Autoritatile fiscale din intreaga lume ataca tot mai frecvent metodologiile de stabilire a preturilor de transfer si impun sanctiuni tot mai stricte pentru cazurile de nerespectare intalnite. Pentru ca tot mai multe companii isi extind activitatea la nivel global, iar normele fiscale internationale au un caracter din ce in ce mai complex, societatile comerciale incep sa se confrunte cu "povara" a preturilor de transfer, drept pentru care, legislatia din domeniu este in egala masura o oportunitate si o amenintare pentru companiile multinationale.
Autor : Ciprian Gavriliu, Manager Deloitte Tax
Incepand cu noiembrie 2008, dosarul preturilor de transfer reprezinta o cerinta obligatorie a autoritarilor fiscale din Romania, atat in cadrul controalelor de fond, cat si in cadrul contractelor partiale, in special cele efectuate in vederea rambursarii TVA.
Ce reprezinta dosarul preturilor de transfer?
Problema preturilor de transfer (i.e., preturile practicate in cazul tranzactiilor cu parti afiliate) a fost ignorata o perioada lunga de timp atat de catre autoritatile fiscale, cat si de catre companiile multinationale care opereaza in Romania. Cu ajutorul dosarului preturilor de transfer, companiile justifica respectarea valorii de piata si a principiului „lungimi de brat” a preturilor practicate cu entitati afiliate.
Cu toate acestea, odata cu consolidarea legislatiei fiscale in domeniu (in februarie 2008 a fost adoptat Ordinul nr.222 cu privire la continutul dosarului preturilor de transfer) preturile de transfer, mijloacele de justificare si impactul acestora asupra impozitului pe profit au capatat o atentie sporita. Incepand cu cea de-a doua jumatate a anului 2008, companiile multinationale au inceput sa se confrunte cu un val de audituri fiscale efectuate de catre autoritatile fiscale ce au ca scop analizarea dosarelor preturilor de transfer.
Ce contine dosarul pentru preturi de transfer
Codul Fiscal prevede ca in vederea stabilirii preturilor de transfer, persoanele impozabile care desfasoara tranzactii cu parti afiliate sunt obligate sa intocmeasca si sa prezinte, la cererea autoritatilor si intr-un anumit interval de timp, dosarul preturilor de transfer.
Potrivit
Ordinului Ministrului de Economie si Finante nr. 222/2008, dosarul preturilor de transfer trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
- Informatii despre grup:
* structura organizatorica legala si operationala a grupului, inclusiv participatiile, istoricul grupului si datele financiare referitoare la acesta;
* descrierea generala a activitatii grupului, strategiei de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri fata de anul fiscal precedent;
* descrierea si implementarea aplicarii metodologiei preturilor de transfer in cadrul grupului;
* prezentarea generala a tranzactiilor intre persoanele afiliate din UE: modul de tranzactionare, modul de facturare si contravaloarea tranzactiilor;
* descriere generala a functiilor si riscurile asumate de persoanele afiliate, inclusiv schimbarile intervenite in acest sens fata de anul precedent;
* prezentarea detinatorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, know-how) si redeventele platite sau primite;
* prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acestea.
- Informatii despre contribuabil
* prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate, incluzand modul de tranzactionare, modul de facturare si contravaloarea tranzactiilor;
* prezentarea analizei comparative, i.e. caracteristicile bunurilor si serviciilor, analiza functionala, termenii contractuali, circumstantele economice, strategiile de afaceri specifice si informatiile cu privire la tranzactii comparabile (interne sau externe).
- Descrierea metodei de calcul a preturilor de transfer si a modului de aplicare
- Descrierea altor conditii considerate ca fiind relevante pentru contribuabil
In vederea efectuarii unei analize comparative, legislatia romana solicita respectarea criteriului teritorialitatii, in urmatoarea ordine: Romania, Uniunea Europeana si cadrul international. De asemenea, ordinul prevede obligativitatea de a respecta prevederile Liniilor directoare OCDE privind preturile de transfer, precum si Codul de conduita al UE privind preturile de transfer in intocmirea dosarului.
Autoritatile fiscale cer pregatirea documentatiei in limba romana. Mai mult, legislatia romana solicita ca toate documentele scrise intr-o limba straina (de exemplu, contractele) sa fie insotite de o traducere autorizata in romana.
Metodele folosite la determinarea preturilor de transfer
Pentru a stabili valoarea de piata a tranzactiilor incheiate intre entitati afiliate, Codul Fiscal romanesc reglementeaza o lista de metode care pot fi aplicate.
Ca regula generala, valoarea unei tranzactii intre entitati afiliate care poate fi recunoscuta din punct de vedere fiscal este valoarea de piata.
La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate, autoritatile fiscale pot recurge la una dintre urmatoarele metode:
* metoda compararii preturilor necontrolate, prin care pretul de piata este stabilit pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri si servicii comparabile catre persoane independente;
* metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
* metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuielile cu revanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
* orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre OCDE.
In vederea stabilirii celei mai adecvate metode se tine seama de urmatoarele elemente:
* metoda care se aproprie cel mai mult de imprejurarile in care sunt stabilite preturile supuse liberei concurente pe piete comparabile din punct de vedere comercial;
* metoda pentru care sunt disponibile date rezultate din functionarea efectiva a persoanelor afiliate, implicate in tranzactii supuse liberei concurente;
* gradul de precizie cu care se pot face ajustari in vederea obtinerii comparabilitatii;
* circumstantele cazului individual;
* activitatile desfasurate efectiv de diferite persoane afiliate;
* metoda folosita trebuie sa corespunda imprejurarilor date ale pietei si ale activitatii contribuabilului;
* documentatia care poate fi pusa la dispozitie de catre contribuabil.
Acordul de preturi in avans
Acordul de pret in avans (APA) este actul administrativ emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) in vederea solutionarii unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate, astfel cum sunt definite in Codul fiscal.
Acordul este obligatoriu si opozabil fata de organele fiscale. APA este singurul document care garanteaza acceptarea de catre autoritatile fiscale a metodologiei preturilor de transfer alese de catre contribuabil.
Termenul pentru emiterea unui acord de pret in avans este:
* 12 luni - in cazul unui acord unilateral;
* 18 luni - in cazul unui acord bilateral/multilateral.
Acordul se emite pentru o perioada de pana la 5 ani (in cazuri exceptionale se poate emite si pe o perioada mai mare). Acordul produce efecte numai pentru viitor (cu anumite exceptii).
Avantajele unui APA:
* Eliminarea sanctiunilor:
– 16% impozit pe profit (documentatie insuficienta);
– 0,1% pe zi - dobanda de intarziere;
– evitarea taxarii duble.
* Evitarea controalelor fiscale pentru tranzactiile acoperite de APA (diminuarea cheltuielilor si eforturilor);
* Posibilitatea obtinerii unui APA este un factor important in alegerea unei locatii pentru efectuarea de investitii.
Ce se intampla daca dosarul nu este efectuat corect
Controalele efectuate de autoritatile fiscale urmaresc sa constate atat existenta fizica a dosarului, cat si masura in care acest dosar respecta principiul valorii de piata sau principiul „lungimii de brat”.
Imposibilitatea de a prezenta argumente concrete in vederea sustinerii preturilor practicate intra-grup poate atrage ajustari semnificative asupra profitului companiei, si implicit, ajustari aduse impozitului pe profit (precum si amenzi si penalitati de intarziere de plata).
De asemenea, lipsa dosarului preturilor de transfer ori prezentarea unui dosar incomplet se pedepseste cu amenda intre 12.000 – 14.000 lei.
Rambursarile de TVA si dosarul preturilor de transfer
Incepand cu noiembrie 2008, dosarul preturilor de transfer reprezinta o cerinta obligatorie a autoritatilor fiscale din Romania, atat in cadrul controalelor de fond, cat si in cadrul contractelor partiale, in special cele efectuate in vederea rambursarii de TVA.
Cum in aceasta perioada numarul companiilor care solicita rambursarea TVA-ului a crescut, constatam ca majoritatea controalelor fiscale partiale desfasurate in vederea rambursarii de TVA atrag solicitarea unui dosar de preturi de transfer (in cazul in care aceste companii desfasoara tranzactii cu parti afiliate). Daca tinem cont ca pregatirea unui astfel de dosar dureaza intre trei si sase luni, iar asupra bugetului de stat sunt constrangeri din ce in ce mai mari, autoritatile fiscale din Romania au posibilitatea sa amane alocarea unor sume de la buget (pentru rambusarea TVA-ului), sume de care insa companiile au mare nevoie in actualele conditii economice nefavorabile. Se poate ajunge in final la amanarea finalizarii controlului fiscal, si implicit a rambursarii banilor de la buget, daca - dupa prezentarea dosarului preturilor de transfer - inspectorii fiscali incep sa efectueze ajustari ale preturilor sau sa impuna penalitati ce conduc la contestatii din partea contribuabilului sau la discutii pe aceasta tema.
Pasi de urmat:
Pentru eliminarea implicatiilor ce pot sa apara in cazul unui control din partea autoritatilor fiscale, recomandam companiilor din Romania sa implementeze anumite masuri atat la nivel central, cat si local:
* La nivel central:
-Implementarea unor proceduri pentru identificarea documentelor relevante precum si pentru asigurarea disponibilitatii acestora in cazul unui control;
-Standardizarea formatului informatiilor oferite catre beneficiarii serviciilor.
* La nivel local:
-Pastrarea evidentei pentru sustinerea preturilor / beneficiilor aduse de serviciile prestate si a bunurilor livrate;
-Colectarea informatiilor standardizate, precum si a celor cerute de legislatia romana;
-Revizuirea periodica a dosarului preturilor de transfer (de exemplu, anual).
Comentarii articol (1)