Planurile de stimulare economica a guvernelor din lumea intreaga includ intr-o masura semnificativa, dar nu suficienta, fonduri alocate pentru proiectele de infrastructura publica. Acest deficit ar putea fi acoperit doar daca sectorul public implementeaza metode inovatoare de finantare si solutii flexibile care sa se adapteze la mediul in schimbare, potrivit unor rapoarte publicate recent de Deloitte.
In conditiile in care un nou model de parteneriat – Parteneriat Public-Public-Privat (P4) – se contureaza tot mai clar in tarile dezvoltate, avand la baza nivele multiple de sprijin public, si in Romania este nevoie ca sectorul public sa dea dovada de creativitate si flexibilitate in contextul unui mediu economic in schimbare, astfel incat sa aiba un rol permanent in dezvoltarea infrastructurii si a serviciilor publice aferente.
„Intr-o tara emergenta cum este Romania, nevoia de infrastructura se resimte cu atat mai puternic. In acelasi timp, fondurile publice disponibile pentru astfel de lucrari sunt mult mai mici. De mentionat ca termenul generic infrastructura nu se refera doar la transport, ci include o multitudine de facilitati de utilitate publica (sisteme de canalizare, de iluminat, de management al deseurilor, facilitati de divertisment, sport si petrecere a timpului liber, institutii de invatamant, spitale, inchisori, etc”, subliniaza
George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania si lider al echipei specializate in proiecte din sectorul public romanesc.
In Romania, Ministerului Transporturilor isi propune sa dezvolte 2.000 de kilometri de autostrazi pana in 2013, in condițiile in care un kilometru de autostrada presupune investiții in jur de 5 milioane de euro.
„Se impune astfel alternativa finantarii in parteneriat cu sectorul privat, model care a avut rezultate remarcabile in intreaga lume. Initiativele de acest fel lansate recent in Romania (unele deja concretizate prin contracte) reprezinta un semnal pozitiv. Putem enumera aici concesionarea Aeroportului Bacau, autostrada Bucuresti-Brasov, autostrada de centura a municipiului Bucuresti, proiectul parcarilor subterane din Bucuresti, proiectul NetCity sau proiectul de dezvoltare a zonei turistice Pestera Padina”, continua
George Mucibabici.
„Guvernele au nevoie de mecanisme de finantare si solutii de livrare inovatoare pentru a satisface depun eforturi uriase pentru a satisface nevoia de infrastructura si vor trebui sa foloseasca mecanisme de finantare si solutii de livrare inovatoare pentru a depasi aceste provocar. Aceste rapoarte vor ajuta liderii guvernamentali sa determine raportul optim de implicare a sectorului public si privat in proiecte mici si mari de infrastructura”, explica
Greg Pellegrino, liderul global Sector Public in cadrul Deloitte Touche Tohmatsu.
Rapoartele au fost realizate in baza bunelor practici si perspectivelor celor peste 750 de experti Parteneriatul Public Privat, din cadrul retelei Deloitte, la nivel global.
Comentarii articol (1)