Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 2405/2009 pentru aprobarea atributiilor si Regulamentului de organizare si functionare ale Comisiei de autorizare a jocurilor de noroc si a competentelor in domeniul jocurilor de noroc stabilite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 si de Hotararea Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc directiei de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 529, din 31 iulie 2009.
In temeiul prevederilor art. 80 din Hotararea Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, precum si al prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. — Acordarea dreptului de organizare si exploatare a jocurilor de noroc, avizarea operatorilor economici care aditioneaza si instaleaza sisteme de tip black-box, avizarea producatorilor de mijloace de joc din Romania, precum si celelalte atributii care revin comisiei conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 si ale Hotararii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc se realizeaza prin intermediul Comisiei de autorizare a jocurilor de noroc, denumita in continuare comisie, comisie interinstitutionala care isi desfasoara activitatea la sediul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 2. — Competentele si atributiile comisiei se exercita in cadrul sedintelor acesteia. In afara sedintelor, pregatirea documentatiilor care fac obiectul analizei, eliberarea documentelor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 si de Hotararea Guvernului nr. 870/2009, evidenta acestora, demersurile necesare bunei desfasurari a sedintelor, raspunsurile la intrebarile formulate pe adresa comisiei, precum si celelalte activitati si actiuni adiacente sau aferente activitatii comisiei se realizeaza de directia de specialitate cu atributii de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 3. — (1) Comisia isi desfasoara activitatea si ia hotarari prin votul a jumatate plus unu din numarul membrilor acesteia.
(2) In aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 si ale Hotararii Guvernului nr. 870/2009, comisia emite acte administrative care poarta denumirea de decizii.
CAPITOLUL II
Scopul, atributiile si obiectul de activitate ale comisiei
Art. 4. — Scopul principal al comisiei este de a asigura o desfasurare normala si sub un control strict a jocurilor de noroc in Romania, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 5. — (1) Comisia functioneaza avand in vedere principiile legalitatii, impartialitatii, rolului activ si disponibilitatii.
(2) Atributiile si obiectivele principale ale comisiei sunt:
a) asigurarea urmaririi respectarii de catre operatorii economici a prevederilor legale in vigoare in domeniul jocurilor de noroc;
b) analiza incidentei unor activitati sau actiuni ale persoanelor fizice sau juridice, in curs de desfasurare sau propuse a se desfasura, asupra prevederilor legale din domeniul jocurilor de noroc, precum si incadrarea acestora in sfera jocurilor de noroc;
c) analizarea indeplinirii conditiilor legale in vigoare in vederea autorizarii organizarii si exploatarii jocurilor de noroc. In analiza se au in vedere documentatiile depuse de operatorii economici solicitanti, cu incadrarea acestora in prevederile legale in vigoare si consemnate in notele intocmite de directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice care insotesc respectivele documentatii in cadrul lucrarilor comisiei, rezultatele verificarilor intreprinse de comisiile de specialisti care verifica indeplinirea faptica a conditiilor de autorizare, precum si alte documente sau precizari suplimentare formulate de operatorii economici solicitanti, alti operatori economici sau autoritati;
d) eliberarea documentelor prevazute de legislatia in vigoare in domeniul jocurilor de noroc, prin directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, care constata indeplinirea conditiilor legale in vigoare;
e) anularea, revocarea sau suspendarea licentei de organizare a jocurilor de noroc si/sau a autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc, in cazul in care organele de specialitate ale Ministerului Finantelor Publice, direct sau prin cele care apartin Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sau ale Ministerului Administratiei si Internelor — Inspectoratul General al Politiei Romane si organele sale subordinate constata abateri de la prevederile legale privind organizarea, autorizarea si exploatarea activitatilor de jocuri de noroc. Masura anularii, revocarii sau suspendarii licentei de organizare a jocurilor de noroc si/sau a autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc poate fi dispusa si la solicitarea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor pentru nerespectarea prevederilor legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarea actelor de terorism, constatata prin acte administrative emise de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, ramase definitive in sistemul cailor administrative de atac, sau prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Comisia poate sa solicite organelor de specialitate mentionate anterior reanalizarea propunerilor si a documentelor care le insotesc in situatia in care, in contradictoriu cu acestea, operatorii economici depun documente noi in aparare sau in situatia in care documentele inaintate comisiei de organele de specialitate mentionate anterior nu contin elementele necesare in vederea luarii unei decizii. In aceste cazuri, comisia poate sa dispuna fie refacerea sau completarea documentatiei de catre organele cu atributii de control mentionate anterior, fie efectuarea unei verificari din partea directiei de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice. La luarea unei decizii, comisia va avea in vedere noile documente si propuneri transmise de organele de specialitate apartinand Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau ale Ministerului Administratiei si Internelor — Inspectoratul General al Politiei Romane si organele sale subordonate sau, dupa caz, rezultatele verificarii efectuate de directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si celelalte documente transmise de organele de specialitate mentionate anterior si concluziile si propunerile acestora;
f) avizarea operatorilor economici care aditioneaza si instaleaza sisteme de tip black-box si avizarea producatorilor de mijloace de joc din Romania, precum si retragerea avizului pentru situatiile prevazute de legislatia in vigoare;
g) gestiunea licentelor de organizare a jocurilor de noroc, a autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, a avizelor de producere a mijloacelor de joc, a avizelor pentru aditionarea si instalarea sistemelor de tip black-box emise in favoarea operatorilor economici, a deciziilor de anulare, revocare sau suspendare a acestora, precum si a altor masuri si hotarari dispuse de comisie, prin evidentierea stricta a activitatii, pe operatori economici, sedinte si categorii;
h) comisia sau directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice are dreptul de a solicita orice alte documente declaratii sau informatii atat de la organizatori, cat si de la alti operatori economici sau alte institutii ale statului.
CAPITOLUL III
Organizarea sedintelor de lucru ale comisiei
Art. 6. — Comisia se intruneste, de regula, o data pe luna pentru avizarea documentatiilor depuse de operatorii economici sau ori de cate ori este nevoie pentru analiza situatiilor care impun adoptarea unei decizii in regim de urgenta si va fi convocata de presedintele sau vicepresedintele acesteia, din proprie initiativa sau la propunerea directiei de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 7. — (1) Directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice va pune la dispozitie membrilor comisiei si reprezentantului Garzii Financiare, in calitatea acestuia de invitat permanent, cu cel putin 3 zile lucratoare inainte, ordinea de zi, notele de prezentare intocmite de directia de specialitate, precum si, la cerere, intreaga documentatie care va fi analizata in cadrul sedintei.
(2) Notele de prezentare vor fi intocmite de directia de specialitate in urma analizarii documentatiei, care consta, in principal, in:
— solicitarile in vederea autorizarii sau avizarii, dupa caz, sustinute de documentele necesare;
— sesizarile primite de la organele de specialitate ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, ale Ministerului Administratiei si Internelor — Inspectoratul General al Politiei Romane si organele sale subordonate sau Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor;
— cererile de solutionare a plangerilor prealabile formulate de operatorii economici impotriva deciziilor comisiei. In acest caz, directia de specialitate va prezenta in nota de prezentare si propunerile de solutionare;
— sesizari din partea operatorilor economici.
(3) Documentatia va fi analizata la sediul Ministerului Finantelor Publice de catre specialistii directiei de specialitate din cadrul ministerului.
(4) Directia de specialitate analizeaza documentele prevazute la alin. (2) sub aspectul continutului legal obligatoriu al dosarului, inaintand comisiei note de prezentare care contin propuneri in vederea modului de solutionare a solicitarii sau sesizarii.
(5) Comisia va analiza situatia prezentata, cu respectarea prevederilor prezentului regulament si a legislatiei in vigoare.
Art. 8. — (1) Intreaga documentatie analizata va fi prezentata in plenul comisiei.
(2) Fiecare documentatie va fi prezentata printr-o nota semnata de catre directorul directiei de specialitate din Ministerul Finantelor Publice sau de inlocuitorul acestuia.
Art. 9. — Comisia are dreptul de a respinge orice solicitare in situatia in care nu sunt intrunite elementele de aprobare a acesteia.
#PAGEBREAK#
Art. 10. — (1) Deciziile vor fi luate de catre comisie cu votul majoritatii simple din numarul membrilor comisiei si vor fi validate prin semnarea de catre toti membrii prezenti a procesului-verbal in care aceste decizii sunt mentionate.
(2) Deciziile emise conform hotararilor comisiei se semneaza de catre presedintele sau de catre vicepresedintele acesteia.
Art. 11. — (1) La sedintele comisiei participa seful serviciului de specialitate si un expert din cadrul aceluiasi compartiment care va consemna intr-un registru de procese-verbale aspectele analizate si toate deciziile adoptate in cadrul sedintei.
(2) La sedintele comisiei va participa un reprezentant al Garzii Financiare, in calitate de invitat permanent.
(3) La sedintele comisiei pot participa reprezentanti ai asociatiilor profesionale din domeniu, in calitate de consultanti, cu aprobarea presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei.
(4) Deliberarile si luarea deciziilor se fac numai de membrii comisiei, fara prezenta altor persoane.
CAPITOLUL IV
Deciziile comisiei
Art. 12. — (1) Actul administrativ se emite numai in forma scrisa.
(2) Actul administrativ cuprinde, dupa caz, urmatoarele elemente:
a) denumirea comisiei;
b) numarul si data la care a fost emis si data de la care isi produce efectele;
c) datele de identificare a persoanei juridice;
d) obiectul actului administrativ;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele si semnatura presedintelui sau ale vicepresedintelui comisiei, dupa caz;
h) stampila comisiei;
i) posibilitatea de a fi contestat.
(3) Actul administrativ emis in conditiile alin. (2) prin intermediul mijloacelor informatice este valabil si in cazul in care nu poarta semnatura presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei, dupa caz, si stampila comisiei, daca indeplineste cerintele legale aplicabile in materie.
Art. 13. — (1) Actul administrativ se comunica persoanei juridice careia ii este destinat sau persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz.
(2) Comunicarea actului administrativ se face dupa cum urmeaza:
a) prin prezentarea reprezentantului persoanei juridice sau a persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz, la sediul directiei de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si primirea sub semnatura a actului administrativ, data comunicarii fiind data ridicarii actului;
b) prin remiterea, sub semnatura, a actului administrativ de catre persoanele imputernicite prin decizie a comisiei sau de catre organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, data comunicarii fiind data remiterii sub semnatura a actului;
c) prin posta, la sediul social al persoanei juridice sau al persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, precum si prin alte mijloace, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ si confirmarea primirii acestuia;
d) prin publicitate.
(3) Comunicarea prin publicitate se face prin afisarea, concomitent, la sediul Ministerului Finantelor Publice si pe pagina de internet a acestuia, a unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ pe numele persoanei juridice sau al persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz. Actul administrativ se considera comunicat in termen de 15 zile calendaristice de la data afisarii anuntului.
Art. 14. — Actul administrativ produce efecte din momentul in care este comunicat persoanei juridice sau persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz, sau la o data ulterioara mentionata in actul administrativ comunicat, potrivit legii. Pentru cazuri urgente, cand se pot dispune masuri operative, comunicarea se poate face atat de comisie, cat si de organul fiscal teritorial la solicitarea comisiei sau a directiei de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 15. — Lipsa unuia dintre elementele actului administrative referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei care semneaza actul administrativ, numele si prenumele ori denumirea persoanei juridice sau a persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz, a obiectului actului administrativ sau a semnaturii presedintelui sau vicepresedintelui comisiei, cu exceptia prevazuta la art. 12 alin. (3), atrage nulitatea acestuia. Nulitatea se poate constata la cerere sau din oficiu.
Art. 16. — Comisia poate indrepta erorile materiale din cuprinsul actului administrativ, din oficiu sau la cererea persoanei juridice sau a persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz. Actul administrative rectificat se va comunica persoanei juridice sau persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz, potrivit legii.
Art. 17. — (1) Impotriva deciziei comisiei se poate formula plangere prealabila in conditiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Plangerea prealabila formulata impotriva deciziei comisiei, in conditiile prezentului ordin, este calea administrativa de atac prin care se solicita autoritatii publice emitente reexaminarea deciziei.
#PAGEBREAK#
Art. 18. — (1) Plangerea prealabila se formuleaza in scris si va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul plangerii prealabile;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia, precum si stampila in cazul persoanelor juridice. Dovada calitatii de imputernicit al contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii.
(2) Plangerea prealabila se depune la directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si nu este supusa taxelor de timbru.
Art. 19. — Plangerea prealabila se va depune in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului administrativ.
Art. 20. — (1) Plangerea prealabila poate fi retrasa de contestator pana la solutionarea acesteia. Comisia va comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renuntarea la contestatie.
(2) Prin retragerea plangerii nu se pierde dreptul de a se inainta o noua plangere in interiorul termenului de depunere a acesteia.
Art. 21. — (1) In solutionarea plangerii prealabile, comisia se pronunta prin decizie.
(2) Decizia emisa in solutionarea plangerii prealabile este definitiva in sistemul cailor administrative de atac.
Art. 22. — (1) Decizia de solutionare a plangerii prealabile se emite in forma scrisa si va cuprinde: preambulul, considerentele si dispozitivul.
(2) Preambulul contine: denumirea comisiei, numele sau denumirea contestatorului, sediul social al operatorului economic, numarul de inregistrare a contestatiei la directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, obiectul cauzei, precum si sinteza plangerii prealabile.
(3) Considerentele cuprind motivele de fapt si de drept care au format convingerea comisiei in emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, calea de atac si termenul in care aceasta poate fi exercitata.
Art. 23. — (1) In solutionarea plangerii prealabile, comisia va verifica motivele de fapt si de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ. Analiza plangerii prealabile se face in raport de sustinerile formulate de contestatar, de dispozitiile legale invocate de acesta si de documentele existente la dosarul cauzei. Solutionarea plangerii prealabile se face in limitele sesizarii.
(2) Comisia, pentru lamurirea cauzei, poate solicita punctual de vedere al directiilor de specialitate din minister sau al altor institutii si autoritati.
(3) Prin solutionarea plangerii prealabile nu se poate crea o situatie mai grea contestatorului in propria cale de atac.
(4) Contestatorul, intervenientii sau imputernicitii acestora pot sa solicite si sa depuna probe noi in sustinerea cauzei.
Art. 24. — (1) Prin decizie, plangerea prealabila va putea fi admisa in tot sau in parte ori respinsa.
(2) In cazul admiterii plangerii prealabile se decide, dupa caz, anularea in tot sau in parte a actului administrativ emis de comisie, care face obiectul contestatiei.
Art. 25. — (1) Daca se constata de catre comisie neindeplinirea unei conditii procedurale, plangerea prealabila va fi respinsa fara a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
(2) Plangerea prealabila nu poate fi respinsa daca poarta o denumire gresita.
Art. 26. — (1) Decizia privind solutionarea plangerii prealabile se comunica contestatorului in forma scrisa, in conditiile prevazute la art. 13.
(2) Deciziile emise in solutionarea plangerilor prealabile pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrative competenta, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 27. — Deciziile comisiei sunt definitive si produc efecte juridice de la data comunicarii.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 29 iulie 2009.
Nr. 2.405
Comentarii articol (0)