Companiile romanesti manifesta o atitudine optimista fata de mediul economic in urmatoarele sase luni, tendinta care corespunde evolutiei la nivel central-european, arata rezultatele celei de-a doua editii a Deloitte Central Europe Business Sentiment Index, valabil pentru perioada octombrie - decembrie 2009.
„Sentimentul general este ca economia romaneasca are perspective mai bune in urmatoarele sase luni (50% dintre raspunsuri). Aceasta proiectie macroeconomica optimista se transfera si la nivel individual, mai multi participanti fata de editia anterioara mizand pe cresterea vanzarilor in urmatorul an (58,4%, din care 16,7% se asteapta la o crestere semnificativa)”, spune George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania.
Creditarea este mai accesibila
Companiile romanesti semnaleaza totodata accesul mai usor la creditare, 75% dintre cei intervievati declarand ca imprumutul este pentru ei mai accesibil sau relativ mai accesibil, fata de 54%, in septembrie.
„Pe parcursul ultimului an, bancile au subliniat de multe ori ca inghetul de pe piata creditarii este in principal cauzat de cerere, in contextul in care tot mai putine companii se califica pentru obtinerea unui credit. Rezultatele studiului de fata arata ca firmele indeplinesc acum mai usor criteriile de eligibilitate, pe masura ce perspectivele economice si financiare se imbunatatesc”, a continuat oficialul Deloitte.
Procentul companiilor care spun ca ar putea recruta noi angajati a crescut
La randul sau, piata resurselor umane arata semne de stabilizare. Un numar mai mic de companii anunta noi reduceri de personal, in urmatoarele 12 luni (37,5%, comparativ cu 42,3% in septembrie). In plus, procentul companiilor care spun ca ar putea recruta noi angajati a crescut de la 7,7% la 12,5%.
„In pofida semnalelor pozitive de la orizont, companiile isi mentin atitudinea prudenta cand vine vorba de noi cheltuieli. Mai multe companii se concentreaza pe produsele si serviciile existente, limitand inovatia pe acest segment in urmatoarele 12 luni. De asemenea, cheltuielile de capital (echipamente, sisteme IT, cladiri noi, etc.) se vor mentine la acelasi nivel (54,2%, in crestere cu 12% fata de rezultatele din prima editie). Piata de fuziuni si achizitii ramane inghetata, 54,2% dintre directorii executivi chestionati declarand ca achizitia unei noi firme in urmatoarul an este improbabila (din nou, cu 12% mai mult fata de acum patru luni)”, continua George Mucibabici.
Perspective imbunatatite in Europa Centrala
A doua editie a Deloitte Business Sentiment Index identifica o nota mai optimista in randul directorilor executivi din Europa Centrala in ceea ce priveste perspectivele economice nationale si ale companiilor pe care le conduc, fata de prima editie publicata in luna septembrie. Cu toate acestea, optimismul este temperat de o abordare moderata, pe masura ce companiile intra intr-un proces lent si dificil de recuperare de pe urma crizei financiare globale.
Directorii executivi chestionati au exprimat asteptari mai bune cu privire la mediul economic general. Un procent de 40,1% dintre respondenti cred acum ca perspectivele generale se vor imbunatati, fata de 26,8% in luna septembrie. Cel mai mare salt de incredere apartine respondentilor din Cehia, 43,3% dintre ei mizand pe o redresare economica, fata de 12,9% in editia anterioara; Polonia ramane cea mai optimista tara din punctul de vedere al perspectivelor economice, 74,1% dintre directorii executivi chestionati anticipand redresarea economiei in urmatoarele sase luni.
La polul opus, Croatia ramane cea mai pesimista tara, 66,7% dintre cei chestionati considerand ca economia nationala se va inrautati in urmatoarele sase luni. Chiar si in aceste conditii, raspunsurile indica o imbunatatire considerabila fata de editia din septembrie, cand acest procent era 89,7%.
Optimismul sporeste si la capitolul investitii. Tot mai multe companii considera ca imprumuturile devin accesibile si se arata pregatite sa creasca investitiile de capital in urmatoarele 12 luni.
Cheltuielile de capital sunt estimate sa creasca, ceea ce reprezinta o veste buna pentru planurile de dezvoltare si extindere a companiilor. Aproape 30% dintre respondenti se asteapta sa cheltuie mai mult la acest capitol in urmatoarele 12 luni, fata de 18,5% in studiul anterior.
Estimarile privind veniturile din vanzari sunt, de asemenea, in crestere. Majoritatea companiilor chestionate (53,1%) au incredere ca vor inregistra volume de vanzari mai mari in urmatoarele 12 luni, prin comparatie cu 45,3%, in septembrie.
Detalii privind calcularea indicelui
Indicele Deloitte privind increderea mediului de afaceri reprezinta o analiza care are la baza opiniile si previziunile directorilor executivi care conduc unele dintre cele mai mari companii din sase tari central-europene: Croatia, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia. Indicele reprezinta un barometru periodic al optimismului in regiune si surprinde asteptarile unor oameni care influenteaza nu doar performanta companiilor pe care le conduc, ci si mediul economic local.
Despre Deloitte
"Deloitte" este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intrega lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii - audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. In Romania, serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Audit S.R.L., Deloitte Tax S.R.L., Deloitte Consultanta S.R.L. si Reff & Asociatii (numite impreuna Deloitte Romania), care sunt afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited, furnizand servicii in urmatoarele domenii: audit, servicii fiscale, consultanta, consultanta financiara si servicii de evaluare a riscului, avand o echipa de aproape 400 de profesionisti romani si expatriati.
Comentarii articol (3)