Bucuria achizitionarii unei masini este repede ponderata de gandul ca va trebui sa o inmatriculezi. Parerea nostra este ca primul pas pentru a descurca itele birocratiei este cunoasterea riguroasa a tuturor etapelor pe care le ai de parcurs.
Pentru inmatricularea unei masini, este nevoie sa intocmiti un dosar, pe care in cele din urma il veti depune la ghiseele Seviciului de permise si inmatriculari a vehiculelor, in a caror raza de competenta aveti domiciliul.
Pentru inceput trebuie sa solicitati o cerere de inmatriculare. Va fi nevoie, de asemenea, de o fisa de inmatriculare a vehiculului, care se prezinta sub forma unui model tipizat. Aceasta va fi completata cu datele proprietarului si trebuie sa aiba viza organului fiscal competent, al autoritatii administratiei publice locale.
Dupa aceste prime demersuri, trebuie intr-un final sa ajungeti si la Registrul Auto Roman (R.A.R.). Acesta va elibereaza cartea de identitate a vehiculului (CIV), in original si in copie xerox, precum si certificatul de autenticitate a vehiculului, cu exceptia vehiculelor noi, a autovehiculelor destinate competitiilor sportive si a celor istorice.
Trebuie sa stiti ca la R.A.R. veti primi automat cartea de identitate (CIV) a masinii, in cazul in care aceasta este cumparata de la un dealer auto din Romania. Daca CIV-ul a fost emis ca urmare a unei omologari de tip, atunci aceasta va trebui adusa la RAR, pentru a i se aplica o folie de secretizare. Situatia cel mai des intalnita are in vedere cazul dealer-ului auto care poate face acest lucru inaintea vanzarii automobilului.
In cazul in care masina a fost cumparata dintr-un stat UE, este obligatorie prezentarea la RAR, pentru obtinerea Cartii de identitate(CIV). In acest caz cumparatorii primesc de la dealerul auto un certificat de conformitate( COC ), care practic atesta faptul ca vehiculul este omologat de tip, in UE. Avand acest certificat, proprietarul vehiculului nu mai trebuie sa faca omologarea si la RAR, unde prezenta este necesara doar pentru eliberarea CIV-ului, dupa ce s-a respectat procedura sumara de autentificare a masinii.
Certificarea autenticitatii este activitatea care vizeaza evaluarea starii elementelor care determina identitatea unui vehicul.
In situatia in care cumparatorul nu a primit acest certificat de conformitate de la dealer, va trebui sa se prezinte cu vehiculul la RAR pentru a se face omologarea (neexistand deci dovada omologarii intr-un stat membru UE). Procedura este aceeasi si in cazul unui autovehicul cumparat din afara spatiului UE.
In cazul unei masini second hand, daca aceasta este cumparata dintr-un stat membru UE, CIV-ul este eliberat fara a mai fi supusa omologarii individuale, pentru ca se are in vedere ca vehiculele care au fost ultima data inmatriculate intr-un stat membru al Uniunii Europene si a caror configuratie nu a fost modificata respecta directivele din acest domeniu. Totusi, deoarece se gasesc inaintea primei inmatriculari in Romania, aceste vehicule se supun activitatilor de certificare a autenticitatii.
Pentru aceasta, cumparatorul prezinta vehiculul la RAR, impreuna cu un document de inmatriculare a vehicului in UE. Se face si o verificare tehnica, la care vehiculul trebuie sa respecte toate conditiile tehnice aplicabile la data primei inmatriculari (de ex. daca in 1998, la prima inmatriculare, autovehiculul indeplinea norma de poluare Euro 2, acum trebuie sa indeplineasca aceeasi conditie). Dovada efectuarii inspectiei tehnice periodice, va fi de asemenea adaugata la dosarul pentru inmatriculare.
In cazul in care masina este cumparata dintr-o tara non-UE, se va face omologarea la nivelul conditiilor din RNTR 7 (norma de poluare minim admisa este Euro 3, pentru toate vehiculele second hand cumparate dintr-un stat non-UE).
Acestea fiind spuse, vizita la R.A.R. s-a incheiat, dar nu si demersurile pentru inmatricularea masinii tale.
In continuare, trebuie sa adaugi dosarului si documentul care atesta dreptul de proprietate asupra autovehiculului, in original si in copie xerox, precum si propriul act de identitate, in original si in copie xerox. De mentionat ca, in situatia persoanelor juridice se vor prezenta alaturi actul de identitate al delegatului si copia documentului ce atesta dobandirea personalitatii juridice, denumirea si sediul.
In acest moment va trebui sa ajungi la Societatea de Asigurari – in vederea incheierii
asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de circulatie. Aici vi se va inmana copia documentului de asigurare obligatorie pe care o veti adauga dosarului.
In cazul in care autoturismul dumneavoastra este achizitionat din afara comunitatii europene, trebuie sa faceti dovada efectuarii formalitatilor vamale de import definitiv sau temporar, in original sau copie legalizata a acesteia. In acest sens va trebui sa faci o vizita la Autoritatea Nationala a Vamilor, sau la unitatile teritoriale ale acesteia.
Nu trebui sa uiti nici de Directia de Impozite si Taxe Locala(DITL), pentru aplicarea vizei pe
fisa de inmatriculare care atesta luarea in evidenta a vehicului pentru plata taxei asupra mijloacelor de transport.
Ce taxe ai de platit
Trebuie sa achitati
taxa pe poluare pentru autovehicule, care se calculeaza de catre organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
taxa de inmatriculare (52 de lei pentru autoturisme cu masa totala pina la 3.500kg inclusiv),
taxa pentru certificat de inmatriculare la CEC sau BCR, (37 lei).
Dovezile platilor acestor taxe se vor atasa la dosarul pentru inmatriculare, bineinteles, dupa ce ai achitat contravaloarea placutelor cu numarul de inmatriculare, la Serviciul de permise si inmatriculari.
Tariful pentru placuta tip A, este de 20 lei/buc. ( pentru autoturisme), pentru placuta tip B, este de 23 lei/buc. ( forma patrata) iar pentru placuta tip C, pentru motocicleta este de 17 lei/buc. Taxa pentru atribuire de numar preferential este de 45 de lei.
Comentarii articol (10)