Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a initiat un proiect de Hotarare de Guvern prin care se aproba Regulamentul de investigare a accidentelor si a incidentelor feroviare si de metrou, precum si pentru dezvoltarea si imbunatatirea sigurantei feroviare pe caile ferate si reteaua de transport a metroului din Romania, se arata intr-un comunicat de presa al institutiei, publicat joi.
Proiectul de HG defineste termenii „accident”, „accident grav”, „pagube importante”, „incident”, „investigatie”, „investigator principal”.
Astfel, accidentele se impart in mai multe tipuri:
1. coliziuni care includ acostari de trenuri intre ele sau cu vehicule feroviare, precum si cu obstacole aflate in gabaritul de libera trecere;
2. deraieri;
3. loviri ale vehiculelor rutiere;
4. loviri ale persoanelor de catre vehicule feroviare aflate in miscare;
5. incendii la vehiculele feroviare.
Conform proiectului,
accidentele grave implica cel putin o persoana decedata, vatamarea grava a cel putin 5 persoane, pagube importante.
Printre incidente se numara: primirea simultana a trenurilor, expedieri sau plecari de trenuri cand calea este ocupata; depasirea de catre trenuri a semnalelor fixe sau mobile precum si a indicatoarelor care ordona oprirea; executarea eronata a parcursurilor de intrare, de iesire sau de trecere a trenurilor; executarea serviciului de catre personalul cu responsabilitati in siguranta circulatiei feroviare aflat sub influenta consumului de bauturi alcoolice sau a substantelor halucinogene; neexecutarea atributiilor de serviciu de catre personalul feroviar cu responsabilitati in siguranta feroviara; parasirea postului de catre personalul cu responsabilitati in siguranta circulatiei feroviar; efectuarea de lucrari la linii sau la instalatii fara respectarea prevederilor din reglementarile specifice, referitoare la siguranta feroviara.
MT precizeaza, de asemenea faptul ca, in categoriile accidentelor sau incidentelor nu se incadreaza situatiile care au condus la inchiderea circulatiei feroviare, in mod accidental, din cauze naturale (inundatii, ruperi de copaci, incedii, inzapeziri, cupremure etc); defectarea vehiculelor feroviare din compunerea trenurilor; ruperea pantografului locomotivelor; ruperea trenului; scurgeri din continutul vagoanelor incarcate cu substante chimice.
Potrivit comunicatului de presa, in cazul in care se constata ca personalul cu responsabilitati in siguranta circulatiei pe calea ferata sau pe reteaua de transport cu metroul se face vinovat de producerea accidentelor sau incidentelor AFER poate suspenda sau retrage autorizatia/autorizatiile detinute de catre acest personal, conform reglementarilor specifice.
Pentru neindeplinirea obligatiilor privind siguranta pe calea ferata sau pe reteaua de transport cu metroul, personalul operatorilor economici care desfasoara astfel de operatiuni de transport, raspund disciplinar, contraventional, material si/sau penal, dupa caz, potrivit prevederilor legale.
“Investigarea nu se ocupa in nici un caz cu stabilirea vinovatiei sau a raspunderii”, se specifica in comunicatul de presa al MTI.
Totodata, cercetarea disciplinara a personalului este atributul exclusiv al angajatorului, urmand a se realiza de catre acesta in conformitate cu prevederile Codului Muncii.
Proiectul de HG poate fi consultat aici.
Comentarii articol (0)