La negocierea salariului in contractul colectiv de la nivel national trebuie sa se porneasca de la minimul celui stabilit legal - prin hotarare de guvern - , la negocierea salariului pentru contractele colective pe ramura trebuie sa se porneasca de la cel negociat prin cel de la nivel national si asa mai departe, in mod crescator la celelalte niveluri - ramura, grup de unitati - , incat la negocierea salariului din contractul individual de munca dintr-o unitate va trebui sa se porneasca de la salariul negociat prin contractul colectiv superior.
1.Salariul minim - intre lege, contract colectiv si contract individual de munca1
La negocierea salariului in contractul colectiv de la nivel national trebuie sa se porneasca de la minimul celui stabilit legal - prin hotarare de guvern - , la negocierea salariului pentru contractele colective pe ramura trebuie sa se porneasca de la cel negociat prin cel de la nivel national si asa mai departe, in mod crescator la celelalte niveluri - ramura, grup de unitati - , incat la negocierea salariului din contractul individual de munca dintr-o unitate va trebui sa se porneasca de la salariul negociat prin contractul colectiv superior.
Aceste "praguri" obligatorii – impuse de lege si de contractele colective de la nivelurile superioare, in ordinea de mai sus - reprezinta partea legala din orice contract colectiv/individual de la nivel inferior
2.
In cazul in care la nivel de angajator, grup de angajatori sau ramura nu exista contract colectiv de munca, se aplica contractul colectiv de munca incheiat la nivel superior, potrivit art. 247
3 din Codul muncii
4.
Textul are scopul de a suplini inexistenta unui contract colectiv de munca; fiind in interesul tuturor salariatilor din tara, trebuie sa se aplice totusi un astfel de contract si anume cel de nivel superior, in ultima instanta cel de la nivel national
5.
Deci minimul obligatoriu al salariului din orice contract individual de munca il reprezinta cel negociat prin contractul colectiv la nivel national, in cazul in care nivelul superior il reprezinta acesta. Daca prin hotarare de guvern se majoreaza minimul salariului brut pe tara, atunci, de drept, aceasta produce efecte asupra contractelor colective si individuale, dupa cum am aratat mai sus.
De aceea, art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 1051/2008 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, care dispune ca acesta s-a stabilit la 600 lei lunar, de la 1 ianuarie 2009, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna, modifica de drept, in baza art. 247 din Codul muncii si a art. 8 din Legea nr. 130/1996 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca
6, art. 40 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006
7, astfel incat la salariul minim de 600 lei brut lunar se aplica urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare, pentru urmatoarele categorii de salariati:
a) muncitori:
1. necalificati = 1;
2. calificati = 1,2;
b) personal administrativ incadrat in functii pentru care conditia de pregatire este:
1. liceala = 1,2;
2. postliceala = 1,25;
c) personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este:
1. scoala de maistri = 1,3;
2. studii superioare de scurta durata = 1,5;
d) personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare = 2.
Prin urmare, desi potrivit dispozitiilor art. 159 alin. (3) si art. 160 din Codul muncii, "salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului", si „angajatorul este obligat sa garanteze in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara”, prin contractele colective de munca unice la nivel national, se modifica implicit, nivelul salariului minim brut, dobandind astfel semnificatia de salariu minim brut negociat "garantat" de angajator.
Astfel, daca sigurul contract colectiv de la nivel superior este cel national, salariul minim brut obligatoriu in orice contract individual de munca, in functie de coeficientii minimi de ierarhizare, incepand cu data de 1 ianuarie 2009, este de:
·
1200 de lei pentru personalul incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare;
·
900 de lei pentru personalul incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este studii superioare de scurta durata;
·
780 de lei pentru personalul de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este scoala de maistri;
·
750 de lei pentru personalul administrativ incadrat in functii pentru care conditiile de pregatire sunt studiile postliceale;
·
720 de lei pentru muncitori calificati si pentru personal administrativ incadrat in functii pentru care conditiile de pregatire sunt studii liceale;
·
600 de lei pentru muncitori necalificati.
2. Situatia absolventilor studiilor universitare de licenta cu durata de 3 ani8
Anul trecut a absolvit prima promotie cu studii de licenta cu durata de 3 ani
9.
Cum, potrivit art. 4 alin. (6) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare
10, cele de licenta asigura un nivel de calificare adecvat exercitarii unei profesii in vederea insertiei pe piata fortei de munca, trebuie sa intelegem ca absolventii studiilor universitare de licenta de 3 ani vor fi incadrati pe functii publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare si vor primi salariul, de la 1 ianuarie 2009, de cel putin 1200 lei.
Precizam ca, intrucat art. 16 din Legea nr. 288/2004 stipuleaza ca invatamantul superior de scurta durata a intrat in lichidare sau se reorganizeaza in studii universitare de licenta, pentru domeniile existente sau apropiate, functiile pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata se vor ocupa in prezent numai de absolventii de studii superioare de scurta durata, beneficiari ai legislatiei anterioare.
3. Drepturi similare11
Nu numai in privinta salariului se aplica solutia argumentata mai sus, ci in privinta tuturor drepturilor (si cuantumurilor acestora) cuprinse in contractele la nivel superior - in primul rand in Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
De exemplu:
a) toti salariatii din tara care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la doi ani beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de lucru cu 2 ore pe zi, fara sa le fie afectate salariul de baza si vechimea in munca
12;
b) toate femeile din tara care au in ingrijire copii de pana la 6 ani pot lucra cu 1/2 norma, daca nu beneficiaza de cresa sau camin, fara a le fi afectate drepturile ce decurg din calitatea de salariat
13;
c) toate salariatele care se afla in concediu de maternitate, beneficiaza de diferenta dintre salariul de baza individual avut si indemnizatia legala la care au dreptul, pe o perioada stabilita prin contractele colective de munca la nivel de unitate, dar nu mai putin de 6 saptamani
14;
d) toti salariatii din tara beneficiaza la incetarea contractului individual de munca din motive ce nu tin de persoana lor de o compensatie de cel putin un salariu lunar, in afara drepturilor cuvenite la zi
15 (concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului poate fi individuala sau colectiva
16);
e) toti salariatii din tara detasati mai mult de 30 de zile consecutiv, au dreptul in locul diurnei la o indemnizatie egala cu 50% din salariul de baza zilnic
17;
f) toti salariatii din tara au dreptul la zile libere platite pentru evenimente deosebite in familie sau pentru alte situatii, dupa cum urmeaza
18:
1.casatoria salariatului - 5 zile;
2.casatoria unui copil - 2 zile;
3.nasterea unui copil - 5 zile + 10 zile daca a urmat un curs de puericultura;
4.decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor - 3 zile;
5.decesul bunicilor, fratilor, surorilor - 1 zi;
6.la schimbarea locului de munca in cadrul aceleiasi unitati, cu mutarea domiciliului in alta localitate - 5 zile;
g) toti salariatii din tara au dreptul la 30 de zile concediu fara plata, acordat o singura data, pentru pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior
19;
h) toti salariatii din tara au dreptul la sporuri cum sunt
20:
a. pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, 10% din salariul de baza;
b. pentru conditii nocive de munca, 10% din salariul minim negociat la nivel de unitate;
c. pentru orele suplimentare si pentru orele lucrate in zilele libere si in zilele de sarbatori legale ce nu au fost compensate corespunzator cu ore libere platite, 100% din salariul de baza;
d. pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25% la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;
e. pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
f. pentru exercitarea si a unei alte functii, pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite;
4. Efectele nerespectarii "legislatiei negociate"
In cazul nerespectarii "legislatiei negociate" in cadrul contractului individual de munca care "de drept” face parte din acesta, ne aflam in prezenta unui conflict de drepturi, specie a conflictului de munca, in conformitate cu Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca
21.
Deci diferenta dintre salariul stabilit prin hotarare de guvern si cel cuvenit in functie de coeficientii minimi de ierarhizare stabiliti din contractul colectiv se manifesta pe „taramul” sanctiunii in cazul nerespectarii acestora - in timp ce nerespectarea primului atrage o sanctionare administrativa
22, nerespectarea celui de-al doilea reprezinta un conflict de drepturi care se poate solutiona de instanta judecatoreasca, potrivit dispozitiilor art. 70 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, dar se poate “sanctiona” si de catre inspectorii de munca prin refuzul inregistrarii contractelor individuale de munca sau a actelor aditionale la acestea.
Tot conflicte de drepturi sunt si conflictele care decurg din nerespectarea in fiecare contract individual de munca a celorlalte drepturi stipulate in Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
_____
NOTE:
1 A. Cioriciu Stefanescu, Salariul minim intre lege, contract colectiv si contract individual de munca, pe www.Avocatnet.ro
2 A se vedea art. 8 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1, nr. 184 din 19.05.1998)
3 Art. 247 din Codul muncii dispune: “in cazul in care la nivel de angajator, grup de angajatori sau ramura nu exista contract colectiv de munca, se aplica contractul colectiv de munca incheiat la nivel superior”.
4 Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 05.02.2003), modificata si completata ulterior.
5 A. Ticlea (coordonator), D. Diko, L. Dutescu, L. Georgescu, M. Ioan, A. Popa (colaboratori), Codul muncii – comentat si adnotat cu legislatie, doctrina si jurisprudenta, vol II, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2008, p. 339.
6 Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 20.03.2007.
7 Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea V, nr. 5 din 29.01.2008, modificat si completat ulterior.
8 A se vedea: D. Dicu, A. Cioriciu Stefanescu, Drepturile absolventilor studiilor superioare de 3 ani - in sectorul privat si public, pe www.Contractdemunca.ro; I. Petrea, A. Cioriciu Sefanescu, Consideratii teoretice si practice privind promovarea in administratia publica, in „Revista romana de dreptul muncii”, nr. 4/2008, p. 77-78; A. Cioriciu Sefanescu, Promovarea in clasa pentru functionarii publici cu studii universitare de 3 ani - noi reglementari, pe www.Avocatnet.ro.
9 A se vedea art. 19 din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 07.07.2004, modificata si completata ulterior).
10 Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 07.07.2004, modificata si completata ulterior.
11 A se vedea si A. Cioriciu Stefanescu, Drepturi garantate tuturor salariatilor din tara, pe www.Contractdemunca.ro
12 Art. 17 alin. (1) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
13 Art. 17 alin. (2) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
14 Art. 66 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
15 Art. 78 alin. (1) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
16 Art. 66 din Codul muncii.
17 Art. 46 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
18 Art. 61 alin. (1) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
19 Art. 61 alin. (2) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
20 Art. 41 alin. (3) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/29.12.2006.
21 Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29.11.1999, modificata si completata ulterior.
22 A se vedea art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 1051/2008 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Comentarii articol (13)