„Acest proiect de lege cuprinde sase modificari esentiale care aduc un avantaj important in ceea ce priveste accesul populatiei la medicamente”, a declarat Ion Bazac.
Potrivit ministrului de resort, a fost eliminat criteriul demografic pentru infiintarea unitatilor farmaceutice din mediul rural.
In prezent, Legea farmaciei nr. 266/2008 prevedea infiintarea de farmacii comunitare in mediul rural pe criteriul demografic.
Spre exemplu, o farmacie comunitara se poate infiinta la minimum 4.000 de locuitori in localitatile cu peste 4.000 de locuitori si maximum o farmacie in localitatile cu sub 4.000 de locuitori.
Potrivit ministrului, proiectul de act normativ mentine criteriul demografic pentru mediul urban, asa cum s-a convenit intre reprezentantii Comisiei Europene si cei ai Ministerului Sanatatii pe o perioada tranzitorie stipulata in lege, pana la sfarsitul anului 2010.
Noul proiect de lege mai prevede si reducea numarul institutiilor implicate in procedura de autorizare a farmaciilor.
Astfel, au fost eliminate prevederile care presupun implicarea Colegiului Farmacistilor din Romania, atat in inspectii cat si in eliberarea avizului de oportunitate, fapt sesizat de mai multe ori de catre Consiliul Concurentei.
„In proiectul propus de ministerul Sanatatii se creeaza posibilitatea ca Agentia Nationala a Medicamentului sa fie institutia care sa realizeze inspectia farmaceutica, iar Colegiul Medicilor, care este practic beneficiarul inspectiei farmaceutice, sa nu faca parte, decat consultativ, din Comisia de Inspectie”, a mentionat ministrul Bazac.
Proiectul de lege mai introduce conditia conform careia poate fi farmacist sef acel farmacist care este membru al Colegiului Farmacistilor.
Termenul de 45 zile de la obtinerea avizului de oportunitate pentru depunerea documentatiei, in vederea obtinerii autorizatiei de functionare, a fost eliminat. De asemenea a fost eliminata prevederea care viza obligativitatea solicitantului de a depune avizul de oportunitate in vederea obtinerii autorizatiei de functionare.
Termenul de eliberare a autorizatiei de functionare a fost modificat de la 15 zile la 30 zile, de la efectuarea inspectiei. Totodata, au fost eliminate prevederile referitoare la aprobarea tacita a drogheriilor. In prezent, in cazul in care termenul de 15 zile nu este respectat, drogheria se considera a fi autorizata conform procedurii autorizarii tacite.
Personalul care are calitatea de a efectua inspectii in vederea autorizarii sau controlarii farmaciilor si drogheriilor va trebui sa aiba gradul profesional de farmacist primar si o vechime de minimum 8 ani in specialitate, fata de 10 ani, cat era prevazut initial.
O alta masura prevede corelarea prevederile referitoare la raspunderea contraventionala. In prezent contraventiile sunt constatate si aplicate de catre Inspectia Sanitara de Stat, desi inspectiile sunt facute de catre Agentia Nationala a Medicamentului. Proiectul de lege prevede ca atat constatarea contraventiilor cat si aplicarea amenzilor vor fi efectuate de personalul de specialitate din Ministerul Sanatatii, Directia generala strategii si politica medicamentului.
Actualul proiect de lege prevede in continutul sau elaborarea de Norme de aplicare a prevederilor legii privind autorizarea tuturor tipurilor de unitati farmaceutice, lucru necesar pentru o abordare unitara, fara dublu standard, si pentru a debloca situatia creata de Legea nr. 266/2008, prin care nu era posibila desfasurarea activitatii privind autorizarea, functionarea, mutarea sediilor farmaciilor existente sau schimbarea titularului de autorizatie, precum si incheierea contractelor cu casele de asigurari de sanatate, fara de care nu se pot elibera medicamente catre populatie.
Ministrul Bazac a mai spus ca se introduce pentru prima data perceperea de taxe pentru autorizarea unitatilor farmaceutice, farmacii de circuit deschis, farmacii de spital si drogherii.
Conform proiectului de act normativ, tarifele pentru emiterea autorizatiei de functionare vor fi de :
- 3.000 lei - pentru infiintarea de farmacii in mediul urban;
- 1.500 lei - pentru cele din mediul rural;
- 150 lei - pentru infiintarea unei oficine locale de distributie;
- 2.000 lei - pentru infiintarea de drogherii in mediul urban;
- 1.000 lei - pentru infiintarea de drogherii in mediul rural.
Pentru emiterea unei noi autorizatii in cazul schimbarii sau pierderii autorizatiei de functionare a farmaciei sau drogheriei, taxele vor fi de 1.000 lei pentru mediul urban, respectiv de 500 lei, in mediul rural.
Comentarii articol (1)