetata la procesarea unor instrumente in formatul prevazut de Norma tehnica nr. 4/2008 privind cecul prin intermediul casei de compensare pe suport hartie, Banca Nationala a Romaniei poate solicita institutiilor de credit in cauza justificarea cauzelor care au condus la optarea pentru aceasta modalitate de procesare.
2
4. Pentru nerespectarea de catre institutiile de credit a prevederilor prezentei norme, Banca Nationala a Romaniei poate sa aplice sanctiunile prevazute la art. 408 titlul VI cap. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007."
Art. II. - La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga orice alte dispozitii contrare.
Presedintele Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu
Bucuresti, 5 ianuarie 2009.
Nr. 1.
Comentarii articol (0)