Articol scris de Marian Rujoiu - trainer Extreme Training (www.traininguri.ro, www.marian-rujoiu.ro)
Teambuilding la birou nu este numai o “soluție de criza” ci poate fi o stare permanentă care are efecte benefice asupra angajaților. În primul rând, prin activități gen teambuilding la birou se realizează motivarea non-financiara a angajaților, iar un efect direct al motivării non-financiare duce automat la fidelizarea angajaților și la creșterea performanței acestora.
Am scris foarte multe articole despre motivare non-financiară pe care le puteți accesa gratuit pe site. În acest articol, o să mă opresc la exemplificarea teambuildingului la birou prin câteva exemple pe care sper să le găsiți utile. Unele idei, pentru a fi puse în practică, necesită un mic efort financiar, însă cele mai multe idei nu costă absolut nimic.
1. Mici cadouri, de aceeași valoare, dar diferite, oferite variat în funcție de performanțe.
2. Când ceva pozitiv se întâmplă, scrie un bilet și pune-l într-o cutie specială (“smile box”). Cineva va citi câte un bilet pe zi/săptămâna.
3. Pune o steluță aurită sau un post-it cu un mesaj de mulțumire pe computerul angajatului.
4. Un prânz de întâmpinare pentru colegii nou veniți.
5. Un picnic cu toți colegii din echipă este mai mult decât binevenit.
6. Bilețele de mulțumire scrise de mână (managerului)/ alternativ email
7. Anunț în newsletter-ul companiei;
8. Pizza party cu tot departamentul;
9. Să citești scrisori de la clienții mulțumiți în fața angajaților.
10. Fă un sondaj de opinie printre angajați ca să afli ce își doresc ei în ceea ce privește atmosfera de lucru.
11. Înghețată/cafea/etc. dăruite de către manager personal.
12. Recunoaștere one-on-one: întâlnire între manager și angajatul de recompensat.
13. Pauză de masă mai mare (într-o singură zi).
14. Tricouri cu logo-ul firmei.
15. Ore/ zile libere.
16. Cești de cafea personalizate.
17. O strângere de mână și o felicitare din partea ta/ a directorului general.
18. Prânzuri sau întâlniri cu echipa în care sunt recunoscute meritele angajaților.
19. Bilete la film sau la teatru.
20. Să dai telefoane acasă să verifici dacă familia angajatului este în regulă, atunci când acesta este plecat într-o delegație.
21. Să tratezi persoanele ca pe unele profesioniste dacă vrei profesionalism din partea lor;
22. Mici premii oferite public pentru cea mai bună idee, cea mai bună sugestie, orientare către client, etc.
23. O sesiune de motivare ținută de managerul firmei (îi învață pe angajați că au încrederea, abilitatea și oportunitatea de a schimba și îmbunătăți mediul personal și profesional).
24. Premii anuale care să poarte numele unor angajați care au făcut ceva memorabil.
25. Un simplu “Mulțumesc!” sau “Bravo!” are un efect magic.
26. Flori sau bomboane însoțite de o felicitare din partea managerului.
27. Întâlniri cu toți colegii în afara locului de muncă, într-un spațiu mult mai relaxant (ex: munte, o pădure, un lac, etc.).
28. Prânzuri cu toată echipa unde să se discute orice în afară de lucruri legate de serviciu.
29. Felicitări cu ocazia zilelor de naștere.
30. O echipă care, folosind un buget redus, să se ocupe de motivarea angajaților.
31. O cină plătită de firmă cu absolut toți angajații firmei.
32. Flexibilitate în ceea ce privește alegerea perioadei de concediu pentru un angajat care a avut rezultatele cele mai bune sau a depășit target-ul.
33. Apreciere spontană: un post-it pe care să scrie “Felicitari!” pe parbrizul mașinii.
34. Bilete la un meci de fotbal.
35. Un premiu trimestrial pentru cea mai bună participare/ cel mai punctual angajat (premiul ar putea fi câteva ore libere).
36. Un premiu anual pentru cel mai punctual angajat (ex: un pix personalizat, o diplomă);
37. O ședință de masaj.
38. “Prietenul secret”: de la angajat la angajat, aceștia își fac cadouri periodice care să amintească de evenimentele personale din angajaților.
39. Lasă-i pe angajaţi să plece mai devreme de la serviciu dacă și-au atins sau depașit target-ul zilnic.
40. Adu ceva din vacanţă pentru angajaţii tăi.
41. Afișează o scrisoare de mulțumire a unui client.
42. Trimite-i o scrisoare de mulțumire soțului sau soției unui angajat pentru a-i mulțumi pentru sprijinul pe care i l-a acordat partenerului în ceea ce a întreprins;
43. Organizează pe zile muzica la birou (fiecare angajat, prin rotație este disk-jokeul zilei))
44. Fii creativ în legătură cu zilele de naștere a angajaților: în loc de baloane și prăjituri ca și cadou, “comploteaza” cu echipa ca să faceți cadouri mai frumoase, personalizate și mereu altele.
45. Nu tolera bârfa; încurajează atitudinile pozitive.
46. Cărți de vizită personalizate cu porecle.
47. Mergeți împreună cu toți angajații la un restaurant și închinați un pahar de vin în cinstea tuturor angajaților, numind meritele pe care le are fiecare în echipă.
48. În cinstea unui obiectiv atins sau a unui rezultat foarte bun, cumpără un obiect (destul de mare; ar putea fi o sticlă de vin sau un tricou, etc.) pe care să semneze toate persoanele care au lucrat la respectivul proiect. Puneți-l la loc de cinste, astfel încât angajații să îl poată vedea și să își amintească cu plăcere de rezultatele pe care le-au obținut la respectivul proiect.
49. Cafea/ ceai gratis pentru angajați în zilele friguroase sau băuturi răcoritoare în zilele caniculare invocând un rezultat bun pe care l-au avut; acestea au un efect mult mai bun dacă sunt servite de manager.
50. Fă-ți întotdeauna timp să-ți feliciți și să-ți încurajezi echipa.
51. Dă feedback zilnic în legătură cu performanța angajaților.
52. Recunoaște în public meritele unui angajat.
53. Fă publice feedback-urile pozitive ale clienților.
54. Ca semn de recunoaștere, dați angajaților produse ale firmei.
55. Cană de cafea personalizată (poreclă, “Angajatul lunii decembrie”, etc.).
56. Calendar anual cu toți angajații companiei.
57. Întâmpină într-o dimineață angajatul sau angajații care au avut rezultate deosebite cu o cană de cafea de care să fie legate niște baloane.
58. Tricouri comemorative (care să amintească de un anumit proiect, de un anumit rezultat).
59. Un buchet de flori care să plece de la manager către un angajat care a avut rezultate foarte bune în ultima perioadă. Acest angajat va păstra buchetul de flori timp de o oră, după care îl va da mai departe unui coleg care consideră el că îl merită și tot așa. Acest procedeu poate continua atât de mult timp cât florile rămân proaspete.
60. Scrie câte trei lucruri pe care le apreciezi la membrii echipei tale și dă-le aceste notițe personal.
61. Încurajați fiecare department să aibă propriul lui program de recunoaștere.
62. Găsește cât mai multe motive ca să sărbătoriți și să îți faci colegii să simtă atmosfera plăcută de la serviciu.
63. Pizza gratis pentru o anumită persoană sau pentru un departament la depășirea target-ului;
64. Întâlniri cu toți angajații companiei, unde să se prezinte slideshow-uri cu poze ale angajaților și poze legate de rezultatele lor, pe fundal muzical (funcționează pentru empowerment); managerul firmei felicită persoana/ persoanele, echipa/ echipele care au avut rezultate bune.
65. Trebuie să recunoști și să recompensezi și îmbunătățirile angajaților, nu doar înalta performanță.
66. Atunci când vezi ceva care nu funcționează, dacă nu ai timp să te ocupi, notează-ți!
67. Cultură organizațională: în ce mediu a lucrat? Relaxant, intens, stresant.
68. Cum poți să-i atragi pe cei mai buni? Fiind cel mai bun!
69. Dați-le oamenilor ce se așteaptă și ceva în plus!
70. Unii angajați au memorie „selectivă”! Luăm notițe și faceți o copie pe care i-o înmânați.
71. Este posibil orice versus nu sunteți în stare! Se poate!
72. Sinergia echipei: inamicul comun, țeluri comune, sărbătorirea victoriilor.
73. Degeaba ai ușa deschisă, dacă nu ai și mintea deschisă (judecă problema, nu persoana).
74. Păstrarea informației reprezintă o sursă de putere, dar nu una motivatoare!
75. Cereți ajutorul! Orice prost poate critica, condamna sau se poate plânge!
76. Nevoia emoțională primează oricărei nevoi! Oamenii vor să fie doriți, apreciați, respectați și necesari.
77. Hoția cea mai mare este lenea excesivă. Când cineva este excesiv de leneș așteaptă-te ca ceilalți angajați să fie demotivați. Prin urmare nu tolera lenea.
78. Motivare: normare sau mai bine, repere!
79. Nu acorda premii fixe întotdeauna. Acordă și variante când este posibil!
80. Sabotori externi, mesaje negative! Mesaj negativ: contrabalansează-l cu o vorbă bună! Atitudine pozitivă!
81. Dacă tu crezi că poți, atunci poți; dacă tu crezi că nu poți, atunci nu poți! Ajută-i pe oameni să poată!
82. Angajații, înainte de toate, vor să știe cât de mult vă pasă de ei, nu cât de multe știți!
Cum aplici aceste idei?
Pentru început, le poți printa pentru a le avea mereu în atenție. Apoi, alege să pui în practică numai câteva dintre ele. Nu încerca să le pui în practică pe toate odată pentru că angajații se vor speria. Nicio idee nu funcționează oricum și oriunde. Când una dintre idei nu funcționează, încearcă altă idee. Aceste idei nu se bagă pe gât angajaților. Chiar dacă foarte multe dintre ele sunt foarte bune, au fost testate în companii. Este nevoie de tact și diplomație pentru a le pune în practică. Ideile sunt în esență lucruri mici care cu timpul pot duce la efecte spectaculoase. Nu există o rețetă standard privind forma de aplicare a lor, aceasta este aleasă de manager, în funcție de mediul organizațional.
Mult spor în aplicarea ideilor!
Comentarii articol (13)