Legea nr. 61/2009 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 157/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233, din 8 aprilie 2009.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. — Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 157 din 19 decembrie 2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 885 din 27 decembrie 2007, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 3, litera b) a alineatului (1) al articolului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) utilizatori — persoanele fizice sau juridice romane care detin vehicule inmatriculate in Romania sau in alte state, denumite in continuare utilizatori romani, respectiv persoanele fizice ori juridice straine care detin vehicule inmatriculate in alte state, denumite in continuare utilizatori straini;”.
2. La articolul I punctul 4, litera e) a alineatului (1) al articolului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) tarif de utilizare — o anumita suma a carei plata confera unui vehicul dreptul de a utiliza, pe parcursul unei perioade date, reteaua de drumuri nationale din Romania, concesionata Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din
Romania — S.A.;”.
3. La articolul I punctul 5, litera b) a alineatului (11) al articolului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) rovinieta matca-cupon, aplicata in partea stanga-jos a parbrizului vehiculului, a carei perioada de valabilitate cuprinde ziua in care se efectueaza verificarea, care asigura, prin tarifele platite, dreptul de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania, avand inscris numarul de inmatriculare al vehiculului.
In cazul deteriorarii rovinietei matca-cupon, dovada achitarii tarifului de utilizare se face potrivit prevederilor lit. a) pct. (i) si (ii).”
4. La articolul I, dupa punctul 5 se introduce un nou punct, punctul 51 , cu urmatorul cuprins:
„5
1. La articolul 1, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (2
1) si (2
2), cu urmatorul cuprins:
«(2
1) Tariful de utilizare se aplica pe reteaua de drumuri nationale din Romania, definita la art. 1 alin. (1) lit. d), cu exceptia sectoarelor de drum pentru care se vor aplica tarife de concesiune.
(2
2 ) Sectoarele de drum pentru utilizarea carora se vor percepe tarife de concesiune si care vor fi exceptate de la plata tarifului de utilizare vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului.»”
5. La articolul I, dupa punctul 11 se introduce un nou punct, punctul 111 , cu urmatorul cuprins:
„11
1. La articolul 1, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:
«(9) Tariful de utilizare se aplica in mod nediscriminatoriu pentru utilizatorii romani si utilizatorii straini ai retelei de drumuri nationale din Romania, concesionate Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A.»”
6. La articolul I punctul 13, articolele 11 si 12 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 1
1. — (1) Stabilirea nivelului tarifelor de trecere si al tarifelor de concesiune are la baza principiul recuperarii costurilor de constructie, de operare si de intretinere.
(2) Aplicarea si colectarea tarifelor de trecere si de utilizare, precum si urmarirea platii acestora se fac in asa fel incat fluxul liber de trafic sa fie perturbat cat se poate de putin si sa se evite controalele si verificarile obligatorii exercitate la granitele interne ale Comunitatii Europene. In acest scop, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A. va coopera cu celelalte autoritati similare din statele membre ale Uniunii Europene pentru a stabili metode care sa permita transportatorilor rutieri sa plateasca tarifele de utilizare 24 de ore pe zi, cel putin la punctele de vanzare importante, utilizand toate mijloacele obisnuite de plata, in interiorul si exteriorul statelor membre in care se aplica acestea. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A. va dispune masurile necesare in vederea asigurarii facilitatilor adecvate la punctele de incasare a tarifelor de trecere si de utilizare, astfel incat sa se mentina siguranta rutiera normala.
(3) Tarifele de utilizare si tarifele de trecere nu pot fi impuse in acelasi timp unei categorii de vehicule pentru utilizarea unui singur sector de drum.
(4) Pe reteaua unde este perceput tariful de utilizare se poate aplica si tariful de trecere numai pentru utilizarea podurilor, tunelurilor si trecatorilor de munte.
Art. 1
2 . — (1) Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A. va monitoriza aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pentru a se asigura ca aceasta functioneaza in mod transparent si nediscriminatoriu.
(2) Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A. are dreptul de a monitoriza aplicarea si colectarea tarifelor de concesiune in conformitate cu prevederile contractelor de concesiune la care este parte.”
7. La articolul I punctul 15, articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. — Sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele detinute in proprietate de unitatile Ministerului Apararii Nationale, de unitatile Ministerului Administratiei si Internelor, de serviciile de ambulanta, de serviciile publice comunitare pentru situatii de urgenta, astfel cum au fost reglementate in Ordonanta Guvernului nr. 88/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 363/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, vehiculele folosite exclusiv in transportul public local de persoane prin servicii regulate pe raza teritorial-administrativa a unei localitati, vehiculele istorice, vehiculele detinute in proprietate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania — S.A., precum si masinile si utilajele agricole neinmatriculate, mai putin tractoarele rutiere.”
8. La articolul I punctul 17, articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 7. — Responsabilitatea achitarii tarifului de utilizare si a
detinerii rovinietei valabile, precum si a achitarii tarifului de trecere sau a tarifului de concesiune revine in exclusivitate, in cazul utilizatorilor romani, detinatorilor mentionati in certificatul de inmatriculare, in cartea de identitate, in documentele vamale sau in alte documente oficiale, iar in cazul utilizatorilor straini, aceasta revine in exclusivitate conducatorului auto al vehiculului.”
9. La articolul I punctul 18, alineatul (4) al articolului 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute de prezentul act normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.”
10. Anexa nr. 1 se modifica dupa cum urmeaza:
_____
Nota Avocatnet.ro: Anexa nr. 1 v-o prezentam ca fisier atasat.
__________
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA
Bucuresti, 1 aprilie 2009.
Nr. 61.
Comentarii articol (0)