Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 14/2009 pentru punerea in aplicare a Normelor privind activitatea de asigurare/reasigurare in Romania in baza dreptului de stabilire si a libertatii de a presta servicii a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 569, din 14 august 2009.
Potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 21 iulie 2009, prin care s-au adoptat Normele privind activitatea de asigurare/reasigurare in Romania in baza dreptului de stabilire si a libertatii de a presta servicii,
in temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27) si ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:
Art. 1. — (1) Se pun in aplicare Normele privind activitatea de asigurare/reasigurare in Romania in baza dreptului de stabilire si a libertatii de a presta servicii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Normele prevazute la alin. (1) intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 2. — Directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 31 iulie 2009.
Nr. 14
ANEXA
N O R M E
privind activitatea de asigurare/reasigurare in Romania in baza dreptului de stabilire si a libertatii de a presta servicii
CAPITOLUL I
Dreptul de stabilire al unui asigurator/reasigurator
pe teritoriul Romaniei
Art. 1. — Orice asigurator/reasigurator, care detine o autorizatie de functionare, emisa de autoritatea competenta a statului membru de origine, poate desfasura activitatea de asigurare/reasigurare pe teritoriul Romaniei prin intermediul unei sucursale, cu notificarea prealabila a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor de catre autoritatea respectiva.
Art. 2. — Notificarea prevazuta la art. 1 este insotita de urmatoarele documente:
a) studiu de fezabilitate;
b) proceduri de solutionare a reclamatiilor, inclusive denumirea si adresa organismului desemnat sa le solutioneze.
Art. 3. — Asigurarile obligatorii nu pot fi practicate decat cu aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in conformitate cu prevederile legislatiei nationale.
Art. 4. — Pentru a putea practica asigurari de sanatate, in baza dreptului de stabilire, asiguratorul trebuie sa prezinte Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor conditiile contractual generale si specifice, redactate in limba romana, anterior subscrierii politelor respective.
Art. 5. — Daca asiguratorul/reasiguratorul intentioneaza, in baza dreptului de stabilire, sa acopere riscuri prevazute in clasa de asigurari generale nr. 10 „Asigurari de raspundere civila auto” (altele decat raspunderea transportatorului), este obligat:
a) sa comunice numele si adresa reprezentantei de despagubiri;
b) sa depuna documentele oficiale care confirma calitatea de membru al Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania si al Fondului de Protectie a Victimelor Strazii;
c) sa desemneze un reprezentant pentru administrarea daunelor pe teritoriul Romaniei;
d) sa indeplineasca conditiile stabilite prin legislatia romana in vigoare privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule.
Art. 6. — In cazul in care asiguratorul/reasiguratorul intentioneaza, in baza dreptului de stabilire, sa acopere riscuri prevazute in clasa de asigurari generale nr. 17 „Asigurari de protectie juridica”, acoperirea cheltuielilor cu asistenta juridica trebuie sa faca obiectul unui contract separat de cel incheiat pentru alte clase de asigurare sau se trateaza intr-un capitol separat al unei polite unice, in care se precizeaza natura acoperirii cheltuielilor de asistenta juridica, conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 7. — In cazul in care asiguratorul/reasiguratorul intentioneaza, in baza dreptului de stabilire, sa acopere riscuri prevazute in clasa de asigurari generale nr. 18 „Asigurarea de asistenta a persoanelor aflate in dificultate in cursul deplasarilor sau absentelor de la domiciliu ori de la locul de resedinta permanenta”, studiul de fezabilitate prevazut pentru aceasta clasa va cuprinde si urmatoarele informatii:
a) dovezi privind existenta personalului calificat;
b) reteaua de asistenta ce urmeaza a fi folosita pentru indeplinirea obligatiilor aferente acestei clase de asigurari.
Art. 8. — Inainte ca sucursala unui asigurator/reasigurator sa isi inceapa activitatea, in baza dreptului de stabilire, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor comunica in scris, in termen de doua luni de la data primirii notificarii si a documentatiei complete, asiguratorului/reasiguratorului si autoritatii competente din statul membru de origine legislatia ce trebuie respectata de catre sucursala si conditiile in care trebuie sa fie exercitata activitatea de asigurare/reasigurare pe teritoriul Romaniei, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentele norme.
Art. 9. — Orice modificare a informatiilor notificate este comunicata de catre asigurator/reasigurator si Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in maximum 30 de zile de la data primirii aprobarii de la autoritatea competenta din statul membru de origine.
Art. 10. — In cazul inchiderii sucursalei, autoritatea competenta din statul membru de origine va informa Comisia de Supraveghere a Asigurarilor asupra propunerii de inchidere a sucursalei si cu privire la modul in care vor fi administrate politele subscrise de catre aceasta.
Art. 11. — Procedura mentionata la art. 10 se va aplica ori de cate ori o sucursala nu mai accepta incheierea de contracte de asigurare/reasigurare, iar portofoliul de contracte nu mai este administrat prin intermediul sucursalei.
Art. 12. — Atunci cand produsele de asigurare/reasigurare sunt promovate pe piata romaneasca, prin orice modalitate de marketing, obligatoriu se vor mentiona numele asiguratorului/ reasiguratorului, forma legala, statul membru de origine, adresa, sediul central din statul membru de origine si sediul sucursalei cu care se poate incheia un contract de asigurare/reasigurare.
Art. 13. — In timpul exercitarii activitatii de marketing sau publicitate, asiguratorului/reasiguratorului ii este interzis sa ofere informatii false sau sa utilizeze orice alte metode care nu sunt adecvate sau in conformitate cu principiile bunei practici, in legatura cu drepturile si protectia consumatorilor.
Art. 14. — In vederea garantarii unei protectii unitare a asiguratilor, a beneficiarilor politelor de asigurare si a tertilor pagubiti, persoane juridice sau fizice cu sediul, domiciliul sau rezidenta in Romania, asiguratorii/reasiguratorii, care desfasoara activitate in Romania, in baza dreptului de stabilire, datoreaza Fondului de garantare aceeasi contributie ca si asiguratorii/reasiguratorii persoane juridice romane, care se calculeaza, se evidentiaza, se raporteaza si se achita pana la data de 25 a lunii urmatoare terminarii semestrului. Plata contributiei la Fondul de garantare se calculeaza incepand cu semestrul II 2009.
Art. 15. — Toate documentele si raportarile trebuie sa fie redactate in limba romana.
CAPITOLUL II
Libertatea de a presta servicii
a unui asigurator/reasigurator in Romania
Art. 16. — Orice asigurator/reasigurator, care detine o autorizatie de functionare, emisa de autoritatea competenta a statului membru de origine, poate desfasura activitate de asigurare/reasigurare pe teritoriul Romaniei, in baza libertatii de a presta servicii, cu notificarea prealabila a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor de catre autoritatea respectiva.
Art. 17. — Notificarea prevazuta la art. 16 este insotita si de informatii privind procedurile de solutionare a reclamatiilor, inclusiv denumirea si adresa organismului care se ocupa cu solutionarea acestora.
Art. 18. — Asigurarile obligatorii nu pot fi practicate decat cu aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in conformitate cu prevederile legislatiei nationale.
Art. 19. — Pentru a putea practica asigurari de sanatate, in baza libertatii de a presta servicii, asiguratorul/reasiguratorul trebuie sa prezinte Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor conditiile contractuale generale si specifice, redactate in limba romana, anterior subscrierii politelor respective.
Art. 20. — Daca asiguratorul intentioneaza, in baza libertatii de a presta servicii, sa acopere riscuri prevazute in clasa de asigurari generale nr. 10 „Asigurari de raspundere civila auto” (altele decat raspunderea transportatorului), este obligat:
a) sa comunice numele si adresa reprezentantei de despagubiri;
b) sa depuna documentele oficiale care confirma calitatea de membru al Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania si al Fondului de Protectie a Victimelor Strazii;
c) sa desemneze un reprezentant pentru administrarea daunelor pe teritoriul Romaniei;
d) sa indeplineasca conditiile stabilite prin legislatia romana in vigoare privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule.
Art. 21. — In cazul in care asiguratorul/reasiguratorul intentioneaza, in baza libertatii de a presta servicii, sa subscribe riscuri prevazute in clasa de asigurari generale nr. 17 „Asigurari de protectie juridica”, acoperirea cheltuielilor cu asistenta juridica trebuie sa faca obiectul unui contract separat de cel incheiat pentru alte clase de asigurare sau se trateaza intr-un capitol separat al unei polite unice, in care se precizeaza natura acoperirii cheltuielilor de asistenta juridica, conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 22. — In cazul in care asiguratorul/reasiguratorul intentioneaza, in baza libertatii de a presta servicii, sa acopere riscuri prevazute in clasa de asigurari generale nr. 18 „Asigurarea de asistenta a persoanelor aflate in dificultate in cursul deplasarilor sau absentelor de la domiciliu ori de la locul de resedinta permanenta”, studiul de fezabilitate prevazut pentru aceasta clasa va cuprinde si urmatoarele informatii:
a) dovezi privind existenta personalului calificat;
b) reteaua de asistenta ce urmeaza a fi folosita pentru indeplinirea obligatiilor aferente acestei clase de asigurari.
Art. 23. — Comisia de Supraveghere a Asigurarilor comunica in scris cat mai curand posibil catre sediul central al asiguratorului/reasiguratorului si catre autoritatea competent din statul membru de origine legislatia ce trebuie respectata si conditiile in care acesta trebuie sa isi desfasoare activitatea pe teritoriul Romaniei, prevazute in anexa la prezentele norme.
Art. 24. — Asiguratorul/Reasiguratorul poate incepe sa desfasoare activitatea specifica, in baza libertatii de a presta servicii, imediat ce Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si autoritatea competenta din statul membru de origine ii comunica faptul ca au luat cunostinta de intentia sa.
Art. 25. — Asiguratorul/Reasiguratorul va notifica, in scris, autoritatea competenta din statul membru de origine cu privire la orice modificari ale informatiilor notificate initial.
CAPITOLUL III
Protectia asiguratilor, a beneficiarilor politelor
de asigurare si a tertilor pagubiti, persoane juridice
sau fizice
Art. 26. — In cazul in care asiguratorul/reasiguratorul desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati care nu sunt cuprinse in notificarea transmisa de autoritatea competenta din statul membru de origine, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza imediat autoritatea respectiva.
Art. 27. — In vederea asigurarii unei protectii uniforme a tuturor asiguratilor, beneficiarilor politelor de asigurare si a tertilor pagubiti, persoane juridice sau fizice din Romania, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor monitorizeaza activitatea desfasurata de asiguratori/reasiguratori, in baza dreptului de stabilire si a libertatii de a presta servicii.
Art. 28. — In cazul in care Comisia de Supraveghere a Asigurarilor constata ca asiguratorul/reasiguratorul, care desfasoara activitate in baza dreptului de stabilire sau a libertatii de a presta servicii, nu respecta legislatia romana in vigoare, ii solicita sa adopte masuri de remediere a situatiei. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va transmite o scrisoare catre sediul central al societatii si o copie catre autoritatea competent a statului membru de origine. Scrisoarea va contine masurile care trebuie luate pentru remedierea situatiei.
Art. 29. — Daca asiguratorul/reasiguratorul nu a adoptat toate masurile necesare pentru remedierea situatiei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza autoritatea competent din statul membru de origine, in vederea impunerii unor masuri de remediere, furnizand toate informatiile relevante, descrierea situatiei create si masurile sugerate in vederea remedierii.
Art. 30. — In situatia in care, masurile luate de autoritatile competente din statul membru de origine se dovedesc a fi inadecvate si/sau insuficiente, iar asiguratorul in cauza continua sa incalce prevederile legislatiei romane in vigoare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor isi exercita atributiile ce ii revin conform legii, dupa informarea autoritatii competente din statul membru de origine, in vederea sanctionarii nerespectarii prevederilor legislatiei nationale, fiind in drept sa dispuna inclusiv interzicerea desfasurarii activitatii si a subscrierii de noi polite de asigurare.
Art. 31. — Impotriva unui asigurator/reasigurator, care desfasoara activitate in Romania in baza dreptului de stabilire, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate aplica toate masurile prevazute de legislatia in vigoare, inclusiv asupra proprietatilor pe care acesta le detine pe teritoriul Romaniei.
Art. 32. — Atunci cand autoritatea competenta din statul membru de origine decide sa efectueze un control la sediul unei sucursale de pe teritoriul Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate lua parte la acesta, informand in prealabil autoritatea respectiva despre aceasta intentie si comunicandu-i
numele si functia persoanelor desemnate sa participe la actiunea respectiva.
Art. 33. — La cererea expresa a autoritatii competente din statul membru de origine, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate efectua un control la sediul sucursalei, in numele autoritatii respective. Reprezentantii sucursalei au obligatia de a pune la dispozitia persoanelor imputernicite sa execute controlul toate situatiile, documentele, registrele, evidentele, contractele, declaratiile de daune, documentele contabile si informatiile solicitate.
Art. 34. — Refuzul reprezentantilor sucursalei de a pune la dispozitie documentele solicitate poate avea ca rezultat aplicarea masurilor si sanctiunilor prevazute de legislatia in vigoare.
Art. 35. — In cazul in care, in scopul verificarii conformitatii cu prevederile legislatiei aplicabile in domeniul asigurarilor, este necesar un control la sediul sucursalei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate efectua acest control din proprie initiativa.
Art. 36. — (1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza autoritatea competenta din statul membru de origine cu privire la decizia luata si ii comunica urmatoarele informatii:
a) numele si functia persoanelor desemnate sa efectueze controlul;
b) datele planificate pentru actiunea de control;
c) motivul/motivele care a/au condus la initierea actiunii de control;
d) tematica controlului.
(2) Autoritatea competenta din statul membru de origine poate participa la acest control.
Art. 37. — Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza autoritatea competenta din statul membru de origine cu privire la initierea unei proceduri de sanctionare, conform prevederilor legislatiei nationale.
Art. 38. — Pentru a permite Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor sa verifice conformitatea cu prevederile legale in vigoare, toti asiguratorii/reasiguratorii din statele membre, care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei, prin intermediul unei sucursale, trebuie sa comunice, la solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, informatii referitoare la toate documentele a caror transmitere este obligatorie pentru asiguratorii/reasiguratorii cu sediul central in Romania.
CAPITOLUL IV
Dispozitii comune
Art. 39. — Comisia de Supraveghere a Asigurarilor solicita, in urma consultarilor prealabile cu autoritatea competenta din statul membru de origine, informatii cu privire la resursele specifice pe care asiguratorul/reasiguratorul isi propune sa le utilizeze, in scopul oferirii produselor sale pe piata romaneasca.
Art. 40. — Asiguratorii din statele membre care, in baza dreptului de stabilire sau a libertatii de a presta servicii, practica clasa de asigurari nr. 2 „Asigurari de sanatate”, atunci cand utilizeaza tabele de morbiditate si orice alte date statistice relevante cu privire la contractele de asigurari de sanatate, au obligatia de a le prelua pe cele publicate de Institutul National de Statistica.
Art. 41. — Toate reclamatiile depuse de asigurati, de beneficiari ai politelor de asigurare si de terti pagubiti, personae juridice sau fizice romane, sunt administrate de catre organismul care se ocupa cu solutionarea reclamatiilor din statul membru de origine.
Art. 42. — Pentru a facilita rezolvarea pe cale amiabila a reclamatiilor primite, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor le transmite organismului desemnat de asigurator/reasigurator, prin notificarea initiala.
Art. 43. — Daca este posibil, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza reclamantul cu privire la modul in care va fi solutionata reclamatia.
Art. 44. — Comisia de Supraveghere a Asigurarilor aplica urmatoarea procedura, in situatia in care primeste o reclamatie:
a) atunci cand prevederile legale permit, transmite reclamatia direct autoritatii competente sau organismului competent din statul membru de origine si informeaza petentul cu privire la acest lucru;
b) daca prevederile legale nu permit transmiterea reclamatiei autoritatii competente sau organismului abilitat sa o solutioneze din statul membru de origine, comunica petentului toate informatiile relevante cu privire la autoritatea sau organismul respectiv, pentru a-i facilita contactul cu acesta;
c) in cazul in care prevederile legale permit, informeaza autoritatea competenta din statul membru de origine cu privire la reclamatia primita.
Art. 45. — Autoritatea competenta din statul membru de origine informeaza Comisia de Supraveghere a Asigurarilor atunci cand decide sa retraga sau sa anuleze autorizatia de functionare a unui asigurator/reasigurator, care desfasoara activitate pe teritoriul Romaniei in baza dreptului de stabilire sau a libertatii de a presta servicii.
Art. 46. — Prezentele norme transpun o parte din prevederile Protocolului general privind cooperarea dintre autoritatile de supraveghere a asigurarilor din statele membre ale Uniunii Europene, incheiat la Sienna la 31 martie 2008, si ale urmatoarelor directive: Directiva 92/49/CEE a Consiliului din 18 iunie 1992 de coordonare a actelor cu putere de lege si actelor administrative privind asigurarea generala directa si de modificare a directivelor 73/239/CEE si 88/357/CEE (a treia directiva privind „asigurarea generala”); Directiva 2002/83/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind asigurarea de viata; Directiva 90/618/CEE a Consiliului din 8 noiembrie 1990 de modificare, in special in ceea ce priveste asigurarea de raspundere civila auto, a directivelor 73/239/CEE si 88/357/CEE de coordonare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative privind asigurarea general directa; Directiva 2005/68/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 noiembrie 2005 privind reasigurarea si de modificare a directivelor 73/239/CEE si 92/49/CEE ale Consiliului, precum si a directivelor 98/78/CE si 2002/83/CE.
ANEXA
la norme
Cadrul legal si conditiile in care trebuie sa fie exercitata activitatea de asigurare/reasigurare pe teritoriul Romaniei
Cadrul legal ce trebuie respectat, in interesul public („general good”), de catre societatile de asigurare/reasigurare, care desfasoara activitate pe teritoriul Romaniei in baza dreptului de stabilire sau a libertatii de a presta servicii, este urmatorul:
1. Legislatia specifica asigurarilor:
a) Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.111/2004 pentru punerea in aplicare a Normelor privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor;
c) Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 24/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor.
2. Dreptul civil: Codul civil;
3. Dreptul muncii: Codul muncii;
4. Oficiul National al Registrului Comertului:
a) Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
5. Regimul taxelor fiscale: Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.
6. Drepturile din publicitate, comunicare si dreptul la proprietate:
a) Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a continutului audiovizual, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Legea nr. 56/2003 pentru ratificarea Conventiei europene privind televiziunea transfrontiera a Consiliului Europei, adoptata la Strasbourg la 5 mai 1989, si acceptarea Protocolului de amendare a Conventiei europene privind televiziunea transfrontaliera a Consiliului Europei, adoptat la Strasbourg la 1 octombrie 1998.
7. Protectia consumatorului:
a) Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, republicata;
b) Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
8. Sanctiunile internationale: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009.
Comentarii articol (0)