avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 336 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Drepturile calatorului RATB
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Drepturile calatorului RATB

Buna ziua,

De cand locuiesc in Bucuresti si circul cu mijloace de transport in comun (puse la dispozitie de RATB) ma confrunt cu mai multe probleme. V-as fi foarte recunoscatoare daca m-ati indruma spre rezolvarea acestora.

1. Pe langa faptul ca locuiesc la doua statii de prima casa de bilete (unde nu se pot incarca abonamente pentru studenti) se intampla sa astept si cate 20 de minute un autobuz in statia unde trec 5 linii de autobuz, respectiv tramvai ( 2 autobuze -137, 137si 3 tramvaie - 8, 25, 47) desi intervalul normal de trecere al fiecaruia este de 10 minute (maxim). Nu se gasesc niciodata bilete de cumparat la sofer (de fapt nu am nicio informatie ca as putea cumpara de la acestia dar asa mi s-ar parea normal din moment ce exista foarte multe statii care nu sunt deservite de case de bilete).

2. Mi se intampla foarte des sa fiu asaltata in aceste mijloace de transport de catre vanzatori stradali sau de cersetori care de multe ori folosesc sintagma "Da-mi o mie de lei sau te scuip !".

3. Mi s-a intamplat de multe ori (nu doar mie cat si catorva cunostinte de-ale mele) sa mi se ceara de catre controlori sa platesc suprataxa pentru bilete compostate "necorespunzator", fara prea multe explicatii. De altfel, isi folosesc propria persoana drept paravan pentru a nu-mi da voie sa parasesc autobuzul (desi am ajuns la statia unde trebuia sa cobor) pana nu le prezint un act de identitate (care nu poate fi pasaportul) sau nu achit suprataxa de 50 de lei pe loc.

4. Am deseori surpriza ca, dupa ce astept autobuzul 10,15 sau 20 de minute, sa fiu nevoita sa astept inca atat un altul deoarece primul este arhiplin si nu pot nici macar sa urc in el (ca doar nu am pretentia sa stau jos !!!).

Va rog foarte mult sa imi spuneti unde pot adresa o plangere sau ce alt demers ar trebui sa fac pentru ca sincer sunt satula sa nu beneficiez de serviciile pentru care platesc bani grei (si suprataxa uneori...). De asemenea va rog sa ma avizati daca exagerez din necunostinta de cauza (marturisesc ca nu stiu care sunt drepturile calatorului ci doar obligatiile - le-am cautat pe pagina web a RATB dar momentan este in "reconstructie" iar cand platesc abonanment sau bilet nu ma informeaza nimeni).

In asteptarea unui raspuns va doresc o zi cat mai placuta !
Cel mai recent răspuns: amdbuc , utilizator 02:09, 1 Aprilie 2011
faceti o sesizare scrisa pe site-ul acestei regii de transport. personal eu am facut de ani de zile zeci de sesizari privind dreptul calatorului la un transport civilizat si nu am primit decat raspunsuri formale.
1.Problema modului in care achizionati bilete sau va incarcati cardul,nu este o problema juridica si singura modalitate de solutionare a ei va priveste.
Puteti face sesizari in sensul aratat catre Primaria Municipiului Bucuresti sau catre conducerea RATB,fiind cele care au in prerogative aceste probleme..
2.Cu privire la atitudinea unor anumite persoane,de genul celor la care va referiti,aveti posibilitatea sa sesizati politia competenta teritorial sau politia comunitara.
3.Activitatea controlorilor este arhicunoscut de toata lumea ca fiind defectuasa.
Daca aveti dovezi cu privire la cele aratate,sesizati organele de urmarire penala in cazul unor fapte cu conotatii penale sau conducerea societatii de transport.
4.Problema ritmicitatii curselor intra in competenta societatatii traportatoare,pe care o puteti sesiza in scris,eventual impreuna cu mai multi calatori,ca si in privinta atitudinii controlorilor.
Succes !
Ultima modificare: Luni, 28 Martie 2011
Radu Gabrian, Mediator
Va multumesc mult pentru raspunsuri. Ati putea sa imi dati un link sau un document unde as putea citi drepturile calatorului (sau pur si simplu acestea nu exista ?).
Daca as avea temei legal ca aceste drepturi (in cazul in care exista) sunt incalcate as da in judecata RATB indiferent care ar fi costurile.
Am locuit o scurta perioada in Marea Britanie iar acolo lucrurile stau cu totul diferit. Imi doresc sa schimb ceva, sper sa reusesc, doar ca nu am informatiile necesare.
E crunt ca un serviciu dintr-o tara a UE sa functioneze astfel. RATB incaseaza sume imense in baza naivitatii populatiei. Sunt hotarata sa lupt pentru a beneficia intr-un final de totalitatea serviciilor pe care le platesc.
Daca aveti timp suficient, faceti sesizari. Oricate veti face, sa nu uitati ca suntem in Romania, iar aici lucruri oricat de marunte se vor rezolva ... candva.
Probabil peste generatii.
Consultati urmatoarele acte normative:

LEGE Nr. 92 din 10 aprilie 2007
Legea serviciilor de transport public local
EMITENT: PARLAMENTUL ROMÂNIEI
PUBLICATÃ ÎN: MONITORUL OFICIAL Nn. 262 din 19 aprilie 2007
Cititi art. 35, alin. 2
O puteti citi aici: [ link extern ]

ORDIN Nr. 972 din 3 octombrie 2007
pentru aprobarea Regulamentului-cadru pentru efectuarea transportului public local şi a Caietului de sarcini-cadru al serviciilor de transport public local
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 807 din 27 noiembrie 2007
Cititi art. 31, 38, Anexa nr. 2
Acest Ordin il puteti citi aici:
[ link extern ]
Ultima modificare: Vineri, 1 Aprilie 2011
ContSters193759, utilizator

Alte discuții în legătură

Suprataxa ratb asy38 asy38 Buna ziua .Va rog daca se poate sa ma ajutati cu un raspuns sunt noua in bucuresti de 3 zile ,domiciliul meu este in braila .Ieri am vrut sa merg cu RATB ... (vezi toată discuția)
Suprataxa ratb - contestatie lulu80 lulu80 Buna dimineata Azi dimineata m-am urcat de la capatul autobuzului si dupa nici un minut au venit controlorii sa verifice daca am validat. Nu validasem, ... (vezi toată discuția)
Contestare amenda ratb - plata prin sms ictin ictin Buna ziua, Am o mica problema cu o amenda RATB. Sa va povestesc pe scurt situatia. Astazi m-am urcat in autobuz RATB, mijloc de transport pe care il ... (vezi toată discuția)