Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei (MDRL) propune, printr-un proiect de ordonanta de urgenta, un nou mecanism de implementare a programelor si proiectelor individuale de izolare termica in vederea cresterii perfomantei energetice pentru incalzire la blocurile de locuinte.
Potrivit MDRL, noile reglementari vor conduce la realizarea unor economii semnificative de energie pentru incalzirea in sezonul rece, la reducerea cheltuielilor cu incalzirea locuintelor pe perioada de iarna, respectiv la reducerea costurilor cu climatizarea pe perioada de canicula.
Concret, modificarile propuse vizeaza, in principal, reducerea perioadei de implementare a proiectelor de izolare termica a blocurilor de locuinte, sprijinirea financiara a familiilor in dificultate si a asociatiilor de proprietari cu resurse insuficiente, asigurarea unor standarde superioare de calitate a lucrarilor efectuate si utilizarea rationala a fondurilor publice prin realizarea de economii de scara in proiectarea si realizarea lucrarilor specifice de interventie.
Reducerea consumului de caldura sub 100 kWh/mp
MDRL sustine ca obiectivul specific vizat prin acest proiect de act normativ este reducerea consumului anual specific de caldura pentru incalzire in blocurile de locuinte izolate termic la valori sub 100 kWh/mp arie utila.
In prezent, blocurile de locuinte inregistreaza, de regula, un consum specific anual de energie pentru incalzire cuprins intre 180 kWh/mp si 240 kWh/mp.
Potrivit reglementarilor aduse de proiect, finantarea executarii lucrarilor de interventie pentru izolarea termica a blocurilor de locuinte se va asigura astfel:
a) 50% din alocatii de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetul MDRL.
b) 30% din fonduri aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetele locale si/sau din alte surse legal constituite;
c) 20% din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari si/sau din alte surse legal constituite.
Costurile de proiectare a lucrarilor de interventie vor fi suportate integral din bugetele locale.
Autoritatile locale vor putea prelua partial sau integral cheltuielile
Conform proiectului de OUG, autoritatile administratiei publice locale vor putea prelua partial sau integral cheltuielile aferente executarii lucrarilor de interventie corespunzatoare cotei proprietarilor aflati in imposibilitate de a asigura sumele ce le revin sau ale asociatiilor care nu au resurse financiare suficiente.
Intreaga documentatie de proiectare va fi elaborata printr-un singur contract de servicii, atribuit printr-o procedura unica de achizitii publice, pentru pachete de blocuri de locuinte cu caracteristici similare ale anvelopei.
Pentru adoptarea unor solutii tehnice unitare de realizare a lucrarilor specifice de izolare termica a blocurilor de locuinte si scurtarea perioadelor de elaborare a documentatiilor, coordonatorii locali vor putea grupa, in vederea contractarii lucrarilor, blocurile de locuinte in functie de perioade de proiectare/construire, sisteme similare de realizare constructiva a anvelopei, regim de inaltime.
Programul va fi extins la toate blocurile de locuinte construite dupa proiecte elaborate in perioada 1950-1990.
Deficiente ale reglementarilor in vigoare
Potrivit MDRL, in prezent, este prevazut un mecanism de elaborare, fundamentare, aprobare si implementare a programului greoi si birocratic.
Actul normativ in vigoare ce reglementeaza reabilitarea termica a blocurilor de locuinte este OUG nr. 174/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 211/2003.
MDRL considera ca OUG nr. 174/2002 nu impune un consum tinta care urmeaza a se obtine in urma aplicarii masurilor speciale de reabilitare termica, astfel incat, cu costuri diferite chiar pentru cladiri similare situate in aceeasi localitate, au fost elaborate solutii tehnice diferite, iar cresterea performantei energetice a cladirilor nu a fost atinsa.
Prin actul normativ in vigoare se prevede o cota substantiala de participare a asociatilor de proprietari la finantarea lucrarilor de izolare termica, cota pe care, in actuala conjunctura economica, acestea nu o pot asigura.
De asemenea, legislatia in vigoare prevede enuntiativ posibilitatea ca beneficiarii sa primeasca finantare suplimentara din bugetele locale, fara insa a crea cadrul legal de aplicare a unei astfel de prevederi, fapt ce a facut imposibila punerea in practica unor masuri de sprijin pentru familiile in dificultate sau pentru asociatiile cu resurse financiare insuficiente.
Mai mult, MDRL sustine ca aplicarea actualelor prevederi legislative referitoare la reabilitarea termica nu au avut efectele preconizate, reabilitandu-se un numar redus de cladiri si fara a se ajunge la o scadere semnificativa a consumului anual specific de energie.
Concret, pana la sfarsitul anului 2008 fusesera reabilitate termic numai 89 de blocuri de locuinte, cu aproximativ 1900 de apartamente.
_______
Nota Avocatnet.ro:
- Pentru mai multe informatii, puteti consulta proiectul de OUG si expunerea de motive.
Comentarii articol (3)