Medierea se adreseaza oricarui tip de conflict care poate fi solutionat prin aceasta modalitate alternativa de dezamorsare a conflictului. Mai mult decat oricand, aceasta isi dovedeste utilitatea in contextul recesiunii economice mondiale. Companiile mici si medii sunt cele care resimt cel mai puternic recesiunea.
Autor: Zeno Sustac
Co-Presedinte Uniunea Nationala a Mediatorilor din Romania
Un numar de 106.221 de firme si-au incetat activitatea, temporar sau definitiv, in primele sase luni ale acestui an, fata de 14.501, in perioada similara din 2008 in timp ce numarul persoanelor fizice autorizate a crescut cu 32%. Motivul principal este, aparent, introducerea impozitului forfetar dar si lipsa lichiditatilor, inflatia, stoparea creditarii etc.
Legiuitorul roman introduce in legea medierii, legea nr. 192/2006, dispozitii speciale cu privire la medierea in dreptul civil, dar nu introduce si in privinta dreptului comercial. Si toate acestea in conditiile in care mediul de afaceri resimte din plin nevoia unei solutii alternative de rezolvare a conflictelor. In afaceri, timpul inseamna bani iar medierea ofera solutii imediate, palpabile si concrete. Succesul sau esecul in afaceri intr-un mediu economic in permanenta schimbare, se bazeaza pe calitatea relatiilor comerciale dintre partenerii de afaceri, relatii care, odata cladite, trebuie si pastrate.
Persoanele fizice si juridice pot sa isi solutioneze prin mediere neintelegerile cu bancile, societatile de asigurari si societatile de leasing. De asemenea, nimic nu impiedica partile implicate in dispute, sa aleaga tot medierea chiar daca una dintre ele este o institutie publica locala sau centrala.
Dincolo de rata de succes a medierii, care este de peste 80%, timpul mediu afectat unei medieri este de sub 2 ore. Avand la baza negocierea dintre parti, medierea este o solutie viabila pentru stingerea conflictelor comerciale. Datorita complexitatii lumii afacerilor, in urma medierii pot aparea o multitudine de solutii la conflictele existente: esalonarea platilor, negocierea cuntumului creantei, initierea unor noi afaceri, renegocierea unor contracte etc.
Valoarea medie a principalelor crize economice din istorie a fost de aproximativ 6 ani, iar situatiile de criza globala stimuleaza recurgerea la mediere. In SUA, in anul 1938, pe fondul cresterii economice, au loc 4.231 medieri, pentru ca, in anul 1945, pe fondul razboiului, numarul acestora sa creasca la 23.121 medieri. Raportandu-ne la aceste cifre, observam faptul ca in perioada de criza, numarul cauzelor solutionate prin mediere creste in mod spectaculos, date fiind avantajele incontestabile ale unei astfel de metode de solutionare.
In ultima perioada, preocuparea mediului de afaceri autohton cu privire la mediere este vizibila din ce in ce mai mult: se discuta intens despre infiintarea mediatorului bancar, iar societatile de asigurari au decis sa isi solutioneze disputele dintre ele prin mediere, conform protocolului incheiat in decursul acestui an. Fluctuatiile preturilor, nerespectarea angajamentelor contractuale, pierderea locurilor de munca, scaderea investitiilor, relocarea afacerilor, scaderea consumului, masurile fiscale, sunt factori care stimuleaza recurgerea la modalitatile alternative de solutionare a conflictelor. Medierea este majoritara in randul acestora cu un procent de peste 60%.
De ce medierea este de preferat in contextul crizei economice? Mediul de afaceri este in cautarea unor solutii inteligente pentru depasirea crizei. Piata locala a medierii se apropie de maturitate. Cu aproximativ 1.000 de mediatori autorizati si inca cateva sute in curs de autorizare, Romania dispune de numarul de specialisti necesar desfasurarii optime a activitatii de mediere. Cei care apeleaza la mediere trebuie sa constientizeze faptul (de necontestat) ca isi fac lor si nu altora un serviciu daca isi solutioneaza disputele prin mediere. Solutia care se poate obtine in urma procedurii de mediere este imediata, putin costisitoare, durabila si eficienta, fiind generata de catre parti si nu de catre o terta persoana.
In concret, lipsa lichiditatilor a determinat si din pacate va mai determina intrarea in incapacitate de plata a multor agenti economici. Recurgerea de catre creditori la instantele de judecata pentru recuperarea acestor sume de bani este costisitoare iar rezultatele se obtin in perioade lungi de timp, perioade in care activitatea agentului economic poate suferi in mod iremediabil. Cu cat miza este mai mare, cu atat sansele de solutionare a divergentelor prin mediere cresc. Explicatia acestei afirmatii se bazeaza pe certitudinea ca un potential proces avand o miza ridicata pentru o companie, poate datorita duratei si incertitudinii cu privire la rezultat sa duca chiar la falimentul companiei respective in situatia in care creanta respectiva este semnificativa pentru companie. Sau poate sa afecteze grav activitatea companiei chiar daca nu o va duce spre faliment. Daca in situatii de normalitate economica existenta unor contracte in derulare cu mai multi parteneri creeaza o stabilitate a veniturilor, in situatia actuala nu mai exista astfel de garantii.
Romania are o cultura litigioasa. Treptat, trend-ul de business va incuraja solutionarea nelitigioasa, de tip ADR. In prezent, cei dati in judecata considera ca au mai mult de castigat in urma unui proces care in Romania dureaza un numar considerabil de ani. De multe ori calculul lor este gresit pentru ca o solutie defavorabila poate sa ii scoata definitiv de pe piata. Cei care dau in judecata, doresc sa isi recupereze cat mai rapid sumele de bani sau bunurile pe care considera ca li se cuvin. De putine ori iau in calcul medierea insa acest lucru este pe cale sa se schimbe.
Avocatii incep sa recomande medierea focusandu-se pe solutii negociate in locul solutionarii in instanta. Si piata de consultanta de afaceri incepe sa fie receptiva la mediere, recomandandu-le clientilor aceasta modalitate de rezolvare a disputelor. Si toate acestea intrucat la finele anului trecut erau nesolutionate aproximativ 380.000 de dosare, o cifra in continua crestere din 2004 si pana in prezent. Justitia ramane imprevizibila, greoaie si prohibitiva prin costuri. Taxele de timbru au crescut din nou iar problemele din sistem genereaza justitiabililor greutati suplimentare.
Un aspect pozitiv al recesiunii poate fi reorientarea mediului economic catre mediere. Se previzioneaza un „boom” al pietei medierii pe fondul prelungirii crizei economice, cultura autohtona litigioasa fiind pe cale de a se estompa. Putem afirma cu tarie: medierea este solutia inteligenta de depasire a crizei economice actuale si de reintoarcere pe drumul spre normalitate.
Comentarii articol (6)