Avand in vedere necesitatea eficientizarii serviciilor de asistenta medicala, care sunt componente de baza ale sistemului de sanatate publica, precum si necesitatea adoptarii urgente a unui cadru juridic pentru indeplinirea obligatiei statului de garantare a dreptului constitutional al cetatenilor la ocrotirea sanatatii, prin certificarea calitatii serviciilor de sanatate, precum si faptul ca spitalele functioneaza la standarde nationale si europene,
tinand seama de faptul ca neadoptarea de masuri imediate, prin ordonanta de urgenta, ar conduce la reale dificultati in ceea ce priveste o functionare optima a intregii activitati de conducere a spitalelor, cu consecinte serioase in ceea ce priveste utilizarea eficienta a fondurilor publice,
luand in considerare problemele aparute in sistemul de asistenta spitaliceasca din Romania, ca urmare a managementului defectuos la nivelul unui numar insemnat de spitale, cu consecinte directe in calitatea ingrijirilor medicale acordate populatiei,
in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. — Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 178, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Managerul persoana fizica sau reprezentantul desemnat de managerul persoana juridica trebuie sa fie absolvent al unei institutii de invatamant superior in domeniul medical, economic, juridic sau administrativ si al unor cursuri de perfectionare in management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sanatatii si stabilite prin ordin al ministrului sanatatii.”
2. La articolul 178, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
„(21) Pentru spitalele clinice in care se desfasoara si activitate de invatamant si cercetare stiintifica medicala, managerul trebuie sa fie cadru universitar sau medic primar si sa fie absolvent al unor cursuri de perfectionare in management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sanatatii si stabilite prin ordin al ministrului sanatatii.”
3. La articolul 178, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Contractul individual de munca al persoanelor care ocupa functia de manager se suspenda de drept pe perioada exercitarii mandatului.”
4. La articolul 180 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) exercitarea oricaror altor functii salarizate, nesalarizate sau/si indemnizate, cu exceptia functiilor sau activitatilor in domeniul medical, didactic si de studiu profesional, al cercetarii stiintifice si al creatiei literar-artistice;”.
5. La articolul 180, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Persoanele care indeplinesc functia de manager pot desfasura activitate medicala in institutia respectiva.”
6. La articolul 183, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6) Contractul individual de munca al persoanelor care ocupa functii de conducere specifice comitetului director se suspenda de drept pe perioada exercitarii mandatului.”
7. La articolul 1833, dupa litera m) se introduc doua noi litere, literele n) si o), cu urmatorul cuprins:
„n) daca se constata ca managerul nu mai indeplineste conditiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru exercitarea functiei de manager;
o) in cazul existentei platilor restante, a caror vechime este mai mare de 2 ani, in conditiile in care se constata nerespectarea achitarii obligatiilor catre furnizori prin incalcarea legislatiei in vigoare privind inregistrarea cronologica si sistematica in contabilitatea institutiei a acestor datorii corelata cu respectarea termenelor contractuale.”
Art. II. — (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, functia de manager sau manager interimar al spitalului, ocupata in prezent conform legii, poate fi exercitata numai de persoana fizica sau reprezentantul desemnat de managerul persoana juridica, care indeplineste dispozitiile prezentei ordonante de urgenta.
(2) In termen de 3 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ministrul sanatatii numeste prin ordin comisii in vederea analizarii si verificarii indeplinirii de catre manageri si manageri interimari a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) Comisiile prevazute la alin. (2) vor intocmi in termen de 30 de zile de la numire un raport privind indeplinirea sau neindeplinirea de catre manageri si manageri interimari de spital a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Ion Bazac
Viceprim-ministru, ministrul administratiei si internelor,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 10 iunie 2009.
Nr. 69.
Comentarii articol (2)