Proiectul de Ordin al ANAF a fost elaborat in aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale, care a modificat, printre altele, si reglementarile referitoare la declararea inactivitatii contribuabililor.
Astfel, vor fi declarati inactivi contribuabilii persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica, daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau domiciliul fiscal declarat.
Prin exceptie, nu vor fi declarati inactivi contribuabilii aflati in stare de insolventa sau contribuabilii pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare.
Declaratiile vizate de proiectul de ordin sunt:
- 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat",
- 102 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale",
- 103 "Declaratie privind accizele",
- 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata",
- 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata",
- 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri"
- 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".
Declararea contribuabililor inactivi se va face cu data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Listei contribuabililor declarati inactivi.
Potrivit proiectului de ordin, sediile secundare inregistrate fiscal ale contribuabililor declarati inactivi sunt considerate inactive pe perioada in care contribuabilii care le-au infiintat raman inactivi.
De la data declararii ca inactiv, contribuabilul nu va mai avea dreptul de a utiliza facturi si alte documente care insotesc miscarea produselor accizabile. Documentele fiscale emise de un contribuabil declarat inactiv cu incalcarea acestei interdictii nu vor produce efecte juridice din punct de vedere fiscal.
Mai mult, pe perioada starii de inactivitate, toate procedurile de avizare, autorizare, certificare, licentiere sau alte proceduri similare, cat si orice operatiune si procedura vamala cu privire la contribuabilul inactiv si la activitatile acestuia, precum si oricare dintre avizele, autorizatiile, licentele, acordurile si orice alte acte in baza carora contribuabilii inactivi sunt autorizati sa functioneze sau sa desfasoare diverse activitati economice se vor suspenda de drept.
Suspendarea nu va determina prelungirea termenelor pentru care avizele, autorizatiile, licentele, acordurile sau alte astfel de acte sunt acordate si nici amanarea in vreun fel ori exonerarea de obligatiile de plata datorate pentru eliberarea, modificarea sau prelungirea acestora.
Pentru a fi reactivati, contribuabilii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) si-au indeplinit toate obligatiile declarative si de plata,
b) datele de identificare privind sediul social sunt reale si permit organului fiscal competent efectuarea inspectiei fiscale,
c) functioneaza la sediul social sau domiciliul fiscal declarat.
Reactivarea contribuabililor se va face cu data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui ANAF pentru aprobarea Listei contribuabililor reactivati.
_____
- Proiectul de Ordin si anexele acestuia vi le prezentam ca fisiere atasate.
Comentarii articol (0)