Unul
dintre proiectele de Lege interesante care au intrat in discutia
Ministerului Muncii si Securitatii Sociale in ultima vreme este cel privind
modificarea Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările
ulterioare. La momentul adoptarii ei, aceasta Lege isi dorea sa creeze
premisele pentru asigurarea unui nivel ridicat al ocupării şi adaptării
forţei de muncă la cerinţele pieţei muncii, punându-se accent pe măsurile
active pentru stimularea ocupării forţei de muncă, în scopul atingerii
obiectivelor pe piaţa muncii.
Proiectul analizat si apoi prezentat integral
mai jos vizeaza, printre altele, noi măsuri de stimulare a încadrării în
muncă a absolvenţilor, facilitatea accesului la programele de formare
profesională, subvenţionarea cheltuielilor cu forţa de muncă pentru toate
programele care, la solicitarea autoritatilor locale, au ca scop ocuparea
temporară a forţei de muncă din rândul şomerilor, etc.
Ministerul Muncii, in expunerea de motive a acestui proiect de Lege pe
care ne-a remis-o, precizeaza ca:
"Evaluarea efectelor generate de implementarea Legii nr.76/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, conduce la concluzia că măsurile de
stimulare a ocupării forţei de muncă îşi dovedesc eficienţa pe piaţa muncii.
În scopul asigurării unui nivel ridicat al ocupării forţei de muncă se
impune intensificarea şi diversificarea măsurilor active, printr-o
reglementare ce vizează introducerea unor noi măsuri pentru stimularea
ocupării forţei de muncă, precum şi extinderea categoriilor de persoane care
pot beneficia de facilităţi acordate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.
În acest sens, propunerile de modificare şi completare a legii prevăd
măsuri de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a
absolvenţilor instituţiilor de învăţământ, diferentiate in functie de
nivelul studiilor.
Măsurile de stimulare a încadrării în muncă a
absolvenţilor constau in acordarea unor subventii in cuantum de 1-1,5
salarii de baza minime brute pe economie, timp de 12 luni, angajatorilor
care incadreaza absolventi ai institutiilor de invatamant si ii mentin in
activitate pe o perioada de cel putin 3 ani.
În scopul facilitării accesului la programele de formare profesională
organizate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, propunerile
de modificare şi completare a legii prevăd urmatoarele masuri:
-
subvenţionarea cheltuielilor efectuate de persoanele care participă la
pregătirea profesională şi nu se pot deplasa zilnic la unitatea de
pregătire sau locuiesc la o distanţă mai mare de 50 de Km de respectiva
unitate, aferente cazării, mesei şi transportului pe toată durata
participării la o formă de pregătire profesională.
-
subvenţionarea din bugetul asigurărilor pentru şomaj a cheltuielilor
efectuate in vederea formarii profesionale pentru următoarele categorii
de persoane:
a) persoanele încadrate în muncă la revenirea din concediul pentru
creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în
cazul copilului cu handicap;
b) persoanele care şi-au reluat activitatea după satisfacerea
stagiului militar;
c) persoanele care s-au pensionat pentru invaliditate şi îşi reiau
activitatea;
d) persoanele care îşi desfăşoară activitatea în mediul rural;
e) cetăţeni străini sau apatrizi care au fost încadraţi în muncă sau
au realizat venituri în România, conform legii;
f) persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate în
locuri de detenţie anume destinate şi care mai au de executat cel mult 9
luni până la ultima zi de executare a pedepsei.
Prin instituirea acestor măsuri, se asigură pe de o parte perfecţionarea
profesională continuă a persoanelor care şi-au întrerupt activitatea, astfel
încât, la reluarea acesteia, să-şi poată îndeplini atribuţiile de serviciu,
iar pe de altă parte, diversificarea competenţelor profesionale în scopul
facilitării integrării acestora pe piaţa muncii.
De asemenea, faptul că tot mai multe persoane din categoria celor care
îşi desfăşoară activitatea în mediul rural nu deţin nici un fel de
calificare profesională, a determinat luarea măsurii asigurării gratuite a
accesului la programele de formare profesională pentru acele persoane care
nu realizează venituri lunare sau realizează venituri lunare mai mici decât
indemnizaţia de şomaj.
În scopul încurajării tuturor categoriilor de angajatori de a încadra în
muncă persoane provenind din rândul şomerilor şi, implicit, în scopul
dezvoltării comunităţilor locale, propunerile de modificare şi completare a
legii extind subvenţionarea cheltuielilor cu forţa de muncă pentru toate
programele care, la solicitarea autoritatilor locale, au ca scop ocuparea
temporară a forţei de muncă din rândul şomerilor.
În vederea armonizării legislaţiei naţionale în domeniul ocupării forţei
de muncă cu prevederile aquis-ului comunitar, proiectul reglementează
plafonul anual de subvenţionare din bugetul asigurărilor pentru şomaj a
locurilor de muncă vacante pentru încadrarea în muncă a persoanelor cu
handicap.
În vederea prelungirii vieţii active a persoanelor din categoriile de
vârstă apropiate de pensionare, respectiv a persoanelor care mai au 3 ani
până la îndeplinirea condiţiilor pentru solicitarea pensiei anticipate
parţiale, pensiei anticipate sau pentru acordarea pensiei pentru limită de
vârstă, conform legii, propunerile de modificare şi completare a legii
vizează măsuri de stimulare a angajatorilor care încadrează în muncă astfel
de persoane, prin acordarea, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, a unei
sume egale cu un salariu minim brut pe ţară în vigoare, pe perioada
încadrării până la îndeplinirea condiţiilor de pensionare.
Conform proiectului, serviciile de consultanţă şi asistenţă pentru
începerea unei activităţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri, se
acordă, gratuit, persoanelor în căutarea unui loc de muncă, precum şi
studenţilor care solicită acordarea de credite cu dobândă avantajoasă din
bugetul asigurărilor pentru şomaj.
O altă măsură importantă prevăzută de propunerile de modificare şi
completare a legii o reprezintă acordarea de credite în condiţii avantajoase
cu o dobândă de 25% din dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României,
persoanelor în vârstă de până la 30 de ani, care au statutul de student şi
urmează studiile la cursuri de zi la o instituţie de învăţământ superior de
stat sau particular, autorizată sau acreditată, în condiţiile legii.
De asemenea, prin acest proiect de lege se promovează o nouă măsură
pentru creşterea gradului de ocupare a şomerilor prin acordarea din bugetul
asigurărilor pentru şomaj a unor credite nerambursabile pentru înfiinţarea
şi dezvoltarea de întreprinderi mici şi mijlocii, unităţi cooperatiste,
asociaţii familiale, precum şi activităţi independente desfăşurate de
persoane fizice autorizate, în localităţile confruntate cu fenomene de
sărăcie şi excluziune socială din cauza nivelului ridicat al şomajului.
Pe lângă aceste măsuri noi, propunerile vizează completarea şi
modificarea legii în scopul corelării acesteia cu prevederile noului Cod al
Muncii.
Măsurile prevăzute în acest sens sunt următoarele:
1. Introducerea apatrizilor care au fost încadraţi în muncă
sau au realizat venituri în România, conform legii, în categoria
beneficiarilor prevederilor legii, precum şi în categoria asiguraţilor,
întrucât şi aceste persoane sunt subiecte ale raporturilor de muncă sau pot
realiza venituri în România, conform legii.
2. Reducerea vârstei la care absolventul poate beneficia de
indemnizaţie de şomaj de la 18 ani la 16 ani, măsură în concordanţă cu
prevederile Codului Muncii.
De asemenea, întrucât există forme de învăţământ care se finalizează la
16 ani, persoanele pot dobândi statut de absolvent la această vârsta, fiind
astfel îndreptăţite să primească indemnizaţie de şomaj de la 16 ani.
3.Acordarea indemnizaţiei de şomaj absolvenţilor şcolilor speciale
pentru persoane cu handicap, în vârstă de minim 16 ani, fără a mai fi
condiţionată de existenţa susţinătorilor legali.
4.Asigurarea unei protecţii sociale prin acordarea indemnizaţiei
de şomaj persoanelor reîncadrate în muncă după revenirea din concediul
pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3
ani în cazul copilului cu handicap şi după efectuarea stagiului militar în
cazul în care după reintegrarea în muncă le-a încetat raportul de muncă sau
de serviciu din motive neimputabile lor.
5.Reglementarea modului de stabilire a stagiului de cotizare
în sistemul asigurărilor pentru şomaj pentru persoanele care prestează munca
în temeiul unor contracte individuale de muncă cu timp parţial şi a unor
contracte de muncă temporară..
În scopul prevenirii situaţiilor în care serviciile pentru stimularea
ocupării forţei de muncă sunt furnizate de persoane juridice fără
acreditarea prevăzută de lege, se impune reglementarea acestor fapte având
caracter de contravenţie dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât,
potrivit legii penale, să constituie infracţiune, prevăzându-se şi
sancţiunea aplicabilă acestora.
Influenţele financiare pentru anul 2003 determinate de aplicarea acestor
măsuri, reprezentând 50 miliarde lei potrivit fişei financiare anexate, se
vor acoperi din sumele aprobate în bugetul asigurărilor pentru şomaj pe
acest an.
Pentru anii 2004-2006 aceste cheltuieli vor fi avute în vedere la
întocmirea proiectelor de buget pentru anii respectivi.
Având în vedere importanţa deosebită a acestor reglementări, pentru
atingerea obiectivelor pe piaţa muncii prin intensificarea şi diversificarea
măsurilor de stimulare a ocupării forţei de muncă, precum şi în scopul
corelării prevederilor legii cu dispoziţiile noului cod al muncii, vă rugăm
să avizaţi favorabil proiectul legii pentru modificarea şi completarea Legii
nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării
forţei de muncă."
Comentarii articol (1)