Noile reguli de stabilire a locului de impozitare cu TVA a prestarilor de servicii in functie de tipul serviciilor si al persoanelor implicate
Persoana stabilita : persoana care are sediul activitatii economice sau un sediu fix pe teritoriul unui stat. La art 125 1 sunt definite aceste notiuni.
Nou !!!! Faptul ca un sediu fix nu va fi considerat stabilit pentru operatiunile la care nu participa. Art 153 obliga la intregistrare in scopuri de TVA un sediu fix, spre deosebire de legislatia aplicabila pana la 31 decembrie 2009.
1. Sediul fix: locul unde sunt adoptate deciziile esentiale privind managementul persoanei impozabile si unde sunt exercitate functiile administratiei sale centrale.
- Factori care trebuie avuti in vedere:
- locul unde se desfasoara administratia centrala
- locul unde se intrunesc directorii si locul, de regula acelasi, unde se stabileste politica generala a companiei;
- alti factori (locul locul unde domiciliaza principalii directori, locul unde se intrunesc adunarile generale, locul unde sunt stocate documentele administrative si contabile, precum si locul unde tranzactiile financiare si in special cele bancare sunt realizate in principal)
- domiciliul stabil – in cazul persoanelor fizice care sunt persoane impozabile
2. Sediul fix
Daca sediul fix din Romania, participa la livrarea de bunuri sau prestarea de servicii
- inainte
- in timpul realizarii acestor operatiuni,
- ulterior derularii operatiunilor pentru operatiuni post-vanzare sau pentru respectarea unor clauze contractuale de garantie, conform unor intelegeri,
daca aceasta potentiala participare nu constituie o operatiune separata din perspectiva TVA,
masura in care sunt utilizate resursele umane si/sau materiale in legatura cu aceste operatiuni nu este relevanta deoarece se va considera ca in orice situatie acest sediu fix participa la realizarea operatiunilor respective.
Atunci cand resursele tehnice si/sau umane ale sediului fix din Romania, sunt utilizate numai pentru scopuri administrative suport (serviciile de contabilitate, de emitere a facturilor si colectarea titlurilor de creanta), utilizarea acestor resurse nu va fi considerata ca participare la realizarea de livrari de bunuri sau prestari de servicii, fiind tratate doar ca servicii suport necesare indeplinirii obligatiilor legate de aceste operatiuni. in aceasta situatie, se va considera ca persoana impozabila nu este stabilita in Romania pentru aceste operatiuni.
Important!
Atunci cand factura este emisa indicand codul de inregistrare in scopuri de TVA al sediului fix din Romania, acesta va fi considerat ca a participat la livrarea de bunuri sau la prestarea de servicii, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila poate face dovada contrariului.
UPDATE
Servicii
Pentru incadrarea unui serviciu se vor parcurge o serie de etape pentru a stabili in principal:
- locul prestarii
- cota aplicabila sau o eventuala scutire
- exigibilitatea taxei
- persoana obligata la plata TVA
- obligatii de evidenta
- obligatiile declarative: decont, decont special, declaratie recapitulativa
- obligatiile de inregistrare in scopuri de TVA
- modalitatea de plata
Abrevieri utilizate:
B2B – persoana impozabila catre persoana impozabila
B2C – persoana impozabila catre persoana neimpozabila
in scopul aplicarii regulilor referitoare la locul prestarii serviciilor:
- o persoana impozabila care desfasoara si activitati sau operatiuni care nu sunt considerate impozabile este considerata persoana impozabila pentru toate serviciile care i-au fost prestate;
- o persoana juridica neimpozabila care este inregistrata in scopuri de TVA este considerata persoana impozabila.
- Servicii in relatia B2B – art. 133 alin.(2)
- Servicii in relatia B2B
- serviciile care se incadreaza si in prezent pe regula generala (serviciile de management, transferul de sportivi, leasingul si inchirierea de mijloace de transport pe termen lung)
- transportul de bunuri (inclusiv TIC)
- servicii accesorii transportului (inclusiv accesorii TIC)
- servicii intangibile
Reguli speciale pentru evitarea dublei impozitari sau neimpozitarii
- Art. 133 alin.(6)- derogare de la B2C
- Art. 133 alin.(7) derogare de la B2B
Art. 133 alin.(6)- derogare de la B2C
- inchirierea de mijloace de transport, altele decat cele de inchiriere pe termen scurt
- serviciile de leasing de mijloace de transport
Leasing-ul si inchirierea pe termen lung in relatia cu persoane din afara Comunitatii
- Un mijloc de transport se considera ca este efectiv exploatat si utilizat pe teritoriul Romaniei daca mijlocul de transport este utilizat in principal in Romania. Se considera ca mijlocul de transport este efectiv utilizat si exploatat in afara Comunitatii, daca mijlocul de transport este utilizat in principal in afara Comunitatii. Dovada faptului ca mijlocul de transport este utilizat in principal in Romania sau in afara Comunitatii consta in declaratia pe proprie raspundere data de beneficiar.
Art. 133 alin.(7) derogare de la B2B
- servicii de transport de bunuri efectuate in Romania (cu punctul de plecare si punctul de sosire situate pe teritoriul Romaniei)
- activitati accesorii transportului
servicii constand in lucrari asupra bunurilor mobile corporale si evaluari ale acestora
UPDATE
Scutiri la import
- Conform art. 142 din Codul fiscal este scutit de taxa reimportul produselor rezultate din transformarea bunurilor exportate in afara Comunitatii in vederea acestei transformari. Scutirea se acorda pentru valoarea bunurilor in momentul exportului.
- Pentru evitarea dublei impozitari, atunci cand beneficiarul serviciilor este o persoana impozabila stabilita in Romania, inclusiv o persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531 din Codul fiscal, pentru serviciile prestate in afara Comunitatii se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Contravaloarea acestor servicii nu va fi inclusa in baza de impozitare a reimportului.
- Atunci cand beneficiarul serviciilor prestate in afara Comunitatii este o persoana neimpozabila, inclusiv persoana juridica neimpozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531 din Codul fiscal, baza de impozitare a reimportului mentionat la alin. (1) este constituita din valoarea serviciilor prestate in afara Comunitatii, la care se adauga elementele care nu sunt deja cuprinse in aceasta valoare, conform art. 139 alin. (2) din Codul fiscal.
Bunuri acordate gratuit in scopul stimularii vanzarilor
Se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor:
1. pe langa bunurile oferite in mod gratuit ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare, si orice alte bunuri care sunt destinate pentru reclama si publicitate;
2. in alte cazuri decat cele prevazute la pct.1, bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii, sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt sau au fost livrate clientului.
3. atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila, acordarea gratuita a acestora nu va fi considerata livrare de bunuri daca:
- se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila, sau
- bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final, si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate clientului
Scutiri in interiorul tarii
Scutirea de TVA pentru inchirierea si livrarea de bunuri imobile
- in cazul notificarilor pentru taxarea operatiunilor de inchiriere a bunurilor imobile depuse dupa 1 ianuarie 2010, inclusiv, pentru operatiunile care au fost efectuate in anii precedenti sau au inceput in anii precedenti si sunt inca in derulare, se aplica prevederile legale in vigoare la momentul depunerii notificarii.
- Un regim similar se aplica si in cazul notificarilor pentru taxarea livrarii bunurilor imobile depuse dupa 1 ianuarie 2010, inclusiv, pentru operatiunile care au fost efectuate in anii precedenti.
- Organele de inspectie fiscala vor permite, in timpul desfasurarii controlului, depunerea de notificari pentru operatiunile respective, daca persoana impozabila a aplicat regimul de taxare dar nu a depus notificare, indiferent daca inspectia fiscala are loc la persoana impozabila care a realizat operatiunile sau la beneficiarul acestor operatiuni .
- Scutirea de TVA pentru livrarea unui teren pe care se afla o constructie veche, nu se va aplica in situatia in care constructia este in curs de demolare, daca demolarea a inceput inainte de livrare si a fost asumata de vanzator. Asemenea operatiuni de livrare si de demolare formeaza o operatiune unica in ceea ce priveste TVA, avand in ansamblu ca obiect livrarea unui teren, iar nu livrarea constructiei existente si a terenului pe care se afla aceasta, indiferent de stadiul lucrarilor de demolare a constructiei in momentul livrarii efective a terenului. in acest sens a fost pronuntata hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV.
Exercitarea dreptului de deducere
- Deducerea pentru achizitii efectuate inainte de inregistrare
– in cazul persoanelor impozabile nestabilite pe teritoriul Romaniei, se aplica prevederile art. 1472 din Codul fiscal in perioada in care nu au fost inregistrate in scopuri de taxa conform art. 153
– in cazul micilor intreprinderi care au aplicat regimul special de scutire in conformitate cu prevederile art. 152 din Codul fiscal, si care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, taxa pentru achizitii efectuate inainte de inregistrare se deduce potrivit prevederilor speciale din normele date in aplicarea art. 152 din Codul fiscal
- Justificarea deducerii – copii DVI
- Nu poate fi anulat dreptul de deducere a taxei in situatia in care obligatiile prevazute la art. 157 alin. (2) sau, dupa caz la art. 157 alin. (5) din Codul fiscal nu au fost indeplinite, dar achizitiile sunt destinate operatiunilor cu drept de deducere conform art. 145 -147 din Codul fiscal si persoana respectiva detine un document care corespunde cerintelor prevazute la art. 146 din Codul fiscal. (Hotararea Curtii Europene de Justitie in cauzele conexate C-95/07 si C-96/07.)
- Ajustarea taxei deductibile pentru alte bunuri decat cele de capital
Daca persoanele impozabile solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, atunci cand inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta, pot ajusta conform alin. (2) lit. b) taxa aferenta activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital potrivit art. 149 din Codul fiscal . pentru valoarea ramasa neamortizata. Ajustarea va fi reflectata in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Ajustarea taxei deductibile pentru bunurile de capital:
- Bunuri de capital = active corporale fixe a caror durata normala de functionare este egala sau mai mare de 5 ani
- Durata normala de functionare = durata normala de utilizare stabilita pentru amortizarea fiscala
- Ajustarea taxei de catre contribuabilii inactivi
UPDATE
Facturare
- Regularizare avansuri sau facturi partiale.
- Introducerea obligatiei de a emite autofactura pentru avansurile achitate care nu au fost facturate (exceptie AIC) – art. 1551
- Facturi de corectie in timpul inspectiei fiscale
Daca furnizorul/prestatorul emite factura pentru a corecta anumite informatii obligatorii, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor, sau nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator nici la beneficiar.
- Facturi de corectie dupa inspectia fiscala
In cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 1471, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 1471 alin. (2) din Codul fiscal.
Prevederile mai sus mentionate se aplica :
- si pentru situatiile in care facturile de corectie se refera la perioade fiscale anterioare datei de 1 ianuarie 2010.
- si de catre micile intreprinderi care nu s-au inregistrat in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal la depasirea plafonului prevazut de art. 152 din Codul fiscal si organele de inspectie fiscala au stabilit diferente de taxa colectata de plata.
Perioada fiscala
- Luna calendaristica
- Trimestrul pentru cei cu o CA < 100.000 euro si care nu au facut AIC in anul precedent (sau in anul inregistrarii pentru intreprinderile mici)
Cursul utilizat – valabil la 31 dec. al anului precedent
Se cuprind in plafon si avansurile
- Semestrul, anul calendaristic – pentru ANRSPS si cei care obtin aprobarea organelor fiscale competente
Comentarii articol (3)