Guvernul a modificat Codul de procedura civila, prin ordonanta de urgenta nr. 42/2009, ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 458/2009 prin care s-a stabilit ca inceperea executarii silite fara acordul instantei este neconstitutionala.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/2009 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 324, din 15 mai 2009, si modifica articolul 373
1 din Codul de procedura civila.
Potrivit actului normativ emis de Guvern, "cererea de executare silita, insotita de titlul executoriu, se depune la executorul judecatoresc, daca legea nu prevede altfel. Acesta, de indata,
va solicita instantei de executare incuviintarea executarii silite, inaintandu-i in copie cererea de executare si titlul respectiv. Asupra cererii de incuviintare, presedintele instantei de executare se pronunta prin incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor. Incheierea de incuviintare a cererii de executare silita nu este supusa niciunei cai de atac."
Incheierea prin care se respinge cererea de incuviintare a executarii silite va putea fi atacata cu recurs numai de catre creditor, in termen de 5 zile de la comunicare.
Dupa incuviintarea cererii, la instanta de executare se va alcatui un dosar privind executarea, la care executorul judecatoresc va fi obligat sa depuna cate un exemplar al fiecarui act de executare, in termen de 48 de ore de la efectuarea acestuia.
"In tot cursul executarii, executorul judecatoresc este obligat sa aiba rol activ, staruind, prin toate mijloacele admise de lege, pentru realizarea integrala si cu celeritate a obligatiei prevazute in titlul executoriu, cu respectarea dispozitiilor legii, a drepturilor partilor si ale altor persoane interesate", mai stabileste
OUG nr. 42/2009.
"Daca socoteste ca este in interesul executarii, executorul judecatoresc il va putea invita pe debitor pentru a-i cere, in scris, in conditiile legii, lamuriri in legatura cu veniturile si bunurile sale asupra carora se poate efectua executarea, cu aratarea locului unde se afla acestea, precum si pentru a-l determina sa execute de bunavoie obligatia sa, aratandu-i consecintele la care s-ar expune in cazul executarii silite", conform prevederilor
OUG nr. 42/2009.
Potrivit expunerii de motive,
OUG nr. 42/2009 a fost adoptata ca urmare a
Deciziei nr. 458 din 31 martie 2009, prin care Curtea Constitutionala a constatat, pe de o parte, neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 373
1 din Codul de procedura civila, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 13 din Legea nr. 459/2006, iar pe de alta parte, ca reglementarea anterioara cuprinsa la art. 373
1 din acelasi cod, care instituia controlul judecatoresc al inceperii executarii silite, a constituit o garantie adecvata si eficienta a dreptului la un proces echitabil al tuturor partilor implicate in procedura de executare silita.
Potrivit
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 458/2009, prin inlaturarea controlului judecatoresc asupra inceperii executarii silite, s-a conferit executorului judecatoresc competenta de a decide cu privire la legalitatea si temeinicia cererii de executare silita, activitate ce constituia atributul instantei de judecata.
"Conferirea unei asemenea competente executorilor judecatoresti, care nu fac parte din autoritatea judecatoreasca si a caror activitate se afla sub coordonarea si controlul Ministerului Justitiei, incalca atat dispozitiile constitutionale ale art.1 alin.(4), potrivit carora „Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale”, cat si pe cele ale art.126 alin.(1), potrivit carora „Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege", se mai arata in
decizia Curtii Constitutionale.
Comentarii articol (22)