Legea nr. 218/2009 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 396, din 11 iunie 2009.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. — Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74 din 11 iunie 2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 451 din 17 iunie 2008, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„1. La articolul 3 alineatul (1), punctele 8, 9 si 16 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«8. autogara — spatiu special delimitat, amenajat si dotat pentru a permite plecarea si sosirea autobuzelor, inclusiv a celor aflate in tranzit, asigurand urcarea sau coborarea persoanelor, precum si conditii si servicii pentru autobuze si pentru persoanele aflate in asteptare;
9. cap de traseu — punct de plecare sau punct de destinatie, aferent unui traseu, utilizat pentru urcarea/coborarea persoanelor transportate prin servicii regulate de transport rutier public. in conditiile in care in interiorul unei localitati exista doua sau mai multe puncte de plecare sau de destinatie, dupa caz, localitatea respectiva va fi considerata cap de traseu;
16. cursa — traseu parcurs de un autobuz care, dupa atingerea capului de traseu de destinatie, revine la capul de traseu de plecare, in cadrul aceleiasi operatiuni de transport de persoane;».”
2. La articolul I punctul 2, punctul 16
1 al alineatului (1) al articolului 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„16
1 . declaratie pentru transportul international de persoane— act prin care un operator de transport declara ca va efectua transport rutier public in calitate de subcontractant in cadrul unui serviciu regulat de transport de persoane in trafic international;”.
3. La articolul I punctul 3, punctele 18 si 34 ale alineatului (1) al articolului 3 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„18. grafic de circulatie — document care contine denumirea traseului, autogarile, statiile publice si capetele de traseu aflate pe un traseu, distantele dintre acestea, orele de plecare, respectiv de sosire, zilele in care se efectueaza transporturile;
34. program de transport interjudetean — program intocmit si aprobat de autoritatea competenta, prin care se stabilesc traseele pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele de circulatie, capetele de traseu, autogarile, statiile publice, numarul autovehiculelor necesare, precum si capacitatea de transport minima a acestora. Capacitatea de transport a autovehiculului este data de numarul de locuri pe scaune inscris in certificatul de clasificare pe stele sau categorii;”.
4. La articolul I, punctul 5 se abroga.
5. La articolul I punctul 6, punctul 40 al alineatului (1) al articolului 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„40. traseu — parcurs care asigura legatura dintre capul de traseu de plecare si capul de traseu de destinatie, pe care se efectueaza transport rutier public de persoane prin servicii regulate si servicii regulate speciale. in functie de amplasarea capetelor de traseu si de itinerarul dintre acestea, traseele pot fi locale, judetene, interjudetene si internationale. Traseele dintr-o asociatie de dezvoltare intercomunitara avand ca obiect
transportul public rutier de persoane prin servicii regulate sunt considerate trasee locale. Traseele dintre municipiul Bucuresti si alte localitati sunt trasee interjudetene, cu exceptia traseelor dintre municipiul Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov, care sunt trasee locale. Traseele dintre aceleasi doua capete de traseu pe itinerare diferite se considera trasee diferite;”.
6. La articolul I, dupa punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 6
1 , cu urmatorul cuprins:
„6
1 La articolul 3 alineatul (1), dupa punctul 46 se introduce un nou punct, punctul 46
1, cu urmatorul cuprins:
«46
1. — transport rutier local de persoane — transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, efectuat in interiorul unei localitati, precum si in limitele unei asociatii intercomunitare avand ca obiect transportul rutier public de persoane, este considerat transport local;»”.
7. La articolul I, dupa punctul 6
1 se introduce un nou punct, punctul 6
2 , cu urmatorul cuprins:
„6
2. La articolul 3 alineatul (1), punctul 48 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«48. transport rutier interjudetean — transport rutier care se efectueaza intre capul de traseu de plecare si capul de traseu de destinatie, situate pe teritoriul a doua judete diferite, cu sau fara tranzitarea unuia ori mai multor judete; in sensul prezentei ordonante de urgenta, transportul rutier dintre municipiul Bucuresti si alte judete este considerat transport rutier interjudetean, cu exceptia transportului dintre municipiul Bucuresti si localitatile judetului Ilfov, care este considerat transport local;»”.
8. La articolul I punctul 8, literele a) si e) ale punctului 1 si litera a) a punctului 2 ale articolului 12 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) este o activitate care asigura desfasurarea activitatilor principale ale intreprinderii;
e) vehiculele utilizate de intreprindere pentru astfel de transporturi sunt conduse de conducatori auto angajati ai
intreprinderii, de persoana fizica autorizata sau de titularul intreprinderii individuale ori de un membru al intreprinderii familiale, dupa caz;
a) este o activitate care asigura desfasurarea activitatilor principale ale intreprinderii;”.
9. La articolul I punctul 9, articolul 12
1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 12
1 . — (1) in cazul unei operatiuni de transport combinat, daca transportul de pe segmentul rutier initial este efectuat in cont propriu de un transportator rutier in conditiile prevazute la art. 12 pct. 1, transportul de pe segmentul rutier final pentru transportarea la destinatie a marfurilor se considera a fi efectuat in cont propriu daca transportatorul rutier caruia ii sunt destinate marfurile detine si utilizeaza autovehicule conform prevederilor art. 12 pct. 1, chiar daca remorcile sau semiremorcile sunt detinute de transportatorul rutier expeditor care a efectuat transportul pe segmentul rutier initial.
(2) Daca transportul de pe segmentul rutier final este efectuat in cont propriu de un transportator rutier in conditiile prevazute la art. 12 pct. 1, transportul de pe segmentul rutier initial se considera a fi efectuat in cont propriu daca transportatorul rutier care expediaza marfurile detine si utilizeaza autovehicule conform prevederilor art. 12 pct. 1, chiar daca remorcile sau semiremorcile sunt detinute de transportatorul rutier destinatar care va efectua transportul pe segmentul rutier final.”
10. La articolul I punctul 12, alineatul (2) al articolului 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Operatiunile de transport rutier public in regim de cabotaj efectuate de catre operatorii de transport din statele membre ale Uniunii Europene sunt permise numai in conditiile prevazute de legislatia nationala si comunitara.”
11. La articolul I, dupa punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 19
1 , cu urmatorul cuprins:
„19
1 . Articolul 29 se abroga.”
12. La articolul I, punctul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„23. La articolul 34, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«(4) Programul de transport judetean se intocmeste si se aproba prin hotarare a consiliului judetean respectiv, iar programele de transport interjudetene se intocmesc si se aproba de catre Autoritatea Rutiera Romana in corelare cu programele de transport judetene aprobate.»”
13. La articolul I punctul 24, alineatul (5) al articolului 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Programele de transport judetene sau interjudetene pot fi modificate cel mult o data pe an.”
14. La articolul I punctul 25, alineatele (1) si (3) ale articolului 34
2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 34
2 . — (1) Licenta de traseu contine traseul, precum si numarul de locuri pe scaune inscris in certificatul de clasificare pe stele sau categorii al autobuzului utilizat pe acel traseu, iar in anexa, graficul de circulatie pentru traseele interjudetene sau caietul de sarcini pentru traseele judetene.
(3) in transportul rutier de persoane in trafic judetean, interjudetean sau international se interzice transportul mai
multor persoane decat numarul de locuri pe scaune inscris in certificatul de clasificare pe stele sau categorii al autobuzului.”
15. La articolul I punctul 30, articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 45. — (1) in cazul transportului rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, interjudetean sau international, plecarile, opririle in tranzit si sosirile se realizeaza din/in autogari.
(2) in cazul in care administratia publica locala solicita ca intr-o localitate, pe langa plecarile, sosirile sau opririle in tranzit, realizate intr-o autogara, sa existe si alte opriri in tranzit, autoritatea competenta poate aproba aceasta solicitare.
(3) in localitatile in care nu exista autogari sau capacitatea acestora este depasita, plecarile, opririle in tranzit si sosirile se realizeaza din/in statii publice stabilite de administratia publica locala, la solicitarea Autoritatii Rutiere Romane, in conformitate cu programele de transport aprobate.
(4) Pentru traseele dintre municipiul Bucuresti si judetul Ilfov, respectiv localitatile din judetul Ilfov, plecarile, sosirile si opririle in tranzit se realizeaza in statiile publice stabilite de administratia publica locala, dupa caz.”
16. La articolul I punctul 31, articolul 48
2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 48
2 . — in sensul prezentei ordonante de urgenta, persoanele cu functii care concura la siguranta rutiera sunt conducatorul auto care indeplineste conditiile prevazute la art. 10 sau 14, persoana desemnata sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier a operatorului de transport/intreprinderii si consilierul de siguranta pentru transportul rutier al marfurilor periculoase.”
17. La articolul I, dupa punctul 32 se introduce un nou punct, punctul 32
1 , cu urmatorul cuprins:
„321. Dupa articolul 48
9 se introduc doua noi articole, articolele 48
10 si 48
11, cu urmatorul cuprins:
«Art. 48
10 . — Autoritatea competenta poate stabili prin norme si alte obligatii pe care le au intreprinderile/operatorii de transport in ceea ce priveste siguranta rutiera.
Art. 48
11 . — Autoritatea competenta poate stabili prin norme si alte obligatii pe care le au operatorii de activitati conexe transportului rutier in ceea ce priveste siguranta rutiera.»”
18. La articolul I, punctul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„33. La capitolul VII, dupa articolul 48
11 se introduce o noua sectiune, sectiunea a 21-a, cuprinzand articolele 48
12—48
14, cu urmatorul cuprins:
«SECTIUNEA a 21-a
scoli de conducatori auto
Art. 48
12 . — (1) scolile de conducatori auto autorizate fac parte din cadrul institutional national in domeniul sigurantei rutiere, care asigura pregatirea persoanelor in vederea obtinerii permiselor de conducere, in baza programelor de scolarizare si a metodologiei de organizare si desfasurare a cursurilor de pregatire teoretica si practica, aprobate de autoritatea competenta.
(2) Pentru a putea functiona, scolile de conducatori auto vor fi autorizate de catre autoritatea competenta pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Art. 48
13 . — (1) Pregatirea teoretica si practica a unei persoane in vederea obtinerii permisului de conducere sau a unei noi categorii ori subcategorii a acestuia se realizeaza numai intr-o scoala de conducatori auto autorizata, in conditiile existentei unui contract incheiat intre persoana si scoala respectiva.
(2) Pregatirea teoretica si practica se efectueaza, in scolile prevazute la alin. (1), cu propriii profesori de legislatie rutiera atestati si propriii instructori de pregatire practica atestati.
(3) Pregatirea practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere sau a unei noi categorii ori subcategorii a acestuia se efectueaza numai cu autovehicule care indeplinesc conditiile normelor prevazute la art. 48
12 alin. (2).
(4) Persoana prevazuta la alin. (1) poate efectua pregatirea practica numai dupa finalizarea pregatirii teoretice in scoala respectiva.
Art. 48
14 . — (1) Pregatirea practica in vederea obtinerii permisului de conducere pentru categoriile A, B si BE si
subcategorii ale acestora, efectuata de scolile autorizate, se poate realiza si cu instructori de pregatire practica atestati, care sunt persoane fizice inregistrate la oficiul registrului comertului, atestate si autorizate de catre autoritatea competenta, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
(2) Instructorii prevazuti la alin. (1) pot efectua pregatirea practica a persoanelor numai cu autovehicule detinute in proprietate sau cu contract de leasing, care indeplinesc conditiile normelor prevazute la art. 48
12 alin. (2).
(3) Instructorul prevazut la alin.(1) poate efectua activitate de pregatire practica a persoanelor, in conditiile prevazute la art. 48
13 alin. (4), numai pe baza unui contract de prestari de servicii incheiat de instructor cu scoala respectiva, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 25 aprilie 2008, cu modificarile ulterioare.
(4) Instructorul de pregatire practica prevazut la alin. (1) poate fi autorizat numai daca a activat cel putin 3 ani ca
instructor auto atestat in cadrul scolilor autorizate prevazute la art. 48
12 si nu a avut suspendat permisul de conducere si/sau atestatul in perioada respectiva.»”
19. La articolul I, punctul 36 se abroga.
20. La articolul I, dupa punctul 37 se introduce un nou punct, punctul 37
1 , cu urmatorul cuprins:
„37
1. Articolul 56
2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«Art. 56
2 . — (1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inspectorii de trafic au dreptul sa opreasca orice autovehicul care circula pe drumul public si executa activitati de transport rutier in conditiile prezentei ordonante de urgenta, precum si activitatea de instruire practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere. Inspectorii de trafic pot opri vehiculele, semnalizand regulamentar din pozitia statica in acelasi mod ca si politistii rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat in mers.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, autovehiculele inspectorilor de trafic vor fi dotate cu dispozitive de semnalizare luminoasa cu mesaje variabile de culoare rosie, de care pot face uz numai pentru oprirea in trafic a vehiculelor care efectueaza activitatile prevazute la alin. (1).»”
21. La articolul I, dupa punctul 38 se introduce un nou punct, punctul 38
1 , cu urmatorul cuprins:
„38
1. Alineatul (2) al articolului 57
3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«(2) De faptele mentionate la art. 57
2 lit. a), c), d) si e) este raspunzator conducatorul auto, dupa caz.»”
22. La articolul I, dupa punctul 41 se introduce un nou punct, punctul 41
1 , cu urmatorul cuprins:
„41
1. La articolul 58, literele f) si h) se abroga.”
23. La articolul I punctul 43, literele ae), af), ag), ah) si ai) ale articolului 58 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„ae) efectuarea de catre scolile de conducatori auto a pregatirii persoanelor fara respectarea programei de pregatire aprobate;
af) nerespectarea de catre scolile de conducatori auto a prevederilor privind evidenta cursantilor;
ag) utilizarea de catre scolile de conducatori auto, in cadrul procesului de pregatire, a personalului de pregatire teoretica si practica, care nu indeplineste conditiile prevazute de reglementarile in vigoare;
ah) utilizarea de catre scolile de conducatori auto sau de catre instructorii auto, autorizati in conditiile prezentei ordonante de urgenta, in procesul de pregatire, a vehiculelor rutiere care nu indeplinesc conditiile prevazute de reglementarile in vigoare;
ai) nerespectarea de catre scolile de conducatori auto sau de catre persoana desemnata care conduce si organizeaza activitatea scolii de conducatori auto a obligatiilor ce ii revin conform legislatiei in vigoare.”
24. La articolul I punctul 44, literele a) si b) ale alineatului (1) al articolul 59 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) de la 1.000 lei la 1.500 lei, faptele prevazute la art. 58 lit. a), b), e), i), q) si aa);
b) de la 4.000 lei la 5.000 lei, faptele prevazute la art. 58 lit. m), u), y), z), ab), ac) si ad);”
25. La articolul I, punctul 47 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„47. La articolul 59, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (4
1)—(4
3), cu urmatorul cuprins:
«(4
1 ) Se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, aplicabila scolilor de conducatori auto sau instructorilor auto autorizati ori persoanei desemnate, dupa caz, faptele prevazute la art. 58 lit. ae), af), ag), ah) si ai).
(4
2 ) Se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei, aplicabila scolilor de conducatori auto, nerespectarea prevederilor art. 48
12 alin. (2) si ale art. 48
13
(4
3 ) Se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, aplicabila instructorilor auto prevazuti la art. 48
14 alin. (1), pentru nerespectarea prevederilor art. 48
14 .»”
26. La articolul I, punctul 48 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„48. Articolul 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«Art. 62. — (1) in cazul utilizarii pentru transport a unui vehicul fara a se putea face dovada ca se detin urmatoarele documente valabile, dupa caz: licenta de transport, copia conforma a acesteia, certificat de transport in cont propriu, copia conforma a acestuia, licenta de traseu, autorizatia speciala de transport, autorizatia de transport international sau documentul de transport persoane prin servicii ocazionale, dupa caz, se suspenda dreptul de utilizare a autovehiculului prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare.
(2) Inspectorii de trafic au dreptul sa retina documentele prevazute la alin. (1), precum si certificatul de competenta profesionala, daca acestea au valabilitatea depasita, nu sunt conforme cu transportul efectuat sau nu mai sunt indeplinite conditiile care au stat la baza eliberarii acestora, dupa caz.
(3) Placutele de inmatriculare impreuna cu certificatul de inmatriculare si o copie a procesului-verbal de constatare a contraventiei si de retinere a placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare se predau la inspectoratul judetean de politie respectiv, care notifica detinatorului autovehiculului faptul ca suspendarea certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare inceteaza la 6 luni de la data
procesului-verbal de retinere a acestora.
(4) Procedurile de suspendare a dreptului de utilizare a unui vehicul, precum si de retinere a certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare, conform prevederilor alin. (1)—(3), se stabilesc prin norme de catre autoritatea competenta.»”
27. Articolul II se abroga.
28. Dupa articolul II se introduce un nou articol, articolul II
1 , cu urmatorul cuprins:
„Art. II
1 . — Transportul rutier local de persoane, asa cum este definit la art. 3 alin. (1) pct. 46
1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, va fi reglementat, organizat, controlat si gestionat in conformitate cu prevederile art. 10 din Legea serviciilor comunitare de utilitate publica nr. 51/2006, coroborate cu prevederile corespunzatoare din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007.”
29. Articolul III se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. III. — in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va modifica in mod corespunzator Normele privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.892/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Art. II. — Licentele de traseu eliberate inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi raman in vigoare pana la expirarea termenului lor de valabilitate.
Art. III. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA
Bucuresti, 2 iunie 2009.
Nr. 218.
Comentarii articol (6)