Multe dintre cosmaruri se petrec in mijloacele de transport in comun si mult mai inspaimantator decat vreo explicatie freudiana a unui astfel de vis, este, de fapt, ceea ce se intampla in autobuzele sau metrourile din Bucuresti, la orele de varf.
Cel putin in Bucuresti, transportul in comun poate fi definit la un mod extrem de simplist. Aglomeratie. Imbulzeala. Mizerie. Intarzieri depasind sfertul academic.
Zi de zi, in mijloacele de transport in comun, in calitate de calatori, avem obligatii nenumarate, in timp ce drepturile noastre raman a fi schitate superficial prin prisma faptului ca, intr-un fel sau altul, vom ajunge la destinatie. Ori, drepturile si obligatiile se comporta ca un sistem dual, presupunand o mutualitate: calatorii se obliga sa respecte regulamentele impuse de transportatori, atat timp cat si lor le este respectat dreptul la un transport civilizat.
De exemplu, hotararea consiliului general al municipiului Bucuresti, nr 26/25 septembrie 2003, prevede o insiruire de lucruri interzise calatorilor RATB, in timp ce RATB se anagajeza numai sa:
a) puna in exploatare numai vehicule de transport curate si ale caror sisteme si instalatii asigura functionarea lor in conditiile prevazute de lege;
b) ia masuri pentru a asigura incarcarea mijloacelor de transport in comun numai in limita capacitatii lor inscrisa in documentul de bord al vehiculului respectiv.
Pe langa obligatia de a achita costul calatoriei – lucru de la sine inteles - este interzis calatorilor „sa calatoreasca pe scari, pe partile laterale sau in afara caroseriei vehiculelor de transport”, „sa se sprijine de geamuri pentru asigurarea stabilitatii in timpul mersului”.
Si Metrorex interzice, in setul de reguli publicat pe site-ul sau, „sprijinirea calatorilor in timpul mersului trenului de usile de acces.
Se recomanda sa se foloseasca in acest scop barele sau manerele de sprijin”.
Insa, nici RATB si nici Metrorex nu asigura suficiente mijloace transport, astfel incat situatiile de mai sus sa fie evitate. Numarul autobuzelor si al trenurilor la ore de varf nu pare a fi raportat la numarul persoanelor care asteapta in statii de autobuz sau pe peron. In plus, exista discrepante intre orele la care acelasi mijloc de transport ajunge, in doua zile diferite, in acelasi loc.
Si daca in alte tari, este afisat in statii in cat timp va sosi urmatorul mijloc de transport, RATB si Metrorex nu pun la dispozitia publicului aceste informatii. Iar in cazurile in care un vehicul se defecteaza, calatorilor nu le este pus la dispozitie un alt tren sau autobuz, ci sunt nevoiti sa il astepte pe urmatorul, pe urmatorul sau…pe urmatorul, depinde in care vor reusi sa intre.
De altfel, cand vine vorba de asteptarile mereu prelungite in statii, si alte cerinte ale celor doua regii de transport nu pot fi respectate. Daca „este interzisa asteptarea trenului de metrou dincolo de banda de siguranta marcata la marginea peronului”, atunci ar fi normal ca peronul sa fie indeajuns de spatios incat calatorii sa nu depaseasca banda de siguranta sau poate trenurile ar trebui sa soseasca la timp, astfel incat peronul sa nu se aglomereze.
Aceasta s-ar aplica si in cazul celor care calatoresc cu autobuzul sau tramvaiul si carora „le este interzis sa produca dezordine in orice mod la urcare, la coborare sau in interiorul vehiculului”.
Pentru un transport civilizat RATB interzice, la art. 7 din hotararea mai sus mentionata, urmatoarele:
-sa vanda orice marfa in interiorul vehiculului;
-sa consume bauturi alcoolice sau sa fumeze in interiorul vehiculului;
-sa tulbure ordinea si linistea celorlalti calatori;
-sa arunce obiecte de orice fel pe fereastra ori usa vehiculului.
Dar, asemenea evenimente se intampla frecvent, iar masurile drastice menite a imbunatati calitatea transportului intarzie sa fie luate. Lucrurile neplacute care se petrec in metrouri, autobuze si tramvaie raman intre calatori si hotii de buzunare, cersetori sau agresori, chiar daca multe din aceste mijloace de transport sunt dotate cu camere de filmat si exista un numar de telefon pus la dispozitia calatorilor. Cei de la paza privesc indiferent spre ceea ce se intampla in vagoanele metroului si se saluta cu cersetorii, mereu aceeasi, mereu in aceleasi locuri si, de ani de zile, cu aceleasi povesti descrise in acelasi mod patetic.
De asemenea, cei mai multi dintre controlori au un comportament discriminatoriu si, deseori, abuziv, acceptand mita din partea unor calatori, fiind inversunati impotriva tinerilor care, in multe cazuri, nu isi permit plata unui abonament sau facand un compromis tacit cu persoanele care inspira teama calatorilor, cel mai adesea din categoria hotilor de buzunare sau cersetorilor.
In acest context, este lesne de inteles de ce calatorii sunt crispati, reactioneaza neplacut la fiecare miscare a celor din jur si blameaza intr-atat conditiile de transport ale Bucurestiului si chiar de ce peste 75% dintre bucuresteni circula clandestin.
Comisia Europeana: Un transport urban ecologic si eficient
Salavarea ar putea veni de la Comisia Europeana care, in urmatorii 4 ani va lansa o serie de actiuni privind drepturilor pasagerilor in transportul public urban, avand in considerare ca peste 70% din cetatenii europeni locuiesc in mediul urban si 9 din 10 considera ca transportul local ar trebui gestionat mai bine.
Planul elaborat de UE prevede masuri care vizeaza modernizarea sistemelor de transport pentru ca acestea sa devina mai eficiente si mai durabile. Masurile prevad, printre altele, drepturi sporite pentru persoanele care circula cu mijloacele de transport in comun si suplimentarea fondurilor alocate cercetarii in domeniul vehiculelor cu emisii zero.
Comentarii articol (20)