Guvernul
României a adoptat în şedinţa de marţi, 4 noiembrie 2003, Hotărârea
pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Secţiunii
a 2-a referitoare la sistemul de antrepozitare fiscală, din Ordonanţa
Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie
financiar-fiscală. Potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr.86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală,
începând cu data de 1 ianuarie 2004 se instituie sistemul de antrepozitare
fiscală a unor produse supuse accizelor, respectiv alcool şi băuturi
alcoolice, produse din tutun şi uleiuri minerale. După această dată este
interzisă orice producţie de produse accizabile în afara antrepozitului
fiscal.
În cadrul Secţiunii a 2-a din ordonanţa este prevăzut cadrul legal
privind autorizarea antrepozitelor fiscale, astfel încât antrepozitorii
autorizaţi să-şi poată desfăşura activitatea începând cu data instituirii
sistemului respectiv.
Normele metodologice elaborate cuprind precizări detaliate ale unor
articole din ordonanţă, precizări care se referă în principal la:
-
detalierea grupelor de produse ce intra sub incidenţa sistemului de
antrepozitare fiscală şi definirea acestor produse prin încadrarea lor pe
coduri şi poziţii tarifare;
- definirea unor noţiuni legate de aplicarea sistemului de antrepozitare
fiscală, respectiv "antrepozit fiscal", "antrepozitar autorizat", "regim
suspensiv", "eliberare pentru consum", "import";
Astfel, producţia de produse accizabile este definită ca fiind
orice operaţiune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau
modificate sub orice formă. În activitatea de producţie este inclusă şi
operaţiunea de îmbuteliere şi ambalare a produselor accizabile în vederea
eliberării spre consum a acestora.
Antrepozitul fiscal este locul, aflat sub controlul
autorităţii fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse,
transformate, deţinute, primite sau expediate în regim suspensiv de plata
accizelor de către antrepozitarul autorizat în exerciţiul activităţii, în
condiţiile prevăzute de ordonanţă şi prezentele norme.
Antrepozitarul autorizat este persoana fizică sau juridică
autorizată de autoritatea fiscală competentă ca în exercitarea activităţii
acesteia să producă, să transforme, să deţină, să primească şi să expedieze
produse accizabile într-un antrepozit fiscal, cu îndeplinerea condiţiilor
prevăzute de ordonanţă şi normele metodologice.
Regimul suspensiv este regimul fiscal conform căruia plata
accizelor este suspendată pe perioada producerii, transformării, deţinerii
şi deplasării produselor.
Eliberare pentru consum reprezintă:
- orice ieşire a produselor accizabile din regimul suspensiv;
- orice producţie de produse accizabile în afara regimului suspensiv;
- orice deţinere de produse accizabile în afara regimului suspensiv sau în
afara antrepozitului fiscal, pentru care acciza nu a fost platită;
- orice import de produse accizabile, dacă produsele accizabile nu sunt
plasate în regim suspensiv;
- utilizarea de produse accizabile în interiorul antrepozitului fiscal,
altfel decât ca materie prima.
Import reprezintă orice intrare de produse accizabile în
Romania cu excepţia:
- plasarii produselor accizabile importate sub un regim vamal suspensiv în
Romania;
- distrugerii sub supravegherea autorităţii vamale a produselor accizabile;
- plasării produselor accizabile în zone libere, în condiţiile prevăzute de
legislaţia vamală în vigoare.
Se consideră de asemenea
import:
- scoaterea unui produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv în cazul în
care produsul ramâne în Romania;
- utilizarea în scop personal în Romania a unor produse accizabile plasate
în regim vamal suspensiv;
- apariţia oricărui alt eveniment care generează obligaţia plăţii
drepturilor vamale de import.
-
procedura de depunere a documentaţiilor necesare obţinerii
autorizaţiilor de antrepozite fiscale;
Un antrepozit fiscal poate funcţiona doar în baza unei autorizaţii emise
de Comisia instituită în acest scop în cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, prin ordin al ministrului.
Pentru a obţine o autorizaţie de antrepozit fiscal, antrepozitarul
autorizat propus trebuie să depună o cerere la autoritatea fiscală
teritorială, respectiv la direcţia generală a finanţelor publice judeţeană
sau a municipiului Bucureşti, ori, după caz, la Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucureşti şi judeţul
Ilfov.
-
modelul cererii de autorizare ca antrepozit fiscal;
- condiţiile de autorizare în calitate de antrepozitari autorizaţi;
Antrepozitarii autorizaţi propuşi trebuie să deţină un sistem
computerizat de evidenţă a produselor aflate în antrepozite, a celor intrate
sau ieşite într-o perioadă, a celor pierdute prin deteriorare, spargere,
furt, precum şi a accizelor aferente acestor categorii de produse. În cazul
antrepozitelor fiscale de producţie a produselor din grupa
alcool etilic,
programul va trebui să asigure şi evidenţa materiilor prime introduse în
fabricaţie, precum şi a semifabricatelor aflate pe linia de fabricaţie.
Cazanele individuale ale producatorilor de ţuică şi rachiuri naturale vor
fi litrate şi vor fi dotate cu vase litrate de organele abilitate de Biroul
Roman de Metrologie Legală, precum şi cu mijloace de măsurare legală a
concentraţiei alcoolice a produselor obţinute.
-
tipurile de garanţii financiare şi modalitatea de stabilire a acestora;
Orice antrepozitar autorizat propus trebuie să asigure o garanţie
financiară care să acopere riscul neplăţii accizelor pentru produsele
accizabile produse şi/sau depozitate în fiecare antrepozit fiscal al
antrepozitarului autorizat.
Orice antrepozitar autorizat propus, la cerere, poate să asigure o
singură garanţie financiară care să acopere toate antrepozitele fiscale ale
acelui antrepozitar autorizat. Garanţia financiară poate fi sub formă de:
depozit în numerar, ipoteci, garanţii bancare sau garanţii personale.
-
modalitatea de obţinere a autorizaţiilor de antrepozite fiscale;
- datele pe care le cuprinde autorizaţia de antrepozit fiscal;dispoziţii
tranzitorii referitoare la valabilitatea autorizaţiilor în vigoare emise în
cursul anului 2003 în baza Legii nr.521/2002 privind regimul de supraveghere
şi autorizare a producţiei, importului şi circulaţiei unor produse supuse
accizelor.
Toate autorizaţiile în vigoare, emise în cursul anului 2003 în baza Legii
nr.521/2002 privind regimul de supraveghere şi autorizare a producţiei,
importului şi circulaţiei unor produse supuse accizelor sunt valabile până
la data de 31 decembrie 2003.
În cazul agenţilor economici autorizaţi potrivit prevederilor Legii
nr.521/2002, ale căror autorizaţii expiră după data de 1 septembrie 2003,
valabilitatea acestor autorizaţii se prelungeşte de drept până la data de 31
decembrie 2003, cu condiţia plăţii taxei de autorizare legale, calculată
proporţional cu perioada de valabilitate rămasă. Termenul limită până la
care trebuie achitate taxele de autorizare, proporţionale cu perioada de
prelungire acordată, este ultima zi a lunii în care expiră autorizaţia
acordată iniţial.
Pentru agenţii economici care solicită acordarea dreptului de
comercializare a produselor supuse autorizării, ulterior datei de intrare în
vigoare a Ordonanţei Guvernului nr.86/2003 privind reglementarea unor măsuri
în materie financiar-fiscală, metodologia şi condiţiile de autorizare sunt
cele prevazute în Legea nr.521/2002 cu modificările şi completările
ulterioare, taxele de autorizare fiind cele prevăzute în anexa nr.11 la lege,
raportate la numărul de luni rămase de la emitere şi până la data de 31
decembrie 2003.
Comentarii articol (0)