„1) Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila. Ridicarea si depozitarea vehiculelor in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz.
2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul si depozitarea vehiculului stationat neregulamentar se suporta de catre detinatorul acestuia.
3) Ridicarea vehiculelor dispusa de politia rutiera in conditiile prevazute la alin. (1) se realizeaza potrivit procedurii stabilite prin regulament”
In practica, cel putin cea din Municipiul Bucuresti, aceasta ridicare si depozitare a vehiculelor stationate neregulamentar, se realizeaza de catre o serie de firme „agreate”, care percep tarife de la posesorii autovehiculelor in schimbul unor pretinse servicii de ridicare, transport si depozitare.
Am aratat deja ca intre firma care ridica si depoziteaza vehiculul si detinatorul autovehiculului nu exista raporturi contractuale privind prestarea de servicii de ridicare si depozitare. Astfel ca nu exista nici obligatia de plata atat timp cat nu exista vreun contract intre cele doua parti.
In lipsa unor raporturi contractuale inseamna ca raporturile juridice dintre firma care ridica autovehiculul si detinatorul acestuia sunt raporturi ce se nasc in temeiul unui fapt juridic in sens restrans.
Faptele juridice sunt impartite la randul lor in fapte juridice licite si fapte juridice ilicite.
Daca am considera ca ridicarea, transportul si depozitarea masinii de catre firma specializata este un fapt juridic licit (legal) care ar fi atunci raspunderea acestei firme pentru deteriorarile aduse autovehiculului? Cel mai aproape de situatia aceasta este modelul gestiunii intereselor altuia asa cum este reglementat de art 987 C. Civ si urmatoarele.
Gestiunea intereselor altuia este o operatie ce consta in aceea ca persoana intervine, prin fapta sa voluntara si unilaterala si savarseste acte materiale sau juridice in interesul altei persoane fara a fi primit mandat de la aceasta din urma.
Pentru a vorbi de gestiunea de afaceri trebuie verificate trei elemente:
1.obiectul gestiunii,
2.utilitatea,
3.atitudinea partilor.
Obiectul gestiunii nu pune probleme. Firma specializata realizeaza actiuni materiale de ridicare, transport precum si diverse operatiuni juridice presupuse de acestea.
Nici atitudinea partilor nu este de natura sa creeze discutii. Actele de gestiune se fac fara stiinta detinatorului vehiculului.
O problema este utilitatea acestor acte pentru detinatorul autovehiculului, aceasta nefiind evidenta. Totusi, desi indirecta, ea exista. A nu stationa in locurile interzise este o obligatie legala ce incumba conducatorului vehiculului, iar daca acesta ar fi in persoana la fata locului ar fi el insusi obligat sa realizeze operatiunea de a deplasa vehiculul din locul unde stationeaza ilegal.
Nu trebuie uitat ca in ce priveste indeplinirea unor obligatii legale (in speta era vorba de obligatia de intretinere) Tribunalul Suprem prin decizia nr. 781 din 23 iulie 1966 a statuat ca regulile gestiunii intereselor altuia se aplica si atunci cand un tert executa in locul debitorului legal o obligatie legala. Interpretarea poate fi extinsa si in cazul de fata.
Aplicand regulile gestiunii intereselor altuia, potrivit art. 989 C.civ. firma care procedeaza la ridicarea masinii trebuie sa actioneze cu diligenta unui bun proprietar. Aceasta regula trebuie avuta in vedere si datorita caracterului remunerat al activitatii, firma fiind un comerciant care desfasoara aceasta activitate cu caracter de regularitate contra unei remuneratii, nu poate invoca o limitare a raspunderii in limita dolului (actiunii cu rea credinta).
In consecinta, firma care procedeaza la ridicarea masinilor trebuie sa ia toate masurile ca in desfasurarea acestei activitati sa nu prejudicieze, si evident sa nu aduca distrugeri autovehiculului, in caz contrar fiind raspunzatoare.
De asemenea, exista Hotararea Guvernului 147/1992. Aceasta hotarare reglementeaza tocmai locarea, ridicarea, transportul, depozitarea si eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice.
In opinia personala, acest act normativ este ilegal si in orice caz abrogat.
Este ilegal pentru ca el contravine Constitutiei Romaniei. Guvernul poate emite acte de executare a legii, ori aceasta hotarare de guvern nu este un act de executare a legii, nu se face in aplicarea unei legi, ci Guvernul isi asuma atributii de legiuitor.
Este abrogat pentru ca prin aparitia Ordonantei de urgenta nr. 195/2002 se instituie reguli noi privind acest domeniu. Legea noua abroga norma veche, aceasta fiind o regula de interpretare elementara. In plus, eventualele lamuriri legate de aplicarea OUG 195/2002 se regasesc potrivit acestei legi in Regulamentul de aplicare, orice alt document anterior fiind astfel abrogat implicit.
Totusi, daca am continua sa dam curs acestui act normativ, gasim in acesta dispozitia prevazuta in art. 4 care instituie principiul raspunderii unitatilor autorizate pentru avarii.
Aceste consideratii sunt de retinut daca am subscrie ca actiunea firmelor specializate in ridicarea masinilor este licita. Insa, se poate sustine cu deplin temei ca aceasta actiune este ilicita, vazand dispozitiile art. 64 care indreptatesc doar autoritatile locale si administratorii drumurilor sa procedeze la masura ridicarii, nu si alte firme particulare.
In cazul in care subscriem la aceasta interpretare, faptul provocarii de daune autovehiculului de catre firma respectiva este in terenul raspunderii civile delictuale (art. 998 si urmatoarele C.Civ).
Din aceasta perspectiva, dovedirea existentei prejudiciului (daunele produse autovehiculului), faptei ilicite (ridicarea masinii), a raportului de cauzalitate intre fapta ilicta si prejudiciu (manipularea incorecta, paza deficitara la locul de depozitare) si vinovatia (in cazul de fata aceasta este evidenta, actionandu-se cu deplin discernamant) conduce la angajarea raspunderii firmei pentru distrugerile (avariile) aduse autovehiculului.
___________
Pe aceeasi tema, Avocatnet.ro a mai publicat: Cat de legala este ridicarea masinilor parcate neregulamentar?
Comentarii articol (13)