Conform unui raport al Comisiei Europene privind serviciile financiare de detaliu, dat publicitatii marti, exista probleme pe scara larga in felul in care bancile isi informeaza si isi consiliaza clientii. Printre problemele specifice se numara informatii care in multe cazuri sunt greu de inteles, tarife bancare opace, probleme de consiliere si niveluri scazute de schimbare a furnizorului.
Raportul descrie structurile de preturi ale conturilor curente drept „foarte opace. Clientilor le este aproape imposibil sa afle cat platesc si sa compare diferite oferte.”
Pentru 66% dintre bancile cuprinse in studiu, tarifele bancare erau atat de neclare incat expertii care au realizat raportul au trebuit sa recurga la contacte explicative cu banca pentru a afla costurile reale ale unui cont. Austria, Franta, Italia si Spania au rezultate slabe in ceea ce priveste transparenta si sunt printre tarile cele mai scumpe in privinta conturilor bancare.
Conform CE, piata UE este fragmentata, iar clientii nu pot profita de avantajele unei piete interne. Numai 9% dintre consumatorii UE au schimbat furnizorii de conturi curente in anii 2007 si 2008.
„Bancile de detaliu ii dezamagesc pe consumatori. Exista dovezi extinse de violare a principiilor de baza ale relatiei cu consumatorii, problemele mergand de la preturi complexe pana la taxe ascunse si informatii neclare si incomplete. Bancile trebuie sa isi rezolve problemele printr-o schimbare de cultura in felul in care isi trateaza clientii. Iar autoritatile statelor membre trebuie sa isi indeplineasca obligatia de a controla aplicarea legislatiei UE pentru consumatori”, a declarat Comisarul european pentru consumatori, Meglena Kuneva.
„Aceasta monitorizare a pietei de consum arata dificultatile cu care se confrunta consumatorii in relatia lor cu produsele si serviciile financiare de detaliu. Comisia este hotarata sa combata aceste probleme. Aceasta inseamna impunerea transparentei prin informatii inteligibile si comparabile si stabilirea unor norme de baza pentru desfasurarea procesului comercial. Aceasta operatiune a devenit cu atat mai importanta acum, cand cetatenii Europei continua sa simta efectele crizei economice”, considera Comisarul pentru piata interna, Charlie McCreevy.
Rezultatele raportului
Pentru aprofundarea Graficului de performan ta a pietei de consum 2008, Comisia a publicat marti un document de lucru al serviciilor Comisiei intitulat „Aprofundarea in privinta serviciilor financiare de detaliu a Graficului de performanta a pietei de consum”, impreuna cu un studiu independent al tarifelor bancare care analizeaza preturile conturilor la 224 de banci, reprezentand aproximativ 81% din piata UE.
1. Tarife bancare opace
Sructurile de tarifare ale conturilor curente sunt adesea opace. Aproape o treime dintre consumatorii inclusi in studiu nu pot compara ofertele de cont curent.
Informatia online privind preturile este incompleta. In doua cazuri din trei (66%), expertii care au alcatuit raportul privind tarifele bancare au avut nevoie de contacte suplimentare cu banca pentru a clarifica informatiile asupra modului in care se compuneau tarifele. Chiar in aceasta situatie, in mai multe cazuri bancile au oferit numai informatii orale privind tarifele si au refuzat sa trimita liste cu tarife. Aproximativ 10% dintre banci nu aveau deloc sau aveau doar putine informatii privind preturile pe site-urile lor web si 33% aveau informatii incomplete privind modul in care se compuneau tarifele.
In unele tari ale UE, consumatorii platesc considerabil mai mult pentru conturile curente decat in altele. Preturile conturilor cu folosire normala merg de la 253 EUR in Italia la 27 EUR in Bulgaria. Pentru utilizatorii „intensivi” diferenta este si mai clara: de la valoarea maxima de 831 EUR in Italia, la valoarea minima de 28 EUR in Bulgaria. Austria, Franta, Italia si Spania au rezultate slabe in ceea ce priveste transparenta si sunt printre tarile cele mai scumpe in privinta serviciilor bancare. Bulgaria, Tarile de Jos, Belgia si Portugalia se afla in partea de jos a clasamentului preturilor la conturile curente.
Consumatorii din tarile cu structuri opace ale preturilor tind sa plateasca mai mult pentru conturile bancare.
2. Informare si consiliere
Consumatorii considera, in multe cazuri, ca informatia pre-contractuala este greu de inteles; informatia „ininteligibila” si „insuficienta” reprezinta un obstacol major in calea alegerii unor servicii financiare fara a se tine cont de frontiere. 79% dintre ceta tenii UE doresc o informatie standardizata clara si comparabila asa cum se prevede, de exemplu, in noua Directiva privind creditul de consum.
Adesea consumatorii nu primesc o consiliere corespunzatoare privind serviciile financiare si exista tot mai multe dovezi in acest sens. De exemplu, datele culese in Germania arata ca 50-80% dintre investitiile pe termen lung sunt intrerupte de catre consumatori inainte de termen din cauza consilierii neadecvate , ceea ce duce la pierderi anuale estimate de 20-30 miliarde de euro.
Este posibil ca cei care vand produse financiare sa nu inteleaga suficient produsele pentru a da sfaturi eficiente consumatorilor. Angajatii bancari se pot confrunta adesea cu un conflict de interese inerent.
3. Schimbarea furnizorului
Pentru conturile bancare curente, ratele de schimbare a furnizorului raman scazute, la doar 9% pentru anii 2007 si 2008 , in comparatie, de exemplu, cu 25% in ceea ce priveste asigurarile pentru autoturisme.
Ce se intampla in continuare?
Constatarile raportului vor fi folosite in activitatea in plina desfasurare in domeniul serviciilor financiare de detaliu pe care a anuntat-o Comisia in Comunicarea „Stimularea redresarii economiei europene”, in martie 2009.
Directiva UE privind practicile comerciale neloiale interzice deja practicile care ii insala pe consumatori si distorsioneaza alegerea, de exemplu omiterea de informatii legate de conturile bancare sau oferirea de informatii atat de ininteligibile incat consumatorul obisnuit nu isi poate da seama care este pretul. Statele membre au obligatia de a controla punerea in aplicare a acestor legi in privinta serviciilor financiare.
De la 1 noiembrie 2009 se aplica principii comune pe industrie (voluntare) de facilitare a schimbarii furnizorului de cont bancar, iar Comisia va monitoriza cu atentie punerea in aplicare a acestora.
Comentarii articol (0)