Pe fondul blocajului existent la oficiile Registrului Comertului determinat de greva instantelor judecatoresti din toamna anului 2009 si de nesatisfacerea pretentiilor magistratilor care au limitat numarul de cereri in sedintele de judecata, ajungandu-se astfel la fixarea unor termene in anul 2011, Guvernul Romaniei a adoptat la finalul anului 2009 Ordonanta de Urgenta nr. 116 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului („Ordonanta”), publicata in Monitorul Oficial nr. 926 din 30 decembrie 2009 si intrata in vigoare in data de 14 ianuarie 2010.
Articol scris de Alice Oaie – avocat colaborator Voicu & Filipescu
Noile reglementari ale Ordonantei au ca scop decongestionarea activitatii judiciare prin luarea unor masuri de remediere a supraincarcarii instantelor judecatoresti si o fluidizare a procedurilor aferente activitatii comerciale, mai ales ca prin intarzierea solutionarii cererilor inaintate Registrului Comertului sunt afectate drepturile comerciantilor cu consecinte grave atat pentru mediul de afaceri, cat si pentru circuitul comercial.
Transferul competentei catre directorii oficiilor registrului comertului
Ordonanta instituie derogari de la Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale si Legea 26/1990 privind registrul comertului, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv competenta de solutionare a cererilor de inregistrare in Registrul Comertului si, dupa caz, a altor cereri aflate in competenta de solutionare a judecatorului delegat a fost transferata directorului Oficiului Registrului Comertului de pe langa tribunal si/sau persoanei sau persoanelor desemnate de catre directorul general al Oficiului National al Registrului Comertului, pe o perioada de maximum 6 luni de la data intrarii in vigoare a Ordonantei. Aceasta presupune ca si cererile deja inaintate Registrului Comertului pentru care s-au fixat termenele de judecata vor fi analizate si solutionate tot de catre directorului Oficiului Registrului Comertului, in timp ce cererile formulate de Oficiul National se inainteaza sectiei comerciale a tribunalului in a carui circumscriptie isi are sediul comerciantul, urmand a fi solutionate de urgenta si cu precadere.
In exercitarea atributiilor care ii sunt conferite prin aceasta Ordonanta, directorul Oficiului Registrului Comertului si/sau persoanele desemnate pronunta rezolutii care sunt executorii de drept, impotriva acestora putandu-se formula plangeri care sunt de competenta tribunalului in a carui circumscriptie isi are sediul comerciantul, procedura de contestare a rezolutiilor beneficiind de principiul dublului grad de jurisdictie.
Procedura de solutionare a cererilor de inregistrare in registrul comertului
Desi masurile impuse prin Ordonanta vin sa disciplineze haosul creat prin acordarea acestor termene lungi de solutionare a cererilor comerciatilor, inca sunt prevederi neclare privind modul de solutionare a acestor cereri. Ordonanta prevede ca procedura de solutionare nu are caracter contradictoriu si nu se desfasoara in sedinta publica. Prin exceptie, comerciantii care au solicitat in mod expres, la momentul inregistrarii cererii, judecarea in sedinta publica vor avea posibilitatea sustinerii cererilor lor. Ori, in cazul cererilor inregistrate deja, pentru care comerciatii nu au facut astfel de mentiuni exprese (aceasta reglementare nefiind cunoscuta) nu vor avea posibilitatea sustinerii lor si remedierea posibilelor obiectiuni ridicate in momentul analizei lor de catre directorul Oficiului Registrului Comertului. In astfel de situatii se va acorda un termen de amanare de cel mult 15 zile libere, care poate fi prelungit la solicitarea comerciantului o singura data cu maxim 15 zile.
De asemenea, directorul Oficiului Registrului Comertului poate sa dispuna efectuarea unei expertize, precum si prezentarea oricaror altor dovezi, pe cheltuiala comerciatilor, atunci cand considera a fi necesar pentru lamurirea unor imprejurari de fapt.
In cazul in care la cererile de inregistrare se depun cereri de interventie, directorul Oficiului Registrului Comertului si/sau persoana sau persoanele desemnate vor transmite dosarul sectiei comerciale a tribunalului in a carui circumscriptie isi are sediul comerciantul, unde vor fi solutionate de urgenta si cu precadere. Aceasta masura era necesara deoarece solutionarea acestor cereri impune cunostinta si aplicarea unor reguli procedurale.
Competenta de solutionare a tribunalului
Alte prevederi ale Ordonantei instituie in mod expres competenta de solutionare a tribunalului in a carui circumscriptie isi are sediul comerciatul a: (i) actiunilor in constatarea dizolvarii de drept a societatilor comerciale (dizolvarea ca urmare a trecerii timpului stabilit pentru durata societatii, dizolvarea pentru neefectuarea preschimbarii certificatului de inmatriculare); (ii) actiunilor de numire a lichidatorilor, in cazul lichidarii ca urmare a dizolvarii judiciare a societatii comerciale; (iii) radierea din Registrul Comertului ca urmare a dizolvarii la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului inaintate tribunalului in cazurile in care societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot intruni, nu a depus, in cel mult 6 luni de la expirarea termenelor legale, situatiile financiare anuale, societatea si-a incetat activitatea, nu are sediul social cunoscut ori nu indeplineste conditiile referitoare la sediul social sau asociatii au disparut ori nu au domiciliul/resedinta cunoscut(a), ori nu si-a completat capitalul social, in conditiile legii; (iv) actiunilor in verificarea indeplinirii conditiilor fuziunii, atat interne, cat si transfrontaliere (hotararea de fuziune si actul constitutiv al societatilor rezultate sau, dupa caz, actul modificator al societatii absorbante se depun la Oficiul Registrului Comertului care le inainteaza, in termen de 24 de ore de la primire, tribunalului, cererea solutionandu-se potrivit dispozitiilor Codul de procedura civila).
Concluzii
Prin adoptarea acestei Ordonante s-a creat cadrul legal al exercitarii controlului administrativ de legalitate la nivelul Oficiilor Registrului Comertului asupra activitatii de inregistrare in Registrul Comertului, care in viitor va fi insa efectuat de un corp profesional specializat, si anume registratorii comerciali. Un proiect de lege in acest sens va fi elaborat pana la expirarea termenului de la 6 luni stabilit prin prezenta Ordonanta in care competenta de solutionare a cererilor apartine directorilor si/sau persoanelor desemnate de catre directorul general al Oficiului National.
___________
Despre Voicu & Filipescu:
2001 : Infiintarea Voicu & Filipescu, prin achizitia de catre Daniel Voicu si Mugur Filipescu a biroului local al firmei americane Arent Fox Kitner Plotkin & Kahn L.L.P, cei doi ramanand pana astazi singurii avocati romani care au cumparat biroul unei firme straine
2001 : Incheierea unei asocieri cu firma internationala Squire, Sanders & Dempsey L.L.P., fondata in SUA in urma cu 100 de ani si avand peste 850 de avocati in 32 de birouri din intreaga lume
2006 : Numirea a doi parteneri – Marta E. Popa si Daniel Costea
2008 : Numirea a patru noi parteneri – Raul Mihu, Cristian Gavrila, Roxana Negutu si Dumitru Rusu
2008 : Preluarea unei parti din Stefanica, Dutu & Partners – 13 avocati s-au alaturat echipei Voicu & Filipescu
2009: Integrarea firmei de consultanta fiscala si contabila Steuer & Buchhaltung Partners SRL.
2009: Numirea a doi parteneri – Alexandru Tabacu (Tax Partner) si Florin Dutu
Comentarii articol (6)