Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a elaborat un proiect de ordin privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand TVA aprobata prin decizia de rambursare.
Conform proiectului de Ordin al ANAF, pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare se are in vedere principiul reglementat prin Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.1857/2007, potrivit caruia solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal, in termenul prevazut de lege.
Controale incrucisate
In cazul in care, pentru obtinerea informatiilor suplimentare, organul fiscal competent cu solutionarea decontului cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare va solicita altor organe fiscale efectuarea unui control incrucisat, organul fiscal competent pentru efectuarea acestui control va transmite rezultatele controlului in termen de 45 de zile de la solicitare.
Efectuarea de controale incrucisate, in scopul solutionarii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare incadrate la risc fiscal mare, se va planifica cu prioritate fata de alte activitati de inspectie fiscala.
Controlul incrucisat in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare va putea fi efectuat si de catre comisarii Garzii Financiare in cazuri temeinic justificate, cu aprobarea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Compensare, in cazul obligatiilor fiscale restante
Proiectul de Ordin al ANAF mai stabileste ca, in cazul in care contribuabilul pentru care s-a emis o decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata inregistreaza obligatii fiscale restante, organul fiscal competent va efectua "de indata compensarea acestora".
"In situatia in care suma aprobata la rambursare, inscrisa in decizia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, este mai mare decat cuantumul obligatiilor fiscale compensate, restituirea diferentei se efectueaza in termenul prevazut de lege", conform proiectului de act normativ.
Cesiunea creantelor privind drepturi de rambursare sau restituire
Proiectul de Ordin al ANAF prevede ca, in conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, creantele principale sau accesorii privind drepturi de rambursare sau de restituire ale contribuabililor pot fi cesionate numai dupa stabilirea lor potrivit legii.
Cesiunea va produce efecte fata de organul fiscal competent in administrarea cedentului numai de la data la care aceasta a fost notificata de catre cesionar.
Proiectul de act normativ stabileste ca platile efectuate intre organul fiscal si contribuabilul cedent pana la notificarea cesiunii vor fi valabile. Dupa notificare, organul fiscal va deveni debitorul cesionarului, cedentul nemaiavand un drept de creanta asupra bugetului pentru sumele inscrise in decizia de rambursare si care au facut obiectul cesiunii.
Operatiunea de restituire de sume de la buget se va realiza numai dupa compensarea eventualelor obligatii fiscale inregistrate de catre contribuabil. Astfel, obiect al cesiunii pot reprezenta numai sumele efectiv de restituit contribuabilului cedent.
In vederea corelarii situatiei contabile a cesionarului cu cea fiscala existenta in evidenta analitica pe platitori, cesionarul, in cazul in care inregistreaza obligatii fiscale restante, va depune, concomitent cu notificarea contractului de cesiune si o cerere de compensare a obligatiilor fiscale restante, caz in care data stingerii va fi data depunerii cererii de compensare la organul fiscal competent in administrarea cedentului.
In cazul in care cesionarul, desi inregistreaza obligatii fiscale restante, nu va depune cerere de compensare, data stingerii va fi data inregistrarii operatiunii de compensare de catre unitatea de trezorerie care deserveste organul fiscal competent in administrarea cedentului, conform notei de compensare intocmite de catre acesta.
In situatia in care cesionarul incheie un contract de cesiune a dreptului de rambursare, il va notifica potrivit prevederilor legale si va depune concomitent si o cerere de compensare a obligatiilor sale restante. Organul fiscal competent in administrarea cedentului, dupa compensarea eventualelor obligatii fiscale inregistrate de catre acesta, va solicita, in scris, organului fiscal competent in administrarea cesionarului situatia obligatiilor fiscale restante inregistrate de catre cesionar si va intocmi nota privind compensarea obligatiilor fiscale, pe care o va transmite unitatii de trezorerie si contabilitate publica care deserveste organul fiscal competent in administrarea cedentului. Data stingerii obligatiilor fiscale restante ale cesionarului va fi data depunerii cererii de compensare.
Daca atat cedentul, cat si cesionarul sunt administrati de catre acelasi organ fiscal, respectiv sunt arondati aceleiasi unitati de trezorerie si contabilitate publica, aceasta, ca urmare a primirii notei de compensare, va intocmi nota contabila prin care se sting obligatiile cesionarului, va efectua informatic operatiunea de compensare si va restitui organului fiscal nota de compensare, in trei exemplare, din care: un exemplar se va comunica cesionarului, un exemplar se va arhiva la dosarul fiscal al cedentului, iar cel de-al 3-lea exemplar se va arhiva la dosarul fiscal al cesionarului.
Daca cedentul si cesionarul sunt arondati la unitati de trezorerie si contabilitate publica diferite, unitatea de trezorerie si contabilitate publica care deserveste organul fiscal competent in administrarea cedentului, ca urmare a primirii notei de compensare, va intocmi ordine de plata in care se va inscrie la rubrica "cod fiscal platitor" codul fiscal al cedentului si la rubrica "cod fiscal beneficiar" codul fiscal al cesionarului, cu indicarea conturilor bugetare corespunzatoare, iar in rubrica „data platii” va inscrie data la care se sting obligatiile bugetare ale cesionarului, prin derogare de la prevederile art. 5 lit.s). din Normele metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru trezoreria statului (OPT), aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
______
Pentru mai multe informatii, puteti consulta, ca fisiere atasate, proiectul de Ordin si anexele acestuia.
Comentarii articol (0)